hoefijzers verplicht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

hoefijzers verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-04 22:14

voor mij lijkt het wel of hoefijzers verplicht zijn met wedstrijden! bijna iedereen heeft ze, ik heb ze liever niet, maar zijn ze verplicht?

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!


sheda

Berichten: 262
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Boetele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:16

Nee hoor niet verplicht, maar wel makkelijk omdat je er kalkoenen in kunt draaien en daarmee loopt je paardje wat zekerder en glij je ook niet zo snel uit

..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:34

Inderdaad niet verplicht, maar als je wedstrijden op gras wilt gaan rijden wel zeer sterk aan te raden. Zonder kalkoenen glibber je op nat gras alle kanten uit als je een beetje pech hebt. Op droog gras gaat het zonder ijzers meestal wel, maar je kunt moeilijk altijd afbellen als het regent of geregend heeft.

Djaleesa

Berichten: 4432
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:34

het is niet verplicht nee,maar het is wel veiliger met hoefijzer zo kan je paard minder snel uitglijden

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:10

jaleesa90 schreef:
het is niet verplicht nee,maar het is wel veiliger met hoefijzer zo kan je paard minder snel uitglijden


behhalve op gras, dan moet je toch echt stiften draaien. Verder in een gewone bak of elders op zand is dat niet zo. Als je paard geen ijzers nodig heeft zou ik ze er voor wedstrijden niet onder doen. Alleen met nat weer op gras gaan ze dan soms glijden, maar dat is op ijzers sonder stiften alleeen maar erger.
Op zand maakt het niks uit.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Djaleesa

Berichten: 4432
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:12

ja maare het is wel handig op conour dan is het wel veiliger voordat je paard een keer uit glijd en zijn nek breek..als je niet veel op wedsrijden gaat ja dan zal ik het ook niet doen nee voor die paar keer is het niet zo erg..

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:18

of je zoekt de wedtrijden uit waar ze op zand rijden Knipoog

wat hierboven ook al staat ijzers zijn niet perse veiliger, behalve op nat gras op droog gras maakt een paard mét ijzers zonder stiften meer kans om uit te glijden dan een paard zonder ijzers.
Als je perse ieder weekeinde in weer en wind wesdtrijden rijd zijn ijzers makkelijk omdat je kan stiften.
Bij ons in de regio zijn een aantal maneges die outsoorwedstrijden op zand houden en dan maakt het niet uit. Als je niet perse iedere week wil startten kanhet prima zonder ijzers.
op een goede bodem hebben ijzers niets met veiligheid te maken.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:39

Is niet verplicht, maar, vooral in de hogere klassen, wel beter voor je grip (met schroeven dan). En sommige pony's tillen hun benen er beter door op, zoals Oki (waarom heb ik dan eigenlijk geen ijzers Verward)

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:40

is idd niet verplicht, maar wel handig

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:48

Nee, het is wel handig, maar met dressuur niet perse nodig. Ik heb bij de ponyclub nooit ijzers gehad voor mijn pony. Ben nooit uitgegleden, deze pony had vanzichzelf een erg zekere pas. 1 keertje was het echt superglad en toen heb ik in de proef gewoon niet gegalopeerd. Dus de onderdelen galop in draf gedaan, dat koste wel was punten, maarja.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:28

Vanaf M zie ik wel graag paarden met ijzers lopen hoor. een keer was een clubgenootje samen met haar pony onderuit gegaan tijdens een M oefening, toen het ontzettend glad was.

In de zomer periode heb ik Mirk wel altijd rondom op Ijzers staan, maar 's winters haal ik ze er achter af

:){

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:24

Ik heb mijn pony ook niet op ijzers staan en we gaan redelijk vaak op concours. We hebben al regelmatig een bui op ons hoofd gehad. Ik kijk hoe de ring is op het moment dat we los gaan rijden, is het wat glad, dan rijden we op safe. Ziet het er goed uit, dan rij ik er zoveel mogelijk uit.

Ik heb er nog geen problemen van ondervonden, maar mocht het om de een of andere reden niet meer lukken zonder ijzers, dan gaan ze er onder. Maar dat proberen we zo lang mogelijk uit te stellen.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maessie, Melzazu, Noukie, prii_boy en 54 bezoekers