LRV of VLP?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dqrkvoidx
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-11-22

LRV of VLP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-22 17:31

Hi allemaal! Ik ben nu al even op zoek naar wat de verschillen tussen LRV en VLP nu juist zijn, maar ik geraak er niet aan uit. Ik hoop dat hier ook een aantal Belgische bokkers opzitten die mij kunnen helpen!

Mijn vraag is eigelijk heel simpel, wat zijn de verschillen tussen LRV en VLP en wat zijn nu juist de voor en nadelen.

Ik heb een paard op halve stal bij mensen thuis waar ik over een kleine buitenbak beschik, ik wil graag richting wedstrijd (springen voornamelijk), maar er is nog werk aan de winkel dus dit zal nog niet voor direct zijn. Ik ben dus een recreatieve ruiter. Het is dus voornamelijk om verzekerd te zijn stel ik kom iets tegen. Ik heb ook al gehoord dat er soms lessen vanuit een vereniging zijn, maar ik snap niet 100% hoe dit verloopt….

Ik ben vrij nieuw in de paardensportwereld, daarmee dat ik hoop op deze manier opklaring te hebben en te weten welke verzekering ik het best neem volgend jaar!


Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Re: LRV of VLP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:51

LRV is meer clubverband en goedkoper van wat ik er van weet. Vroeger mocht je op LRV het niveau jureren wat je zelf reed. Op VLP (Nu PSV) moet je je laten scholen maar uk weet niet of dat al veranderd is.

PSV is altijd aan maneges en een degelijke paddock (zand en goede ligging.) is een eis om te mogen organiseren. Bij de LRV nemen ze het daar wat minder nauw mee en kan je ik de zomer bv ook op gras moeten starten. (Of stoppel velden van maïs nog voor komt weet ik niet maar vroeger iig wel.)

Veel LRV clubs verwachten wat meer van hun leden. Niet allemaal maar clubles, sponsor etentjes enz komen bij de LRV nog veel voor waar dat bij de PSV nagenoeg onbestaande is.

De proeven zijn ook anders opgebouwd. LRV volgt het Nederlandse systeem. De PSV het Duitse.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

dqrkvoidx
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-11-22

Re: LRV of VLP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-22 19:13

Super bedankt voor de informatie al! Maar wat als ik geen wedstrijden ga rijden? Ik zat nu bij VLP met een CI licentie omdat ik geen wedstrijden rij en kwam op 36 euro per jaar. Bij LRV zie ik geen gelijkaardige optie en is wedstrijd ruiter direct 78 euro. Is het het dan wel waard als ik geen wedstrijden rij?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:24

dqrkvoidx schreef:
Super bedankt voor de informatie al! Maar wat als ik geen wedstrijden ga rijden? Ik zat nu bij VLP met een CI licentie omdat ik geen wedstrijden rij en kwam op 36 euro per jaar. Bij LRV zie ik geen gelijkaardige optie en is wedstrijd ruiter direct 78 euro. Is het het dan wel waard als ik geen wedstrijden rij?

Waarom zou je een licentie nemen bij een van de twee als je geen wedstrijd wil rijden?

Verzekering kan je zelf doen door je familiale uit te laten breiden wat goedkoper is dan het via de LRV of PSV doen en als je een club wil kan je ook alleen lid worden van een club los van LRV of VLP. Vaak hebben die ook al een verzekering voor je in het lidgeld zitten voor plaatselijke activiteiten.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

dqrkvoidx
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-22 19:32

Ayasha schreef:
dqrkvoidx schreef:
Super bedankt voor de informatie al! Maar wat als ik geen wedstrijden ga rijden? Ik zat nu bij VLP met een CI licentie omdat ik geen wedstrijden rij en kwam op 36 euro per jaar. Bij LRV zie ik geen gelijkaardige optie en is wedstrijd ruiter direct 78 euro. Is het het dan wel waard als ik geen wedstrijden rij?

Waarom zou je een licentie nemen bij een van de twee als je geen wedstrijd wil rijden?

