Bitten o pde JIM springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Bitten o pde JIM springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 12:34

Tijdens het springen heb ik een aantal rare optomingen gezien (op tv)...
het leek net alsof de paarden een bit in hadden, en daarbij ook nog met hackamore werden gereden.....

Kan iemand meer duidelijkheid hierover geven?????


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:36

Er liep er inderdaad eentje met een dubbele optoming van trens en hackamore, dat viel mij ook op. Ik weet niet meer welke het was, het waren er nogal wat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:36

Men neme een stang en trens hoofdstel,
hierin hang je een hackamoren en een pittig inwerkende stang.
Deze verbind je met elkaar d.m.v. pelhalmriempjes, hieraan de teugels en dan heb je met 1 teugel maximale inwerking....

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:39

viel mij ook op... Mooiste vond ik toch wel de Bosal (tenminste ik dacht dat het een Bosal was, ben niet zo thuis in de western-optomingen)... zo kan het dus ook!

Overigens: de buiteling van Voorn was op zijn minst bijzonder te noemen, maar helemaal zijn fout, hij begon het paard al twee hindernissen voor de hindernis waar hij viel behoorlijk te storen in de beweging en dan kun je verwachten dat het paard niet meer uitkomt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:41

Dat van Albert was heel vervelend en je zag met bange vermoedens de val aankomen, maar aangezien ik toch erg veel respect heb voor zijn rijden, wil ik nu niet direct zeggen dat hij het zich aangehaald heeft. Bovendien doe ik het hem echt niet na met die kastelen van hindernissen. Maar je ziet soms naar de sprong toe dat het niet wil en kan lukken.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:55

Citaat:
Dat van Albert was heel vervelend en je zag met bange vermoedens de val aankomen, maar aangezien ik toch erg veel respect heb voor zijn rijden, wil ik nu niet direct zeggen dat hij het zich aangehaald heeft.



Respect heb ik zeker voor iedereen die over die kastelen gaat waar ik nog net bovenuit kan kijken, maar wat ik zo jammer vond is dat hij in het begin een heel net parcours sprong, echt superbeheerst en dat dat van het ene op het andere moment veranderde en hij flink begon te trekken. Zal vast wel een reden heben gehad die ik als niet-springruiter niet zie, maar wat ik wel zag was dat hij het paard helemaal uit zijn ritme haalde en dat die laatste ophouding vlak voor de afsprong de genadeklap was

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:34

Hoe zijn de regels voor het springen wat betreft bitten? Mag alles? Als ik zie wat voor ijzerwarenhandel er vaak ingehangen wordt zou ik gaan denken van wel.... Krijg je dan niet heel snel dat (top)ruiters in die tak van sport makkelijker naar een ander bit grijpen, omdat het toch toegestaan is op wedstrijden? Er gaat immers aan de top zo ontzettend veel geld in om, als je dan dmv een ander bit iets sneller voor elkaar krijgt...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 15:37

een echte topruiter kan naar mijn mening zijn paard met een dubbelgebroken watertrensje een parcours rond rijden....

Ik zeg niet dat ik het zelf beter zou doen hoor... juist het tegendeel.....

Er zijn ook maar een paar ruiters met een mooie stijl.... ik vind (vond?) Franke Sloothaak altijd heel mooi rijden... leek altijd heel rustig met zijn handen te zijn... ja.... hij was (is) wat mij betreft een van de beste ruiters....

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 15:41

Dat bedoel ik eigenlijk. Je hebt ruiters die in principe op een gewoon trensje rijden en slechts bij uitzondering een ander bit gebruiken, je hebt dr ook die je alleen maar met " ringenbitten" ziet verschijnen, ongeacht het paard. Dan vraag ik me af, als je niet in staat bent om een paard op een normaal bit rond te rijden, ben je het dan wel waard om tussen de wereldtop te zitten?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 15:44

Lon schreef:
Dat bedoel ik eigenlijk. Je hebt ruiters die in principe op een gewoon trensje rijden en slechts bij uitzondering een ander bit gebruiken, je hebt dr ook die je alleen maar met " ringenbitten" ziet verschijnen, ongeacht het paard. Dan vraag ik me af, als je niet in staat bent om een paard op een normaal bit rond te rijden, ben je het dan wel waard om tussen de wereldtop te zitten?


AMEN !!!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 16:23

Ik zag op Indoor Friesland (jaja lang geleden ja Schijnheilig ) Een zeer bijzondere optoming. Slechts alleen een bit!!! (ja en teugels) dus voor de rest geen hoofdstel he.. Een riempje onder de kin (om het bit op zijn plaats te houden Verward ) was er wel...

DAT vind ik pas een vage optoming

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:29

maar hoe heette nou die optoming met al die rare dikke touwen en dat hele mooie, maar vreemde voortuig? (ik vond het voortuig een beetje lijken op een boksriem die het paard om had)

Toos paardloos

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131844
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 19:36

imker schreef:
maar hoe heette nou die optoming met al die rare dikke touwen en dat hele mooie, maar vreemde voortuig? (ik vond het voortuig een beetje lijken op een boksriem die het paard om had)


Dat vroeg ik me dus ook al af !
Het leek net of hij deze optoming even een paar minuten voordat hij de ring in ging in elkaar geknutseld had Knipoog
Ik heb het nog nooit eerder gezien, ben benieuwd of het beestje ook een naam heeft.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 19:40

ik heb het niet gezien, maar ik denk dat jullie een bosal bedoelen....
was het bitloos?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:04

Staat hier boven al,
het was inderdaad een Bosal zoals Abby al zei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 20:19

Citaat:
Dat bedoel ik eigenlijk. Je hebt ruiters die in principe op een gewoon trensje rijden en slechts bij uitzondering een ander bit gebruiken, je hebt dr ook die je alleen maar met " ringenbitten" ziet verschijnen, ongeacht het paard. Dan vraag ik me af, als je niet in staat bent om een paard op een normaal bit rond te rijden, ben je het dan wel waard om tussen de wereldtop te zitten?

Dat vraag ik me ook af bij de amateurs hoor?
Die hoeven maar simpele dingen te doen en hangen al de hele ruiterwinkel aan hun paard.

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:26

Kom niet zo vaak op kleinere springwedstrijden, kan dus alleen oordelen over hetgeen ik bij de topruiters zie. Vermoedde wel dat bij de amateurs hetzelfde verhaal opging. Sowieso, als je op lagere niveau's al een pelhalm o.i.d. nodig hebt om je paard enigzins in de hand te kunnen houden in t parcours, hoe moet dat dan als het hoger wordt? Een boomzaag erin zodat ie luistert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 21:38


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-02 21:43

we zouden voor de gein eens bij alle ruiters de ijzerwinkel van het hoofdstel moeten halen en er een simpel dubbelgebroken bitje in hangen.... Haha!

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 22:10

WOEI, zou dat voor sommigen niet gelijk staan aan doodslag? Ik heb wel een beetje geleerd hoe sterk een springpaard kan zijn, maar volgens mij los je dat toch echt niet op met harde handen en een scherp bit.... Misselijk

Edit: Oeps, ik dacht dat ik smiley's wel uit mn hoofd kon...had ik Kwijl ipv Misselijk neergezet. Koe

Pleasure

Berichten: 336
Geregistreerd: 24-08-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 13:00

Hoi,

Jullie hebben het over de hackamore met een gebroken bitje. Deze hebben ze in de paardenmond voor het geval mocht zijn dat de hackamore afbreekt. Net zoals bij Ludger Beerbaum in barcelona. Hij had toen geen dubbelgebroken bitje in en kon zijn paard niet meer besturen.
Afbeelding
Dobel's cento van Otto Becker heeft ook die optoming.
Op zich is het een faire optoming zo lang men er maar geen misbruik van maakt.
En de meeste goede topruiters doen dat echt niet. En het is echt geen scherpe trens die erin hangt.

en hoeveel dressuurruiters amken er wel geen misbruik van de stang en trens??

Groetjes
Denise

George, We'll miss you. You were a great rider and a great trainer.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 13:07

Pleasure schreef:
en hoeveel dressuurruiters amken er wel geen misbruik van de stang en trens??


Ook helemaal mee eens... ik zou denk ik een voorstander zijn om de dubbele bitten enzo af te schaffen... gewoon weer een Z-proef op een simpel trensje ofzo.... dan is het een nog grotere prestatie... toch?

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:58

SmithsGirl"]
[quote="Pleasure schreef:
en hoeveel dressuurruiters amken er wel geen misbruik van de stang en trens??


Ook helemaal mee eens... ik zou denk ik een voorstander zijn om de dubbele bitten enzo af te schaffen... gewoon weer een Z-proef op een simpel trensje ofzo.... dan is het een nog grotere prestatie... toch?
[/quote]

Heb ik zo'n vreemd paard dan? Hij springt met zijn gewone Bogart trensje (zacht dus), zonder sporen en zweep elke hindernis. Tijdens het springen let ie goed op, is zijn galop perfect, dus waarom al dat geklooi. Hij moet uiteindelijk toch ZELF springen. En die hindernis van 1.70 neemt ie niet met een paar sporen in zijn zij.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-02 20:30

nee Bubbels... dan heb jij een ideaal paard... Haha!:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 20:43

Dan heb ik ook een rare knol
ik rij met een Dubbel gebroken bit.
Ook de hindernis in mijn profiel.
Ik oefen ook wel met S&T, maar dat ook maar eens in de 2 weken of zo.
Vandaag heb ik les gehad en zonder neusriem gereden, want zijn neus is kapot.
ook dat maakt niets uit.
Ik rij ook meer zonder sporen dan met sporen.
Toch heb/had ik een heet hoofd als paard, die om alles zenuwachtig werd.
Op conours of in het bos luid snurkend de passage liep, met een staart op zijn rug gebold.
Maar volgens omschrijvingen hier een ideaal paard Lovers


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: tine10 en 8 bezoekers