Wanneer klaar voor B wedstrijd?+ rij je met hulpstukken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Valentino
Berichten: 82
Geregistreerd: 08-05-02
Woonplaats: Purmerend

Wanneer klaar voor B wedstrijd?+ rij je met hulpstukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-02 16:08

Hoi
Wanneer vind jij dat je klaar bent om met je paard te starten in de B???
Ik heb mijn paard nu 3 maanden en het rijden gaat erg goed al zeg ik het zelf.
Aan de galop moet nog veel gewerkt worden omdat hij daarin nog heel onzeker is maar de rest gaat vind ik zelf wel top.
Als ik mijn teugels op maat maak is hij al nageeflijk enz
Ook ben ik hem wakker aan het maken op het been met wegdraven enzo.
Maar ja hij is nogal gevoelig dus als ik te hard met mijn been ben wil hij nog wel eens in protest gaan.... Party!!
Zaterdag om half 12 krijg ik weer priveles en dan gaat mijn instructrice mij beoordelen en kijken hoever we zijn.
Ik hoop over een paar maandjes te kunnen starten
*LOL*

Oja rijden jullie met hulpstukken?
Zoals zweep, sporen, martingaal, slof enz enz???

Ik rij met helemaal niks.
Zonder zweep, zonder sporen, zonder hulpteugels enz enz *LOL*
Ik ben er blij mee en hoop het zo te kunnen houden.

Ik rij wel altijd met een cap!!! Pling *LOL*

Liefs Nathalie

~Valentino is mijn super toppertje~


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 16:15

Af en toe rijd ik met de gogue, en met longeren zet ik altijd op de een of andere manier bij, dan eens met de slof, dan met bijzetteugel of met de gogue. Longeren is ook gewoon werken bij mij. Luieren mag hij de andere 23 uur van de dag (lekker de wei op en aan grassprietjes knabbelen)

Toos paardloos

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 20:12

Ik rijd met springen en buitenrijden met een martingaal. Soms als ze een paar dagen strontvervelend is, met de kop de lucht in richting de uitgang rent enzo ( *LOL* ), dan heb ik ook de martingaal om. Verder rijd ik met niks.

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 20:43

ik rijd met sporen, altijd behalve met springen(aangezien mijn beenhouding dan niet echt optimaal is..)

maar ik train wel wat hoger dan B niveau...(M/Z) dus dan is een spoortje toch wel handig.

ik rijd nooit met hulpteugels, alleen met longeren zet ik hem bij.

een B proefje is opzich niet zo heel moeilijk. als je paard gewoon in alle gangen netjes doet wat jij wil en de overgangen goed uitvoert moet het lukken lijkt mij.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 09:40

Hoi
ik reed met mijn D-pony al na 3 dagen mijn eerste wedstrijd, en werd 1ste met 2 winstpunten. Van tevoren had ik opp een B-pony gereden dus had ik wel ervaring. Als je pony goed aan de hulpen staat ben je klaar om een B-proef te starten, voor iedereen is dat anders. Ook speelt je club een grote rol, ik was eigenlijk gewoon verplicht mee te doen. Iedereeen deed immers mee

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 10:15

Ik geloof dat als je leest wanneer kun je een B-proef gaan starten,
dat erbij staat oa 'als je paard meestal in de goede galop aanspringt' Lachen
Eigenlijk zou je kunnen starten, als je rechtuit kunt rijden voltes kunt rijden, kunt galopperen en halsstrekken.. en halthouden Haha!
praktijk zien ze liever ook dat het paard aan de teugel loopt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 11:26

En vergeet niet dat een paard op een wedstrijd altijd kijkeriger is als thuis. Thuis gaat het (bijna) altijd beter.

Ik hield altijd aan (nu doet m'n zusje het zo) dat je thuis eerst een fatsoenlijke, nette L proef moet kunnen neerzetten, voordat je op wedstrijd B gaat starten.
Als je overgaat naar de L, moet je thuis M klaar zijn. Thuis moet je naar mijns inziens dus altijd een stapje hoger zijn.

Zo heb je net wat minder kans dat je jezelf echt voor schut zet Haha! .

Ik heb het hier wel over officiële wedstrijden. Bij een onderling (thuis) wedstrijdje maakt het natuurlijk niet zoveel uit.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 16:27

carola schreef:
En vergeet niet dat een paard op een wedstrijd altijd kijkeriger is als thuis. Thuis gaat het (bijna) altijd beter.

Ik hield altijd aan (nu doet m'n zusje het zo) dat je thuis eerst een fatsoenlijke, nette L proef moet kunnen neerzetten, voordat je op wedstrijd B gaat starten.
Als je overgaat naar de L, moet je thuis M klaar zijn. Thuis moet je naar mijns inziens dus altijd een stapje hoger zijn.

Zo heb je net wat minder kans dat je jezelf echt voor schut zet Haha! .

Ik heb het hier wel over officiële wedstrijden. Bij een onderling (thuis) wedstrijdje maakt het natuurlijk niet zoveel uit.


ben het hier mee eens Haha!
dat doe ik zelf eigenlijks ookw el, vooral nu ik het lees denk ik: ja zo doe ik eht ook, maar dan eigenlijks niet bewust, als ik denk dat mijn pony klaar voor een 'hogere' oefening is dan begin ik daar rustig aan mee..

Ik ben met bonanza nu dnek ik bijna op L1 nivo, ze kan ook al schouderbinnenwaarts maargod dat was er een keertje per ongeluk uit gekomen, ik vroeg steling en ze ging schouderbinnenwaarts doen, nu kan ze het dus Haha!

maargoed, ik zei ook bijna, want ze kan nog niet goed aangaloperen, niet in de goede Lachen

maarja, ik denk dat je er klaar voor bent als je zelf iets hebt van, ja nu durf ik het wel aan!

suc6 ermee!


Kuss Maaike

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 21:48

hoi!

je kunt een wedstrijd starten als jij ( en je instructrice) vinden dat je er klaar voor bent. ik wacht zelf meestal wat langer ( maar mijn pony is ook nog groen ) zodat je niet voor teleurstellingen komt te staan ( dat voorkom je natuurljik niet helemaal ) ik heb mijn pony nu een maand of 7 en ik heb vorige maand m'n eerste wedstrijd met mijn ( groene ) pony gereden.

ik rijd zelf met sporen en met zweep ( geen hulpteugels ) en ik longeer met bijzet.

suc6 met wedsrtijden!

groetjes daphne

(L)

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 22:00

Ik rijd met zweep en als het erg hard waait en er veel paarden in de bak zijn ofzo met slof, maar dan zo lang dat hij er in zn eigen normale hoofd/halshouding geen last van heeft.

Aan de longe zet ik hem bij met slof of helemaal niks (afhankelijk van hoe hard hij moet werken)

en B klaar ben je, zoals boven gezegd, als je netjes kan stappen, draven, galopperen, rechte lijnen kan rijden en kan halthouden. Dan kan je het een keer proberen en gewoon rustig kijken wat er gebeurt. Ik zou zelf niet te vroeg starten, liever 1maand langer wachten dan dat je toch echt nog niet klaar blijkt voor wedstrijden.

germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 08:29

Ik heb net 6 wedstrijden gereden, ben in jauari begonnen, maar had liever nu pas gestart, het paard is nu veel verder. Maar aan de andere kant, het heeft inmiiddels wel de wedstrijdervaring opgedaan. Ik heb nooit wedstrijden gereden, en het paardd niet, dus allebei groen. Ik heb het paard zelf ingereden, en ben begonnen met wedstrijden, omdat m'n instructrice altijd vindt dat ik te precies ben, volgens haar zou ik pas een paard starten als het thuis volledig M kan lopen. Dus zij vond dat ik het maar moest proberen (en een eigenaar van het paard die het liefste binnen een jaar een Z-paard heeft), maar het was niet zo dat ik de eerste wedstrijden over had, 153 punten, 148, 150 enz. Dus niet echt slecht, maar ook niet goed. Ik ben er bijna.
Op m'n 4e wedstrijd had ik wel een winstpuntj, 162 puntne.
Nu buiten is het weer veel lastiger, heb het nu 1 keer gedaan, maar kon het paard de eerste proef niet binnen de letters houden (bokken, racen, weet ik veel wat) en dit kan ik thuis ook niet oefenen, dus ik heb het gewoon wat moeilijker in de zomer. Wel is het zo, dat als het nu nog indoor zou zijn, dat ik toch geregeld een winstpuntje zou pakken. zoveel is het paard wel vooruit gegaaan.
Als je niet goed kunt doorzitten wordt je daar niet op gestraft, maar wel op verkeerd aansrpingen, mislukte middendraf (bijvoorbeeld onregelmatig). enz.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 16:18

ik heb mijn pony nu bijna 5 maanden en ga nu starten, omdat ik nu de galop onder controle heb en mijn pony netjes naar benenden loopt. Misschien is het een beetje snel maar als ze straks werder is heeft ze in ieder geval ervaring, en kan ik dan laten zien wat ik kan, en mijn pony.
Ze is zelf nog maar 9 maanden ofzo onder het zadel.
Maar de ervaring die ik nu opdoen is makkelijk voor later, en nu zal ik maar heel weinig wedstrijden gaan rijden. Heb 3 onderlingen in totaal, en 2 officiele meer niet. tot de zomer. vanaf januarie
het lijkt allemaal snel maar ik kan haar niet stil laten staan want dan kan ik de volgende dag niet meer rijden (nogal druk namelijk) en ze i s heel erg leergierig, en ze vind het rijden gewoon heel erg leuk, dus dan ga ik gewoon alvast starten en we zien wel hoe het gaat ( hopelijk goed)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 17:39

Ik rij Tos sinds kort met sporen, aangein ik dan me benen stil kan houden en rustig kan aansporen (inplaats van trappen...) Meestal rij ik met zweep, maar als het goed gaat gooi ik die aan de kant, of steek hem in me laars (of chap) Maar ik rij er vooral mee voor als hij gaat vervelen, een klap te geven op zijn kont! Haha!
Verder heb ik in het begin met martingaal gereden, omdat hij mij te sterk was, maar nu rij ik met een dressuustang en zonder hulpteugels...

Ik wil eerst een goede basis hebben, en terug naar een ander bit *aangezien je hier geen B mee mag starten, pas in de Z* en ik wil gewoon snel van dat bit af...

Soms gaat het gewoon absoluut niet, en denk ik echt;"waar ben ik mee bezig"terwijl op het andere moment loopt hij super en me instructeur zegt dan ook, nu rij je zo L2 niveau,... en anders zegt hij: hier kan je nog niet in de B mee aan komen! ... ik wil eerst de basisgoed hebben, en misschien dat we na de zomer ons in gaan schrijven,..
Ach, ik heb de tijd, heb hem nu pas 5 maanden! *en Tos is bijna 7... kan dus nog jaren mee..*
Ik heb geen haast!

Ik denk dat je zelf moet aanvoelen of je er klaar voor bent!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 19:19

Ik rij nu serieus sinds eind oktober vorig jaar, en ik had 28 april me eerste wedstrijd. We hadden eerst heel veel moeite met de galop maar dat ging weer wat beter. Ik rij zonder sporen maar ik heb wel een zweep bij me, om te corrigeren.

Annelien (Moneymaker x Renovo) ZZ-Zwaar startgerechtigd *\o/*

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 19:27

Ik vind dat ik pas kan starten met Leo als hij netjes ontspannen, nageefelijk, goed op mijn been reageert, (en rond loopt! want dat scoort hoger, zelfs in de B- al!)! En aangezien dat nog heel lang gaat duren..... en ik het niet zie zitten om met hém te starten..... doe ik dat waarschijnlijk ook niet!

Ik rijd met slof, zweep, sporen!

....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marlissa92, misami en 40 bezoekers