Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:28

Afbeelding

Rijbroek maat 52/54 afhankelijk van het merk op een merrie van 1.68 in een 18 inch zadel…

Dit soort reacties zijn meteen de reden waarom ik nooit meer een rijtopic zou plaatsen ondanks dat mensen er mij wel om gevraagd hebben..

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:47

Ik had zelf nog niet stilgestaan bij de vergelijking van de kleine vrouw die 80kg weegt en de langere man die ook 80kg weegt. Nu ik daar over nadenk: ja, het is niét eerlijk als die vrouw daarop wordt aangesproken en die man niet.
Het hangt dan ook natuurlijk wel af van het paard - ik ben zelf maar 1.58m dus pas rustig nog op een pony. Maar als ik 80kg zou wegen, zou dat voor mij not done zijn.

Ik ken zelf ook zwaardere ruiters (m en v) die rustig op hun paard stappen. Of haflinger.
Zwaarder in die mate dat ik denk "oei..". Niet het eerder genoemde extra vetrolletje, maar zwààr, in de zin van "daar ondervind het rijdier ongemak van". Misschien nu nog niet zichtbaar, maar uiteindelijk toch echt wel.

De rekensom kende ik ook, maar dat mag niet puur een rekensom zijn lijkt mij.
Ik las hier eerder over een nog heel jong paard - daar wil je idd geen al te zware ruiter op. Idem het iets oudere paard, lijkt me dan. Misschien vermenselijk ik dat te veel, dat kan! Maar het lijkt me "oneerlijk" om een paard van pakweg 20+ nog "extra" zwaar te belasten.

Jeetje, wat moeilijk zeg haha!

En dan lees ik ook: jockeys. Die worden wel gewoon gewogen, en die doen daar niet moeilijk over (of wel? Ik ken geen jockeys, bedenk ik me nu).
Ik persoonlijk zou het niet erg vinden om op de weegschaal gezet te worden voor ik op een paard mag - maar ik ben relatief blij met mijn lichaam en gewicht. Er zouden van mij een paar kilo's afmogen, maar ik denk niet dat je het echt overgewicht kan noemen. Ik zit ergens vooraan in de 50 kg, dus ja, lekker makkelijk van mij om dan te zeggen "weeg mij maar hoor". Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar gelukkig van wordt - en als dat betekent dat sommigen niet meer zouden rijden, zou dat echt zonde zijn, want paardrijden moet ook leuk zijn.

En dan zit je idd met de "thuisblijvers", de ruiters die nooit op wedstrijd gaan. Daar zitten ook een hoop zware/te zware (voor hun rijdier) ruiters bij. Die ga ik ook niet aanspreken, zoals zovelen hier.

Of het maatje 36.. Voor het oog een mooie combo, tot je hem/haar ziet rijden. Trekken, sleuren, overmatig been geven, verkrampen, te enthousiast met de zweep, ... Dan zit je je paard ook in de weg.
Dat zul je dan idd wel terugzien in de punten.
Net zoals je bij de zwaardere ruiter wel iets zal terugzien in de punten, denk ik.

Maar ik blijf bij mijn eerdere punt: als het duidelijk zichtbaar is dat een ruiter te zwaar is voor een paard, dan zou dat ook gewoon zo benoemd moeten mogen worden. Zoals ook andere dingen duidelijk benoemd mogen worden in plaats van rond de pot te draaien om te vermijden dat je op iemands tenen trapt.
Dat kan volgens mij echt zonder grof te zijn, niemand zegt dat je iemand de grond moet instampen - maar ik blijf me afvragen wie "de stem" mag/moet zijn.
De DA komt langs voor koliek, de smid voor een blein. De instructrice geeft les. De jury beoordeelt een proef. De ouders willen het niet zien, de partner heeft er geen verstand van (en wilt niet op de bank slapen).
Wie mag kijken naar het welzijn, het totaalplaatje? Het is natuurlijk een gevoelig onderwerp. Of je nou "moet" zeggen dat iemand veel te streng is met bepaalde hulpen, dat iemand als een zak aardappelen in het zadel botst, of misschien wel te lang of te zwaar is - het voelt wel aan als een persoonlijke aanval op iemand, en ik snap dat niemand diegene wilt zijn die zo "aanvalt". Maar met deze ingesteldheid zullen de paarden eeuwig en altijd de dupe zijn..

Pluisje88, ik vind jou niet te zwaar lijken voor je paard. En dat zeg ik echt in alle eerlijkheid.
De combinatie ruiter/paard moet kloppen, het gaat niet alleen om het gewicht/lengte van de ruiter maar ook om de grootte en de bouw van het paard. En diens gezondheid en waarschijnlijk ook wel leeftijd. Ik vind jullie een mooie combinatie!

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Regels te lang/ te zwaar op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 12:52

Gewoon je topic starten, jij weet het algemene beeld.
En als jij foto's kan laten zien waar je paard fijn loopt, je in het zadel past dan kan de rest lekker zijn mond houden.

Als ik deze foto zie kan ik me bijna niet voorstellen dat maat 52 je niet van de kont zakt :D

Enzo_Ollie

Berichten: 776
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:09

DuoPenotti schreef:
Gewoon je topic starten, jij weet het algemene beeld.
En als jij foto's kan laten zien waar je paard fijn loopt, je in het zadel past dan kan de rest lekker zijn mond houden.

Als ik deze foto zie kan ik me bijna niet voorstellen dat maat 52 je niet van de kont zakt :D


Dat laatste inderdaad!

@Pluisje, Mag ik vragen welk merk rijbroek je draagt? Of heb je dat bij elk merk?
(Ik heb het bij rijbroeken juist andersom, een maat kleiner dan mijn gewone broeken, vandaar de nieuwsgierigheid)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:26

En dit is meteen een heel mooi voorbeeld waarom het voor een jury niet zo 123 te beoordelen is of en wanneer iemand te zwaar is..

Daarbij, broekmaat 52 als je 1,60m. bent of 1,80m. zit alweer een wereld van verschil in qua kilo's..

Want even van mezelf uitgaande, volgens vele ben ik qua kilo's ook lang te zwaar geweest om paard te mogen rijden, maar ik heb maximaal maat 48 als broekmaat gehad.. Maar ik ben 1,80 lang en dus al gauw te zwaar met zo'n broekmaat.

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:29

Ja dat mag. Ik had eerst easy rider tot ze niet meer gemaakt werden. Nu draag ik (ook op de foto een eigen merk van epplejeck) dat is de enige broek die ik pas dus ik heb er maar gelijk 6 gekocht de laatste keer. Broeken kopen is voor mij een drama. Na een rondje broeken kopen durf ik het eerste half jaar helemaal niet meer op mijn paard te zitten uit schaamte.

Mijn merrie van de foto is inmiddels 19 jaar, en niet gezond. Ze heeft pssm2 dus is erg gevoelig voor blessures en spierverzuring. Ik heb haar al vanaf dat ze 11 is en ze was toen slechter dan dat ze nu is.

Ik heb een paar keer geprobeerd met het oog op haar welzijn helemaal te stoppen met rijden met haar. Maar dit doet haar geen goed. Ik voel ook letterlijk niet dat het haar kwaad doet als ik erop zit, maar ik hoor iedereens woorden in m’n hoofd. Echter ervan genieten om op haar te rijden kan ik ook niet meer. Juist door het aangepraatte schuldgevoel. Mensen roepen zo snel dan val je toch gewoon even af? Ik vecht al meer dan 15 jaar tegen overgewicht. 3 diëtistes versleten en ook artsen staan voor een raadsel. Ik probeer ondanks mijn eigen niet gezonde lijf zo fit mogelijk te blijven en investeer ook veel om elke keer toch geen stapje gezonder en fitter te worden.

Onlangs heb ik een paard van iemand anders gereden. Ik schat haar 1.60. Ik vind haar te klein en te iel en wou er eerst niet op. Maar aangezien de eigenaar het zelf niet kon oplossen na veel aandringen toch toegegeven om er even op te gaan en als ze niet goed voelde dat het dan klaar was. Maar ook zij lijkt geen last van me te hebben. Terwijl het zadel voor mij ook te klein is.


Afbeelding


Afbeelding

Enzo_Ollie

Berichten: 776
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 13:45

Rijbroeken kopen vind ik sowieso vreselijk om te doen, heb 2 broeken zelfde maat zelfde model alleen andere kleur. Ene krijg ik bijna niet dicht en de ander zakt af :')

Maar ik vind jou zeker niet te zwaar voor je paard ogen (ik vind je sws niet te zwaar), zo blijkt idd dat broekmaat ook weer niet opgaat...
Vanaf de foto zou ik me ook niet kunnen voorstellen dat mensen bij jou denken "die moet echt afvallen voordat ze op het paard zou stappen".

Ik denk dat de conclusie zou moeten zijn dat iedereen bij zichzelf moet nagaan of het eerlijk (ik zeg expres eerlijk en niet mogelijk/kan) is tegenover het paard

Als je al deze "uitzonderingen" ziet (om het even een naam te geven) snap ik wel dat de KNHS geen richtlijnen wil geven. Maar dat sluit niet uit dat ik het wel raar vind dat een jury er niks over mag zeggen, want dat is feedback en dat hoort een jury te geven of het leuk is of niet

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 14:05

Temeraire schreef:
Het is natuurlijk ook wel heel lastig om er iets van te zeggen.
En het kan ook andersom. Ik vind mezelf momenteel helaas te zwaar om te rijden. En ik krijg toch vrij regelmatig de vraag van mensen waarom ik niet meer rij, en die dan verbaasd reageren als ze mijn reden horen.
Terwijl ze mij en het paard kennen. De meesten zeggen dat ik gewoon moet gaan rijden.

Maar als je naar die 15% regel kijkt dan voldoe ik daar momenteel niet aan.

Dus ik snap wel dat je dan het al helemaal niet zegt als je wel iemand echt te zwaar denkt te vinden.

Nou vind ik die 15% indicatie wel onduidelijk trouwens. Kan in zoveel gevallen al teveel zijn, of dat juist best meer ook makkelijk had gekund.

Eens met een eerdere post, dat zelf regulerend het mooiste zou zijn. Verder kan je de verantwoordelijkheid nauwelijks bij iemand neerleggen.

Die 15% regel lijkt me ook erg vreemd. Ik ontworm mijn IJslanders voor 400 kg maar ik kan me niet voorstellen dat ze dat ook echt wegen. Dat zou betekenen dat ik met mijn 59 kilo al te zwaar ben voor mijn IJslanders. Lijkt me niet...

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:37

Enzo_Ollie schreef:
Maar ik vind jou zeker niet te zwaar voor je paard ogen (ik vind je sws niet te zwaar), zo blijkt idd dat broekmaat ook weer niet opgaat...
Vanaf de foto zou ik me ook niet kunnen voorstellen dat mensen bij jou denken "die moet echt afvallen voordat ze op het paard zou stappen".


Dank je. Heel lief dat je dat zegt. Maar de maatschappij is het er niet mee eens. Mocht mijn paard komen te overlijden dan kan ik niet meer paardrijden. Bij maneges ben ik niet welkom. Ergens een strandrit of buitenrit maken kan ik ook niet..

Enzo_Ollie

Berichten: 776
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:59

Ja hmmm, dat is lastig.
Maneges snap ik wel, daar stapt iedere dag iemand anders op het paard die ook niet altijd even goed kan rijden, dus snap dat die ergens de paarden op moeten "sparen" en dat ze ergens een grens moeten trekken. Even lekker generaliserend; jouw paard heeft wss goede bespiering, manege paarden niet altijd. Vind ik ook wel weer een verschil

Overigens de manege waar ik ben "opgegroeid" vraagt voor de ritten wel naar gewicht+lengte, om te kijken bij welk paard iemand past. Klinkt misschien stom, maar soms kan het dus wel en soms niet. Een keer iemand gehad die zichzelf een stukje lichter had geschat, die kon dus toen mooi niet mee omdat het paard waarop ze ingedeeld was haar niet kon dragen en eventuele andere paarden niet meer beschikbaar waren. Dan ook nog een slechte recensie achterlaten :')

En nogmaals als ik jou zo zie zou ik daar echt niet over nadenken. De persoon die ik in mijn hoofd heb in deze discussie (met het risico heel gemeen over te komen) waggelt in plaats van loopt en rijdt een diertje dat veeeeeel slanker is dan die van jou.

Maar hoe dan ook het blijft een heel lastig punt....

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:23

Het hangt er ook nog vanaf waar dat gewicht zit, als het meeste gewicht op de romp zit is dat zwaarder/instabieler dan wanneer het gewicht meer rond billen/benen zit.

Het is onwijs lastig, en ik denk dat, als er een richtlijn zou moeten/kunnen komen, dat "in het zadel passen" een goede zou zijn.
Er hangt vrij veel af van de bouw, conditie en bespiering van het paard, dat je naar mijn mening niet heel strikt die 15% of 20% na moet/kunt leven.

Overigens heb ik weleens tegen een lesklantje gezegd dat ze echt niet zwaarder moest worden, paardenwelzijn staat bij mij nog steeds boven alles, dus ook boven inkomen.
Tenslotte zijn je lesklanten je visitekaartje, en als een paard zichtbaar moeite heeft met het ruitergewicht, welk signaal geef je als instructrice af als je daar niks van zegt?

DuoPenotti

Berichten: 29469
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:48

Ik heb het vooral op de buik.
Maar heb juist het idee dat dit niet instabieler is.
Want daarmee zit ik niet in het zadel.
Buikvet is alleen voor de mens zelf slechter dan vet om de billen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:58

Er zijn geen regels omdat iedereen dit topic anders interpreteert en er véél meer meespeelt dan alleen lengte en gewicht.

Een slanke ruiter op een slecht passend zadel is slechter voor het paard dan iemand die mss nét 5kg "te zwaar" is, maar wel met passend zadel en goede rijstijl ..
Waar en wat is dus de grens?

Er zijn ook erg veel korte en slanke mensen die ontzettend onvriendelijk rijden!! dan liever een iets te dikke of langere ruiter!

En zo kan je wel even doorgaan....

Zo heb ik bvb ook een vriendin die erg struis is en zeker 4 broeksmaten groter uitkomt. Maar qua gewicht is zij véél minder zwaar dan ik, terwijl ik een normale bouw heb. Gewicht inschatten is dus ook zeker NIET makkelijk!! we zijn overigens dezelfde lengte, alleen de lichaamsbouw en gewicht verschillen dus heel erg.
Visueel zou je dus zeggen dat zij niet mag rijden, terwijl het prima uitkan en eigenlijk ik degene ben die te zwaar zou zijn met mijn 94kg (ik rijd niet meer, maar even ter vergelijking)

pluisje88

Berichten: 8072
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:09

Wat ik de laatste tijd vooral zie is dat ik mensen heel erg slecht vind zitten. Ik heb zelf heel veel geïnvesteerd in centered riding lessen omdat ik een goede ruiter wil worden die zijn paard nooit in de weg zit. Maar of ze nou jong of oud zijn, ik zie heel veel mensen die niet fit genoeg zijn om te rijden. Geen core stability (terwijl ik vind dat die van mij ver onder de maat is op dit moment en ik dus aan het trainen bent) waardoor je de beweging van het paard een paar seconden later terugziet in een ongecontroleerde beweging van de ruiter. Ik heb de afgelopen week echt al drie filmpjes voorbij zien komen dat ik dacht auw arm paard. Hoe akelig is dit.

Een kennisje van mij. Zwaarder dan ik maar vooral ook heel erg niet fit. Had vroeger paard gereden maar was toen gestopt door geldnood. Dat zegt niks natuurlijk. Laatst wou ze weer gaan rijden. Was ze naar de manege gegaan voor een les. Hadden ze een groot paard, dat durfde ze niet want te hoog en ze kwam er niet op en af (ook niet met krukje en zelfs niet met ladder)
Toen had ze om een kleinere gevraagd ze hadden een koudbloed staan van 1.60 ofzo. Daar op rond gehobbeld en ze zei ik vond het wel heel zwaar en ik werd er moe van (dus ik kan me indenken dat hoe het eruit zag). Dat paard was kreupel of verkocht, ik weet het niet, maar ze hadden toen dus geen paard meer voor haar. Ze mocht op de grote maar dat wou ze niet. Dus ze was best beledigd. Toen zei ik tegen haar: als je het rijden zo zwaar vond dan zou ik eerst maar zorgen dat je sterker wordt door te gaan sporten. Nee ze wou niet sporten ze wou paardrijden. En niet op de grote mar op een kleintje. En toen zei ik; maar een kleintje kan jou niet dragen. Toen zei ze; nou boeiend het is maar een half uur priveles. Daarop heb ik geantwoord; niemand verplicht je tot paardrijden. Het is altijd nog een eer dat dat paard jou op z’n rug laat zitten. Het is geen recht dat jij op een ander levend wezen mag gaan zitten terwijl dat levende wezen aangeeft dat het niet fijn is of niet goed gaat. Daar was ze het toch niet mee eens. Ze gaf ook nog doodleuk aan dat ze bedacht had dat ze wel op mijn paard kon gaan rijden “jij bent ook zwaar dus dat is ie wel gewend”.

Ik heb maar gezegd dat mijn paard totaal niet lief en betrouwbaar is om de discussie te eindigen..