Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:03

Nouvel dat is duidelijk dat je paard er anders over dacht :)


Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:04

ElviraKelan schreef:
Janine gatver benauwd weer is ook niet fijn en vind ik geen weer om te rijden
Hier ook inmiddels de tuinstoel weer verruild voor de bank in de woonkamer


Ik heb wel eens met enorm benauwd weer gereden op concours, destijds nog in de B dus niet echt een inspanning. Dan is een beetje stappen als losrijden ruim voldoende. Paard had er ook weinig last van. Ik had het geluk dat ik vroeg op de avond mocht, toen wij wegreden kwam er een enorme storm opzetten, we hebben takken tegen de trailer aan gesmeten gekregen op de terugweg.

Het was toen maar 25 graden, gevoelstemperatuur lag hoger door de zeer hoge luchtvochtigheid(rond de 1020hpa), wat we nu niet echt hebben. (1002hPa - 1007hpa op het plaatselijke weerstation)

Wat het weer toen veel zwaarder maakte voor de paarden, omdat bij een hoge luchtvochtigheid/luchtdruk er een hogere neeslagkans is en daarmee er meer vocht in de lucht zit. Wat het vele malen moeilijker maakt om zuurstof op te nemen.

Redenen die het bij dit weer moeilijker maken om zuurstof op te nemen, zijn smog en pollen. Smog vervuilt de lucht waardoor je longen veel harder moeten werken. Pollen vernauwen je luchtwegen.

Het is dus een kwestie van weten waar je gaat rijden, hoe de lucht daar is. Dat merk je zelf het beste. En je weet als het goed is waar je paard tegen bestand is. Maar ook dat is een kwestie van trial and error.

Ik kon tot ruim 2 jaar geleden prima rijden met warm weer. Ik deed dit niet op het warmste van de dag. Wat er is gebeurd weet ik niet, maar mijn paard is flink ziek geweest. Dus nu doe ik het gewoon niet meer. Wellicht zou ik het met een ander paard wel doen. Alleen merk ik nu dat mijn paard met 3 keer per week rijden ook gewoon Z kan lopen, dus waarom zou ik hem dan niet even vakantie geven? Hij vergeet de oefeningen toch niet.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:07

Ik vind benauwd weer vreselijk om te rijden, zeker met een wedstrijd waar je je echt in moet zetten.
Paarden zijn ook altijd sneller nat en aan het blazen met benauwd weer, en dan hoeft de temp niet eens extreem hoog te zijn.

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:08

Nouvel schreef:
Ik vind benauwd weer vreselijk om te rijden, zeker met een wedstrijd waar je je echt in moet zetten.
Paarden zijn ook altijd sneller nat en aan het blazen met benauwd weer, en dan hoeft de temp niet eens extreem hoog te zijn.


Absoluut eens... Ik rij eigenlijk altijd met een jasje, ook als zomertenue mag.
Maar je merkt echt wel het verschil tussen benauwd warm en gewoon warm.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:29

Zeker met Janine en Nouvel eens

Daarnaast neem ik mijzelf bewust niet als meetpunt... ik heb met 20 graden al mijn haren kletsnat... door medicijnen ben ik veel meer gaan zweten waardoor ik er zelf al veel minder tegen bestand ben dan een paar jaar geleden.

En wat betreft vakantie geven. Is gewoon een feit wat mij betreft. Ook als je op hoger niveau wedstrijden rijd krijgt je paard er niets van :) Hoogstens zijn ze daarna wat energieker maar dat rijd je er dan ook wel weer uit :)

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:32

ElviraKelan schreef:
Zeker met Janine en Nouvel eens

Daarnaast neem ik mijzelf bewust niet als meetpunt... ik heb met 20 graden al mijn haren kletsnat... door medicijnen ben ik veel meer gaan zweten waardoor ik er zelf al veel minder tegen bestand ben dan een paar jaar geleden.

En wat betreft vakantie geven. Is gewoon een feit wat mij betreft. Ook als je op hoger niveau wedstrijden rijd krijgt je paard er niets van :) Hoogstens zijn ze daarna wat energieker maar dat rijd je er dan ook wel weer uit :)


Ben ik het niet helemaal met je eens... Als je het hebt over een week of twee week vakantie, prima...
Maar langer moet je echt wel serieus rekening houden met spierverlies en dus krachtverlies. Kracht is broodnodig wanneer je hogerop komt.

En kracht is relatief, bij een paard dat van zichzelf met veel afdruk beweegt zal dit niet enorm opgemerkt worden vanaf de grond. Hij zal misschien wat eerder lang worden.
Maar op een paard dat met minder afdruk beweegt zal een dergelijke vakantie veel meer impact hebben, rijtechnisch.

Ik heb een Fries die best oké beweegt... Maar die verliest wel degelijk kracht en afdruk, waardoor de zijgangen veel minder mooi uit komen, omdat hij ook nog eens zo soepel mogelijk gehouden moet worden. En dat doet je niet alleen met peuten en paten, maar voornamelijk door goed rijden.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:45

Daar kan ik ook wel inkomen inderdaad.
Bij mijn lusitano weer een ander probleem, die is heel gevoelig voor vervetten en zit vaak op randje van HB/IR.
Ik zou hem graag wat langer vrij geven, omdat me dat fijn voor hem lijkt.
Maar hij groeit gewoon echt dicht als hij niet beweegt met alle gezondheidsgevolgen van dien.
En dat is ook best heel lastig...
Dan zou ik ‘m vakantie moeten even in een zandpaddockje met het allerarmste hooi, denk niet dat ‘ie daar erg blij van wordt...
Dus ik zoek het bij hem in heel veel afwisseling in het werk, zodat het in ieder geval zo leuk mogelijk voor hem blijft om te bewegen, het is van zichzelf al helemaal geen enthousiaste beweger...

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:51

Eens Janine. Ik heb een KWPNer, maar een hele simpele. Een normaal basispaard met hele simpele korte en vlakke gangen. Ook één die van nature snel wat strak is, deels hormonen en deels door haar eigen houding als ze vrij loopt. Oh en ze wordt makkelijk dik, heel dik :') Zij is door training veel beter gaan bewegen, het is geen bewegingswonder geworden, maar wel een stuk ruimer en soepeler. Zij heeft niet lang vrij nodig om weer terug te vallen in het strakkere.

Niet binnen een paar dagen, maar wel sneller dan ik gewend was van andere paarden. Waarschijnlijk omdat die andere van zichzelf heel soepel waren en zij juist niet. Energieker merk ik juist niet :') Eerder het tegenovergestelde. Eén van de vorige kon ik eigenlijk geen vakantie geven, tenzij ik na de vakantie de tijd nam om hem na het opzadelen een aantal keer te longeren. Die heb ik zelfs tijdens blessure af en toe opgezadeld zodat dat normaal bleef. Maar die had weer geen last van vakantie/stil staan, nee. Die had ik bij wijze van spreken 3 weken vakantie kunnen geven, 1 dag rijden en dan op wedstrijd.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:55

Die van mij wordt ook niet energieker in het werk van rust, eerder dikker, trager, stijver en zwaarder in m’n hand, vanwege zijn bouw ook. Dan vervalt ‘ie weer in het voorover duwen...

De andere die we hebben wel trouwens, zeker met frisser weer heeft die z’n werk wel nodig, anders laat ‘ie wel heel duidelijk merken dat ‘ie te weinig heeft gedaan...

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:58

Ja, dat inderdaad. Wat minder enthousiast ook. Terwijl ze, als ze vol in het werk staat, juist heet kan worden. Maar nadat ze langer vrij heeft gehad moet je haar weer even motiveren, naast het los maken dan.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:02

Precies, dat inderdaad..

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:05

Een van mijn paarden was eigenlijk al zo goed als afgeschreven.. Maar door toch regelmaat er in te houden en op slechte dagen dan maar enkel wat te stappen is die nu wel weer goed. Ik heb vaak gedacht dat het niks meer werd, mezelf afgevraagd of ik hem niet gewoon met pensioen moest doen, maar daar is nu niets meer van te merken.

Trainen is echt niet alleen voor de mens. Dressuur is juist ook bedacht om paarden heel te houden en ook met springen kun je ze soepeler en sterker maken en daarnaast vinden ze het vaak nog leuk ook.

Je kunt ze best een week vrij geven, maar op den duur krijgen ze om elke scheet vrij en doen ze helemaal niks meer.

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:12

Vind ik allemaal heeeel erg goede voorbeelden van redenen om géén vakantie te geven cq. door te trainen bij warm weer.

Voor mij is het ook wel een beetje een overweging. Als ik naar de voorspelling kijk, dan hoop ik donderdag weer te gaan rijden. Dan heeft hij een kleine 2 weken stilgestaan. Eind augustus heb ik pas weer een wedstrijd, maar wel 2 proeven, wat ik recent niet eerder heb gedaan :+ Dus ik heb nog wel wat werk te verzetten tot die tijd :P
Gaat het genoeg zijn? We zullen het zien...

Intussen probeer ik zelf wel wat yoga oefeningen mee te pakken om mijn zit alvast te gaan verbeteren :+ Maar dat doe ik meestal voor ik ga slapen... En in m'n blootje kan ik niet eens op mijn zij liggen zonder te zweten :') Lang leve enkel glas :+ In de winter geen probleem, in de zomer daarentegen... :roll:

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:53

Ik denk dat het allemaal enorm afhangt van het paard en de omstandigheden wat je wel en niet kan/wil doen. Wij hebben hier een paar paarden waarbij de hitte geen punt was (ehm was, het is hier vandaag nog steeds super warm, 33 voorspeld maar vraag me af of we daar niet overheen gaan, geen échte verkoeling hier). Maar onze opa (KWPN) had het echt wel zwaar deze week. Ondanks schaduw en een aantal keer per dag afsponzen heeft die echt last gehad (zweten, zwaar ademen en dikke benen), ook zijn maatje een 4 jarige die nog niet zadelmak is heeft dikke benen gekregen, al kon die het op het oog beter aan. Het ene paard is het andere gewoon niet.

De paarden die zich goed hielden zou je, in mijn ogen dan he, prima in de vroege ochtend wat basis werk kunnen doen. Die twee die het zwaar hadden: geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken. Die paar uur koelte hebben ze dan nodig voor het herstel in mijn ogen. Ik heb zelf op dit moment geen paard waar ik fanatiek mee rijd, maar had ik dat wel gehad dan had ik denk ik ook wel vrij gegeven. Omstandigheden waren hier wel echt extreem. Maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat het heel erg is als je vroeg in de ochtend wel wat werkt met ze zolang je wel heel goed naar je paard, de individuele situatie en de omstandigheden blijft kijken. Ieder paard is gewoon anders. Dus je kan het gewoon nooit zo zwart wit stellen zoals sommige dat graag willen in dit topic.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:21

Ik was vanmiddag even weg dus ik zal op mijn manier even terug reageren :) dus met herstel erin

Ik heb het in dit geval over een paar dagen Janine.
Hier krijgen de paarden zelden langer dan twee weken volledig vrij. Ben ik zelf geen voorstander van om dat langer te doen ivm conditie en spieren.
Sterker gezegd met zowel Blazy als Kelan heb ik van de week wel even een kleine wandeling gemaakt. Beide wat ouder (28 jaar) waardoor ik echt merk dat rust roest is. Waarbij dit bij Blazy erger is dan bij Kelan en doordat deze hitte pal na mijn vakantie al valt (zit net 1 week tussen) merkte ik bij Blazy al dat deze 5 weken minder tot niets doen echt niet in zijn voordeel is geweest.
Wel dus aangepast beweging gegeven. Enkel op de weg onder de bomen gebleven, in plaats van een uur hooguit 10 minuten wandelen op hun eigen tempo incl een douchebeurt.
Maar een paar dagen rust want het is twee dagen bijna 40 graden geweest worden paarden over het algemeen niets minder van is mijn ervaring.
En moet je vind ik idd wel kijken wanneer je ze even een paar dagen rust geeft om wat vanitas al aangeeft. Maar ik vind dat je bij code oranje door warmte toch wel een hele goede reden hebt om ze even te laten staan wb rijden betreft.

Een Elvira zal volgende week wat energieker zijn... nou dat is dan maar even zo. Kelan merk ik niets van dat hij een weekje niet onder het zadel is geweest. Blazy merk ik het dus in het tegengestelde van Elvira. Hij struikelt wat meer dan anders en heeft dus iets meer stil gestaan dan de andere 2 (wandel ik overigens alleen nog mee).

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:20

Janine1990 schreef:
Maar je merkt echt wel het verschil tussen benauwd warm en gewoon warm.


Snap ik, maar 39-40 graden noem ik ook niet 'gewoon warm' meer. Bij gewoon warm weer kan je inderdaad perfect rijden, zeker als je de middaguren misschien wat mijdt en je extra aandacht besteedt aan de cooling down van je paard.
Maar bij 40 graden hoort er naar mijn mening geen zadel op een paardenrug. :)

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:52

Gini schreef:
Janine1990 schreef:
Maar je merkt echt wel het verschil tussen benauwd warm en gewoon warm.


Snap ik, maar 39-40 graden noem ik ook niet 'gewoon warm' meer. Bij gewoon warm weer kan je inderdaad perfect rijden, zeker als je de middaguren misschien wat mijdt en je extra aandacht besteedt aan de cooling down van je paard.
Maar bij 40 graden hoort er naar mijn mening geen zadel op een paardenrug. :)


In het licht van de afgelopen pagina's, zie ik even niet wat je bedoelt. Ik mis de nuance in je bericht...
Zoals je mijn quote ook een beetje uit de context hebt getrokken.

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 01:39

Hier leggen we het 'werk' in Augustus altijd even 3 of 4 weken neer. Paarden in de wei en op rust. Heel enkel buitenritje in stap/draf. Met 30 graden of meer, gaan ze overdag op stal en snachts naar buiten. Begin september weer verstandig opbouwen. Voor de bespiering en de eerste dressuurwedstrijden is die pauze misschien niet het beste. Voor de moraal en lichamelijke conditie werkt het geweldig. Hoe vaak we niet juist dan te horen krijgen dat ze er goed uitzien. Ze hebben er gewoon weer opnieuw zin in om er werk een 'concoursjaar' voor te gaan. Maar je moet niet zomaar stoppen, en daarna hop, er in september vrolijk weer mee verder gaan op t zelfde ritme/niveau natuurlijk. Zie je paard als een atleet.

De hitte doet ze hier trouwens niet veel. Afspoelen nadien werkt verkoelend en droogstrekken is zeer belangrijk!! De nog natte waterlaag in de vacht heeft anders al gauw het omgekeerde effect. Dan werkt het als isolatie en kan het dier zijn warmte niet kwijt. Natuurlijk nooit een ijskoude douche op de flanken en buik na het werk!! Dat is vragen om koliek!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 07:46

arabofriezen schreef:
De hitte doet ze hier trouwens niet veel. Afspoelen nadien werkt verkoelend en droogstrekken is zeer belangrijk!! De nog natte waterlaag in de vacht heeft anders al gauw het omgekeerde effect. Dan werkt het als isolatie en kan het dier zijn warmte niet kwijt.

Dit is behoorlijk achterhaald inmiddels :)
Laatst nog een geheel topic zelfs over geweest
Water kan nooit een isolerend effect hebben.

Shenavallie
Berichten: 11549
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 09:43

arabofriezen schreef:
De hitte doet ze hier trouwens niet veel. Afspoelen nadien werkt verkoelend en droogstrekken is zeer belangrijk!! De nog natte waterlaag in de vacht heeft anders al gauw het omgekeerde effect. Dan werkt het als isolatie en kan het dier zijn warmte niet kwijt. Natuurlijk nooit een ijskoude douche op de flanken en buik na het werk!! Dat is vragen om koliek!

Ook al gaat er nu een ander verhaal in de rondte, ik ben het met je eens. Ik haal ook een trekker over de paarden nadat ze afgespoeld zijn. Als ik mijn haren na het douchen of zwemmen niet uitknijp en het water van mijn hoofd afduw, dan krijg ik het in het zonnetje ook extra warm. Dat is voor mij de reden om dat dan bij een paard ook niet te doen. En inderdaad: geen koud water, vooral niet na arbeid. Het lijkt voor de dieren even lekker, maar daarna krijgen ze het extra warm omdat het hart harder moet pompen om het bloed weer door de samengetrokken (en daarna met een rotgang openende) aderen te gaan. Zelf douche ik met dit weer ook niet met koud water. Daar krijg ik het (ook) juist heter van.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:53

ElviraKelan, ik bedoelde ook niet dat water in de vacht isolerend werkt al schreef ik t wel zo ja, sorry. Het neemt in ieder geval de plek van de luchtlaag tussen de vacht, en dit water warmt zeer snel op in de zon. En tja, lucht in de vacht is de natuurlijke werking, hoe dan ook... Shenavallie snapt gelukkig wat ik bedoel. En je hoeft t maar met 2 paarden naast elkaar te testen om het met ons eens te zijn zonder theorie er op los te laten als bewijs dat t prettiger voor de dieren is zo. Als paarden uit zichzelf het water ingaan is het meer om zich van insecten te ontdoen dan om af te koelen volgens mij. Of heeft iemand een andere ervaring?

Over hondenvacht. Wellicht ook gedeeltelijk geldig voor paarden? https://www.wellopet.be/blog/hoe-werkt- ... -onze-hond

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:33

Vacht van een hond is wel iets anders. Net als dat mijn hoofdhaar ook wat anders is als vacht van paard. Mijn haar vergelijk ik eerder met staart en manen. Die drogen niet snel, maar dat wordt wel warm als ik met nat haar in de zon zit/loop. Dat is bij mijn honden ook zo. Als hun ondervacht nat wordt, droogt dat niet zo snel meer, de bovenvacht wel door de zon. Dan blijft er een natte/klamme laag en dat warmt op. Mijn honden mogen met warm weer dus ook niet zwemmen, doordat het lang nat blijft wordt de huid week en krijgen ze lelijke plekken. Daarbij kan een hond niet zweten, daar maak ik de buik, poten en als het erg heet is de oren nat. Daar zit geen onderwol en kan je ze koelen.

Mijn paard haar vacht blijft niet klam/nat na het afspuiten. Die loopt naar de wei, rolt in het zand en is vrij snel weer droog. Pas als ik haar echt was en dus flink veel water gebruik, de shampoo in wrijf en weer afspuit met de vacht heen en weer bewegen om goed uit te spoelen blijft ze langer nat. Niet met gewoon de spuit eroverheen. Ik merk na een regenbui ook nooit dat ze het daarna warmer hebben als de zon ineens wel gaat schijnen. Ik weet ook niet hoe koud andere hun paard afspuiten, maar hier op stal is het water met zulk heet weer helaas niet koud, maar lauw (jammer, dat is qua drinken voor mij niet lekker haha). Dat is dus echt iets anders dan een hond of jouw eigen hoofdhaar.

Daarbij, als je er vanuit gaat dat water de plek inneemt van de luchtlaag en het daardoor warmer wordt zou een paard het nog warmer krijgen van zweten.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Janine1990

Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:37

Ik deel Shenavallie haar persoonlijke ervaring met nat haar al niet... En ik heb donker haar... Juist lekker koel in de zon bij warme dagen.

Tevens zie ik weinig kwaad in water in die luchtlaag, omgevingstemperatuur is zelden hoger dan de lichaamstemperatuur, daarbij werkt verdamping hier heel anders dan in een pan met kokend water. Mij te scheikundig om uit te leggen.

MyWishMax

Berichten: 25239
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:41

Ik heb blond haar, maar heel dik en heel veel. ('s avonds wassen, 's ochtends nog niet droog) Dat is eerst lekker koel, maar zodra de bovenkant gaat drogen, blijft de binnenkant nat en dat is niet prettig. Zolang het helemaal nat blijft is er geen probleem en blijft het koel.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

Benzz
Berichten: 2882
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:07

arabofriezen schreef:
Hier leggen we het 'werk' in Augustus altijd even 3 of 4 weken neer. Paarden in de wei en op rust. Heel enkel buitenritje in stap/draf. Met 30 graden of meer, gaan ze overdag op stal en snachts naar buiten. Begin september weer verstandig opbouwen. Voor de bespiering en de eerste dressuurwedstrijden is die pauze misschien niet het beste. Voor de moraal en lichamelijke conditie werkt het geweldig. Hoe vaak we niet juist dan te horen krijgen dat ze er goed uitzien. Ze hebben er gewoon weer opnieuw zin in om er werk een 'concoursjaar' voor te gaan. Maar je moet niet zomaar stoppen, en daarna hop, er in september vrolijk weer mee verder gaan op t zelfde ritme/niveau natuurlijk. Zie je paard als een atleet.

!


Maar zou je dan niet iets aan je voeding/training doen als de paarden er na hun vakantie zo goed uit zien? Want dat zou voor mij betekenen dat er tijdens het werk iets niet helemaal goed gaat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot en 54 bezoekers