Dierenarts verklaring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Elbriich
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-09-12

Dierenarts verklaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-21 14:35

Zijn er bokkers die mij verder kunnen helpen wants van de KNHS word ik niet veel wijzer. Ik rijd sinds een jaar op een appaloosa merrie die aan de linkerkant van haar gebit 2 tanden mist. Hierdoor valt de zijkant van haar tong een beetje naar buiten als ze ontspannen is. Dit is niet alleen onder het zadel zo maar ook als ze staat te chillen in het weiland. Nou heb ik op wedstrijd van de jury opmerkingen gehad dat zij haar mond niet sluit. Kan je hier dispensatie voor aanvragen of een dierenartsverklaring o.i.d.?


MyWishMax

Berichten: 25055
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Dierenarts verklaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:37

Heel simpel, nee hier krijg je geen dispensatie voor. Je moet dus accepteren dat je er opmerkingen over krijgt of mindere punten.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

mariettek

Berichten: 1684
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Dierenarts verklaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:48


"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Dierenarts verklaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:49

Gewoon knhs mailen en vragen of het mogelijk is en wat ze dan precies nodig hebben.
Lijkt mij in aanmerking komen voor dispensatie.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Dierenarts verklaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 14:55

Maar 2 tanden? Daar kan de tong niet tussendoor.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

MyWishMax

Berichten: 25055
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:03

De knhs heeft bij zulke gevallen al vaker aangegeven daar niet aan mee te werken, ook niet met da verklaring. Dus tenzij ze sinds kort van mening veranderd zijn geef ik je weinig kans.

Ook geven ze zelf aan dat lichamelijke beperkingen van een paard geen reden voor dispensatie zijn. Ook bijvoorbeeld geen beenbeschermers als paard zichzelf open zou schoppen zonder of in die tijd bitloos omdat bit niet ging.

Daarbij, hoeveel tong kan eruit als het maar 2 tanden zijn? Weet je zeker dat er geen aanleuningsprobleem was waardoor ze wel haar mond opende?
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 22-06-21 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Brainless

Berichten: 29663
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:05

pillow schreef:
Maar 2 tanden? Daar kan de tong niet tussendoor.

Wel als het aan 1 kant is, dan heb je de ruimte van de lagen en de 2 missende tanden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Elbriich
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-21 15:08

Brainless schreef:
pillow schreef:
Maar 2 tanden? Daar kan de tong niet tussendoor.

Wel als het aan 1 kant is, dan heb je de ruimte van de lagen en de 2 missende tanden.



De tanden zijn zo scheef afgesleten waardoor er nog meer ruimte is ontstaan. Inmiddels is er een goede tandarts bij geweest maar de scheefheid in haar kaak wordt nooit meer helemaal recht.

Elbriich
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-21 15:09

pillow schreef:
Maar 2 tanden? Daar kan de tong niet tussendoor.



Goed lezen, haar mond sluit niet volledig dus de zijkant van haar tong is zichtbaar. Het lijkt alsof ze 3 lippen heeft als het ware. De tong hangt er niet als een richtingaanwijzer uit.

Elbriich
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-21 15:10

MyWishMax schreef:
De knhs heeft bij zulke gevallen al vaker aangegeven daar niet aan mee te werken, ook niet met da verklaring. Dus tenzij ze sinds kort van mening veranderd zijn geef ik je weinig kans.

Ook geven ze zelf aan dat lichamelijke beperkingen van een paard geen reden voor dispensatie zijn. Ook bijvoorbeeld geen beenbeschermers als paard zichzelf open zou schoppen zonder of in die tijd bitloos omdat bit niet ging.

Daarbij, hoeveel tong kan eruit als het maar 2 tanden zijn? Weet je zeker dat er geen aanleuningsprobleem was waardoor ze wel haar mond opende?


Dat weet ik zeker want het paard is op alle fronten nagekeken. Als ze staat te dutten in de wei dan heeft ze het ook. Puur uit ontspanning.


Sabbientje

Berichten: 4680
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 15:23

mariettek schreef:
Hoezo kun je daar geen dispensatie voor aanvragen? Ik kom het op de lijst met uitzonderingen niet tegen.

Ik denk dat je hiervoor prima dispensatie kunt aanvragen via het knhs:
https://www.knhs.nl/top-sport/meedoen-a ... reglement/

Op grond van lichamelijke beperkingen van een paard wordt geen dispensatie verleend.

Dit staat letterlijk in het document dat onderaan de gelinkte pagina staat.

Dus ik vrees dat dispensatie niet mogelijk is.
Alhoewel vragen natuurlijk altijd vrij staat. Zou er een mailtje aan de KNHS aan wagen. Of het kan en zo ja hoe je dat aan kan vragen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Melzazu en 12 bezoekers