Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:28

Alles valt en staat met goede communicatie. En jij betaalt de trainer, dus jij mag dan ook bepaalde eisen stellen. Maar misschien is het probleem dat jij niet goed weet duidelijk te maken wat je verwachtingen zijn? Omdat je schrijft dat je bij meerdere trainers tegen dit probleem aanloopt. Ga eens rustig zitten en schrijf de punten op waar je tegenaanloopt. Maak ook een lijstje met wat jouw verwachtingen zijn hoe vaak verwacht je een update? Welk niveau verwacht je dat je paard kan starten? En in hoeveel tijd wil je een hoger niveau? En dan zou ik toch het gesprek aangaan met de trainer. Die kan dan meekijken in hoeverre jouw verwachtingen ook haalbaar zijn. Maar hoe vager jij zelf blijft, hoe minder een trainer met die wensen rekening kan houden.


BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:36

Wanneer dit over een paard gaat waar je zelf veel verwachtingen van hebt kan het verstandig zijn om een aantal onpartijdige kundige mensen je paard te laten beoordelen want soms zie je het als eigenaar veel te rooskleurig in. Dan zijn de verwachtingen gewoon veel te hoog en wegen de kosten niet tegen de baten op. Vooral in het geval van extreem goede afkomst wil het nog niet zeggen dat een paard ook dat niveau haalt. Trainers zijn daar vaak niet mee bezig , die rijden en verdienen zo hun centen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

LDRD

Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:43

Foutje, je hebt PB.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 12:23

Graag alleen reacties van mensen die ook echt meerdere jaren een paard in training hebben gehad. Aangezien de beste stuurlui veelal aan de wal staan. Want de theorie is veelal anders dan de praktijk. En dan graag ook succes verhalen en waarom/hoe het een succes was.

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:27

Suit yourself. Wanneer er zo als geen succesverhalen zijn kun je ze ook niet vertellen. En jij verteld algemeenheden dan krijg je ook algemene verhalen, maar succes met je hengst.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:30

Ik heb 2 paarden gedurende een langere periode in training gehad, maar geen jaren. Ik denk dat het principe van doelen stellen en zelf duidelijk zijn JUIST ook voor een langere periode heel belangrijk is.

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:34

Heel simpel. Paard wegbrengen, maand proefperiode zodat de trainer een beeld krijgt en dan samen om tafel om targets af te spreken. Realistische doelen, mits geen blessures natuurlijk, waar trainer en eigenaar achter staan.
Aantal wedstrijden per jaar (dat kan hard worden vastgelegd), op welk niveau gehoopt wordt (al stukje minder hard natuurlijk), hoeveel x per week wordt getraind (harde afspraak), door welke trainer (hoofdtrainer, leerling etc), hoeveel updates (maandelijks/ kwartaal) enzo.

Kijk hoe vager jij bent hoe vager de trainer. Mocht een trainer dit niet willen dan zocht ik een andere.

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:54

Himyar schreef:
Graag alleen reacties van mensen die ook echt meerdere jaren een paard in training hebben gehad. Aangezien de beste stuurlui veelal aan de wal staan. Want de theorie is veelal anders dan de praktijk. En dan graag ook succes verhalen en waarom/hoe het een succes was.

Die zul je weinig tegen komen.
De meeste hebben hun paard niet jaren in training bij een (duurdere) trainer lopen.

Mijn opa zette weleens een "oudere" merrie (lees: 6 a 7 jaar) in training ivm predicaten.
Maar met 1a 2 maanden was er overleg, gaat de merrie het redden en zo ja wat is daar voor nodig.
Dan werd er samen een plan/doel opgesteld.
Miste de merrie bv kracht/techniek dan werd daar de training op aangepast en was er na 1 maand weer een gesprek... hoe gaat het nu en wat zijn de verwachtingen binnen 2 a 3 maanden.

Een ruiter die al op hoger niveau rijdt hoeft(mag) nl een paard niet vanaf de B in de wedstrijden starten.
We hadden een goede springer staan (was basis gereden) en die was met 6 maanden Z springen.

Mijn merrie was met een "standaard" ruiter in 18 maanden van de B naar de Z gereden.
In 3 jaar tijd was ze Z-springen, Z dressuur en M SGW.
En daarvoor heeft ze niet bij een trainer in training gestaan maar is ze gewoon gereden door een geode ruiter.

Mijn advies...
-Of je zoekt een trainer die je paard echt met een doel "snel" traint (altijd rekeninghoudend met het kunnen van een paard, maar ook iemand die eerlijk is of je paard op jouw verwachtte niveau kan presteren.).
-Of je zoekt een leuke bijrijder met wat kwaliteit die je paardje in enkele jaren (2 a3) op niveau rijdt.

Een goed paard (5+ jaar) kan nl. samen met een goede/handige ruiter snel resultaten boeken.
Als een paard basis is gereden voordat het naar een trainer gaat, weet deze met max 2 maanden welke doelen ong haalbaar zijn en hoe snel.

Tuurlijk zit daar een "tenzij" bij en worden onderweg doelen aangepast.
Maar een goede trainer die na 6 maanden nog niet weet wat mogelijk is met je paard/geen resultaten boekt zou ik niet meer gebruiken.
Hij moet sowieso kunnen aangeven waar hij tegen aan loopt en wat hij daarmee gaat doen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:08

Brainless schreef:
Mijn merrie was met een "standaard" ruiter in 18 maanden van de B naar de Z gereden.
In 3 jaar tijd was ze Z-springen, Z dressuur en M SGW.
En daarvoor heeft ze niet bij een trainer in training gestaan maar is ze gewoon gereden door een geode ruiter.


Op die manier heb ik ook een paard voor een fokker gereden.

Paard was 2 jaar uit de kost en kwam met een sportpredikaat terug.(Ik heb de merrie tot aan M+3 gereden en een andere ruiter die meteen Z mocht starten heeft de merrie een keer in de Z gestart, klaar)

En ik had een fijn paard onder mijn kont.

Win/win.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

hoogendroog
Berichten: 3280
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:24

.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 08-08-19 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:26

Ik heb mijn paard in training gehad. Iedere week kreeg ik een administratieve uitdraai. Zij hielden exact bij wat er met welk paard was gedaan. Eten, training, Hoefsmit, masseur, dierenarts enz werkelijk alles werd bij gehouden. Tevens hadden ze minstens een keer per maand een koffie ochtend. Dan waren er meerdere eigenaren en kon onder de koffie het een en ander besproken worden. Super gezellig. Overigens was ik er altijd welkom. Aangekondigd en onaangekondigd.
Weet niet of je er wat aan hebt. Maar dit was mijn ervaring.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:50

Himyar schreef:
Als ik zeg eind van het jaar M dan loop ik de boel teveel te pushen. Als ik zeg dat men daarbij een slag om de arm kan houden, dan is het doel misschien gelijk het raam uit.
De trainer zegt nog geen beeld te hebben van het paard.



Hoe lang staat hij daar dan?
Als je een paard twee maanden hebt staan kan je toch wel inschattten wat de rijbaarheid en kwaliteit van zo'n dier is?
Tenminste als hij wel al goed te rijden is ivm leeftijd.
Als hij dat na deze periode nog niet kan zeggen, zou ik verder zoeken.
Kijk dat je er geen precies nivo + aantal punten aan kan hangen tot daar aan toe, maar je kan dan toch wel zeggen wat je ervan vind en hoever je denkt te kunnen komen mits gezond.
En neem aan dat jij wel begrijpt dat het door bv een blessure wat langer zou kunnen duren of andere tegenslagen.
Mag toch ook verwachten dat je minimaal elke 14 dagen even een update krijgt over hoe en wat?
Ik werd altijd keurig op de hoogte gehouden en regelmatig foto's of een filmpje....

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:53

Ik heb 2x overwogen mijn paard weg te brengen kosten 700 en 825€ per maand.
Dan heb ik hele duidelijk verwachting.....goed basis erop beetje iets extra..bv bos of sprongetje en binnen half jaar weg ander heb ik zulke verliezen.

30-11-2015
03-07-2018

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 13:59

Jennyj01 schreef:
Ik heb mijn paard in training gehad. Iedere week kreeg ik een administratieve uitdraai. Zij hielden exact bij wat er met welk paard was gedaan. Eten, training, Hoefsmit, masseur, dierenarts enz werkelijk alles werd bij gehouden. Tevens hadden ze minstens een keer per maand een koffie ochtend. Dan waren er meerdere eigenaren en kon onder de koffie het een en ander besproken worden. Super gezellig. Overigens was ik er altijd welkom. Aangekondigd en onaangekondigd.
Weet niet of je er wat aan hebt. Maar dit was mijn ervaring.


Dat klinkt als een droom... Soort van hemel op aarde...

EllyC

Berichten: 8116
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:19

Wat verbazend om te lezen dat zoals Jennyj01 het omschrijft niet normaal is.
Laat ik nu in al mijn onschuld denken dat de eigenaar van het paard klant is, betaald en dus wat terugverwacht.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:23

Ik heb momenteel mijn jonge springpaard in training staan bij een amazone die dit kleinschalig doet. Gestart in januari met 0 conditie en loopt inmiddels L springen. Ik laat de training volledig aan haar over en ga af en toe langs om te kijken bij een training of een les. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk naar de concoursen te gaan.
Ik laat ook aan haar over wanneer en waar ze wil starten, meestal doet ze een suggestie en geef ik al dan niet akkoord. Als ik een voorkeur heb voor een bepaald concours kijkt ze wat mogelijk is.
Ik kan op stal langs gaan wanneer ik wil, ben altijd welkom. Heb regelmatig even app contact over hoe het gaat. Deze constructie hadden we ook met eerdere paarden. Tot nu toe tevreden en we zien wel hoe ver ze komt.

Stap ook over naar Tibber. Als je een energiecontract afsluit, ontvangen we allebei 50 € tegoed om te besteden in de Tibber Store. ⚡ Lees hier meer: https://invite.tibber.com/z1r2wj22

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-19 14:26

EllyC schreef:
Wat verbazend om te lezen dat zoals Jennyj01 het omschrijft niet normaal is.
Laat ik nu in al mijn onschuld denken dat de eigenaar van het paard klant is, betaald en dus wat terugverwacht.


Ik weet dat er stallen zijn waar men zogenaamd traint, maar waar het paard nauwelijks de box uit komt. Nou heb ik dat zelf (als het goed is) niet mee gemaakt, maar ik heb wel al een paar PB's gehad van mensen met slechte ervaringen met trainers.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41539
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:29

Himyar schreef:
EllyC schreef:
Wat verbazend om te lezen dat zoals Jennyj01 het omschrijft niet normaal is.
Laat ik nu in al mijn onschuld denken dat de eigenaar van het paard klant is, betaald en dus wat terugverwacht.


Ik weet dat er stallen zijn waar men zogenaamd traint, maar waar het paard nauwelijks de box uit komt. Nou heb ik dat zelf (als het goed is) niet mee gemaakt, maar ik heb wel al een paar PB's gehad van mensen met slechte ervaringen met trainers.

Jammer dat die mensen niet in de openbaarheid treden... Daar kunnen veel mensen wat aan hebben.

Ik heb eigenlijk ook alleen maar de ervaringen die Jennyj01 omschrijft. Wellicht niet zó uitgebreid, maar er werd regelmatig een update gegeven met specificatie. En er werd altijd bericht wanneer het paard mee ging op concours of clinic.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:31

Ik heb 2 paarden ruim een jaar in training gehad, op bijna 150 km van huis af. Doe ik nooit meer, geen controle, geen toezicht.. Paarden gingen minimaal 2x per maand op wedstrijd, bleek niks van waar te zijn. Paard 1 een hengst zijn ze een paar keer mee weggeweest, paard 2 merrie was M dressuur en M springen B samengesteld, daar zijn ze bijna ieder weekend mee op wedstrijd te zijn geweest maar geen voorruitgang mee geboekt..
Door de afstand belde we altijd als we de paarden kwamen bezoeken, ze zagen er toen netjes en verzorgd uit.
Als ik vroeg naar hoe het ging, dan ging alles perfect en goed en waren er grote voorruitgangen. Als ik vroeg om foto's of filmpjes was er iedere keer weer een ander smoesje. Alleen op pad, camera stuk of vergeten enz enz.
Door omstandigheden 2 maanden niet naar de paarden kunnen gaan kijken. Er werd in de tussentijd bijna niet meer op mail of telefoon gereageerd..
Toen is mijn man een keer onverwachts daar op het erf is geweest en de paarden tot de knieen in de stront stonden. Allebei de paarden op 4 benen mok tot bloedens toe enz enz. Hengst sterk vermagerd, omdat hij "lastig" was, kreeg hij geen (kracht)voer meer. Navraag waarom ze er zo bij stonden ook vage smoezen, maar hebben we ze nog een kans gegeven. Toen mijn man voor de 2e keer onverwachts daar op het erf stond en er geen verbetering qua stal management was hebben we de paarden naar huis gehaald. Hengst was nog magerder dan de maand ervoor en de merrie kregen we terug met mond kapot (open gescheurd) en zo gekapt dat ze er platvoeten aan over heeft gehouden.. (ze heeft altijd al een iets plattere voet gehad maar dit was gewoon om te huilen)
Navraag bij de KNHS gedaan daaruit bleek dat de hengst maar 4x gestart. En de merrie bijna wekelijks..
Dus voor mij nooit meer.. Tenzij het bij mij in de buurt is en ik geregeld kan komen kijken.

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:33

Op de hoogte wanneer smid en overige kwamen werd ik altijd wel gehouden, aangezien dat bij mij niet in de maandelijks prijs zat, dus die rekening werden 1 op 1 doorbelast.

Wanneer een ruiter werkelijks op wedstrijd gaat met meerdere paarden incl die van klanten en die van jou gaat nooit mee, vind ik dat een zeer duidelijk teken aan de wand indien jij aangegeven hebt dat hij daar staat om hoger geklasseerd te worden.

[o]

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:35

flitzz schreef:
Ik heb 2 paarden ruim een jaar in training gehad, op bijna 150 km van huis af. Doe ik nooit meer, geen controle, geen toezicht.. Paarden gingen minimaal 2x per maand op wedstrijd, bleek niks van waar te zijn. Paard 1 een hengst zijn ze een paar keer mee weggeweest, paard 2 merrie was M dressuur en M springen B samengesteld, daar zijn ze bijna ieder weekend mee op wedstrijd te zijn geweest maar geen voorruitgang mee geboekt..
Door de afstand belde we altijd als we de paarden kwamen bezoeken, ze zagen er toen netjes en verzorgd uit.
Als ik vroeg naar hoe het ging, dan ging alles perfect en goed en waren er grote voorruitgangen. Als ik vroeg om foto's of filmpjes was er iedere keer weer een ander smoesje. Alleen op pad, camera stuk of vergeten enz enz.
Door omstandigheden 2 maanden niet naar de paarden kunnen gaan kijken. Er werd in de tussentijd bijna niet meer op mail of telefoon gereageerd..
Toen is mijn man een keer onverwachts daar op het erf is geweest en de paarden tot de knieen in de stront stonden. Allebei de paarden op 4 benen mok tot bloedens toe enz enz. Hengst sterk vermagerd, omdat hij "lastig" was, kreeg hij geen (kracht)voer meer. Navraag waarom ze er zo bij stonden ook vage smoezen, maar hebben we ze nog een kans gegeven. Toen mijn man voor de 2e keer onverwachts daar op het erf stond en er geen verbetering qua stal management was hebben we de paarden naar huis gehaald. Hengst was nog magerder dan de maand ervoor en de merrie kregen we terug met mond kapot (open gescheurd) en zo gekapt dat ze er platvoeten aan over heeft gehouden.. (ze heeft altijd al een iets plattere voet gehad maar dit was gewoon om te huilen)
Navraag bij de KNHS gedaan daaruit bleek dat de hengst maar 4x gestart. En de merrie bijna wekelijks..
Dus voor mij nooit meer.. Tenzij het bij mij in de buurt is en ik geregeld kan komen kijken.


Maar dan hou je toch gewoon zelf de controle niet? Ik had mijn paard dan allang opgehaald.

Als je duidelijke afspraken maakt en iemand houdt zich daar niet aan dan is het gauw klaar. Hier alleen maar positieve ervaringen.

Beetje je gezonde boerenverstand gebruiken hoor.

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:43

Tegenwoordig is het zo makkelijk om met een mobiel filmpje/foto te maken, dat er haast geen reden meer is om niet minimaal maandelijks wat doorgestuurd te krijgen van je paard. Ik stond ook niet wekelijks bij de ruiters op de stoep maar geregeld een berichtje met beeldmateriaal kreeg ik wel toegestuurd, zo kon ik prima een beeld vormen.

Als iemand zegt dat hij je paard start maar je krijgt geen protocollen of iets dergelijks te zien, dan gaan er toch alarm bellen rinkelen?

[o]

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:45

Dat boerenverstand ontbreekt soms en sommige stallen staan bekend om het melkkoe gedoe. Zijn wel goed voor de paarden maar niet eerlijk naar eigenaren want een dier op stal voor 800 per maand kan dik uit. Stalruiter traint het dier drie a vier keer per week maar verkopen ho maar.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:50

Wanneer een paard ergens staat voor verkoop kan je je snel op glad ijs begeven.

* Er wordt geen moeite voor verkoop gedaan.
* Koper is een vriend van ruiter en wordt door een lage (advies) verkoopprijs zeer gematst.
* Ruiter verkoopt paard voor een hoge prijs maar zegt tegen eigenaar een lagere verkoopprijs.

[o]

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:55

Ik spreek over een ruim 10 jaar geleden.. In het begin kregen we wel update's maar naar verloop van tijd verwaterde dat. Mede door omstandigheden waren we een maand of 2 niet in de positie om daar naar toe te gaan..
Nu gaat alles veel makkelijker door bijv whatsapp. Toen kregen we "beeld materiaal" via de mail.. Dat wij ook steken hebben laten vallen weet ik.. op dat moment was ook alles "verklaarbaar".. Maar dat zal me nu ook niet meer overkomen. Voor mij staat ook vast dat ik nooit meer zover mijn paard in training zal zetten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Amazonbot en 51 bezoekers