singel met buikflap mooi voor dressuur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

singel met buikflap mooi voor dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 13:35

Tja, ik ben dus helemaal weg van die singels met buikflap. En nu had ik het er even via pb met Lielle over.
Hoe zou een jury in de dressuur tegen zo'n singel aankijken? Feitelijk veranderen de prestaties van paard en ruiter er niet door, maar het is natuurlijk wel een springuitrusting.
Ik heb niet het geld om 2 singels te kopen, dus 1 lijkt mij genoeg. Ik wil springen en dressuur rijden, ook nog evt. sgw. Dus voor het springe is zo'n buikflap weer handig.

Daarom dressuurruiters en juryleden, hoe kijken jullie tegen een mooie singel met buikflap in de dressuur aan.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:38

reglement zegt er niets over; ik meende me te kunnen herinneren dat er sprake was van een 'dressuurmatige uitrusting', maar dat kan ik zo gauw niet vinden.

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 13:42

dat meende ik ook, dressuurmatig de voorkeur, het mag wel, maar hoe denkt men hierover?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:42

Beetje vreemd. Singels met buikflap hebben een reden, en dat is dat de paarden met springen te ver hun voorbenen naar binnen klappen en zo hun buik beschadigen. Daarom worden deze singels gebruikt. Om ze te gebruiken omdat ze mooi zijn vind ik maar raar. Een singel met buikflap heeft ook nadelen omdat daaronder zweet kan ophopen en zo irritatie kan opwekken.
Mijn advies, koop een goede singel zonder buikflap en investeer pas in zo'n singel als het echt nodig is.

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 14:20

Leer valt volgens mij wel mee hoor Eleonoor met dat zweten. Ik geef zelf ook al aan dat ik wil blijven springen. Ik wil gewoon in 1 keer goed spul aanschaffen. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar een leren singel lijkt mij het best, en die zijn duur. 1 met buikflap vind ik dan het mooist (het oog wil ook nog wat). Qua functionaliteit maakt het niet uit of je met of zonder flap rijdt alsh et goed is. Het primaire doel van de singel is nog steeds het zadel op z'n plaats houden.
Alleen met springen heeft een buikflap een voordeel. En ik spring dus wel, en ook best veel. Daarom leek mij een buikflap niet verkeerd. Tja, alleen, ik rij ook nog een beetje dresssuur en daarom wil ik wetne hoe men er tegenaankijkt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:03

een buikflap is lang niet bij elk paard nodig, t zijn de uitzonderingen
en wat vind jij mooi aan zo'n ding?

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:06

Ik zou het echt geen gezicht vinden als je bij mij de ring in zou rijden. Ik zou ook heel hard in mijn wedstrijdreglement zoeken of er niet een artikel zou zijn waarin staat dat het verboden is. Ik ga direct vanavond zoeken!j

Ik denk trouwens dat dit onder de categorie hulpmiddelen valt net als peesbeschermers en die mag je ook niet om in de ring.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 15:13

Hulpmiddel? MMM, daar had ik nog niet eens over nagedacht.
Eigenlijk dacht ik dat het feitelijk gewoon een singel is. Maar goed, als het niet mag, dan hoef ik ook niet zo'n singel.
Ik wil geen onbruikbare dingen, het moet zowel voor springen als dressuurmogen. Ik ben niet zo rijk dat ik een dressuuroutfit en en springoutfit kan aanschaffen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:14

Ik zou dan kiezen voor een goede singel en een losse buikflap. Kom je net zo duur uit als zo'n singel met een vaste buikflap en het staat toch wat netter met de dressuur!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131720
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:19

Ik durf zo niet te zeggen of het mag of niet, maar om eerlijk te zijn vind ik het niet passend voor een dressuurproef.
Volgens mij zijn er ook singels te koop met een afneembare buikflap, zou dit misschien iets voor je zijn ?

