Ponymaat wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Ponymaat wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 11:18

Hoi hoi, even een vraagje. Wellicht een domme vraag, maar het wordt me niet helemaal duidelijk. Vooropgesteld ik weet niet zoveel van paarden. Mijn dochter rijdt een pony die hiervoor eigenlijk alleen manegelessen heeft gelopen. Zij least hem nu ruim een jaar en is een vrij serieuze ruiter. Ze rijdt 1x per week met hem in de les en heeft 1x per week priveles. De andere dagen oefent ze dan wat ze in de priveles geleerd heeft ( ze werkt nu vooral aan meer tempo en dan verbinding houden en de rechter galop)

Ze wil nu graag starten in de B. De eigenaar van de pony zegt dat ze daar echt geen flater gaat slaan. Ik vind het best spannend want mijn dochter rijdt zelf bijna 2 jaar ( dus niet zo láng) en de pony kan eigenlijk ook nog niet zo veel ( en is ècht een karakter).

Nu gun ik haar natuurlijk gewoon een start en we zien wel waar het schip strand.
Nu heb ik al veel op intranet op kunnen zoeken en ik veel gevraagd aan de eigenaresse, maar 1 ding wordt me niet duidelijk ( en ik wil haar niet weer bestoken met vragen).
De pony moet gemeten worden. We hebben dat ooit zelf gedaan een toen was hij precies 1,37. Nu zei iemand op de manege gisteren tegen me dat hij eerst ff naar de smid moest voor het meten want dan kwam hij ws in de C maat uit. Ze zei het met een lach maar ik kan me voorstellen dat het voordelig is om dan te meten maar ik weet eigenlijk niet of dat wel zo is.
Het zal misschien echt en domme vraag zijn maar heeft het voordeel om in de C categorie te vallen of maakt dat niks uit?

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Ponymaat wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:24

Ik denk dat je met een C pony vooral ook tegen wat jongere ruiters start en dat is voor iemand die net begint wel zo fijn. Op D pony's kom je vaak toch ook al wat meer ervaren ruiters tegen. Een D-pony net aan de grens is voor verkoop ook niet zo interessant denk ik, dan kan het beter een grote C pony zijn.

Ik zou idd laten meten en hopelijk lukt het dan om hem onder de 1,37 te meten. 1,369 is al genoeg.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:26

Een grote c kan fijner zijn dan een zeer kleine D. 1.37m is een c die net te groot is. Dit hoeft voor de dressuur zeker geen problemen te geven, maar kan bijvoorbeeld met springen wat lastiger zijn. Wat is de leeftijd van de pony, want dat speelt natuurlijk ook mee. In principe worden ponys gemeten tot en met 8 jaar, daarna alleen als er nog geen startkaart bij is geweest.

mavantos

Berichten: 3593
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:30

In principe maakt het natuurlijk niets uit, maar als D-pony rij je toch ook tussen oudere ruiters op grotere pony's en die zijn vaak toch al een stuk handiger. Ook zal je met een D-pony hoger moeten springen dan met een C-pony als je daarin ook wedstrijden wilt doen uiteindelijk. Een grote D-pony kan ook 1.48cm zijn, dat is dan een verschil van 10cm. Op papier lijkt dat niet eens zoveel, maar in de praktijk is dat verschil enorm en die kom je ook tegen op wedstrijd.

Ik zou persoonlijk kiezen om te proberen de pony als C-pony te laten meten. Dit kan je inderdaad doen door voor het meten de smid te laten komen, maar het helpt ook zeker om voor het meten eerst gereden te hebben.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Ponymaat wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 11:48

De pony is 7, dus zal dit jaar en misschien nog volgend jaar gemeten moeten worden ( ik las ergens dat het tussen 1-1 en 1-4 moet een dan is hij nog steeds 7)? Mijn dochter is 12, maar echt klein van stuk.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Ponymaat wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:51

Hoi TS,

voor de KNHS worden alle pony's en paarden op 1-1 een jaar ouder. Voor hen is de pony volgend jaar 8 en zul je inderdaad nog een keer moeten meten.

Leuk, veel plezier alvast!

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 11:52

Springen is overigens niet "im frage" daar ligt niet de interesse van mijn dochter ( al doet ze voor de afwisseling wel eens een hindernisje), en de pony heeft ook weinig talent ( 1 hindernis dat komt hij prima overheen maar een parcours is echt te veel gevraagd)

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:54

Zo lang je hem in de C kan krijgen zou ik dat doen. :D
Maar je zal inderdaad nog een keer moeten meten, want hij wordt volgend jaar al 8, ongeacht de exacte geboortedatum.
Meten komen ze gewoon netjes aan huis doen, dat is vrij snel geregeld.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:33

Bekappen voor het meten , eventueel een dun plakijzer er onder en hopen dat hij in de C valt. En dan nog zal je op wedstrijd je verbazen hoe veel grote C pony’s er rondlopen ( ook D trouwens ) maar voor je dochter is het fijner om een jaar in de C klasse te rijden.

Met heel dun ijzer word automatisch een centimeter er af gehaald maar je kunt hem zelf eerst nogmaals meten want hij kan nu wel 1.43 zijn. En dan hoef je niets te doen. Bij een eerlijke meter krijg je die niet in de C en terecht .

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Ponymaat wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:58

Mijn pony (1.373) is ook gemeten op 1.369, en uit ervaring met schrijven weet ik dat ze in de C-categorie toch net iets soepeler jureren. D wordt bijna altijd in handicap met E gereden, daar zitten ook veel oudere, ervaren wedstrijdruiters in, die worden echt strenger beoordeeld, er wordt veel meer naar het hele plaatje gekeken dan alleen naar netjes rijden: winstpunten in de C kregen de ruiters die gewoon netjes hun figuren afwerkten, netjes op de letter, geen ondeugendheidjes of girafhoudingen (al was die ruiter niet eens laatste), waar in de D toch wel iets van aanleuning aanwezig moet zijn. Ook heb ik zelf met mijn redelijk kleine (1.425) D-pony gestart en mijn pony was áltijd de kleinste.
Dus ja, als hij precies 1.37 is, heb je kans dat de meter er 1.369 maakt zodat je in de C-categorie valt. En dat is voor een beginnend ruitertje wel prettig.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Ponymaat wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 12:07

Hahaha nou híj is gemeten hoor 1.33 :+ . Ik kan echt niet meten blijkbaar.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Ponymaat wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:31

Wow, dat is wel even wat anders dan misschien bijna een D!

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Ponymaat wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 12:54

Je hoeft nu iig geen moeite te doen om hem in de C te krijgen :')

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 13:22

nessinator schreef:
Wow, dat is wel even wat anders dan misschien bijna een D!


Hahaha echt suf he. Maar goed dat ik geen timmerman ben.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 13:24

c_alsemgeest schreef:
Je hoeft nu iig geen moeite te doen om hem in de C te krijgen :')


Blijkbaar dacht de instructrice van mijn dochter dat we hem in de B wilden krijgen, ze zei al spijtig dat het een kleine C was. Nou ja ik snapte al niet hoe volwassen mensen op een D pony passen. Ik nam Pip altijd als referentie.