Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-20 14:50

Dit was is een idee van mij, zou dit mogelijk kunnen zijn?
Door de coronacrisis kunnen de wedstrijden natuurlijk allemaal niet doorgaan, zou het niet een mooi alternatief zijn dat we thuis of op je pensionstal in de bak/weiland de proef kan laten opnemen door 1 persoon, natuurlijk met 2m afstand. We dit filmpje vervolgens kunnen inzenden naar een jury (via de KNHS) en we hiervan een officiële beoordeling terug krijgen. Op die manier kan dit toch op een Coronaproof manier doorgaan.
Mijn inspiratie is www.weallride.nl, ik ken iemand die hiervoor jureert, helaas krijg je hiervoor geen officiële winstpunten.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en wellicht de KNHS?


Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:57

Ik weet dat een jurylid op Facebook het ook aanbood.
Ik vind het iig erg leuk!

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-20 15:05

Sterre98 schreef:
Ik weet dat een jurylid op Facebook het ook aanbood.
Ik vind het iig erg leuk!


Wat leuk! Bood ze dit al via de officiële weg (dus met het behalen van winstpunten aan). Of was dit ook een idee van haar?

ingvdh

Berichten: 6368
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:10

Ik denk dat de KNHS een groot probleem gaat hebben indien ze dit concept van weallride.nl gaan kapen. :D

Bij filmpjes opsturen is de situatie heel anders dan op wedstrijd, voor zowel de jury als deelnemer, ik denk niet dat ze gaan doen en winstpunten weggeven.
Bijv je kan de proef 5x keer rijden en de beste doorsturen en een jury kan een stukje nog een keer bekijken als deze twijfelt over iets. Dat kan op wedstrijden allemaal niet.
Of jouw instructeur kan op de achtergrond staan en je allemaal instructies geven via een oortje dat je niet ziet op de film.

_Nelleke_

Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:12

Dit lijkt me alleen haalbaar als je een live-stream opzet zodat je niet zoals ingvdh al zegt, 10x het proefje kan opnemen en de beste kan opsturen EN dat je hetzelfde filmpje een week later weer opstuurt (naar een andere jury).

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:15

Dit concept bestaat al van weallride.nl en de KNHS kan dit dus niet zomaar overnemen. Daarnaast is het altijd lastig doordat je een proefje een paar keer kan rijden en het beste filmpje kan insturen, maar ook de jury onderdelen kan terug kijken.
Het is een leuk concept, maar zie het niet als een vervanging van wedstrijden waar je winstpunten kan pakken.

.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:20

Voor winstpunten lijkt me dit niet haalbaar. Maar om nu gedurende de crisis "te weten waar je staat" vind ik het een mooi idé. Minstens één Belgische jury bood het ook al aan om filmpjes te jureren. :)
Ik ben nu bezig met een paard dat ik eigenlijk dit jaar mee op wedstrijd wilde nemen. Ik vind het best een leuk idé dat ik op deze manier zou kunnen zien hoe ver we "thuis" zijn. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:25

Ik heb het via We all ride gedaan, meer voor het idee om te kijken waar we nu staan, en om over een paar maanden te kijken waar we dan staan.

Paard is nu drachtig, dus we moeten met concours wachten tot sowieso september.

Sandra_H

Berichten: 2711
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:46

Het is inmiddels voor de western flink groot aan het worden, tot nu toe vanuit de VS. Niet voor alle onderdelen (nog) maar toch, het is een groot succes, internationaal. Erg leuk om zo tegen mensen uit de hele wereld te starten, weliswaar (tot nu toe) geen punten voor welke organisatie dan ook maar wel gejureerd door officiele jury's. Zo weet je waar je staat en je kunt je nog eens met iemand meten.
Wat mij betreft mag dat ook na de crisis zo blijven.

Hoe het zit met de rechten van we all ride weet ik niet, maar ik denk niet dat het idee op zich, het online rijden van wedstrijden dus, geclaimed kan worden. Dat vind ik ook niet terug op de site. Er staat wel iets over intellectuele eigendomsrechten bij de algemene voorwaarden, maar dat gaat niet over het concept op zich als ik het goed begrijp. Tenminste dat blijkt niet direct uit die tekst.

.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:00


Melya 06-07-06
Baldur 18-06-08 - † 15-06-2023
Madelief 13-03-2018

MyWishMax

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:02

Voor winstpunten, nee. Voor de leuk om te kijken waar je staat is het er al en zal de KNHS dit dus niet kunnen en willen aanbieden. Ik zou er ook niet aan meedoen als je wel winst zou rijden, ik vind de charme van wedstrijd rijden juist dat je op dát moment moet presteren en geen herkansing hebt en iedereen dezelfde omstandigheden heeft voor zover dat lukt.

Daarnaast, er mogen nu op veel stallen geen mensen komen die niet nodig zijn, niet rond blijven hangen en soms zelf alleen de eigenaar. Ik zou op dit moment dus niet iemand mee slepen om te kunnen filmen, dat is niet iets dat nodig is en in sommige gevallen dus ook helemaal niet mag.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:10

In België was de federatie er wel mee bezig meen ik gelezen te hebben. :j Die reageerden op facebook op een initiatief van Nederland uit (maar niet van de KNHS, van een nieuwsite/paardensite? Weet het niet meer exact.) dat de belgische ruiters nog even geduld moesten hebben en dat ze hoopten dat ze niet genegeerd zouden worden omdat ze wat later kwamen met een uitgewerkt plan want dat ze er volop mee bezig waren. Ik zal eens kijken of ik dat nog terug vind maar met dat doolhof van facebook durf ik een garanties te geven. := Heb het gisteren nl. gelezen dus da's in Facebook-tijd al prehistorisch. _O-

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:13

Op facebook kan je kijken bij de pagina van 'Paardenmiepofficieel'.

'Je dressuurproef laten beoordelen? Lees onderstaande aandachtig door!

Tot en met 31 maart 2020 is de beoordeling gratis. Vanaf 1 april 2020 ontvang je een betaalverzoek van € 2,50. De opbrengst wordt door mij gedoneerd aan de Federatie Paardrijden Gehandicapten.
Je krijgt GEEN winstpunten, je kunt GEEN prijzen verdienen. Maar je krijgt WEL een beoordeling van juryleden met een officiele licentie van de KNHS. Wij hebben licentie van Bixie tot en met Z2 onder het zadel en tevens de licentie voor het mennen.
Neem de voorzorgsmaatregelen in acht bij het opnemen van de video. Tip gebruik de ingesproken proefoptie van de KNHS app. Film bij voorkeur vanaf de C.
Je kunt de video sturen naar het telefoonnummer dat op deze pagina vermeld staat. Vermeld hierbij welke proef je wilt laten beoordelen. Je ontvangt (indien van toepassing) een betaalverzoek, stuur je betalingbewijs na. Na ontvangst van je betaalbewijs streven wij ernaar om binnen 48 uur je beoordeling terug te sturen. Deze wachttijd kan oplopen bij veel interesse.
Tip! Wil jij gedurende deze periode je vorderingen "meten" stuur dan later nog een keer een video in ter beoordeling. Je helpt hier de leden van de FPG mee.

Tot slot wens ik jullie heel veel plezier bij het rijden van jullie proef en blijf gezond'

heb vertrouwen, houd moed

Ayasha
Blogger

Berichten: 57910
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:15

De reactie van België:

Citaat:
Hallo lieve dressuurvrienden, we (dressuurcommissie van Paardensport Vlaanderen) zijn daarmee bezig. Ik mag hopen dat “wedstrijd “ niet slaat op wie het eerste is met het initiatief.
In Nederland zijn de “blijf in uw kot maatregelen” niet zo vroeg en streng toegepast als bij ons.
Ik hoop dan ook wanneer ons initiatief wortel schiet, dat er met evenveel vuur zal deelgenomen worden.
Nog even geduld.,.
Neem alvast uw proef op, altijd nuttig.... maar blijf prioritair de overheidsmaatregelen toepassen a.u.b
(Geen repliek nodig ...)
Have fun maar hou het veilig en binnen de regels

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Cheerio

Berichten: 45
Geregistreerd: 21-08-12
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:18

Het Bavaria 0.0 Eventing Team heeft voor de eventingsport ongeveer hetzelfde concept opgezet:

https://www.bavaria00eventingteam.nl/on ... mpetition/

Gaat daar natuurlijk niet om winstpunten (zou praktisch gezien ook niet mogelijk zijn ;)). Wel zijn er onwijs gave prijzen te winnen!

Ik vind het aanbieden van wat juryleden maar ook instructeurs doen (commentaar op je video leveren) om te zien waar je staat in je training wel een leuke! Zie het al best wel wat voorbij komen, zowel nationaal als internationaal. Filmen kan natuurlijk ook gewoon met een camera of telefoon op een standaard/bakrand. Hoeft niet per se iemand extra bij te zijn.

Lau07
Moderator
Bronzen 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 1557
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:22

In Engeland heb je de Haygrazer E-riders. Die organiseren een eigen competitie online. Daar krijg je geen winstpunten voor, maar ik vind het idee wel erg leuk, helemaal als je weinig tot geen mogelijkheden hebt om op wedstrijd te gaan. Je moet een filmpje maken en dat filmpje wordt dan gejureerd.

Ik vind het idee erg leuk, maar ik weet niet of het in de praktijk wenselijk is. Je kan zo'n proef natuurlijk 5 keer opnemen en dan de beste insturen.. het idee van wedstrijd is natuurlijk toch dat je test of je paard op het gevraagde moment kan presteren zoals je dat wilt. Dat aspect verdwijnt een beetje als je alles rustig thuis kunt oefenen en uitzoeken...

Beware! Beware! I have two chestnut mares :D

Sandra_H

Berichten: 2711
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:33

Lau07 schreef:
Ik vind het idee erg leuk, maar ik weet niet of het in de praktijk wenselijk is. Je kan zo'n proef natuurlijk 5 keer opnemen en dan de beste insturen.. het idee van wedstrijd is natuurlijk toch dat je test of je paard op het gevraagde moment kan presteren zoals je dat wilt. Dat aspect verdwijnt een beetje als je alles rustig thuis kunt oefenen en uitzoeken...


Dat laatste klopt, maar ik vraag me af of dat zo erg is. Het is dan voor iedere deelnemer gelijk, iedereen kan immers zijn/haar beste proef insturen. En als je niet in staat bent om zo'n proef fatsoenlijk neer te zetten lukt je dat ook niet na tig keer.
Ik vind zelf dat ook veel voordelen heeft. Voor ons in elk geval wel. Voor westernruiters is het aantal wedstrijden al beperkt, en die zijn meestal niet om de hoek. Geen probleem voor onszelf, maar voor velen wel. Om allerlei verschillende redenen. Zo zijn er nog meer voordelen te bedenken.

Natuurlijk mis je dan wel de charme van het op wedstrijd gaan zelf. Voor ons is dat vaak meerdaags, dan heb je er dus ook nog je verblijfskosten bij, het kost vrije dagen, etc. Erg leuk, en wij zien dat als onze vakantie, maar ook erg kostbaar. Dat kan ook niet iedereen zomaar ophoesten, en ik ben bang dat dat straks, als het virus zelf verdwenen is, alleen nog maar erger wordt.

.

DewiFoto

Berichten: 846
Geregistreerd: 20-09-11

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:32

Ik krijg net een mail van de KNHS waarin ze aangeven dit toch mogelijk te gaan maken, ook voor winstpunten.