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:23

Wat voor zadel heb je?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:26

nou ik zou het nooit doen, zal zo'n ding al sowieso nooit nemen voor het springen tenzij wat Eleonoor al zei over de beschadiging die paarden krijgen door de benen te hoog op te trekken
ik vind het lichtelijk belemmerend voor een paard. gelukkig rijd ik er 1 zonder ijzers. en dressuur....moet er niet aan denken als iemand zo de ring in kwam haha

Liselot

Berichten: 32169
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:27

waarom koop je niet gewoon een leren singel en zo'n losse buikflap erbij? dan kan je aan je gewone singel bevestigen

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 15:30

Ik heb binnenkort een stubben Siegfried VSS met extra lange zweetbladne, oftwel een VZH richting spring (diepe zit, maar springzweetbladen zeg maar).
Nu heb ik besloten voor een leren singel te gaan, maar die zijn vreselijk duur. Lielle heeft een betaalbare leren met buikflap die ik ook nog eens mooi vind gevonden/gekocht nog niet zo lang geleden. Het scheelt de helft met een gewone singel van BR (BR kost 92,50 euro). Dus een gewone singel met losse buikflap is duurder dan een singel met vaste buikflap. Tja, ik kan er niets aan doen, maar ik vind het dus wel mooi, tenminste voor springen wel zo'n flap. Maar voor de dressuur twijfel ik dus wel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 15:42

Zitten er lange singelstoten aan het zadel?
Anders heb ik hier een goedkoop dressuursingeltje liggen....

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 15:45

Kleintje, ik heb 1.45 minimaal nodig, dus je kunt een dressuursingel vergeten. Haha!
Dat krijg je met paarden van 1.80

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 16:04

germie schreef:
Kleintje, ik heb 1.45 minimaal nodig, dus je kunt een dressuursingel vergeten. Haha!
Dat krijg je met paarden van 1.80

ehm... te koud wassen... misschien ehm... lubbert ie dan uit Knipoog

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 16:24

ik vind dat het niet staat zo'n rara singel hij moet trouwens wit zijn.. mar dat is mijn mening

Haha! er is geen leven zonder lol (en paarden):D

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 16:52

Koop je toch een canvas singeltje erbij voor de dressuur; die zijn relatief goedkoop....iets tussen 15 en 25 euro of zo. Persoonlijk zou ik alleen gaan rijden met die buikflap als het echt niet anders kan. Ik vind het echt niet erg mooi, zie het meer als een noodzakelijk kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 18:57

Ik had in die tijd ook een losse flap.
Want anders moet je hem ook gaan gebruiken voor de dagelijkse training.
En ik neem aan dat je niet elke dag springt.
Het zweet dus echt wel meer.
En voor in de proef geen gezicht.

En heeft je paard hem nodig?
Veel paarden niet.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:01

Een singel met losse flap vind ik geen gezicht,
dat gaat 9 van de 10 keer 'klepperen' en schuiven.

Maar dressuur met een een buikflap is ook geen porem.

Ik heb wel een singel met buikflap, die heb ik toendertijd gekocht voor mijn vorige paard die de kalkoengaten in zijn pens had zitten.
Dus ik moest wel.
Nu hij er toch ligt gebruik ik hem bij mijn huidige paarden ook als ik ga springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:09

Citaat:
Een singel met losse flap vind ik geen gezicht,
dat gaat 9 van de 10 keer 'klepperen' en schuiven.

Qua gezicht ligt het eraan wat voor 1 je neemt.
Ik had er 1 met bont, maar die was lelijk en ik had daarna een leren en daar zag je alleen maar verschil als je erg goed keek.
En die van mij klepperde niet.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:30

Ik vind het geen gezicht.

En waarom perse een leren singel?
Je kunt toch gewoon een singel nemen van een ander materiaal? Die zijn niet zo duur en kun je toch wel voor wedstrijden gebruiken?

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-02 20:53

Ehh, ik heb even nagemeten, ik heb minimaal 1.50 nodig (echt waar, paard is neit eens dik ofzo). En leer vind ik het mooist. Heel veel keuze is er niet in 1.50

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 22:16

150?? das echt een flinke singel!! ik heb bij alle paarden 130. van 160 tot 180 bij de een gaat ie makkelijk aan en bij de ander is het aan de krappe kant. ik zou als ik jou was een losse singel en een GOEDE losse buiklap kopen.

x yvon


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers