Juryleden: Kreupele paarden in de proef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:09

Horsedances schreef:
Als we er niet van uit kunnen gaan dat de jury terzake kundig is, dan moeten we niet aan deze sport deelnemen.

Als ik jou was zou ik de volgende keer de proef op video laten zetten, want alleen op deze manier kun je een second opinion krijgen, en heb je een handvat om ten strijde te trekken.

Als ik jurylid zou zijn gaan ze er allemaal uit; bij alleen maar de verdenking van kreupelheid.

Theo



Waarachtig, ik ben het helemaal met je eens Theo


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:13

Gail schreef:
Een stalgenootje startte van mij in de L1 en ik heb ook even met verbazing gekeken. Ik snap hier namelijk iets niet (maar ik ben geen jury): teugelkreupel is toch óók kreupel? Wellicht door toedoen van de ruiter, maar toch...



Nee, de aanleuning is in dit geval niet correct, waardoor je per onderdeel dat het paard niet regelmatig loopt (want kreupel is het woord niet), wordt er een punt of meer van het oorspronkelijke punt afgetrokken. Zelfde verhaal als dat je paard in de aanleuning niet goed zou zijn (kort in de nek, neus op de borst).

Ook zou in de ZZGP dit met name in de laatste 4 cijfers terug te zien zijn (De ongedwongenheid en zuiverheid van de gangen, De impuls en de verzameling, De oplettendheid, het vertrouwen, de harmonie en de gehoorzaamheid van het paard, De houding en zit van de ruiter, het effect van de hulpen) wat ook nog eens dubbel telt.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 09-06-04 10:25, in het totaal 2 keer bewerkt

daffodil

Berichten: 10439
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 10:20

Bij mij liet ze me voordat ik de eerste proef startte, tig rondjes rijden om te kijken, waarop ik dus ook heb laten zien dat er aan de lange teugel en ook op voltes niets aan de hand was. Ik heb de eerste proef dus gestart, maar aan het eind zei ze dat ze zeker was dat hij kreupel was en dat ik voor haar de tweede proef niet meer hoefde te komen rijden. Ze zei er wel bij dat ze het me neit kon verbieden, maar echt veel nut heeft het niet om te rijden, ben ook naar stal gegaan.

Maar wat nou echt heel erg raar was, ik had (voor een b proef) nog 149 punten, zevens voor alle stap onderdelen, zevens voor bijna alle galoponderdelen (behalve t aanspringen, klein dramaatje), en bij zuiverheid van de gangen een vijf ??? Toen brak mijn klomp want je kan niet iemand adviseren niet te starten wegens kreupelheid en dan zulke cijfers geven. Eigenlijk bevestigde het voor mij wat ik al wist, alleen in draf had hij moeite om alles bij elkaar te houden linksom in onderdelen met wat meer buiging (voltes, gebroken lijnen etc.).

Blijft raar dat een jury aan de ene kant denkt dat je paard kreupel is, maar blijkbaar dan tijdens je proef vindt dat ie dat alleen op een paar onderdelen is. Kreupel is kreupel en gelukkig was hij het niet. Tis maar 1 keer gebeurd en tegenwoordig is hij een stuk sterker en komt het niet meer voor.

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:22

Ik heb hetzelfde gehad, maar dan anders..
Met mijn paardje van 23 reedt ik gewoon nog wedstrijden, ze kon dit makkelijk aan, maar ik reedt een keer een proef, geloof dat het L2 was.
Ze begon goed, maar voelde op een gegeven moment dat ze echt kreupel begon te lopen, nog wat onderdelen gereden om te kijken of het verstapt was of iets dergelijks, maar ze bleef onzuiver lopen. Jury zei er niks over, maar ik besloot voor mezelf en mijn paard om af te groeten. Dus ik netjes afgegroet, jury duidelijk gemaakt dat paard kreupel liep en ben weggegaan.
De 5 punten regel was er nog, dus toen ik 6 punten had ben ik mijn 1e wedstrijd in het M1 gestart. Kreeg ik dus mooi een foutbrief van KNHS, omdat ik voor die wedstrijd dat ik afgegroet had -2 had gekregen. Nou okey dat zijn de regels. Maar wat ik niet begrijp is dat als je voor de gezondheid van je paard kiest dat je -2 daarvoor krijgt. Vind dus echt dat dat een regel van niks is! Okey iedereen kan wel zeggen dat zijn paard niet kreupel loopt als het echt super slecht gaat. Maar de jury heeft het zelf gezien, ze vonden het nog verstandig ook dat ik stopte. Gaat mij absoluut niet om de -2, want zou toch al stoppen met wedstrijden met haar, maar gewoon het princiepe dat ik gestopt ben voor het welzijn van mijn paard en dat je dan daarvoor wordt "afgestraft"

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 00:30

even een kleine draai aan dit topic..

laatst zag ik iemand op concours een paard van de trailer halen..nou ik kon wel huilen.. het dier was graatmager.. en niet gewoon een beetje mager hoor..dit was echt ongewoon..heupbotten staker er minstens 10 cm uit..leek wel of de ribben op de huid lagen.. en een minishetlander zou nog een dikkere hals hebben..het rechter voorvoetje stond er dwars onder.maar dat was nog het minst erge van alles.. helaas heb ik der niet zien rijden want ik was bij het springen en zij ging naar het dressuurveld..

maar wat zouden de juryleden doen met zo'n paard ? de ring uitzetten ?
nou mij mogen ze een proces aanspannen maar dat beest kwam bij mij de ring niet in als ik jury was

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:06

Mag van mij. Maar ik begrijp uit de verhalen hier dat er ook wel angst is voor represailles...toch?

Culemborg here I come!!

Pintolover

Berichten: 64
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:15

[coloHey sr=black][/color]Het slaat echt alles dat de jury nit ingrijpt in dit soort dingen. Ze zijn er toch voor om te zeggen of je moet oefenen op dingen of dat je dingen moet laten vallen omdat je er nog niet aan toe betn. Waarom zeggen ze dat dan ook niet over een kreupel paard.

Iedereeen weet toch dat het heel slecht is voor het dier om te gaan rijden terwijl hij kreupel is.

De jury zcht het wel asl je de verkeerde kant oprijd in de proef, maar ze zeggen niet als je paard gewoon slecht loopt door kreupelhijd. Net of ze het door de vindgers zien.

Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:21

Pinto, dat klopt niet helemaal. Er zijn ook genoeg mensen die (als de jury zegt dat het paard onregelmati is) erg boos worden en dat zelf niet zo zien, want hun paard heeft geweldige gangen enz enz enz.

fidootje
Berichten: 58
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:01

Heb zelf ook een keer gehad dat mijn paard tijdens het losrijden 'raar' ging lopen vlak voordat ik de ring in moest. Het leek of hij moest plassen.
Een aantal mensen langs de bak zagen het niet en dachten dat het spanning was.
Ik hoopte dat de jury mij de ring uit zou sturen en dat hij het wel zou zien, maar nee wel lage punten en bij ieder onderdeel impulsverlies en taktfouten terwijl dit juist zijn sterke punten zijn.
De volgende dag was hij dus wel kreupel en heeft hij uiteindelijk 9 weken kreupel gestaan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 11:50

Donderdag nog op een wedstrijd geweest, in de Z was een paard de hele proef, dus op alle onderdelen onregelmatig. Tijdens de galop was het gewoon zielig om te zien. Het meisje werd na de proef aangesproken door de jury. Ik snap dan niet waarom ze de hele proef moet uitrijden, als de jury ook duidelijk ziet dat het paard niet in orde is.

In kan mij niet voorstellen dat iemand een verkeerde aanleuning heeft in de Z, dat je dat niet voelt. Maar ja het ruitergevoel is al eerder in een ander topic aan de orde geweest Haha! Niemand eerlijk in de buurt, ook de voorlezer niet? Verward

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 12:13

Tijdje terug reed ik in ommen een wedstrijd en de grond was erg onregelmatig en knoerte hard. Mijn paard liep toen niet helemaal lekker, maar ik wijtte het aan de bodem. Na de proef kreeg ik als commentaar van de jury dat hij mijn paard iets onregelmatig vond en ik net op het randje door mocht of eruit moest. Bleek mijn paard de volgende dag dus ook echt mooi kreupel (zaterdags had ie, achteraf gezien, een ongelukje gehad waarbij die op zijn kont was gevallen, nooit aan gedacht dat ie daar last van kon hebben). Ik vond het wel netjes dat die jury het wel ff melde. Was er de volgende dag wel allert op.

daffodil

Berichten: 10439
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 10:15

tijdje terug wel gezien dat er in de ZZlicht iemand kon vertrekken wegens enorme spoor "sporen". Dat paard had een gigantisch smerige plek en was dus ook opengereden ter plekke, maar aan de enorme plek te zien was dat continu het geval. Die kon dus vertrekken. Das wel terecht denk ik, want wat doe je met zo'n paard in het ZZlicht?

vivian001

Berichten: 425
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 11:25

Effy schreef:
Hmmm... Ik start een paard met een stijf rechterachterbeen. Ben daar zondag voor het eerst op 'afgerekend'. Het been is allang zo stijf niet meer als toen ik begon met rijden, en is medisch prima in orde. Ik voelde het zelf niet in de proef, maar blijkbaar zaten er tactfouten in mijn stap Boos! Nu vraag ik je, moet er dan bij elk onderdeel dat er een tactfout in zit een 4 worden gegeven? Of komt dit allemaal bij elkaar bij 'zuiverheid van de gangen'?

Ik snap heus wel dat een tactfout nou eenmaal een tactfout is, maar het was B en als je het 1 keer bij 'zuiverheid van de gangen' opschrijft snap ik het ook wel. Maar ik had nu dus voor elk stap onderdeel (in draf en galop loopt hij gewoon zuiver) een 4 of een 5 vanwege de tactfouten...

Nou ja, maakt me verder niet uit hoor, waarheid is waarheid, maar ben gewoon nieuwsgierig of jullie ook vinden dat ik in elk onderdeel moet worden afgestraft of alleen bij 'zuiverheid van de gangen'...



Tactverlies is iets anders dan onregelmatig. Onregelmatig=kreupel en betekent uitsluiting. Tactverlies is meestal door spanning, onregelmatig terrein, aanleuningsproblemen, etc. Dit verschil moet gezien worden.
Elk onderdeel waar tactverlies te zien is zal ook met een onv. beoordeeld worden. Dit onderdeel is gewoon niet goed. Ook het punt zuiverheid v.d. gangen zal in cijfer gedrukt worden. Dit is een gemiddeld cijfer van stap, draf en galop en als de gehele stap niet intact is zal hier een onv. voor worden gegeven. Het kan zijn dat je toch een vold. krijgt als andere 2 gangen dit opwaarderen.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:30

Gisteren schreef ik bij een wedstrijd bij een jurylid waar ik nooit eerder bij had geschreven, pony liep buiten de bak al duidelijk kreupel. Pony kwam ook al kleddernat de proef in (1e proef van de dag). Het jurylid waar ik nu bij schreef zei "ik ben geen dierenarts dus het is niet aan mij om de proef aftebreken" . Gelukkig had ik heel veel te schrijven tijdens deze proef maar dit pony had gewoon pijn, en daar hoef je geen dierenarts voor te zijn. Na de proef mocht de pony in zijn in de krul getrokken houding blijven staan wachten op zijn volgende proef zonder een klopje of wat voor soort beloning te hebben gehad. Ik had dat verwende nest wel van die pony af willen trekken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, romyamb en 44 bezoekers