Welke klasse starten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xFanta
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-03-19

Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-19 17:59

Hey allemaal!

Ik heb een nieuw paard *\o/*
Harley. Ik wil wedstrijden met hem starten, maar ik weet niet in welke klasse ik mag beginnen.

Heb een F12 diploma. Ik las iets van dat je dan L1 mag starten, maat is dit dan van de KNHS met winstpunten of de zilvere fase van de FNRS?

Harley heeft M2 gelopen met de winstpunten voor het Z.

Wat is de hoogste klasse waar ik hem in kan starten? Heb wel geprobeerd allemaal reglementen door te lezen van de KNHS maar kon echt bijna niks daarover vinden.

Groetjes


Saaams

Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:02

Ben jij eerder geklasseerd? Zo niet zal je in de B moeten beginnen. Je fnrs resultaten tellen voor de knhs niet mee.

Laerkens Beauty

phileine13
Berichten: 3
Geregistreerd: 24-03-19

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:04

ja dan zou ik dat doen inderdaad dan kan jij het zelf ook opbouwen

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:09

Gewoon lekker in de B beginnen. Manegeproeven zijn niet te vergelijken met de knhs, en daarom kun je ook niet instromen in een hoger niveau.

Met je F12 diploma mag je met een manegepaard inderdaad KNHS starten. Dit staat op de site:

1. Startgerechtigdheidsbepalingen voor FNRS-startkaarthouders dressuur:
a. Het F8-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startkaarthouder het recht te starten
in de dressuur klasse B. De promotie naar de klasse L1 vindt plaats conform de promotie- en degradatieregeling van de KNHS.
b. Het F12-diploma van de FNRS geeft de FNRS-startkaarthouder het recht te starten
in de dressuur klasse L1. Promotie is niet mogelijk. Na het behalen van 20 winstpunten kan de FNRS-startkaarthouder alleen in de wedstrijdsport verder met een combinatiegebonden startkaart.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:11

Volgens mij tellen inderdaad FNRS resultaten niet meer mee. In elk geval niet bij een nieuwe combinatie.

Edit: wat ik hierboven lees zou kunnen betekenen dat je L1 in zou mogen stromen met dit hoger geklasseerde paard. Ik zou het navragen bij de KNHS en bedenk wel dat de beoordeling doot FNRS en KNHS wezenlijk verschillend zijn.

Ik denk ook dat als je in de B start en jullie zijn samen een goede combinatie en rijden goede proeven, dat je al in een paar wedstrijden de 10 winstpunten bij elkaar hebt. Ik zie geregeld in de B uitslagen langskomen met ruim boven de 195 punten per proef. Dan kun je in 5 proeven, 3 wedstrijden, de B al door zijn en L1 gaan starten.

xFanta
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-03-19

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-19 18:20

Ik heb onderling L1 gereden, iets van 7x nu. Laagste score was 190 punten.

Annelien92

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Bergen Op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:32

Uit mijn ervaring worden onderlinge wedstrijden over het algemeen wat soepeler gejureerd. Ik geloof niet dat ik ooit onder de 195 heb gereden onderling.

Lekker in de B starten. Gaat het goed? ben je er zo doorheen ook.

Dear baby boy, i am so excited to take on the world with you <09-06-2019

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:36

HarleyOly schreef:
Ik heb onderling L1 gereden, iets van 7x nu. Laagste score was 190 punten.


Ik heb wel eens ruim boven de 200 gehaald met onderlinge. Geloof me; dat was mijn proef bij lange na niet waard. :')

Onderlinge is imo een manier om wedstrijden een wat positiever/leuker imago te geven. Dus weinig punten of zelfs geen 'winst' wordt bijna niet gereden ;)

Edit: Buiten dat je niet eens L kúnt starten, denk ik dat je van een koude kermis thuis komt. FNRS en KNHS is niet te vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Paris_ op 24-03-19 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:36

Annelien92 schreef:
Lekker in de B starten. Gaat het goed? ben je er zo doorheen ook.


Dit inderdaad :D Lekker samen met je paardje een band opbouwen en elkaar in de wedstrijden leren kennen, gaat dat goed dan vlieg je zo door :)

xFanta
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-03-19

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-19 19:09

Ja snap dat dat soepeler gejureerd wordt, maar mag ik dus L1 starten of niet?

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:10

HarleyOly schreef:
Ja snap dat dat soepeler gejureerd wordt, maar mag ik dus L1 starten of niet?



Nee

shirleyp

Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 19:51

SweetVanille schreef:
HarleyOly schreef:
Ja snap dat dat soepeler gejureerd wordt, maar mag ik dus L1 starten of niet?



Nee


En moet je ook niet willen :) Wedstrijd rijden is hartstikke leuk, maar ook best een beetje spannend. Zeker meteen nieuw paard en op vreemd terrein. Geniet lekker van je geklasseerde paard in de B! Goed voor het vertrouwen en hartstikke leuk, die klasse B ben je vast zo door.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:42

HarleyOly schreef:
Ik heb onderling L1 gereden, iets van 7x nu. Laagste score was 190 punten.

Daar mag je rustig 10 tot 20 punten van aftrekken om het realistisch te maken.


Dat je L1 zou mogen starten mag dus alleen met een FNRS startkaart, zoals in hun stuk hier boven staat. Je zult dus gewoon B moeten starten.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:00

Volgens mij loopt de FNRS klassering los van de officiele KNHS klassering. Je hebt bij de KNHS dus geen klassering en moet dus B starten.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

Eleeke

Berichten: 2023
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:09

Gefeliciteerd met je paard. Wat leuk dat jullie wedstrijden gaan rijden en dat hij al zo ervaren is.

Om het zeker te weten moet je even met de KNHS bellen. Je mag met je FNRS kaar inderdaad L1 starten, maar daarna moet je alsnog een gewonen startkaart aanvragen.

Mijn advies is ook : start B. als je 2 winstpunten per proef rijdt ben je er in 3 wedstrijden doorheen en het geeft j de mogelijkheid om aan elkaar te wennen als wedstrijdcombinatie.
KNHS wedstrijden zijn heel anders dan FNRS , dus dat is sowieso wennen de eerste paar keer, dan is het wel lekker om relaxt de proeven te kunnen rijden.

xFanta
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-03-19

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 20:59

Bij ons op stal doen ze trouwens niet aan ‘soepel’ jureren bij onderlinge hoor Maar ik ga gewoon rustig B starten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:24

HarleyOly schreef:
Bij ons op stal doen ze trouwens niet aan ‘soepel’ jureren bij onderlinge hoor Maar ik ga gewoon rustig B starten


Dan bel je toch de Knhs op dat jullie al fantastisch rijden en je graag dispensatie zou willen om gelijk z1 te starten? :+ :')

Tilmar

Berichten: 3313
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:37

Die Fnrs punten tellen inderdaad niet mee, gewoon in de B beginnen!

Dat verhaal over F12 en L1 is achterhaald, dan moest je een manegestartkaart aanvragen en kon je knhs starten. Maar de dan behaalde punten waren geen gewone winstpunten.
Nu is het zo dat na de F12 nog 3 'overgangsproeven' komen: F13 tm F15. Daarna kan je B starten bij de FNRS. Wel voor promotiepunten en niet voor winstpunten.

Het idee is dat je tm de f12 niet naar het paard kijkt, alleen hoe de ruiter het doet.
Bij de B wordt voornamelijk gekeken hoe het paard loopt. Basis is tact, ontspanning, nagefelijkheid.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+7

Annelien92

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Bergen Op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:50

Tilmar schreef:
Die Fnrs punten tellen inderdaad niet mee, gewoon in de B beginnen!

Dat verhaal over F12 en L1 is achterhaald, dan moest je een manegestartkaart aanvragen en kon je knhs starten. Maar de dan behaalde punten waren geen gewone winstpunten.
Nu is het zo dat na de F12 nog 3 'overgangsproeven' komen: F13 tm F15. Daarna kan je B starten bij de FNRS. Wel voor promotiepunten en niet voor winstpunten.

Het idee is dat je tm de f12 niet naar het paard kijkt, alleen hoe de ruiter het doet.
Bij de B wordt voornamelijk gekeken hoe het paard loopt. Basis is tact, ontspanning, nagefelijkheid.


Ahh daar was ik iig niet van op de hoogte. Maar ik ben zelf ook nooit FNRS gestart, alleen geholpen op het secretariaat op de manege waar ik toen werkte. Dus eigenlijk kan je zeggen dat FNRS meer naar de rijvaardigheid van de ruiter kijkt? En niet zozeer naar het complete beeld? (laatste is niet helemaal correct verwoord, maar weet even niet hoe ik het anders neer moet zetten :+)

En TS, goed dat je lekker B start! Outdoor seizoen komt eraan, dus volgens mij kan je dan bijna overal 2 proeven starten. Dan ben je de B zo door :)

Dear baby boy, i am so excited to take on the world with you <09-06-2019

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 21:56

Ikzelf heb ook zon situatie maar ik kies er altijd voor om zo laag mogelijk te starten. Lekker wennen aan elkaar en het is ook wel eens fijn om makkelijk winstpunten en prijzen te rijden

Roze schoentje

xFanta
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-03-19

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 22:20

@nini_roosje

Ik mag hopen dat je wat respect hebt voor anderen? Misschien kun je de volgende keer in plaats van een grote mond te hebben, beter nadenken over hoe je normaal & respectvol over kan komen?

Alvast bedankt hè

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:33

HarleyOly schreef:
@nini_roosje

Ik mag hopen dat je wat respect hebt voor anderen? Misschien kun je de volgende keer in plaats van een grote mond te hebben, beter nadenken over hoe je normaal & respectvol over kan komen?

Alvast bedankt hè




Nee jij komt aardig over....

xFanta
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 22:48

Hoe bedoel je?

Ik vind het nogal beledigend dat iemand tegen mij zegt dat als ik denk dat ik zo fantastisch ben dat ik dan maar de KNHS moet bellen en zeggen dag ik Z1 wil gaan rijden. Zij kent mij helemaal niet.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 22:52

Je komt heel onaardig over. Deal with it of doe er wat aan.

xFanta
Berichten: 24
Geregistreerd: 24-03-19

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-19 22:53

Hoezo kom ik onaardig over? Zou je even dat stukje willen citeren? Ik bedoel het namelijk niet onaardig


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers