[JV] Rassen vooroordeel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:40

Merens schreef:
Beste Jury's!

Ik heb een vraagje aan jullie:

Hebben jullie een (voor)oordeel bmt rassen?

Bijv: Hoe kijken jullie aan tegen het starten met een Merens (of haflinger ofzo) van ongeveer 1.42 tussen de paarden. Ik zelf rij L1 (met toch al 5 wp)

Vorige week werd onze bijrijder voor de proef bij de jury geroepen. Om te vragen waarom ze op zo'n paardje rijdt. Vervolg: 136 punten (de proef was niet perfect en geen winstpunt waard maar niet zooo slecht. Zeker door zulke vragen vooraf krijg ik dan wel mn bedenkingen)
Een kennis (ook op een Merens), had al meerdere keren op haar protocol staan dat ze een 'gewoon' paard moet kopen. Wat vinden jullie hiervan?

En wat is jullie mening mbt toiletteren? Moet een paardenras met lange manen, staart en sokken de manen een staart ingevlochten hebben of niet? Heeft dit bij jou wel of geen invloed op de punten (verzorging)

Natuurlijk heeft een niet-dressuur-gefokt-ras beperkingen en zal je dus minder makkelijk punten rijden. Of iig met meer moeite.

Alvast bedankt voor jullie mening/uitleg.

Groetjes
Arjanne


Ik ben zelf erg tevreden met mijn KWPNér (veel duits bloed erin), je kan er mee dressuren, springen en hij zou nog voor de kar kunnen, er zit immers tuigbloed in ergens; met een beetje goede wil kan hij heus leuk meedoen in een serieuze enduranceklasse. Veelzijdig zat dus, maar tegelijkertijd wel veel om elke dag bij te houden, daarom moet je kiezen met je paard waar je het meeste tijd aan wilt besteden.

Je moet je paard zo knap mogelijk voorstellen, binnen de regels. Smaken verschillen nog altijd, maar netjes verzorgd valt weinig op af te dingen.


KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:40

Quellian schreef:
Om van diezelfde dag nog een voorbeeld te noemen: de jury stapt naar een stalgenoot toe 'goh, wat heb jij een prachtig paard!!' Ze laat vervolgens beide kanten geen galop zien, stopt halverwege nog ergens omdat ze de voorlezer niet kan verstaan en reed ergens rechtdoor terwijl ze een gebroken lijn moet... 155 punten. Is dat eerlijk?


Dit komt op mij over als een overtrokken reactie...
Wat als de rest voor vette 7ens ging?
Ik scoor (met mijn rijpaard) in het M2 soms ook winst met op de travers een 3 of een 4 en op de keertwendingen een 4 of een 5. Als andere onderdelen wel goed gaan kan je dan toch nog winst rijden.
Als je met een paard start dat niet echt een dressuurpaard is van nature moet je niet de schuld bij de jury leggen, maar bij jezelf. Jij besluit om zo'n paard in de dressuur uit te brengen, je paard vraagt daar niet om.

Als ik mijn paard voor een sulky zet op de drafbaan zullen we ook niet kunnen winnen van paarden die speciaal voor dat werk gefokt zijn... (Dit is niet l*llig bedoeld, maar zo is het wel.) Ken de grenzen van je paard en leg je er bij neer.

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Fitzroy

Berichten: 25091
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 05:17

Merens schreef:
Mijn vraag was aan de jury's of ze zoiets hebben van "Wat doe je hier? ga een dressurpaard kopen of ga weg" of dat ze mijn keuze om zo'n ras te rijden respecteren en kijken hoe we het samen doen.
En hoe ze over het toiletteren denken.

Ik heb het dus NIET over hoge dressuur!!!!!!!!!!! Ik rij L1. En ik beschuldig geen een jury, ik vraag alleen maar een normale vraag volgens mij.


Net als vele andere juryleden maakt het mij totaal niet uit met wat voor kleur of ras je komt aanzetten, als je maar een nette proef laat zien.

Over het toiletteren: ik vind manen los persoonlijk niet zo netjes, ik zou kiezen voor een hengstenvlecht. Dan komt de hals van je paard ook beter uit.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 08:41

Nou.. ik rij met mijn fries dressuur, dus ist voor mij een dressuurpaard!
Ik vind et zo krom door de bocht om te roepen: een fries is geen dressuur-paard, ze zijn voor andere doeleinden gefokt!
Op vandaag wordt de fries rij-typisch én tuig-typisch gefokt!

Ik heb overigens niet het idee dat ik nog harder mijn best moet doen met mijn fries in de ring. Als ik netjes en volgens 'de regels' rij, krijg ik ook mijn punten, doe ik dat niet, dan zijn daar de punten ook naar en dan roep ik NIET: ik ben benadeeld met mijn fries!!

Oja.. ik heb de manen ALTIJD in een hengstenvlecht.. ziet voor de dressuur mooier uit, veel verzorgder.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 14:41

Ik zie ook graag een hengstenvlecht. Bij lange, losse manen komt de hals minder goed uit en het geheel wordt er (meestal) wat rommelig van. Als je paard een mooie voorpluk heeft, hoeft het niet storend te zijn als die loshangt. Verder gelden alle overige regels: geen lange (winter)vacht, staart netjes geknipt, schoon etc. etc.

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 15:03

Ik ben dan nog niet officieel gestart met mn fjord maar ik merk als groom van een andere fjordenruiter (L2) helemaal niets van vooroordelen.

Ze rijdt keurig, dan is er winst. Zo niet zie je dat aan de punten. Verder is iedereen hartstikke sportief op de terreinen waar wij komen.

Verder denk ik dat je moet neerleggen bij het kunnen van je paard. Ben je een echte dressuurfanatiekeling (lees je doel is Z of hoger), koop dan geen fjord, tuiger, springer oid. En vice versa. Groei je met jouw "outsider" toch door in de dressuur, zie dit dan als een cadeautje.

Succes komt pas als een combi werkt, en werken moet voor zowel paard als ruiter prettig verlopen.

frunnik
Berichten: 1810
Geregistreerd: 05-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:15

Boomerang schreef:
Succes komt pas als een combi werkt, en werken moet voor zowel paard als ruiter prettig verlopen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 18:07

Als je veel last hebt van eventuele vooroordelen van 'wie dan ook' op reguliere wedstrijden, dan kun je het beste stamboekwedstrijden blijven rijden, daar heb je dat niet.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:26

Wat mij opvalt is dat de eene bokker er totaal geen last van heeft. En de andere wel, ligt het dan niet aan jezelf? Ga je geen dingen zien die er helemaal niet zijn?

Ook over die uitgetrekte draf: het maximale van een bijv. fjord is veel minder als dat van een KWPN. Maar hoe ziet de jury aan die fjord dat dat zijn maximale is? Een vriendin van mij rijdt met een haflinger, dat beest kan net zo goed strekken als mijn New Forester. Hoe kan je dan verschil maken? Misschien heeft die KWPN geen ruimte in de schouder voor een spectaculaire draf, en is zijn maximale gelijk aan die van de fjord?? Hoe wil je daar dan verschil in maken, dat kan niet.
Als die KWPN beter draaft moet hij dat ook kunnen zien in de punten.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:12

Fries, haflinger, KWPN, NRPS, shetlander, fjord, tinker en ga zo maar door, als je daarmee start moet je worden beoordeeld conform de FEI regelementen, het ene ras "voldoet" daar van nature gewoon beter aan dan de ander

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:23

Jnien schreef:
Nou.. ik rij met mijn fries dressuur, dus ist voor mij een dressuurpaard!
Ik vind et zo krom door de bocht om te roepen: een fries is geen dressuur-paard, ze zijn voor andere doeleinden gefokt!
Op vandaag wordt de fries rij-typisch én tuig-typisch gefokt!

Ik heb overigens niet het idee dat ik nog harder mijn best moet doen met mijn fries in de ring. Als ik netjes en volgens 'de regels' rij, krijg ik ook mijn punten, doe ik dat niet, dan zijn daar de punten ook naar en dan roep ik NIET: ik ben benadeeld met mijn fries!!

Oja.. ik heb de manen ALTIJD in een hengstenvlecht.. ziet voor de dressuur mooier uit, veel verzorgder.



Sjek! Bloos Hier nog een Knipoog

Bij een fries hoef je idd niet te vlechten, een kwpn ook niet, maar dat ziet er in beide gevallen slordig uit in de ring vind ik. Daarnaast kan de jury bij die wapperende manen de hals niet zo goed zien.

Ben ook van mening dat het niet uitmaakt of je met een fries tussen de friezen (das wel extra gezellie trouwens Haha! ) of gewoon tussen de bruinen rijdt. Ze is gewoon voor elkaar voor de klasse waarin ik start dus ze kan daar ook gewoon goed op beoordeeld worden. Het is bij mij vaak eerder andersom dat ik denk dat er echt veel fout ging en dat ik dan belachelijk veel punten krijg Verward

De grote friezenvalkuil vind ik dat sommige in een eigen houding lopen dus dan lijkt het aan de voorkant al heel wat, maar de achterhand loopt dan nog in België ofzo Scheve mond Die ruiters hoor je imo vaak klagen van: en ik reed zoooo goed en kijk dan mijn punten zijn zo laag Verward

Mijn paard zal nooit een 8 voor hals strekken krijgen omdat ze zoveel front heeft en niet verder gaat dan kniehoogte, dat is gewoon ook moeilijker voor een fries maar ze volgt mijn hand naar beneden (in alle gangen) en loopt goed voorwaarts neerwaarts en gedragen. Dat vind ik voor mezelf genoeg Knipoog

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 11:26

Sjonniej schreef:
Wat mij opvalt is dat de eene bokker er totaal geen last van heeft. En de andere wel, ligt het dan niet aan jezelf? Ga je geen dingen zien die er helemaal niet zijn?

