dominante paarden-sportpaarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

dominante paarden-sportpaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 15:28

ik hoorde dus laats dat dominante paarden die beste sport paarden worden/zijn?
toevallig heb ik zelf en dominant paard, niet echt makkelijk!!
maar wat zijn jullie meningen daarover?

Groetjes Nicole


germie

Berichten: 25918
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 15:32

Er wordt altijd gezegd: de beste paarden zijn niet de makkelijkste paarden. En dit is vaak waar. Denk maar aan de Sjiem, gewoon een kreng met rijden, totdat de juiste ruiter hem treft en hem aan het werk krijgt.
Hoe het met jouw paard staat kan ik niet zeggen, het heeft ook met de kunde van de ruiter te maken (als ik de Sjiem gehad had, was het ook geen topper geworden). Zo moet je het ook zien.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 16:08

Paarden met karakter om het beter te zeggen hebben de kans om ver te komen. Vaak ligt het probleem bij de juiste ruiter dus de gehele combinatie.

Deze paarden heb meer wil om te winnen en geen hout te tikken of om de oefeningen netjes te doen. Nu heb je er ook genoeg die juist zoveel karakter hebben dat het tegen ze werkt.

Zelf hou ik er wel van een paard die nadenkt en karakter heeft als hebik wel af en toe zoiets van "ik plak je achter het behang" Haha! .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-02 16:13

ja idd ik ook..maar soms is het wel irritant

Groetjes Nicole

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 17:17

die van mij is ook dominant en zeker niet makkelijk te rijden.
maar als het er op aankomt gaat hij er ook echt voor.
hij kan met losrijden een super irritant kreng zijn,
maar in zijn proef lijkt het wel of hij zich dan van zijn beste kant laat zien.
zodra hij de bak inkomt maakt hij zich groot, gaat snuiven en loopt de sterren van de hemel.

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 19:08

Ben het met de stelling eens maar alleen als het slaat op topsport. In de basissport is het maar de vraag of je een dominante rakker wil: dat niveau kan het gemiddelde paard prima aan, maar kan de gemiddelde basisruiter een dominant en lastig paard aan? Ik heb twee zeer dominante beesten gehad en heb nu een koele, nuchtere, werkwillige, ondeugende maar onderdanige, lekker jongen. De eerste punten haalden we zonder problemen en de rest zie ik ook erg hoopvol tegemoet. Hij kan het, hij wil het, en hoger dan de Z gaan we niet starten, dus....
Heb ik ontzettend veel lol gehad van mijn zeer dominante militarypaard (vorige) maar daar kwam IK nog geen B-cross mee door...

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 19:54

mijn pony is bepaald niet eenvoudig, maar om nou te zeggen echt dominant dat valt ook nog wel mee..
met rijden is hij soms echt een l*l, maar ik heb hem nu wel door dus kan over het algemeen optijd ingrijpen(over het algemeen dan he.. Knipoog )bij mij gaat het nu heel goed.
maar toen ik mijn vriendin er een keer op liet rijden kon hij ineens alleen nog maar heel hard galoperen met zijn kop omhoog...
en dat terwijl hij bij mij altijd aan de teugel loopt en bij elkaar enzo. het is dus gewoon echt een kreng, hij moet gewoon even weten dat je hem aanpakt,dan komt het wel goed.
laatst liet ik er namelijk ook iemand anders even op en toen was hij wel weer heel braaf.
maar, even ter informatie, mijn pony heeft dus Z2 gelopen en ik ga ook hopelijk zo snel mogelijk weer met hem starten. hij is trouwens ook nog L springen geweest, kan zeker meer, maar dat is niet echt mijn ding..
af en toe ben ik echt jalours op mijn vriendin met haar brave diertje,maar als mijn pony eenmaal loopt dan Kwijl en dan zie ik haar pony lopen(loopt ook wel goed hoor, maar gewoon net niet dat ene beetje..)
op sommige momenten haalt hij echt het bloed onder mijn nagels vandaan, maar als ik eenmaal aan het rijden ben of ik zie hem slapen als hij los is dan wordt ik weer helemaal verliefd Lovers .
mijn pony is misschien niet een van de makkelijkste, maar hij heeft echt een super mentaliteit. hij wil het echt graag, hij geniet ook van het rijden alleen soms kliert hij gewoon echt heel erg.
ik weet niet, hij gaat er helemaal voor, als hij eenmaal op dreef is tenminste. de pony van mijn vriendin is (meestal) heel erg braaf en loopt ik goed haar rondjes zeg maar, ze loopt ook wel goed enzo maar het mist niet dat beetje vechterslust, net dat wat in mijn ogen nodig is om ver te komen. ik kan het niet echt uitleggen maar ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel.
ik denk dus dat je met een wat dominanter paard makkelijker de top kunt bereiken, maar het moet niet al TE worden.

brichelle

Berichten: 158
Geregistreerd: 30-03-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 20:14

*LOL* *LOL* daar ben ik het zeker mee eens. mijn paard is een echte merrie, zo'n trutje en ze springt hoger dan 1.80. ze heeft vroeger zz gelopen. Lovers *LOL*

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 22:45

Ze zeggen dat sportpaarden allemaal wel een rare tik hebben, Als je bij mij komt kijken klopt dat wel.
Maar over dat dominant zijn: ik heb 3 pony's die Z lopen, 1 onwijs dominant. 2 niet. Kunnen samen in de wei

Ook heb ik een paard dat Helvoirt al heeft gelopen en is absoluut niet dominant...

Maar ze hebben allemaal een apart karakter..

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 00:28

Veel toppers zijn moeilijke paarden, maar niet elk moeilijk paard is een topper. Er zijn er bij die niet alleen dominant zijn, maar daarbij ook nog slim (voor een paard dan he) en die slimmigheid hebben ze wel nodig om ergens te komen.

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-02 06:58

Paarden met karakter hoeven toch niet per definitie dominant te zijn? Ik ben het er wel mee eens dat het ene paard meer geschikt is voor wedstrijden dan andere. Je kunt het alleen niet altijd van te voren zien toch?

Geen onderschrift.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers