Niet durven te starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Niet durven te starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 15:51

(ik weet niet zeker of dit hier goed staat sorry als het niet zo is) Hallo allemaal.
Ik heb sinds kort een eigen paardje (die ik hiervoor al kende).
Ik zou graag een keer een b wedstrijdje met hem willen starten, maar er is een probleempje.
In de bak (op de stal waar we staan en hij nu al een paar jaar staat ook voordat hij van mij was) is mijn paardje de ene keer echt NIET vooruit te branden en de andere keer weer wel een beetje.
Op buitenrit is hij ALTIJD heel voorwaarts.
Ik heb hem nog nooit in een bak op ander terrein (kunnen) uitgeprobeerd.
Nu ben ik dus bang dat als ik met hem start hij daar dus ook niet vooruit gaat.
Wat zeggen jullie, Gewoon starten en kijken wat er gebeurt of het starten nog uitstellen?

P.S. Nee er is niks met hem aan de hand en het ligt ook niet aan hoe ik rijd. Mijn instructrice krijgt hem ook niet vooruit en we hebben hem laten keuren etc. (Zadel ligt ook goed) hij vind in de bak rijden gewoon saai ;)


marley93

Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Niet durven te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:54

Misschien klinkt dit heel bot, maar als je heel graag wedstrijden wil rijden, past dit paard dan wel bij jouw wensen?

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:55

Gewoon lekker genieten van het buitenrijden, waarom zou je de stress voor jezelf en je paardje opzoeken voor iets want hij blijkbaar niet top vindt. Denk 'ns na hoe saai een bak is, rondje na rondje na rondje, gewoon lekker naar buiten (de meeste echte dressuurruiters vinden buitenrijden heeeel eng!)

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 15:56

marley93 schreef:
Misschien klinkt dit heel bot, maar als je heel graag wedstrijden wil rijden, past dit paard dan wel bij jouw wensen?


Hai, heel graag wedstrijden willen rijden is en was ook hierbij het doel van mij met dit paardje. Voornamelijk gewoon lekker rondhobbelen en buitenritjes maken.
Gewoon een keertje starten lijkt me leuk :D

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 15:57

sunny43 schreef:
Gewoon lekker genieten van het buitenrijden, waarom zou je de stress voor jezelf en je paardje opzoeken voor iets want hij blijkbaar niet top vindt. Denk 'ns na hoe saai een bak is, rondje na rondje na rondje, gewoon lekker naar buiten (de meeste echte dressuurruiters vinden buitenrijden heeeel eng!)


Hai, daar heeft u ook wel een punt! Van buitenritjes genieten wij allebei het meest. Maar een keertje starten leek mij voor een keertje gewoon leuk! :D

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:59

Start gewoon een keer en dan weet je het. Als het niet goed gaat dan weet je dat met dit paard wedstrijden rijden niet gaat.

JM :#

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 15:59

heb je les? misschien met je instructrice eens kijken naar wat oefeningen om hem beter haan het been te krijgen.

Fotografie:portfolio
Lau en de creatievelingen: podcast

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:37

Je kunt altijd een deal sluiten met een manege of stal in de buurt dat je daar een les meerijdt of een les rijdt met jouw instructrice/instructeur. Heb ik gedaan om te testen hoe die van mij in een vreemde omgevingen zou reageren, zonder direct op wedstrijd te moeten..

Als je nog geen lessen hebt, kun je die misschien meepakken om je tempocontrole te verbeteren. Voor zowel buiten in het bos als binnen in de bak is dat wel heel prettig. Dan heb je een consequente ondersteuning en kun je vast zonder zorgen op wedstrijd zoals je zou willen. Heb je die wel, dan zou ik het eens bij diegene neerleggen, hebben zij ook een nieuwe uitdaging voor je en kunnen jullie weer verder groeien. :D

marley93

Berichten: 6028
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:46

Y123 schreef:
marley93 schreef:
Misschien klinkt dit heel bot, maar als je heel graag wedstrijden wil rijden, past dit paard dan wel bij jouw wensen?


Hai, heel graag wedstrijden willen rijden is en was ook hierbij het doel van mij met dit paardje. Voornamelijk gewoon lekker rondhobbelen en buitenritjes maken.
Gewoon een keertje starten lijkt me leuk :D


Oh, dan zou ik gewoon lekker genieten van wat goed gaat, en daar bouw je lekker op voort. Misschien moeten jullie gewoon nog een beetje aan elkaar wennen in de bak. ;) Genieten is het aller belangrijkste, zoals meerderen hier terecht zeggen.
Hoe dan ook heel veel plezier en succes gewenst. :D

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 17:00

Canon schreef:
Je kunt altijd een deal sluiten met een manege of stal in de buurt dat je daar een les meerijdt of een les rijdt met jouw instructrice/instructeur. Heb ik gedaan om te testen hoe die van mij in een vreemde omgevingen zou reageren, zonder direct op wedstrijd te moeten..



Dat is dus precies wat ik wil doen!
Maar het probleem is dat de stal/manege waar ik op sta de enige manege in de buurt is.
Best jammer... mast bedankt voor uw goed uitgelegde reactie ;)

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 17:01

Oh, dan zou ik gewoon lekker genieten van wat goed gaat, en daar bouw je lekker op voort. Misschien moeten jullie gewoon nog een beetje aan elkaar wennen in de bak. ;) Genieten is het aller belangrijkste, zoals meerderen hier terecht zeggen.
Hoe dan ook heel veel plezier en succes gewenst. :D[/quote]

Dankuwel ;)

rien10
Berichten: 14618
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:03

Als je wedstrijd hebt bent gast super: dan gaat morgen de zon weer op
Als je wedstrijd hebt en het gaat poedersuiker: dan gaat morgen de zon weer op.
Het is niet je beroep. Er hangt niks van af. Maak je niet druk en doe het gewoon.

Y123
Berichten: 59
Geregistreerd: 24-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-19 17:05

Ik ben er denk ik uit! Ik ga gewoon een keer een Makkelijk wedstrijdje starten en kijken hoe het gaat, gaat het goed kunnen we daaruit misschien opbouwen naar wat hogere wedstrijdjes (mits het leuk en haalbaar blijft) en lukt het niet dan gaan we gewoon weer lekker recreatief blijven rijden en vooral genieten :D

rien10
Berichten: 14618
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Niet durven te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:09

Precies! Succes en geniet er van!

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Re: Niet durven te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:16

Gewoon starten en kijken hoe het gaat! Dan weet je of jullie het leuk vinden!

Komt vast goed!!

pien_2010

Berichten: 43104
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:22

Y123 schreef:
Ik ben er denk ik uit! Ik ga gewoon een keer een Makkelijk wedstrijdje starten en kijken hoe het gaat, gaat het goed kunnen we daaruit misschien opbouwen naar wat hogere wedstrijdjes (mits het leuk en haalbaar blijft) en lukt het niet dan gaan we gewoon weer lekker recreatief blijven rijden en vooral genieten :D


Tip. Wij hadden een paard dat dressuren en in de bak rijden echt niet leuk vond. Toch deed hij genoeg zijn best op wedstrijden (uiteindelijk M2 startgerechtigd met mijn dochter, en toen vonden we het genoeg voor hem). Altijd als hij de wedstrijd gereden had, prezen we hem de hemel in en mocht hij gelijk vanuit de ring mee voor een buitenrit. ALTIJD. Even lekker af reageren en knetteren. De dag daarna gingen we mennen (vond hij ook zo gaaf). Dan rust.

Dus bij zo'n paard, doe heel veel wisselende dingen (wij reden ook show met hem→ kür op muziek→ vond hij zo verschrikkelijk gaaf). Door dat hele wisselende programma, hooguit 1 of 2x in de bak rijden per week (vaak ook spring les 1x in de 2 weken met de ponyclub) ging het bak rijden beter en beter.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:33

Ik zou een keer een oefenwedstrijd doen dan zie je hoe het gaat op vreemd terrein

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Niet durven te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:53

Ik zou eerst een paar keer meedoen aan clinics op vreemd terrein en als je daarna wilt starten kan je altijd nog impuls/onderling starten.

[o]

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Niet durven te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:00

Ik zou de start zo veel mogelijk na simuleren bij het trainen! Dus veel harde geluiden en afleiding en dan gewoon 1000 keer herhalen. Succes!

Eleeke

Berichten: 2027
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:06

cobiie schreef:
Ik zou eerst een paar keer meedoen aan clinics op vreemd terrein en als je daarna wilt starten kan je altijd nog impuls/onderling starten.

Dit inderdaad. Ga eens een dressuur clinic rijden ergens anders dan krijg je een beter beeld hoe het gaat en feedback van nog iemand anders naast je huidige instructeur.

En je kan ook prima dressuur rijden tijdens een buitenrit

En als je graag wedstrijden wil, kun je natuurlijk ook TREC of endurance eens proberen. Heel geschikte sport voor paarden die liever buiten zijn

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Niet durven te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:23

Een wedstrijdje zou ik echt uitstellen. Als je meer overtuigd bent een BB c.q oefendressuur. Om te beginnen een andere instructrice, eentje die hem voorwaarts krijgt, ga bij voorkeur na zo'n instructeur c.q instructrice heen, dus geen pottekijkers. Als je paard gezond is en harnachement ok, dan is i.e. verwend en verpest, je paard heeft niets te willen, jij wilt / instructeur helpt je op weg door het voor te doen. Voorkeur is een instructeur/ instructrice die veel zadelmak maakt, voorwaarts. Wedden dat je paard voorwaarts gaat als je met 2 en bent.

Elodie1

Berichten: 2561
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:16

ik had vroeger altijd een instructeur die zei ga er vanuit dat je op wedstrijd 70% rijdt van wat je thuis laat zien... met andere worden als het in je training niet lukt.. of niet bevestigd is... dan gaat hij het in de ring ook niet opeens doen...

succes.

ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•. Don Decoroso #ZZL+1 •❀.•❤•.¸✿¸.•❤•Oº

ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•. XPTO de Payres R.I.P.†14-02-2018†•❀.•❤•.¸✿¸.•❤•Oº
ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•.Leonie van Duffelen Fotografie*KLIK*•❀.•❤•.¸✿¸.•❤•Oº
ºO•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•.Volg Leonie van Duffelen Fotografie ook op Facebook*KLIK*•❀.•❤•.¸✿¸.•❤•Oº

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Niet durven te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:20

Is er niet iemand in de buurt die een bak heeft en waar je de situatie aan uit kunt leggen. Ik verwacht zo dat als diegene paarden heeft dat ze dat vast wel begrijpt.

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Niet durven te starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:27

Gewoon gaan lessen bij iemand en lekker veel oefenen, en dan ook proefgericht.
En dan gewoon gaan starten, dan weet je daarna ook waar je nog een moet werken

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:49

Vorig jaar heb ik voor het eerst met mijn paard een wedstrijdje gereden. Mijn doel was om het proefje uit te rijden in stap :p

Ik heb heel het proefje kunnen rijden in alle gangen en het ging prima. Dat had ik nooit verwacht. Ik was doodsbang.

Maar ik wou alleen maar leren en verder geen verwachtingen.

Ben ook BB gestart met mijn pony omdat ik niets verwachte. Reed steeds in de 200 punten en was zo de B uit.

Gewoon gaan en dan zie je het wel. Spanning is niet nodig er hangt niets van af. De km maken en samen leren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers