wat is er met mijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

wat is er met mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 18:43

hallo bokkers ,

ik plaats dit topic in de hoop wat advies te krijgen.
Sinds vorige week dinsdag heeft mijn merrie ergens last van maar wat er aan de hand is geen idee?

ik wou vorige week dinsdag de deken afdoen om te poetsen en toen ging ze me tekeer kon niet meer in de buurt komen en beleef draaien en dreigen met slaan ook begon ze als een gek met dr voorbeen te slaan, met moeite de deken afgedaan dacht eerst dat er misschien iets in de deken gekomen is wat is gaan schuren ofzo maar in de deken was niks raars te zien of vinden. geprobeerd om bij de staart in de buurt te komen maar ook dit was geen doen. omdat we het niet vertrouwde gelijk dierenarts gebeld die kwamen vrij snel en die dacht eerst koliek al klopte het beeld daar niet voor maar dat wilde ze eerst uitsluiten. darmontspanner gegeven in de hoop dat ze rustiger zou worden. dit was helaas niet het geval en ook dierenarts kon niet in de buurt van de staart komen. Ze adviseerde om het eerst even tot de volgende dag aan te kijken of er verbetering zou komen. volgende dag was helaas nog precies hetzelfde en weer DA gebeld die is gekomen en uiteindelijk met een praam op kon ze bij de staart kijken al moest ze nog erg uitkijken. staart enz allemaal nagekeken en kan gewoon alle kanten op bewegen en eronder was ook niks geks te zien. enige wat ze vond was dat de broekspier aan beide kanten wat hard waren. Veder is ze helemaal fit eet en drinkt goed en heeft geen koorts. Het beeld klopte er niet bij maar DA wilde toch bloed afnemen om spierbevangen en/of calcium te kort uit te sluiten. afgelopen donderdag daar de uitslag van gehad en alles is perfect in orde en niks afwijkends gevonden. DA staat ook voor een raadsel en adviseerde een week boxrust met alleen aan de hand stappen. Dit doen we nu vanaf vrijdag maar helaas nog steeds geen verbetering.. Deken op en af doen is een drama en bijna niet te doen.

Enige wat ik kan bedenken is dat ze vorige week zondag iets raars op de trailer gedaan heeft toen we zijn wezen rijden in de duinen. echter heb ik maandag nog gewoon les gehad en niks raars gemerkt dit begon dinsdagmiddag pas.. Ook in de duinen hebben we veel gestapt en niet gek gedaan ook geen mulle stukken gereden.

Iemand enige idee wat dit kan zijn ? ik heb wel een video maar hier staat de dierenarts praktijk duidelijk op en geen idee of ik dit mag plaatsen openbaar..


lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 18:52

pijn heeft ze denk niet erg, aangezien ze veder gewoon normaal alles doet en als je dr met rust laat staat ze gewoon rustig te eten komt bij je kijken veder aanraken kan ook alleen puur als je bij dr staart in de buurt komt begint het dreigen en wegdraaien. ook met stappen is ze fris en alert. enige rare is dat als het op de trailer gebeurt is ik de dag erna nog heerlijk gereden heb niks raars gemerkt heb.

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 18:54

Sizzle schreef:
Opvoelen lijkt me geen rare volgende stap. Zeker omdat het zo plotseling is kan het best een oud einzijn die in de laatste hengstigheid er niet afgekomen is.


das ook nog een optie inderdaad kan zoiets 'zomaar van de 1 op andere dag ontstaan? diernarts heeft er nog niet opgevoeld omdat het niet ging en ze daar geen noodzaak in zag en dus het paard niet onnodig wilde 'pesten'

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 19:00

Blijheid schreef:
Wat gek TS!
Ik zou denk ik, in overleg met de dierenarts, tijdelijk een pijnstiller geven en kijken of dit invloed heeft op haar gedrag.
Het heeft als voordeel dat als ze radicaal verbetert je gelijk weet dat dit uit pijnklachten voortkomt, én dat de dierenarts haar dan waarschijnlijk een stuk makkelijker kan onderzoeken op wat er echt aan de hand is.


ja het is echt heel vreemd veder loopt ze ook geen pas kreupel ook op het harde draaft ze gewoon goed.
mischien als je heel goed kijkt iets opgetrokken achter maar dit is minimaal.

in stap zie wel dat ze dr staart scheef houd maar dit is ook niet continu.
pijnstillers geven gaan we doen als er na dinsdag geen verbetering is.

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 19:06

lovehaffie schreef:
Misschien een stomme, maar hebben jullie in/rond de anus en vagina gekeken? Heeft je deken bilkoorden en kunnen deze niet iets open hebben gehaald met rollen/liggen? Als ze natuurlijk last heeft van een schuurplek of wondje in die omgeving verklaart dat de nijd...