Verzekering kan je zelf doen door je familiale uit te laten breiden wat goedkoper is dan het via de LRV of PSV doen en als je een club wil kan je ook alleen lid worden van een club los van LRV of VLP. Vaak hebben die ook al een verzekering voor je in het lidgeld zitten voor plaatselijke activiteiten.


Het was mij dit jaar aangeraden omdat een vriendin van mij het ook zo dee, ze zei dat er voordelen aan CI verzekering bij VLP waren maar heb er dit jaar niets van gemerkt. Ik zou wel wedstrijden willen rijden, maar ik zie altijd wat voor niveaus er bij bv de LRV worden gereden en daar pas ik totaal niet binnen. Het zou bij mij gaan om is een keer in de zoveel tijd als dan 18 jarige met een D-pony parkour van 50/70 te springen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 19:37

Ik rij beide :)

PSV is zoals Ayasha zegt clubgebonden en hangt samen met maneges, sportstallen en privestallen. De accomodatie is vaak beter geregeld, al ken ik ook plekken waar je paard gerust zijn pezen verrot kan lopen in de (buiten)piste :+ Maar voor wedstrijden zijn het inderdaad de betere locaties. Juryleden zijn verplicht een opleiding te volgen, slagen voor examens en regelmatig bijscholing te volgen. Voor een recreatieve ruiter volstaat een aansluiting en dan kan je een verzekering bijnemen. Wil je nadien wedstrijd rijden, dan kies je de licentie die erbij hoort. Voorheen moest je een B-brevet hebben om een wedstrijdlicentie aan te vragen, sedert vorig jaar is dat afgeschaft.
Dressuur begint bij Initiatie (basisfiguren in stap, draf en galop) en je kan 2 proeven/wedstrijd rijden. Bij springen kan je aan de slag vanaf 60cm.
Een standaard proef kost vaak €10 in de laagste klasses maar dat loopt meestal al sneller op richting €12,5 tot €40 per proef. Je krijgt wel geld als je prijs rijdt.


LRV is in clubverband en enorm afhankelijk per club. Het standaard lidgeld voor recreatieruiters is €20/jaar, voor wedstrijdruiters €78. Bijkomende verzekering is €6. Deze prijzen zijn vastgelegd door LRV zelf. Het is echter toegestaan dat clubs bovenop dit bedrag nog extra vergoeding vragen.
Sommige clubs bieden gratis groepsles aan voor leden, andere betaal je per les en die bedragen variëren ook. Bij de ene is clubles verplicht, bij de andere niet. LRV draait hoofdzakelijk op vrijwilligerswerk, dus ze zijn ook zelf afhankelijk voor de inkomsten. Wat ze daarvoor doen is geheel per club verschillend. De ene verkoopt koeken of taarten, andere doen een eetfestijn, weer andere organiseren een fuif...
De terreinen in de winter en tussenseizoen (maart tot juni) zijn steeds vaker op betere locaties met aardige binnen- of buitenpistes. In de zomer zijn het tornooien: daar heb je dressuur, springen en groepsdressuur in alle klasses op 1 dag. Dat is wel nog vaak op maïsvelden, weides, aardappelvelden etc, al begint daar ook wel verandering te komen.
Wedstrijden kosten meestal €5 of €7,5/proef ongeacht niveau. Er zijn geen geldprijzen, wel naturaprijzen. De waarde daarvan kan heel verschillend zijn, van waardebonnen en mooie dekens tot een liksteen of hoevenkrabber.
Juryleden zijn ruiters van andere clubs. In theorie horen ze 18 jaar te zijn, een cursus gevolgd te hebben en minimaal zelf het te jureren niveau rijden. In de praktijk durft dat weleens met een korrel zout genomen te zijn, maar ook hier is het aan het verbeteren.



Sidenote: als je met een pony wil starten kan je niet bij de LRV terecht. Daar ben je vanaf 16 jaar verplicht om met een paard te starten. En 50/70 bestaat niet in LRV. De laagste klasse bij de paarden is Aspiranten. In Oost-Vlaanderen is er sinds dit jaar aspiranten 70 en aspiranten 80. Beginnelingen is 90-1m. Maar die aspiranten 70 is volgens mij niet in elke provincie.

