Wedstrijdzenuwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Wedstrijdzenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-02 11:19

Naar aanleiding van de topic van Jantina of wedstrijdruiters hun wedstrijden nog wel leuk vinden, start ik deze topic.
Ik ben eigenlijk nooit extreem zenuwachtig geweest voor wedstrijden. Wel spanning gevoeld, maar dat lijkt mij alleen maar positief.

De dressuur met Muzefee gaat goed en ik heb daar ook veel plezier in. Het springen daarentegen gaat ronduit slecht en we laten elkaar compleet in de steek.
De B ging goed en toen we 10 wp hadden, besloot ik over te gaan naar de L. Daar hebben we nog één wp gehaald en daarna ging het mis.
Ik heb Muzefee gekocht en haar op een andere stal gezet. De staleigenaren (die ook mee gaan op wedstrijd) zijn hele fijne mensen, maar ook erg fanatiek. Die vrouw heeft zelf op hoog niveau gesprongen en ze weet dat Muzefee ook erg goed kan springen.
Op het inrijdterrein wordt ik al zenuwachtig en als ik de ring in kom is het helemaal mis. Het enige wat ik nog denk is: "Ik moet het parcours rondkomen".
Door groffe weigeringen ben ik twee keer op de hindernis geklapt en één keer ben ik gewoon uitgebeld. Daardoor ben ik weer terug gegaan naar de B waar het nog niet beter gaat. Ja, ik spring het parcours wel weer uit maar ik ben nog steeds zenuwachtig en we hebben nog steeds wel elke keer (eh.. ik heb nu weer twee B-wedstrijden gereden Haha! ) één of twee weigeringen.

Met de jonge merrie gaat het wel goed. We starten volgende week officieel, maar met de oefenparcoursen was ik met haar helemaal niet zenuwachtig. Ook al liep ze met de staart omhoog en liep ze flink te snurken. Met haar is het vertrouwen er wel dat ze wel springt als ik haar goed rijd. Dat is er met Muzefee niet.
Ook al rijden we helemaal gepast op de hindernis aan, toch kan ze zomaar ineens grof weigeren.

Gaan die zenuwen met Muzefee vanzelf weg wanneer het weer beter gaat? En wie heeft hier ook last van?
En verschilt dat ook zo per paard?


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 11:56

Ik start nog niet zo lang. Heb in heel mijn leven nu 13 wedstrijden achter de rug. Waarvan 12 in de B, waarin ik 8 winstpunten heb gereden. Nu ben ik voor het eerst in de L1 gestart, en het was een ramp (voor mij dan).

In de B was ik altijd al bloedjenerveus, en in de L nog erger. Ik loop dagen vantevoren al te stressen, heb slapeloze nachten (jahoor, zo erg is het) en moet voor het proefje begint, nog 10x naar de plum. Ik word er zelf echt een beetje hopeloos van. Nu gaan we volgende week naar Almelo, en heb nu maar Valdispert gekocht en hoop nu een beetje rust te krijgen. Ik kan me vreselijk druk maken om de kleinste dingen, spulletjes die ik misschien wel zal gaan vergeten en dat soort rare dingen.

Toos paardloos

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:39

Nou uit ervaring kan ik zeggen dat Valdispert niet werkt. Ik ben ook zenuwachtig en mijn paard ook. Ik heb nu Rescue remedy van Bach gekocht wordt je echt lekker relaxed van. Niet sloom ofzo. Kan je gewoon bestellen via internet.

Ik heb meer de zenuwen dat Barb niet te houden is, wat dus al een paar keer voorgekomen is.

Ooit komt alles goed... zeggen ze Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 12:48

Ik herken het wel. Bij mij kwam het er met de proeven ook nooit uit.
Omdat er tientallen meiden van de ponyclub mee stonden te kijken tijdens m'n proef waar ik stikzenuwachtig van werd.
Tot ik een keer door kreupelheid op een nieuwe pony moest. Beestje kende bijna niks en het was z'n eerste wedstrijdje dus niemand verwachtte er wat van. En wat denk je? Hele goede punten!!! Gewoon omdat ik lekker relaxed gereden had.
Dus probeer op de een of andere manier te ontspannen, je punten te vergeten en gewoon te rijden.
Gaat het springen thuis wel goed?
Want ik denk dat jullie elkaar nu gaan tegenwerken op concours. Muzefee heeft geen vertrouwen waardoor jij geen vertrouwen hebt, wat zij weer voelt, enz enz enz. Dat moet je op de een of andere manier zien te doorbreken. Misschien een keer buiten mededinging meedoen zodat je geen druk voelt?
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-02 14:52

Toen ik nog voor andere mensen reed had ik wel zenuwen.
Die paarden stonden te kopp en je wilde dan toch een lekker parcoursje laten zien.

Nu ik alleen nog maar op mijn eigen paard rij heb ik geen zenuwen meer.
Eerst nog wel over hoe de 1e 10 tot 20 min. zouden gaan omdat hij dan altijd zo overdreven fris was.
Maar nu ik geen snurkend paard in passage meer hoef te verwachten, heb ik bijna geen spanning meer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Daantjuh88, kimmetje26, xelle en 47 bezoekers