rood lintje in staart > verboden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

rood lintje in staart > verboden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 21:48

hey
ik heb vroeger gelezen dat het toch bij de "ruiter-etiquette" hoort, dat je je paard een rood lintje in zijn staart doet als hij slaat naar andere paarden. Maar als je het reglement er op na leest (dit stond in Belgisch regelement) staat er: "kunstversieren zoals bloemen en linten is verboden"
Wat moet je dan doen??
Een staartvlecht indoen, en een rood lintje er om heen, dat vlak voor de proef eruit wordt gehaald dan?
Wie helpt?
alvast bedankt
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen


laida

Berichten: 1022
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:51

je moet er met losrijden een lintje in doen en als je de ring ingaat het er uithalen , want het mag tijdens de proef inderdaad niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:52

dat wilde ik dus ook net zeggen Haha!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 21:58

dankjewel!
Snel duidelijk antwoord Haha! bedankt!
xxx

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:36

Zo, ik ook weer wat geleerd Haha!
Wist wel waarvoor ze diende en heb ze meerdere malen bij gezien (inderdaad bij het inrijden), maar heb nooit geweten dat het niet in de ring mocht Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:36

Is ook geen gezicht zo'n rode flos in de ring.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:32

In de proef mag het idd niet, maar op het losrijterrein ben je strafbaar als je weet dat je paard slaat en je hem niet in hebt!

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:57

Vind et wel een beetje raar!
Ken namelijk een merrie die mept gelijk als wijs je alleen al naar haar achterkant. Dus stel je ben groom van diegene en ze vraagt of je ff dat rood strikje eruit wil halen voor de proef: anmenooitniet hoor!!

On-topic: idd et mag niet in de ring!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:08

Op kleine wedstrijden laat ik het er in de proef ook gewoon inzitten.. geen hond die er een opmerking over maakt Haha!
Maar het mag idd niet. Ik ben alleen bang dat ik hem na de proef niet meer in de staart zou hangen en dan in overtreding ben Knipoog Haha!

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:15

Missouri schreef:
In de proef mag het idd niet, maar op het losrijterrein ben je strafbaar als je weet dat je paard slaat en je hem niet in hebt!


Hoe kom je hier nu weer bij .... :?

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:23

GeJe schreef:
Hoe kom je hier nu weer bij .... :?


Je zult er geen bonnetje voor krijgen, het is een ongeschreven regel. Maar erg sociaal vind ik het wel Haha!

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:30

met springen mag je in de ring het rode lintje/strikje wel in houden

minder = meer

Pexluvah

Berichten: 443
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: De Geast [Fryslân]

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 12:40

Ik denk dat als je paard een ander schopt, zonder dat je een lintje in z'n staart hebt, dat jij dan verantwoordelijk bent..

Keurig.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:38

Pexluvah schreef:
Ik denk dat als je paard een ander schopt, zonder dat je een lintje in z'n staart hebt, dat jij dan verantwoordelijk bent..

Met of zonder lintje, volgens mij ben jij altijd verantwoordelijk voor de schade die je paard aanricht.
Het rode lintje is namelijk een ongeschreven regel, geen verplichting.

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 16:08

Lydiia schreef:
Op kleine wedstrijden laat ik het er in de proef ook gewoon inzitten.. geen hond die er een opmerking over maakt Haha!
Maar het mag idd niet. Ik ben alleen bang dat ik hem na de proef niet meer in de staart zou hangen en dan in overtreding ben Knipoog Haha!


Ik laat hem ook altijd tijdens de proef zitten en zowel tijdens klein als groot concours en geen enkele jury die daar wat van zegt. Trouwens op een groot concours liggen de ringen vaak zo dicht naast elkaar dat ze nog kunnen trappen, dus dan weet de jury iig waarom hij narrig kan doen. En qua punten van verzorging heb ik er nooit wat over gehoord , en heb toch eigenlijk altijd tussen de 7 en 9.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 15:56

GeJe schreef:
Hoe kom je hier nu weer bij .... :?


Word maar eens aangeklaagd en laat het voorkomen... Schijnheilig Knipoog

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:03

Pexluvah schreef:
Ik denk dat als je paard een ander schopt, zonder dat je een lintje in z'n staart hebt, dat jij dan verantwoordelijk bent..


Je bent sowieso verantwoordelijk als eigenaar van het paard. Met of zonder rood lintje.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 16:06

Rood lintje mag in de western groepsklassen gedurende de wedstrijd gewoon ingehouden worden (Pleasure). Wel zo netjes tegenover je mederuiters.

Je suis Charlie.

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:32

Pipo schreef:
Je bent sowieso verantwoordelijk als eigenaar van het paard. Met of zonder rood lintje.


Oke dat is zo. Maar laatst was ik ergens en toe stond daar een meisje wat klaar was met haar proef met paard eigenlijk middenin het losrij gebeuren en wat blijkt heeft die schimmel eeen rood lintje in. NOu vraag ik me toch echt af is het dan versiering of heb je dan geen verantwoordelijkheidsgevoel. En ze bleef een aantal keren zo in de weg staan. Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:55

Ook bij de endurance is een lintje verplicht als je paard losse voetjes heeft. Er zijn tijdens zo'n wedstrijd nogal wat situaties waarin je met je paarden dicht bij elkaar in de buurt komt (bij inhalen, bij keuringen) en dan kun je als mederuiter maar beter gewaarschuwd zijn.

Geen idee trouwens of er sancties tegenover staan als je paard blijkt te trappen en hij heeft geen rood lintje in z'n staart. Maar ik neem aan dat je dan als ruiter/eigenaar gewoon aansprakelijk bent voor eventuele schade.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:07

Volgens mij valt het nauwelijks op als je een rood lintje inhebt, tenzij je een mega-strik er in hebt gedaan dan Haha!

Dus ik denk dat het niet zo'n punt is als je het laat zitten. Volgens mij staat er in het proevenboekje wel een soort van opmerking als "het meevlechten van linten wordt minder op prijs gesteld" dus daaruit kan ik niet opmaken dat het niet zou MOGEN.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:12

DePennyBitch schreef:
Volgens mij valt het nauwelijks op als je een rood lintje inhebt, tenzij je een mega-strik er in hebt gedaan dan Haha!.


Bij de endurance zijn er mensen die er idd een mega-strik in hangen. Soms nog eerder roze dan rood. Maar het valt wel op! *LOL*

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:43

Dan moet ik dat de volgende wedstrijd ook maar doen want die van mij is een kleine secreet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:05

DePennyBitch schreef:
Volgens mij valt het nauwelijks op als je een rood lintje inhebt, tenzij je een mega-strik er in hebt gedaan dan Haha!

Dus ik denk dat het niet zo'n punt is als je het laat zitten. Volgens mij staat er in het proevenboekje wel een soort van opmerking als "het meevlechten van linten wordt minder op prijs gesteld" dus daaruit kan ik niet opmaken dat het niet zou MOGEN.


regelement:
Citaat:
Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van onnatuurlijke dingen, zoals
linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De manen en de staart van het paard mogen evenwel
ingevlochten worden.
Kunststaarten zijn alleen toegestaan met toestemming van de KNHS (voor internationale wedstrijden de FEI).
Kunststaarten mogen geen enkel metaal deel bevatten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 19:06

Je zou als tegenargument kunnen stellen dat dat lintje er niet zit als versiering, maar als noodzakelijk kwaad. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers