Beoordelen losrijden wedstrijdsport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:13

Ik ben absoluut voor een official die het bij het losrijden ook mag ingrijpen als het om dierenwelzijn of onsportief gedrag gaat. Maar die zijn inmiddels verplicht bij elke wedstrijd ;)

Maar een beoordeling op protocol van het losrijden zou mij te ver gaan.
Uiteindelijk gaat het om de gereden proef.

Ik denk dat je ruiters, die zich hieraan serieus schuldig maken, het echt niet lastiger maakt.
Het geheel verplaatst zich alleen naar de thuisbasis van de combinatie.
Paard zal dan vooraf thuis wellicht al met hulpteugel worden gereden of gelongeerd. Lekker buiten het zicht van iedereen.

Verder ga je er ook discussies (en misschien zelfs agressie) mee oproepen, want dit is een erg grijs gebied.
Wat voor de een al als mishandeling wordt beschouwd, is dat voor de ander nog verre van dat.
Jurysport an sich is ook al lastig bij beoordeling proef.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7


speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:14

DuoPenotti schreef:
Maar wat maakt kort met lang losrijden uit?
Het gaat toch om de manier waarop?


in 45 minuten gebeurt er toch veel meer dan in een paar rondjes. Dan valt er toch veel meer te beoordelen.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:15

Heeft geen zin. Dan gebeurt het wel tussen de trailers ipv in de losrijbak. Wie hufterig wil rijden, doet dat toch wel, ondanks officials bij de inrijring.
En wanneer gaat iets te ver? Ik zag eerder deze week beelden van de OS die mij echt héél veel te ver gingen. Het is zo slecht objectief meetbaar.

Ik heb er zelf trouwens ook eentje gehad die ondanks dat we op best aardig niveau reden en al zó vaak op concours waren geweest, de eerste 20 minuten altijd een bommetje was en regelmatig als een wilde mustang over het terrein bokte. Ablongieren thuis of op lokatie hielp niks, dat was zijn manier van met vreemd terrein, andere paarden en spanning omgaan. Als er ook maar 1 een aanzetje deed op het losrijterrein, of een keertje 'ieeehhh' riep, was dat een startschot voor de mijne. Daar had je ook echt wel niet heel fraaie plaatjes van kunnen schieten denk ik zo... Die heb ik ook echt wel eens het bit tot achter z'n oren getrokken om niet gelanceerd te worden. En als ik het echt zat was sloeg ik 'm ook wel eens met vlakke hand om z'n oren, dan wist 'ie ook dat het echt klaar was.
Had ik daar aftrek, een gele kaart of zelfs diskwalificatie voor moeten krijgen? Mwoah. Ik wist 'm altijd wel ergens heen te manoevreren waar ie even lekker achterlijk kon doen zonder dat anderen er al te veel last van hadden. Z'n oren stonden altijd strak naar voren en z'n leuter bleef ook keurig binnen, maar dit deed 'ie nou eenmaal, van de eerste keer af aan en in het 140 deed 'ie het nog steeds. En als 'het' over was, was het ook gewoon over. Dan kon je je teugels op maat maken, de knietjes weer ontspannen, en lekker gaan rijden.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Beoordelen losrijden wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:19

Ingrijpen bij dierenwelzijn, oké maar het losrijden beoordelen gaat mij net een stap te ver. Dan kunnen we ieder trainingsrondje thuis ook wel gaan beoordelen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Beoordelen losrijden wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:35

Als er gekeken wordt naar dierenwelzijn en algeheel beeld dan lijkt mij dit prima :-) Dat kun je ook zien bij iemand die 5 minuten losrijdt of iemand die 45 minuten nodig heeft. Wat mij betreft wordt dan ook gelijk het hele gedrag op het voorterrein meegenomen.

Hoe wordt er met het paard omgegaan? Is dat op een eerlijke manier? Of worden er wellicht wat frustraties afgereageerd op het dier?

Een beetje goede official zal ook wel het verschil zien tussen onervaren paard/combinatie, zenuwen, paard dat af en toe explodeert tegenover oneerlijk gedrag tegenover het paard.

Dat een paard de eerste 20 minuten als een giraffe rondloopt omdat dit nu eenmaal bij hem past staat daar los van. Net zoals dat je tijdens je losrijden een keertje per abuis in de verkeerde galop springt of overkruist of een overgang tegen de hand hebt. Daar is nu eenmaal het losrijden voor.

Het gaat er om hoe je daar mee omgaat, hoe je dat oplost (en niet zozeer dat het voorkomt).

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:36

Fitzroy schreef:
Ingrijpen bij dierenwelzijn, oké maar het losrijden beoordelen gaat mij net een stap te ver. Dan kunnen we ieder trainingsrondje thuis ook wel gaan beoordelen.


Dat zou toch ook gewoon moeten kunnen? Iemand die fijn traint heeft immers niks te verbergen..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:42

Elisa2 schreef:
Fitzroy schreef:
Ingrijpen bij dierenwelzijn, oké maar het losrijden beoordelen gaat mij net een stap te ver. Dan kunnen we ieder trainingsrondje thuis ook wel gaan beoordelen.


Dat zou toch ook gewoon moeten kunnen? Iemand die fijn traint heeft immers niks te verbergen..


Dat is toch een utopie.
Leuk om over te dagdromen hoor, maar toch never nooit niet realiseerbaar. Bij het gros van de trainers mag je altijd binnenlopen. Maar de hufters blijven hufters. Sommige openlijk, en aardig wat achter gesloten deuren.

DuoPenotti

Berichten: 29352
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:44

speurneusc schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar wat maakt kort met lang losrijden uit?
Het gaat toch om de manier waarop?


in 45 minuten gebeurt er toch veel meer dan in een paar rondjes. Dan valt er toch veel meer te beoordelen.

Hoeft niet.
Ik kan een paard in 2 rondjes totaal naar de kl.te schoppen. Ik kan 1,5 uur rijden zonder snokken, shoppen of wat ook.
Het gaat mijn inziens over oneerlijkheid tegenover het paard.

En ja daar zal best wel eens per official anders over geoordeeld worden. Net als een jury anders punt.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:49

Eatshay schreef:
Fitzroy schreef:
Ingrijpen bij dierenwelzijn, oké maar het losrijden beoordelen gaat mij net een stap te ver. Dan kunnen we ieder trainingsrondje thuis ook wel gaan beoordelen.


Dat zou toch ook gewoon moeten kunnen? Iemand die fijn traint heeft immers niks te verbergen..

Dat is toch een utopie.
Leuk om over te dagdromen hoor, maar toch never nooit niet realiseerbaar. Bij het gros van de trainers mag je altijd binnenlopen. Maar de hufters blijven hufters. Sommige openlijk, en aardig wat achter gesloten deuren.


Maar als je paardvriendelijk rijden en trainen niet gaat promoten/ punten is er ook geen prikkel om het anders te gaan doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Sky_As

Berichten: 4702
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:54

Ik denk gezien de kosten die hier aan hangen, dit nooit gaat gebeuren. Want 1 official kan natuurlijk nooit een heel terrein in de gaten houden (nu zijn ze er wel, maar met een heel ander doel dan natuurlijk echt individuelen opvolgen om te kijken hoe ze met hun dier om gaan), en als je er echt meerdere neer moet zetten, dan zullen de start kosten ook flink om hoog moeten.

Want stel dat je net even niet kijkt, en je kijkt weer terug en je ziet iemand vol aan de teugels hangen en het paard staat stil en begint (bijna) te steigeren door de druk. Dan heb je misschien net gemist dat het paard er vandaar is gegaan na het zien van een bakkabouter en een paar flinke bokken gaf.

Maar dan krijgt de ruiter bijv. wel geel of rood vanwege grof rij gedrag.

Uiteraard vind ik het wel goed als er toezicht is, en dat er ook zeker ingegrepen mag worden als ze onterecht grof gedrag zien (grof gedrag is in mijn ogen eigenlijk nooit goed te praten, maar in een heeeeel enkel geval breekt nood wet)
Ik denk dat oordelen aan de jury is, en dat die daar al beter op in kunnen spelen door eens niet zo snel op een protocol te zetten paard maakt zich lang, of moet ronder of meer nageeflijk.....Het blijft een lastige kwestie, maar ik denk dat na het zien van de huidige Olympische spelen we er nog steeds niet van moeten staan te kijken als wedstrijdsport met dieren ooit afgeschaft gaat worden.
(en in mijn ogen niet eens zo heel ongegrond als je ziet wat een leed er soms /vaak aan vooraf gaat)

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 10:56

Ik heb zo mijn practische vraagtekens...

.... maar qua principe is het een dikke JA.

Inhoudelijk vind ik het losrijden een uiterst wezenlijk onderdeel van het eigenlijke 'werk'.
Hoe voelt Knollie aan, vandaag? Hoe makkelijk kan ik de schouders verplaatsen, de achterhand iets opzij, krijg ik de overgang naar halt puur op zit en zwaartepunt omdat het dier 'draagt'? (Meestal aan de lange teugel.) Hoe gaat de lengtebuiging, de slangevolte, de snakewalk...? (Die amerkaan is een onregelmatige slangevolte met hoeken, soms 45 graden, soms 90.)
En dan ga je wat simpele oefeningen rijden (nog steeds aan de lange teugel) om de zwakkere punten op te lossen (niet : wat mislukt nog 10x proberen).
En geleidelijk aan wordt het dier steeds soepeler, je werkt aan kracht in de core spieren (van mens en dier) de oefeningen worden wat zwaarder - en dan ga je de ring in.

Van mij mag iemand die op zo'n manier haar paard heeft voorbereid van de jury meteen een streepje voor krijgen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

valori
Berichten: 467
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Re: Beoordelen losrijden wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:10

De regel en bemoeizucht gaat dan wel erg ver. Laat iedereen zijn eigen ding doen er is al een toezichthouder om de excessen eruit te halen.
Ik zie erg weinig gebeuren wat niet door de beugel kan eerlijk gezegd en ik kom regelmatig op wedstrijden.

te koop: 2 oudere zadels VZH zadel JC 18" en Kieffer Bavaria 18"

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:41

Ik denk dat er met de toezichthouder op het losrijterrein al een mooie stap is gemaakt hoor. Geef ons juryleden ook even de tijd om aan deze nieuwe rol te wennen en ons te ontwikkelen. Bovendien wordt in de bijscholing aangeraden om op gepaste afstand van andere deelnemers en toeschouwers op constructieve wijze in gesprek te gaan wanneer je iets ziet dat anders kan, dus de kans dat je zo’n gesprekje mist is aanwezig. Bovendien krijgt de ruiter de kans om de fout te herstellen of het gedrag te veranderen, dus voordat iemand op het losrijden gediskwalificeerd wordt moet er wel heel wat gebeuren.

Afgelopen zondag mocht ik voor het eerst toezicht houden, bij de pony’s in dit geval. Ik heb vooral gelet op harnachement en het losrijden, maar ook gekeken naar de communicatie tussen ouder-kind. Het was een ontspannen wedstrijddag, waarbij alle regels keurig zijn nageleefd en de sfeer goed was.

Het gros van de ruiters en toeschouwers had overigens geen idee van de verplichting van een toezichthouder en ze vroegen wat ik daar deed. Je hoopt natuurlijk dat mensen over een tijdje weten dat je daar staat en wat je rol is, zo werkt het hopelijk preventief.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34596
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:53

Iemand die toezicht houdt en ook echt ingrijpt als mensen over de schreef gaan, dikke ja. Ooit gezien dat mensen paard platspoten omdat ie de trailer niet op wou. Maar wel er met de 1e prijs vandoor gegaan. Paard kon super lopen. Maar ze hadden 10 man nodig om hem de trailer in te slaan en toen dat niet ging een spuit erin. Dat had niks met horsemanship te maken. Maar aanspreken laat je wel uit je hoofd als er zoveel mensen omheen lopen. En op het voorterrein was niemand van de organisatie te bekennen. Maar het effectieve losrijden ook mee laten wegen in de beoordeling, dat weet ik niet. Ik heb zelf een paard met veel spanning in het begin, dat ziet er de eerste 10 a 15 minuten gewoon niet uit. Nageeflijkheid is dan ver te zoeken en hij loopt met de handrem erop. Daar scoor ik geen hoge punten mee :')

DuoPenotti

Berichten: 29352
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Beoordelen losrijden wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 11:57

Van mij zou op die manier meetellen ook niet aan de orde zijn.
Maar als jij je gespannen giraffe op een fijne manier zonder geweld aan het lopen krijgt zou dat voor mij voldoende zijn.

Het zou voor mij gewoon 1 zwaar tellend algemeen punt mogen zijn op de protocol met, wijze van losrijden.
En die wijze zou dan gaan om diervriendelijkheid. Niet of een paard een half uur nodig heeft om spanning los te laten, of meteen braaf zijn rondje loopt, maar hoe de ruiter daar mee om gaat.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34596
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:00

DuoPenotti schreef:
Van mij zou op die manier meetellen ook niet aan de orde zijn.
Maar als jij je gespannen giraffe op een fijne manier zonder geweld aan het lopen krijgt zou dat voor mij voldoende zijn.

Het zou voor mij gewoon 1 zwaar tellend algemeen punt mogen zijn op de protocol met, wijze van losrijden.
En die wijze zou dan gaan om diervriendelijkheid. Niet of een paard een half uur nodig heeft om spanning los te laten, of meteen braaf zijn rondje loopt, maar hoe de ruiter daar mee om gaat.


Dat lukt prima, maar heeft wel even tijd nodig. Hij moet eerst alles even gezien hebben en zeker weten dat er geen tijgers zitten :+

knollentuin
Berichten: 10387
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Beoordelen losrijden wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:06

Maar als je dat op een correcte manier kan susanh en daar dan een voldoende voor je losrijden mee krijgt, of je paard erdoor heen trekt op schopt en een onvoldoende krijgt die meetelt op je protocol ga je mensen toch wel stimuleren om correct te gaan rijden

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

DuoPenotti

Berichten: 29352
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 12:07

:D
Mocht ik dan official zijn zou dat voor mij gewoon goed zijn.
Niet elk paard is hetzelfde en dat is ook prima.
Het zou voor mij echt zijn wat doet de ruiter.

Hierboven legde dat iemand al fijn uit.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:21

SusanH schreef:
Maar het effectieve losrijden ook mee laten wegen in de beoordeling, dat weet ik niet. Ik heb zelf een paard met veel spanning in het begin, dat ziet er de eerste 10 a 15 minuten gewoon niet uit. Nageeflijkheid is dan ver te zoeken en hij loopt met de handrem erop. Daar scoor ik geen hoge punten mee :')

Half off topic : wat jij beschrijft IS effectief losrijden.
Losrijden is aanvoelen: 'hoe is Knollie vandaag, nu, hier...?' - en afhankelijk daarvan ga je oefeningen rijden (dingen proberen, vermoed ik, met voltes rijden, stelling vragen, pasjes opzij, met vooral stretch aan de buitenkant vragen) (itt het hoofd naar beneden sleuren).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Earth

Berichten: 7897
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 15:26

Rytir schreef:
Dat controleren gebeurt toch al? Iig bij mijn rijvereniging; een jury in het hok en een knhs official bij het losrijd terrein. Ben het wel eens dat dit stukje mee genomen kan worden op het protocol.

Theoretisch gezien wel, maar er wordt alleen gecontroleerd op excessen, zoals gebruik van hulpteugels of buitensporig gedrag richting het paard. Maar er wordt verder niet gekeken naar de manier van inrijden, tenzij je dus extreem buiten het boekje gaat.

Earth het reisbureau.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:05

Earth schreef:
Theoretisch gezien wel, maar er wordt alleen gecontroleerd op excessen, zoals gebruik van hulpteugels of buitensporig gedrag richting het paard. Maar er wordt verder niet gekeken naar de manier van inrijden, tenzij je dus extreem buiten het boekje gaat.


LDR of langdurig achter de loodlijn wordt ook naar gekeken, dat wordt duidelijk genoemd in de bijscholing. Waar wil je dat we nog meer naar kijken dan? Er zijn nou eenmaal meerdere wegen die naar Rome leiden, je houdt verschillen in de wijze van losrijden.

Ik ben misschien wel meer voor het toewijzen van een ‘happy athlete’-prijs op basis van het losrijden. Mooie taak voor de toezichthouder: de meest sympathieke ruiter van de dag wint ‘m? Gebaseerd op het gedrag in de losrijring dus? Wat vinden jullie daar van? Beloon je wat je graag wilt zien.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:26

shirleyp schreef:
Ik ben misschien wel meer voor het toewijzen van een ‘happy athlete’-prijs op basis van het losrijden. Mooie taak voor de toezichthouder: de meest sympathieke ruiter van de dag wint ‘m? Gebaseerd op het gedrag in de losrijring dus? Wat vinden jullie daar van? Beloon je wat je graag wilt zien.


Is al vaker geprobeerd, maar nauwelijks echt realiseerbaar en nuttig qua 'datwilikookeffect' omdat de meeste ruiters hun proefje rijden of rondjes springen, en meteen weer aftaaien.
Vroeger was op wedstrijd gaan een dagje uit, en zagen dus veel meer mensen elkaar. Maar dat is niet meer.

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 16:38

Zo´n fair play beloning doet volgens mij wel ook iets voor de sport, dat zie je bv bij voetbal, al is het natuurlijk niet zo dat er meteen geen rare dingen meer gebeuren, maar er valt toch een trots uit te halen en het heeft een voorbeeldfunctie.
En of de ruiter er wel of niet is om hem in ontvangst te nemen maakt niet zoveel uit als het maar bekend wordt bij het grotere publiek door de melding in de media. Dit om betere voorbeelden te gaan volgen dan mensen die wel resultaten halen, maar hun paarden nou niet bepaald fijn rijden.
Ik heb letterlijk iemand horen zeggen dat het "toch niet uitmaakt of het paard lijdt, ze is wel mooi kampioen, daar gaat het toch om?" Die mentaliteit moet om.

Voor die zeggen "dan doen ze het wel op een andere plek" , het heeft dan weinig effect meer op de proef ofetwel als je een murv paard wilt, is het in d elosrijdperiode waar je normaal rijdt, inmiddels wel hersteld en zal het zijn eigenlijke gedrag, dat wat ze wilden verbloemen, vertonen in de proef.

Ik vind trouwens wel okee als het meetelt in je punten, het zou nl gewoon niks uit moeten maken, je wordt als ruiter beoordeeld en als je gewoon correct rijdt, ook als je paard kabouters ziet en bokpartijen doet, zal het je niet nadelig beïnvloeden.

Moet meteen denken aan die jonge Portugese ruiter die in de proef fouten moest herstellen. Zijn aanpak was kalm en ik vind dat dus erg mooi, anders dan geruk tijdens de hele proef om een paard maar "in submissie te dwingen" om fouten te voorkomen.
Het hele idee is namelijk verschillend. Er zijn ruiters die paarden dwingen en er ruiters die hun paarden wat vragen. Dit zie je ook meteen in het losrijden.

Maar eens met de mensen die zeggen dat het wel een beetje lastig blijft om te zien waar in te grijpen en het ook te durven.
Als ruiters eenmaal een staat van dienst hebben is er een zekere angst/respect. Dat is ook precies de reden waarom ze ermee wegkomen.


Overigens heb ik ooit eind jaren 70 of begin jaren 80 met een vriendin een aanklacht ingediend tegen een amazone die haar paard tot bloedens toe had geprikt met de sporen in de losrijdring (vogens mij was het op Indoor Brabant) en daarbij werd de schouders opgehaald. Die mentaliteit is geloof ik wel wat veranderd?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Earth

Berichten: 7897
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:29

shirleyp schreef:
Earth schreef:
Theoretisch gezien wel, maar er wordt alleen gecontroleerd op excessen, zoals gebruik van hulpteugels of buitensporig gedrag richting het paard. Maar er wordt verder niet gekeken naar de manier van inrijden, tenzij je dus extreem buiten het boekje gaat.


LDR of langdurig achter de loodlijn wordt ook naar gekeken, dat wordt duidelijk genoemd in de bijscholing. Waar wil je dat we nog meer naar kijken dan? Er zijn nou eenmaal meerdere wegen die naar Rome leiden, je houdt verschillen in de wijze van losrijden.

Ik ben misschien wel meer voor het toewijzen van een ‘happy athlete’-prijs op basis van het losrijden. Mooie taak voor de toezichthouder: de meest sympathieke ruiter van de dag wint ‘m? Gebaseerd op het gedrag in de losrijring dus? Wat vinden jullie daar van? Beloon je wat je graag wilt zien.


Maar heb jij wel eens gezien dat een official daar een opmerking over maakte naar een ruiter? Ik nog nooit. Zo heb ik ooit Edwina Alexander een keer gezien bij het inrijden, haar paard struikelde en daarna joeg ze dat dier de halve baan door, schoppend en met een paar klappen en rukken in de mond. Niemand die daar van op keek, niemand die er wat van zei.

Earth het reisbureau.

MyWishMax

Berichten: 25259
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 17:47

Die toezichthouder is pas sinds kort verplicht in de basis. Dus logisch dat je het nog nooit gezien hebt.

Op kampioenschappen heb ik juist wel mensen aangesproken zien worden. Ook op selecties, helaas kan de ringmeester niks anders als aanspreken en kon de jury niets zien. (Want bezig)
Dus ja, ik heb het wel gezien maar gelukkig jiet vaak omdat er ook niet vaak zulke excessen waren. Bij de top is er juist wel vaak discussie geweest over bijvoorbeeld ldr en zijn er ook mensen aangesproken.

Probleem met de toezichthouder nu is dat veel juryleden het niet willen. Dus lastig om te vinden.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Fly_high, lina1998, MyWishMax, robbie88, Roulette_, Rubio en 41 bezoekers