Blauwspray op wond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Blauwspray op wond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 23:14

Het is weer zover, een wond op de kroonrand :( Is inmiddels goed schoongebloed, daarna met water schoongespoeld en met een gaasje droog gedept. Het ziet er schoon en rustig uit. Om zo’n wond te beschermen tegen oa viezigheid gebruikte ik vroeger altijd zilverspray, maar heb nu alleen blauwspray bij de hand. Mag dat eigenlijk op een open wond / snee? Of beter van niet? Het is normale blauwspray, zonder AB, wat een ontsmettende / desinfecterende werking heeft.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Blauwspray op wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:33

En wat voor nut zou het hebben op geen wond?

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Blauwspray op wond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 23:41

Het gaat om een diepe snee, dus open wond. Niet alles is geschikt om op zo’n wond te sprayen.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:44

Gabrielletje schreef:
Het gaat om een diepe snee, dus open wond. Niet alles is geschikt om op zo’n wond te sprayen.


Waarom Google je dan *merknaam spray* en open wond dan niet?
Ik kreeg meteen veel hits zonder merknaam.


En een snee is nog altijd een open wond, het staat in contact met de buitenlucht.

Persoonlijk zou ik er (afhankelijk van de grootte/ diepte van de snee) niks opspuiten/ smeren als je het al hebt laten bloeden en schoongespoeld hebt.

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Blauwspray op wond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 23:51

Oké. Bedankt voor de inhoudelijke reactie. De opmerking daarvoor negeer ik maar. Ik vraag hier immers om ervaringen van anderen, niet om een verwijt. Ik kan prima Google-en, dank je.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Blauwspray op wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:53

Blauwspray hier bevat alcohol en dat ontsmet dus wel degelijk. Of je paard er vrolijk van wordt als je het op een open wond spuit is een ander verhaal.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:54

Heb je de mogelijkheid tot mesitran of vetramil (spray)? Dat is wat ik altijd bij open wonden gebruik.

Die sprays meen ik van te hebben gelezdn dat er producten inzitten die bijv afsluiten wat je bij een open wond niet wil. Zal niet bij alle sprays zijn. Maar ik kom toch altijd weer uit bij bovengenoemde honingzalf.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:55

Blauwspray is prima op een open wond, het ontsmet en beschermd.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:56

Ik heb van het jaar ook een open wond gehad bij mijn pony, net boven de kroonrand.
Eerst paar dagen in verband gehad zodat het iets dichter werd, daarna elke dag spoelen en schoonmaken en dan honingzalf erop. Deed in het begin wel zilverspray maar dat was meer voor de bescherming tegen mugjes toen. Denk dat ik er nu gewoon zalf op zou smeren en verder geen spray.

Michelleex

Berichten: 2762
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Leiden

Re: Blauwspray op wond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:23

Ik doe ook wel eens blauwspray op een wondje.
Dit dekt de wond zeker niet af, het is geen zalf.

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:37

Wij deden vroeger altijd blauwspray op een wond. Het ontsmet wel, maar dekt de wond niet. En het prikt ook :+