Zo had mijn paard vorig jaar in het voorjaar last van een 'paardenluisvlieg' hij reageerde voor zijn doen heftig met slaan etc (niet naar mij overigens maar uberhaupt) eerste gedachte was koliek maar na inspectie zat er dus een rotbeest...


ja dit is nagekeken en was ook niks raars te zien of te vinden ook niet geïrriteerd ofzo
bilkoorden heb ik nu afgedaan sinds vorige week dinsdag omdat vastmaken gewoon niet gaat :(

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 19:26

anjali schreef:
Heeft er niemand bij haar kunnen komen op stal?Want het lijkt nogal verdacht.Het arme dier schijnt plotseling getraumatiseerd te zijn.Dit is maar een vermoeden\mogelijkheid hoor.


ja je kan gewoon bij dr in stal komen een dr aanraken het is puur als je in de buurt van de staart komt.
veder is ze gewoon normaal als je in stal komt en bij. bij dr hals hoofd aanraakt dan is er niks aan de hand.

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 19:28

bigone schreef:
Wat is er in de trailer gebeurt? Wanneer ze onder de achterstand heeft gezeten dan kan er wel zeker wat beschadigd zijn .


geen idee wat er gebeurt is, ze is niet gevallen ofzo we hebben dr wel een paar keer in de bochten gehoord maar veder niks geks ook toen ze van de trailer afkwam niks raars gemerkt en de dag erop ook niks raars.


lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-19 22:11

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.

Ik denk ook dat het op de trailer gebeurt is alleen blijf ik het echt vreemd vinden dat ik de dag erna nog heerlijk heb kunne rijden en niks geks of vreemds heb gemerkt. Terwijl mijn merrie echt een aparte is wat dat betreft en gelijk aangeeft als er iets is.

Dierenarst heeft met een praam op de staart en alles eronder goed kunne bekijken en ook de staart alle kanten op kunne bewegen en doen. Ik ben zelf bang dat er iets in de broekspier gescheurd ofzo is of iets in de wervels daar in de buurt.

In stal is ze veder normaal plast en mest goed. Ook kan ik gewoon bij dr in stal komen en aan dr komen behalve als ik richting achterhand/staart ga.

Fysio of osteo heb ik ook aan zitten denken maar zo kunnen ze haar ook niet behandelen ben ik bang.

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 18:57

bedankt voor alle reacties en adviezen!

Vandaag was voor een stalgenoot dr paard Marijke Böinck op stal.
Aangezien ik gezien heb hoe dat paard verbeterd is dacht ik vraag haar is of ze ook even naar mijn paard wil kijken of ze iets kan vinden.

Ik ben altijd erg nuchter over zulke mensen en heb van te voren bewust niets over mijn paard gezegd om te zien hoe ze werkt.
Ze stond net bij mijn paard in stal en vertelde oeh wat zit dit paard vast kan het zijn dat ze ergens is uitgegleden of gevallen? dus het verhaal van de trailer verteld en ook vertelde ze dat mijn paard erge kiespijn heeft dit vond ik ook echt bizar wand toevallig is 2 weken geleden de tandarts geweest en zijn we erachter gekomen dat ze nog 2 wolfskieze heeft dit is als jong paard waarschijnlijk nooit gezien waardoor ze helemaal in het tandvlees verstopt zitten. tandarts zei als ze geen last ervan heeft dat ze gewoon kunnen blijven zitten. dus echt bizar dat ze daarover begon.
Ze heeft de rug nog nagekeken en het probleem zit bij een zenuw achter het zadel waar het probleem zit. voordat Marijke kwam was de rug gewoon normaal en niks raars te voelen ook de dierenarts kon niks vinden in de rug.. En met dat ze zegt ja hier zit het probleem kom maar is voelen word die plek gloeiend heet. Ze kon nu niet behandelen wegens andere afspraken maar heb al wel een flesje gekregen wat ik 3 x per dag moet geven om de pijn wat verminderen en hopelijk de rug ook al een beetje te helpen.
Donderdag ochtend komt ze mijn paard behandelen dus ik ben erg benieuwd!

lotte002

Berichten: 1528
Geregistreerd: 29-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 10:33

Cayenne schreef:
Apart verhaal! Weet je ook wat er in het flesje zit? Want ik zou niet zomaar iets onbekends geven.
Hopelijk helpt het!


Is op kruidenbasis voor trauma's.
Ik ben ook heel benieuwd naar donderdag. Mochten mensen het interessant vinden zal ik donderdag of vrijdag nog een update plaatsen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Folani en 88 bezoekers