Dus als je wil starten in 50 of 60cm, dan kan je enkel bij PSV terecht.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:58

Varekaj schreef:
Ik rij beide :)

PSV is zoals Ayasha zegt clubgebonden en hangt samen met maneges, sportstallen en privestallen. De accomodatie is vaak beter geregeld, al ken ik ook plekken waar je paard gerust zijn pezen verrot kan lopen in de (buiten)piste :+ Maar voor wedstrijden zijn het inderdaad de betere locaties. Juryleden zijn verplicht een opleiding te volgen, slagen voor examens en regelmatig bijscholing te volgen. Voor een recreatieve ruiter volstaat een aansluiting en dan kan je een verzekering bijnemen. Wil je nadien wedstrijd rijden, dan kies je de licentie die erbij hoort. Voorheen moest je een B-brevet hebben om een wedstrijdlicentie aan te vragen, sedert vorig jaar is dat afgeschaft.
Dressuur begint bij Initiatie (basisfiguren in stap, draf en galop) en je kan 2 proeven/wedstrijd rijden. Bij springen kan je aan de slag vanaf 60cm.
Een standaard proef kost vaak €10 in de laagste klasses maar dat loopt meestal al sneller op richting €12,5 tot €40 per proef. Je krijgt wel geld als je prijs rijdt.


LRV is in clubverband en enorm afhankelijk per club. Het standaard lidgeld voor recreatieruiters is €20/jaar, voor wedstrijdruiters €78. Bijkomende verzekering is €6. Deze prijzen zijn vastgelegd door LRV zelf. Het is echter toegestaan dat clubs bovenop dit bedrag nog extra vergoeding vragen.
Sommige clubs bieden gratis groepsles aan voor leden, andere betaal je per les en die bedragen variëren ook. Bij de ene is clubles verplicht, bij de andere niet. LRV draait hoofdzakelijk op vrijwilligerswerk, dus ze zijn ook zelf afhankelijk voor de inkomsten. Wat ze daarvoor doen is geheel per club verschillend. De ene verkoopt koeken of taarten, andere doen een eetfestijn, weer andere organiseren een fuif...
De terreinen in de winter en tussenseizoen (maart tot juni) zijn steeds vaker op betere locaties met aardige binnen- of buitenpistes. In de zomer zijn het tornooien: daar heb je dressuur, springen en groepsdressuur in alle klasses op 1 dag. Dat is wel nog vaak op maïsvelden, weides, aardappelvelden etc, al begint daar ook wel verandering te komen.
Wedstrijden kosten meestal €5 of €7,5/proef ongeacht niveau. Er zijn geen geldprijzen, wel naturaprijzen. De waarde daarvan kan heel verschillend zijn, van waardebonnen en mooie dekens tot een liksteen of hoevenkrabber.
Juryleden zijn ruiters van andere clubs. In theorie horen ze 18 jaar te zijn, een cursus gevolgd te hebben en minimaal zelf het te jureren niveau rijden. In de praktijk durft dat weleens met een korrel zout genomen te zijn, maar ook hier is het aan het verbeteren.



Sidenote: als je met een pony wil starten kan je niet bij de LRV terecht. Daar ben je vanaf 16 jaar verplicht om met een paard te starten. En 50/70 bestaat niet in LRV. De laagste klasse bij de paarden is Aspiranten. In Oost-Vlaanderen is er sinds dit jaar aspiranten 70 en aspiranten 80. Beginnelingen is 90-1m. Maar die aspiranten 70 is volgens mij niet in elke provincie.

Dus als je wil starten in 50 of 60cm, dan kan je enkel bij PSV terecht.

PSV zal ze ook bij de paarden moeten starten. Ik weet niet hoe vaak 60cm officieel georganiseerd wordt bij de PSV voor paarden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 00:11

60 is twijfel maar 70 wordt in Oost-Vlaanderen wel regelmatig voorzien voor zover ik weet. Antwerpen en dergelijke ben ik minder van op de hoogte.
Het niveau ligt daar ook wel hoger, zowel bij PSV als LRV. En terecht ook.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 01:58

Varekaj schreef:
60 is twijfel maar 70 wordt in Oost-Vlaanderen wel regelmatig voorzien voor zover ik weet. Antwerpen en dergelijke ben ik minder van op de hoogte.
Het niveau ligt daar ook wel hoger, zowel bij PSV als LRV. En terecht ook.

TS van welke provincie ben je? Varekaj en ik zitten in twee uithoeken van België. _O- als twee Belgische bokkers je kunnen voorzien van de praktijk info in Vlaanderen zijn wij het. :))

Ik kan iig via equibel kijken of in jouw omgeving 60cm georganiseerd wordt en Varekaj ook als ze een licentie nummer heeft. LRV kan ik navragen in Limburg.

In de winter ga je sowieso meer kans maken op de lagere proeven, en veelal zonder licentie ook bij de PSV clubs, Breugelhoeve heeft erg goede pistes en organiseert al van 50cm geloof ik. Paard of pony.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:32

Voor pony's wordt bij PSV alles georganiseerd vanaf balkjes draven. Ik woon in Oost-Vlaanderen en paard staat in Vlaams-Brabant, dus maak er maar 3 provincies van Ayasha :D
Om te gaan springen kan ik elke week naar 2 hele fijne locaties op vrijdag voor een trainingsparcours, zaterdag en zondag voor wedstrijd en dan voor pony's vanaf balkjes draven, voor paarden vanaf 60 of 70.
Je hebt enkel een daglicentie nodig en die kan je via de organisatie aanschaffen. Een officiële bij PSV is niet nodig, want dit zijn wintercriteriums en dus onderling.


Bij LRV heeft elke provincie wél zijn officiële wedstrijden. Je kan meedoen als buitenstaander maar dat kost je €10/proef, geen klassement én je bent verplicht bij de paarden te starten. Dus gelijk minimaal 70cm, als ze dat tenminste organiseren.

Ik rij deze winter bewust geen LRV. We hebben relatief nette locaties qua pistes maar ze zitten voor mij altijd op dik 1u rijden en de parking is dan weer niks waard. De jumpings van PSV zitten op 40min, giga pistes met topbodems en parking om u tegen te zeggen.

Dressuur wordt door LRV georganiseerd maar ook hier veel te ver qua afstand naar mijn zin. PSV heeft geen dressuur dacht ik. Je kan ook de BIJK-challenge rijden, dat is 1x/maand en zijn de PSV proeven maar die vragen ook al €20/proef voor het laagste niveau...

koend
Berichten: 1237
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:34

Varekaj beschrijft het heel goed.

Zelf rijd ik al heel lang lrv West-Vlaanderen en kan enkel toevoegen:
Je mag wel starten met een pony tussen de paarden maar het blijven uitzonderingen.
We starten met aspiranten 80 tot 90 cm. Vanaf 1 m zijn er dubbelsprongen en dat wordt link met de meeste pony's.
Er wordt bijna uitsluitend op gras gereden bij de zomerwedstrijden. Tarwestoppel komt nog voor. Maisstoppels en aardappelvelden behoren al enkele jaren tot het verleden.
De zomerwedstrijden bieden tegelijk springen, individuele dressuur en groepsdressuur. Je kiest zelf, combineren wordt meestal gedaan. Wel leuk als je maar 1 paard mee hebt dat je drie keer kan rijden. Veelzijdigheid is ook belangrijk om een goed ruiter te worden.
In de meeste clubs wordt er wekelijks een groepsles gegeven: bij ons meestal 3 a 5 ruiters die samen les dressuur of springen krijgen van een externe lesgever ergens in een binnenpiste die we afhuren. ( in de zomer trainen we buiten op een terrein dat we huren van de gemeente, je mag het ook individueel gebruiken als clublid) Men deelt de groepjes in volgens niveau. Bij ons betaal je voor het hele seizoen. Als je altijd komt, is dat de goedkoopste manier om goed les te krijgen want de kost wordt voor de helft gedragen door de clubkas.
De clubkas wordt bijna volledig gevuld door de opbrengst van ons driejaarlijks tornooi. Dan is het wel alle hens aan dek om alles georganiseerd te krijgen. In de zomer vloeit de opbrengst van de drank op ons terrein ook terug naar de kas, en dus weer naar de ruiters.

Iedereen is verplicht om 1 x per jaar dressuur te jureren of voor nieuwere leden mee te gaan als schrijver. Er zijn vrijwillige opleidingen.
Nadeel: vooral in de laagste klassen heb je dan wel eens een minder bekwame jury. Maar ook bij andere organisaties is er wel eens kritiek op de jury.
Voordeel: je weet dat je zelden 2 x dezelfde jury tegen komt en als je zelf achter de tafel zit, leer je daar veel van. Je mag er ook op vertrouwen dat je in de rangschikking op het einde van het seizoen om de plaats staat die je toekomt.


Het leukste aan lrv vind ik dat de individuele sport die paardrijden toch is, afgewisseld wordt met sociaal contact met andere paardenliefhebbers. Ik heb er heel veel vrienden en kennissen rondlopen, ook bij andere clubs.
Zo een dagje buitentornooi in de zomer is gewoon top.
Daarnaast heb je het financiële aspect: op het einde van het jaar is lrv veel goedkoper dan psv, gewoon omdat er niemand moet aan verdienen.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: LRV of VLP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 10:41

Ik rijd ze ook beide.
VLP eerst bij KR, nadien nationaal. Sinds vorig jaar ook LRV (ZZ) omwille van het verschil in kostprijs (LRV goedkoper en wedstrijden dichterbij in de winter voor ons).
Daarnaast heeft onze (grote) LRV club een fantastische piste waar ik vrij kan gaan trainen en deelneem aan groepslessen (voor de sfeer). Deze trainingen en lessen zijn niet verplicht.
Een grote club is wel heel voordelig voor mij, ik moet weinig vrijwilligerswerk doen. Ik jureer bv. graag (ga ook schrijven op internationale wedstrijden), dus ik neem deze taken vaak op mij waardoor de rest dan niet allemaal hoeft te jureren. Daarnaast zijn er geen verplichtingen qua deelnames en worden er veel wedstrijden op het eigen domein georganiseerd.
Op onze tornooien wordt er dus ook gesprongen op een eb- en vloed piste, dus weinig verschil met VLP op dat vlak bij onze club.

Il Buono 25j- luxe grasmaaier en mijn beste vriendje - op pensioen- eindstand: niveau 1+16
Ebony (v. Aga Kahn (v. Ferro)) - 17jaar - Young Riders gereden, nu lichte tour
Delilah -18j - was niet van mij, YR mee gereden

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:34

Koend ik kom dus nog alle types terrein tegen :)) maar ook wel locaties waar er een zandpiste is. Wij moeten maar om de 4 jaar een tornooi organiseren, in Antwerpen is dat om de 2 jaar geloof ik.

In Oost-Vlaanderen is sinds dit jaar de splitsing gemaakt van aspiranten naar een aspirant 70 en aspirant 80, omdat ze beginnelingen van 90 hebben opgetrokken naar 90-1m. Anders was het direct 80 als instapklasse. In Vlaams-Brabant is die asp 70 en asp 80 al veel langer in gebruik.
Maar volgens mij heb je in aspiranten ook al een dubbel? Alleen geen waterbak, of er is een alternatief voor.

dqrkvoidx
Berichten: 5
Geregistreerd: 19-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-22 13:44

Varekaj schreef:
Voor pony's wordt bij PSV alles georganiseerd vanaf balkjes draven. Ik woon in Oost-Vlaanderen en paard staat in Vlaams-Brabant, dus maak er maar 3 provincies van Ayasha :D
Om te gaan springen kan ik elke week naar 2 hele fijne locaties op vrijdag voor een trainingsparcours, zaterdag en zondag voor wedstrijd en dan voor pony's vanaf balkjes draven, voor paarden vanaf 60 of 70.
Je hebt enkel een daglicentie nodig en die kan je via de organisatie aanschaffen. Een officiële bij PSV is niet nodig, want dit zijn wintercriteriums en dus onderling.


Bij LRV heeft elke provincie wél zijn officiële wedstrijden. Je kan meedoen als buitenstaander maar dat kost je €10/proef, geen klassement én je bent verplicht bij de paarden te starten. Dus gelijk minimaal 70cm, als ze dat tenminste organiseren.

Ik rij deze winter bewust geen LRV. We hebben relatief nette locaties qua pistes maar ze zitten voor mij altijd op dik 1u rijden en de parking is dan weer niks waard. De jumpings van PSV zitten op 40min, giga pistes met topbodems en parking om u tegen te zeggen.

Dressuur wordt door LRV georganiseerd maar ook hier veel te ver qua afstand naar mijn zin. PSV heeft geen dressuur dacht ik. Je kan ook de BIJK-challenge rijden, dat is 1x/maand en zijn de PSV proeven maar die vragen ook al €20/proef voor het laagste niveau...


Ik zelf ben ook van Oost-Vlaanderen en mijn halve stal staat in Vlaams-Brabant! Hoe ben jij op je club gekomen? Ik ben via die zoekbot clubs aan het zoeken, maar ik zoek dus ook echt wen club waar ik iets aan heb zoals lessen bv :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:26

Varekaj schreef:
Voor pony's wordt bij PSV alles georganiseerd vanaf balkjes draven. Ik woon in Oost-Vlaanderen en paard staat in Vlaams-Brabant, dus maak er maar 3 provincies van Ayasha :D
Om te gaan springen kan ik elke week naar 2 hele fijne locaties op vrijdag voor een trainingsparcours, zaterdag en zondag voor wedstrijd en dan voor pony's vanaf balkjes draven, voor paarden vanaf 60 of 70.
Je hebt enkel een daglicentie nodig en die kan je via de organisatie aanschaffen. Een officiële bij PSV is niet nodig, want dit zijn wintercriteriums en dus onderling.


Bij LRV heeft elke provincie wél zijn officiële wedstrijden. Je kan meedoen als buitenstaander maar dat kost je €10/proef, geen klassement én je bent verplicht bij de paarden te starten. Dus gelijk minimaal 70cm, als ze dat tenminste organiseren.

Ik rij deze winter bewust geen LRV. We hebben relatief nette locaties qua pistes maar ze zitten voor mij altijd op dik 1u rijden en de parking is dan weer niks waard. De jumpings van PSV zitten op 40min, giga pistes met topbodems en parking om u tegen te zeggen.

Dressuur wordt door LRV georganiseerd maar ook hier veel te ver qua afstand naar mijn zin. PSV heeft geen dressuur dacht ik. Je kan ook de BIJK-challenge rijden, dat is 1x/maand en zijn de PSV proeven maar die vragen ook al €20/proef voor het laagste niveau...

Ook als ie tussen de paarden moet starten want TS zal 18 zijn als ze gaat starten zegt ze.

Ik start in de winter amper dus ik weet alleen de wedstrijden van clubs die ik op facebook voorbij zag komen. Die zijn 12 euro per proef geloof ik. (niet officieel dus maar dat maakt in wezen niet uit want op die BIJK challenge rijd je ook geen WP's.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:01

Voor zover ik weet is er geen leeftijd gebonden aan paarden en pony's bij PSV? Soms worden er apart ponyproeven ingelegd, soms niet, maar dan kan je wel gewoon deelnemen. Het verschil zit er dan wel in dat de afstanden standaard op paarden staan. Bij ponyproeven houden ze daar wel rekening mee.
Maar aangezien TS met een D start zou dat tot 80-90 geen probleem mogen zijn volgens mij.

@TS: ik woon op een scheet van de provinciegrens :P En ik ben via de vorige stalling waar ik stond bij de LRV terecht gekomen waar ik nu sedert 2015 aan verbonden ben. De stal waar mijn paard sinds 2 jaar staat zit ongeveer 10km aan de andere kant van de grens. Vanderhasselt en Bomaco zijn voor mij hooguit 40min enkele rit, met de auto zonder trailer misschien 20-30min?

Ik heb zowel LRV als VLP lidmaatschap omdat het handiger is qua wedstrijden plannen, maar vooral omdat ik sinds 2 jaar eventing rij. Die discipline is de enige die je vanuit beide federaties kan starten met 1 lidmaatschap. Ik heb beide omdat ik dan altijd de voorrangsregeling kan gebruiken O:)

koend
Berichten: 1237
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:47

Blijkbaar zijn er bij lrv dus nogal wat verschilletjes per provincie. Ook per club zijn er dingen anders. Die zal je meestal niet online uitgelegd krijgen. Bij ons staan er ook geen details online.
Ik kan je alleen maar aanraden om bij de lrv clubs die het dichtst bij jou in de buurt zijn even face to face contact te nemen. Dan kan je eens de mentaliteit van die club opsnuiven. Ofwel ga je volgende zomer een paar tornooien bekijken. Dan kan je vlug contact maken met mensen van je gewenste club. Het zijn allemaal echte liefhebbers!

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:16

:j beste tip! Alleen is TS 18 en rijdt ze een D-pony. Daar kan je competitief bij LRV niets mee doen dan.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:30

Varekaj schreef:
Voor zover ik weet is er geen leeftijd gebonden aan paarden en pony's bij PSV? Soms worden er apart ponyproeven ingelegd, soms niet, maar dan kan je wel gewoon deelnemen. Het verschil zit er dan wel in dat de afstanden standaard op paarden staan. Bij ponyproeven houden ze daar wel rekening mee.
Maar aangezien TS met een D start zou dat tot 80-90 geen probleem mogen zijn volgens mij.

@TS: ik woon op een scheet van de provinciegrens :P En ik ben via de vorige stalling waar ik stond bij de LRV terecht gekomen waar ik nu sedert 2015 aan verbonden ben. De stal waar mijn paard sinds 2 jaar staat zit ongeveer 10km aan de andere kant van de grens. Vanderhasselt en Bomaco zijn voor mij hooguit 40min enkele rit, met de auto zonder trailer misschien 20-30min?

Ik heb zowel LRV als VLP lidmaatschap omdat het handiger is qua wedstrijden plannen, maar vooral omdat ik sinds 2 jaar eventing rij. Die discipline is de enige die je vanuit beide federaties kan starten met 1 lidmaatschap. Ik heb beide omdat ik dan altijd de voorrangsregeling kan gebruiken O:)



Citaat:
3.1 ALGEMENE REGELS
 HET ALGEMEEN REGLEMENT F.E.I. en K.B.R.S.F. is VAN TOEPASSING en WORDT
VERVOLLEDIGD VOOR DE K.R. VIA ONDERSTAANDE REGELS
 PONY’S MET PONYRUITERS mogen NIET deelnemen aan de proeven voor paarden.
(tenzij anders vermeld in het programma)
ENIGE UITZONDERINGEN : Interclubkampioenschappen KR en Specifieke Proeven voor
Jonge paarden (conform cyclus nationaal)
 PONY’S MOGEN IN PONYPROEVEN NOOIT BEREDEN WORDEN DOOR RUITERS
OUDER DAN 16 JAAR

http://www.kempischeregionale.com/2018/ ... g-2022.pdf

Zo ver ik weet is dat altijd leeftijdsgeboden geweest. Bij de dressuur mag je nu met een pony tussen de paarden starten maar bij de jumping niet blijkbaar.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:56

Er zijn ook wedstrijden waar enkel paarden uitgeschreven worden. Daar mogen pony's ook aan deelnemen, maar er wordt dan geen rekening gehouden met de afstanden etc tussen de sprongen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Madelon, anoukie88, Duran123, rocky_1995, Yvk en 59 bezoekers