Starten met een hengst.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 12:52

Hallo mensen.
Ik heb altijd lekker recreatief in de bak gereden.
Nooit gestart dus.
Ik wil wel heel graag starten en ben daarom opzoek naar een nieuw paardje.
Nu is er toevallig een super leuk paardje op mijn pad gekomen maar het is een hengst.
Totaal geen hengsten gedrag etc.
Hij staat op stal tussen de merries en geeft er geen zak om.
Hij is super lekker dressuurmatig te rijden etc.
Ik wil hem eigenlijk kopen omdat het zo een super lief dier is.
Maar ik ben geen L2+1 startgerechtigd dus ik kan niet met hem starten...
Nu vraag ik me dus af of ik wel met hem mag starten als ik hem een ruinenspuit laat geven.
Iemand die weet of dat mag?

Ps. Ik wil hem absoluut niet castreren.


BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:57

Geen idee maar een hengst houden om het hengst zijn, die dus niet dekt en waarvan de ballen verder geen functie hebben, waarom hengst laten denk ik dan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:57

Nee. Dat mag niet

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

Nibbit

Berichten: 10407
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:58

Dat mag helaas niet

Opties zijn toch laten castreren, of met een ander paard de klassering halen ;)

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 12:59

Idd, vroeg of laat krijg je problemen.

Nu is het winter, geen merrie staat hengstig, maar dat o-zo-brave hengstje kan in het voorjaar ook evenplots een ander kantje krijgen...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:01

Nee helaas mag dat niet. Waarom wil je hem hengst laten? Als hij helemaal uitgegroeid is en je wil hem niet laten dekken hebben die ballen geen nut meer.

En als die het in zijn bol krijgt is het voor hem ook niet leuk meer. Die van mij is ook lang hengst gewoon. Ook braaf tussen de merries maar het begon toch aan het te vreten.

Be happy eat a snackkie

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 13:04

speedfiets_2 schreef:
Nee helaas mag dat niet. Waarom wil je hem hengst laten? Als hij helemaal uitgegroeid is en je wil hem niet laten dekken hebben die ballen geen nut meer.

En als die het in zijn bol krijgt is het voor hem ook niet leuk meer. Die van mij is ook lang hengst gewoon. Ook braaf tussen de merries maar het begon toch aan het te vreten.


Wie zegt dat hij niet dekt?

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:05

nope, de ballen zullen er toch echt af moeten...

Enige andere mogelijkheid die je zou kunnen aangrijpen ( mits je die mogelijkheid hebt of kunt krijgen) is dat je met een paard van een ander eerst naar die L2 + 1 rijdt en dan overstapt op starten met de hengst ( mocht je toch besluiten voor de hengst te gaan).

Zo niet en wil je toch graag dit paard en starten, dan zal je toch echt het dier moeten laten castreren

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Re: Starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 13:06

Bedankt voor de nuttige reacties! Slotje kan er nou wel op toch?

Jessix

Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:10

YC_t schreef:
Bedankt voor de nuttige reacties! Slotje kan er nou wel op toch?

Dat heb je (helaas) niet zelf voor het kiezen. :)
Ik weet niet wat voor een ras het paard is, maar er zijn barokke wedstrijden waar je wel met een hengst aan start mag komen en die ook gewoon meetellen in de punten. Als je dan in de L zit mag je overal starten.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:12

Even een tip, wacht het voorjaar af, wanneer de merries hengstig zijn. Wanneer jij al zo reageert door in het midden te laten of hij wel of niet dekt?? Ik geef je 90% kans dat je grote lieverd straks door iemand die geen ervaring met hengsten heeft niet te houden is. Los daarvan zal je zeer vaak problemen ondervinden met het vinden van een goede stalling zodat hij niet in zijn eentje hoeft te staan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 13:21

Jessix schreef:
YC_t schreef:
Bedankt voor de nuttige reacties! Slotje kan er nou wel op toch?

Dat heb je (helaas) niet zelf voor het kiezen. :)
Ik weet niet wat voor een ras het paard is, maar er zijn barokke wedstrijden waar je wel met een hengst aan start mag komen en die ook gewoon meetellen in de punten. Als je dan in de L zit mag je overal starten.


Kan je me aub een PB sturen met meer info, het is een PRE dus een barokke ras.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:28

Met een PRE zou je inderdaad via de barokke wedstrijden toch mogen starten met een hengst. Volgens mij staat er op de website van de vereniging van het spaanse paard wel meer info over.

En wbt het castreren, ik zou het niet doen als het niet nodig is. Ik heb er spijt van dat ik mijnes heb laten castreren. Hij is er qua karakter niet van opgeknapt en een sociaal leven zit er voor hem sowieso niet in vanwege zijn agressie naar andere paarden.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 13:31

lianne125 schreef:
Met een PRE zou je inderdaad via de barokke wedstrijden toch mogen starten met een hengst. Volgens mij staat er op de website van de vereniging van het spaanse paard wel meer info over.

En wbt het castreren, ik zou het niet doen als het niet nodig is. Ik heb er spijt van dat ik mijnes heb laten castreren. Hij is er qua karakter niet van opgeknapt en een sociaal leven zit er voor hem sowieso niet in vanwege zijn agressie naar andere paarden.



Daarom wil ik hem niet castreren, hij is bloedmooi en heeft een hele goede bloedlijn zijn vader heeft succesvol in de grand prix gelopen etc.
Dus hij zou een goede dekhengst kunnen worden!

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:32

bigone schreef:
Even een tip, wacht het voorjaar af, wanneer de merries hengstig zijn. Wanneer jij al zo reageert door in het midden te laten of hij wel of niet dekt?? Ik geef je 90% kans dat je grote lieverd straks door iemand die geen ervaring met hengsten heeft niet te houden is. Los daarvan zal je zeer vaak problemen ondervinden met het vinden van een goede stalling zodat hij niet in zijn eentje hoeft te staan.


Dat is idd wel een punt ja; heel veel pensionstallen willen geen hengst...of je mag komen, maar staat je hengst 24/7 opgehokt.
De reden waarom iemand die ik ken zn laatste hengst heeft laten castreren. Hij was goedgekeurd voor dekdienst, maar amper dekkingen. Hij heeft het paard laten castreren en aan zn dochter geschonken ( beste man is ondertussen ook al weer 75) en dier staat nu lekker elke dag buiten met vriendjes. Was die hengst gebleven had die opgehokt moeten staan, want geen enkele stalling in hun omgeving wilde het dier op stal hebben of ze wilden wel proberen, maar dan mocht die niet naar buiten en kreeg een box van 3 bij 3 wat dan 24/7 zn home zou worden.
Voor menig hengst is de mooiste dag van hun leven de dag dat de ballen er af gaan, want dat betekent het begin van een sociaal leven met vrije beweging voor ze ( uitzonderingen daargelaten ofc, maar feit is dat in Nederland de meeste hengsten geen paardwaardig leven hebben)


Maar goed; wie weet kan ts het paard aan huis stallen; dan heb je zelf de vrije keuze of je paard meer ziet dan alleen de 4 muren van zn box en de rijbak

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 13:35

bigone schreef:
Even een tip, wacht het voorjaar af, wanneer de merries hengstig zijn. Wanneer jij al zo reageert door in het midden te laten of hij wel of niet dekt?? Ik geef je 90% kans dat je grote lieverd straks door iemand die geen ervaring met hengsten heeft niet te houden is. Los daarvan zal je zeer vaak problemen ondervinden met het vinden van een goede stalling zodat hij niet in zijn eentje hoeft te staan.


Ten eerste oordeel jij veel te snel aangezien ik zeker wel ervaring met hengsten heb dat is 1.
Ten tweede sta ik met mijn huidige paard op een pensionstalling waar hengsten wel toegestaan zijn.
Fijne dag verder.

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:07

Heeft een hengst op die stal dan een paardwaardig bestaan? Dat is wat men zich hier afvraagt.

Je zal helaas de eerste niet zijn die zich vergist in zijn / haar o zo brave hengst die in het voorjaar niet zo braaf blijkt te zijn.

Je moet áltijd opletten / alert zijn met een hengst, ook met de brave want 1 moment niet opletten dat kan echt je laatste zijn.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:22

Wat is je ervaring met hengsten?
Want je geeft zelf aan dat je vooral in de bak rijdt.
Dus daar beperkte ervaring, dan vraag ik me oprecht af wat voor ervaring met hengsten je hebt?

Het is echt voor een reden dat mensen direct roepen van ‘niet doen’.
Hier bv momenteel 2 dekhengsten.
Leven 24/7 in groep, dus 0,0 frustratie, en toch al behoorlijke toeren tegengekomen met de mannelijke hormoonheertjes( en dit zijn dan ook totaal niet mijn eerste hengsten, al +10j hengsten in eigen beheer).
(En die dingen gebeurden allemaal in het voorjaar)

mala26

Berichten: 4984
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Starten met een hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:39

Als je idd een barok paard hebt kan je via de barokke wedstrijden gewoon starten met je paard.
Wat je dan alleen wel even moet doen is contact opnemen met de knhs, die wil namelijk nog wel eens vergeten dat die regel er is.
Bij vereniging Spaanse paard kan je vast wel meer info krijgen.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 15:02

tengeltje11 schreef:
Wat is je ervaring met hengsten?
Want je geeft zelf aan dat je vooral in de bak rijdt.
Dus daar beperkte ervaring, dan vraag ik me oprecht af wat voor ervaring met hengsten je hebt?

Het is echt voor een reden dat mensen direct roepen van ‘niet doen’.
Hier bv momenteel 2 dekhengsten.
Leven 24/7 in groep, dus 0,0 frustratie, en toch al behoorlijke toeren tegengekomen met de mannelijke hormoonheertjes( en dit zijn dan ook totaal niet mijn eerste hengsten, al +10j hengsten in eigen beheer).
(En die dingen gebeurden allemaal in het voorjaar)


Heb hengsten gereden voor een vrouwtje die paarden aan huis had. Ze noemde zichzelf een hobbyhandelaar.
Kocht 2/3 hengsten per keer in.
Ik reed ze in de bak en buiten.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:06

YC_t schreef:
tengeltje11 schreef:
Wat is je ervaring met hengsten?
Want je geeft zelf aan dat je vooral in de bak rijdt.
Dus daar beperkte ervaring, dan vraag ik me oprecht af wat voor ervaring met hengsten je hebt?

Het is echt voor een reden dat mensen direct roepen van ‘niet doen’.
Hier bv momenteel 2 dekhengsten.
Leven 24/7 in groep, dus 0,0 frustratie, en toch al behoorlijke toeren tegengekomen met de mannelijke hormoonheertjes( en dit zijn dan ook totaal niet mijn eerste hengsten, al +10j hengsten in eigen beheer).
(En die dingen gebeurden allemaal in het voorjaar)


Heb hengsten gereden voor een vrouwtje die paarden aan huis had. Ze noemde zichzelf een hobbyhandelaar.
Kocht 2/3 hengsten per keer in.
Ik reed ze in de bak en buiten.

Met of zonder hengstige merries in de buurt? En wat betreft geweldige bloedlijn, denk je dat ze die dieren niet zelf houden wanneer er een goedkeuring inzit?? Maar mocht je toch kopen, laat hem dan vooral helemaal rondom keuren incl volledig röntgenologisch, uit voorzorg voor de keuring. En verdiep je er in waar het specifieke ras aan moet voldoen .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Jessix

Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:31

YC_t schreef:
Jessix schreef:
Dat heb je (helaas) niet zelf voor het kiezen. :)
Ik weet niet wat voor een ras het paard is, maar er zijn barokke wedstrijden waar je wel met een hengst aan start mag komen en die ook gewoon meetellen in de punten. Als je dan in de L zit mag je overal starten.


Kan je me aub een PB sturen met meer info, het is een PRE dus een barokke ras.


Meer informatie heb ik niet. Google maar even, je rasvereniging weet er vast wel meer van.

YC_t
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-19 16:02

bigone schreef:
YC_t schreef:
Wat is je ervaring met hengsten?
Want je geeft zelf aan dat je vooral in de bak rijdt.
Dus daar beperkte ervaring, dan vraag ik me oprecht af wat voor ervaring met hengsten je hebt?

Het is echt voor een reden dat mensen direct roepen van ‘niet doen’.
Hier bv momenteel 2 dekhengsten.
Leven 24/7 in groep, dus 0,0 frustratie, en toch al behoorlijke toeren tegengekomen met de mannelijke hormoonheertjes( en dit zijn dan ook totaal niet mijn eerste hengsten, al +10j hengsten in eigen beheer).
(En die dingen gebeurden allemaal in het voorjaar)


Heb hengsten gereden voor een vrouwtje die paarden aan huis had. Ze noemde zichzelf een hobbyhandelaar.
Kocht 2/3 hengsten per keer in.
Ik reed ze in de bak en buiten.

Met of zonder hengstige merries in de buurt? En wat betreft geweldige bloedlijn, denk je dat ze die dieren niet zelf houden wanneer er een goedkeuring inzit?? Maar mocht je toch kopen, laat hem dan vooral helemaal rondom keuren incl volledig röntgenologisch, uit voorzorg voor de keuring. En verdiep je er in waar het specifieke ras aan moet voldoen .[/quote]

Keuren wou ik idd sowieso al doen

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:12

Jezus wat een gezeik weer.

TS vraagt of er een manier is om een hengst te starten als ze zelf geen L1+ winst gereden heeft. Ze vraagt niet om jullie mening wat betreft het hengst houden of stalling enz.
Laatst bijgewerkt door felicity op 30-12-19 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

[O]

Jessix

Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:17

felicity schreef:
Jezus wat een gezeik weer.

TS vraagt of er een manier is om een hengst te starten als ze zelf geen L1+ winst gereden heeft. Ze vraagt niet om jullie mening wat betreft het hengst houden of stalling enz.

Nou inderdaad! -O- En ze heeft d'r antwoord al.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daantjuh88 en 56 bezoekers