Ook over die uitgetrekte draf: het maximale van een bijv. fjord is veel minder als dat van een KWPN. Maar hoe ziet de jury aan die fjord dat dat zijn maximale is? Een vriendin van mij rijdt met een haflinger, dat beest kan net zo goed strekken als mijn New Forester. Hoe kan je dan verschil maken? Misschien heeft die KWPN geen ruimte in de schouder voor een spectaculaire draf, en is zijn maximale gelijk aan die van de fjord?? Hoe wil je daar dan verschil in maken, dat kan niet.
Als die KWPN beter draaft moet hij dat ook kunnen zien in de punten.



Ja idd ze moeten dan wel allemaal over 1 kam in de dressuur, ik verwacht ook niet dat de jury mij anders gaat beoordelen omdat ik op een fries rijdt. Het gaat erom wat je paard, ongeacht het ras, in de ring volgens het boekje kan laten zien, is dat comform? nou prima! is het onder de maat... sja dan is dat jammer. Anders kun je wel een of andere aftandse boerenknol die gewoon echt niks kan vanwege de bouw (met alle respect Knipoog ) uit de kast trekken en dan zeggen dat je overal 8-en voor had moeten krijgen omdat dat dier alles wat erin zit heeft laten zien.

It's not how many times you get thrown
It's how many times you get back on

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 14:51

Sjonniej schreef:
Wat mij opvalt is dat de eene bokker er totaal geen last van heeft. En de andere wel, ligt het dan niet aan jezelf? Ga je geen dingen zien die er helemaal niet zijn?
Ook over die uitgetrekte draf: het maximale van een bijv. fjord is veel minder als dat van een KWPN. Maar hoe ziet de jury aan die fjord dat dat zijn maximale is? Een vriendin van mij rijdt met een haflinger, dat beest kan net zo goed strekken als mijn New Forester. Hoe kan je dan verschil maken? Misschien heeft die KWPN geen ruimte in de schouder voor een spectaculaire draf, en is zijn maximale gelijk aan die van de fjord?? Hoe wil je daar dan verschil in maken, dat kan niet.
Als die KWPN beter draaft moet hij dat ook kunnen zien in de punten.



Ik rij zelf L2 met een fjordenmerrie. Ben de B en L1 doorgevlogen. Nu in de L2 4 wp, en we hebben onze eerste 2 winspuntloze wedstrijden gehad. Dit komt gewoon omdat we er eigenlijk nog niet helemaal aan toe zijn.
Toch vielen de punten me allebei de keren ontzettend mee. Ik verwachte rond de 140 en ik zat in de 150. Ik voel me dus vaak eerder bevooroordeeld dan benadeeld Verward

Over die uitgestrekte gangen, tuurlijk ziet dat er bij een kwpn'er vaak véél spectaculairder uit dan bij een haflinger of fjord, maar als je een uitgestrekte draf correct rijd, achterhand erbij, regelmatig, verruimen ipv versnellen (en dat kan écht ieder paard wel, al duurt het bij de een misschien wat langer dan bij de ander) dan krijg je die punten ook écht wel.
Ik heb voor de middendraf en middenstap vaak 7'end en 8'en.
Een jury die op m'n protocol schrijft dat ik een andere paard moet kopen? Nog nooit tegengekomen. Maar ja ik start ook nog bij de pony's Haha!
Negatieve reacties op het wedstrijdterrein? Ja regelmatig, dat ik 'omver' wordt gereden. Erg kinderachtig maar ja daar tegenover staan ook een hoop positieve reacties.
Dus zolang je maar netjes rijd bestaan er volgens mij echt geen jury's die aan 'rassen-discriminatie' doen. Wouter heeft wat mij betreft idd gelijk, het ene ras 'voldoet' beter aan het beeld dat ze willen zien bij de dressuur dan het andere, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Maar goed dit is dus eigelijk compleet offtopic want je wilde alleen maar weten hoe jury's tegen 'vreemde' rassen aankijken Knipoog
Maar ik moest het toch even kwijt Haha! , dat gezeur over jury's die 'tegen' bepaalde rassen zijn... Schijnheilig

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

nirvanahorse
Berichten: 91
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-04 15:10

De proef moet beoordeeld worden voor hoe hij is gereden. Daarbij mag niet gekeken worden naar het soort paard dat er in de ring loopt. Het gaat om hoe de combinatie de oefeningen uitvoerd.
Een commentaar van 'koop een normaal paard' vind ik daarom ook niet kunnen. Er zijn zat 'normale paarden'die slecht lopen en niet kunnen strekken ofzo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 49 bezoekers