London's Kyla DG : B dressuur, 1.00 springen, B eventing.
Sold: Diamond van de Hoge Dijken DG : L1 dressuur.
+ Chappie DG: Z1 dressuur, M springen, M eventing.
Instagram: @dg_eventing , Website: http://www.dgeventing.nl , Youtube: DG_EVENTING

NoekAa_

Berichten: 1464
Geregistreerd: 24-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:51

Zag ook de mail van de KNHS zojuist, zou hier heel blij mee zijn. Had voor een van mijn paarden na een paar maanden wedstrijdpauze zijn rentree gepland net voor de corona ellende, zijn alle wedstrijden natuurlijk afgelast... Paar punten thuis kunnen rijden in deze periode zou ik erg blij mee zijn. Hoop dat ze er een beetje mee opschieten, naar mijn weten roept KNHS al langere tijd dat ze zoiets zouden opzetten.

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 14:53

''Omdat het ernaar uit ziet dat we voor een langere periode geen wedstrijden kunnen laten verrijden werkt de KNHS momenteel aan een online website en app waarop je een video van een door jou thuis gereden proef kunt uploaden. Deze proef wordt beoordeeld door een KNHS-jurylid. Je krijgt een ingevuld protocol terug met daarop de door jou behaalde punten. De proeven tellen mee voor winstpunten. In eerste instantie zal het mogelijk zijn om proeven te uploaden in de klassen B t/m M2.''

Dit staat letterlijk in de nieuwsbrief van de KNHS.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Imaginaerum
Berichten: 3682
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:00

Wil iemand de hele nieuwsbrief kopiëren en plakken hier? Ik heb hem niet gekregen, misschien omdat mijn startpas verlopen is?
Het zou wel een mooie uitkomst kunnen zijn om door te klasseren. :j

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:03

Imaginaerum schreef:
Wil iemand de hele nieuwsbrief kopiëren en plakken hier? Ik heb hem niet gekregen, misschien omdat mijn startpas verlopen is?
Het zou wel een mooie uitkomst kunnen zijn om door te klasseren. :j


''Omdat het ernaar uit ziet dat we voor een langere periode geen wedstrijden kunnen laten verrijden werkt de KNHS momenteel aan een online website en app waarop je een video van een door jou thuis gereden proef kunt uploaden. Deze proef wordt beoordeeld door een KNHS-jurylid. Je krijgt een ingevuld protocol terug met daarop de door jou behaalde punten. De proeven tellen mee voor winstpunten. In eerste instantie zal het mogelijk zijn om proeven te uploaden in de klassen B t/m M2.
Op het platform wordt het ook mogelijk om trainingsvideo’s te uploaden en tips en advies terug te krijgen van KNHS-bondscoaches en -trainers.
De verwachting is dat het platform live gaat in de week van 6 april. We zullen je hier zo snel mogelijk meer informatie over mailen en houd ook onze website in de gaten.''

Dit is alles wat er staat over online video's sturen. Verder staan alle update's hier: https://www.knhs.nl/nieuws/2020/coronav ... rdensport/

Kilimanjaro
@puppy_freek

Imaginaerum
Berichten: 3682
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:05

Dank je!

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:07

Wat tof zeg, hopelijk komt dat inderdaad van de grond! Ik zou eigenlijk ivm gebrek aan vervoer pas vanaf volgend jaar kunnen starten met mijn vierjarige, maar als het op deze manier gaat kunnen deze zomer meld ik mijn startkaart al eerder aan :) Voor ons is het in het algemeen echt een uitkomst.

Miep & Pinda & Jipje :+:

mavantos

Berichten: 3583
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Alternatief wedstrijden rijden d.m.v filmpjes jureren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 15:09

Ik weet niet of dit iets is wat blijft of alleen nu er geen wedstrijden zijn wordt gedaan. Daar hebben ze het niet over.

Kilimanjaro
@puppy_freek


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bielsje, Linde_C, roosjenat en 44 bezoekers