[HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:01

Dee-es hier ook vaak zo de top 4/5 rond de 200-210 in een groep van ca 30 starts met de selecties maar ook wel aantal met echt lage punten.
Al hoorde ik wel van juryleden dat het dit indoor een sterke B groep was

Ik denk dat het met de profs in de B en L1 wel meevalt (de meesten moeten direct L2 starten) Maar vanaf t L2 heb je hier ook heel veel de stalruiters waar je als 'amateur' vaak achterop komt.
Zeker in t Z was dat met vorige paard ook heel extreem. Als je op de wat grotere wedstrijden kwam mocht je blij zijn met middenmoot klassering. Kleinere wedstrijden kon je dan vaak wel leuk meekomen

Roulette spannend dat jullie volgende week L1 gaan starten, leuk!!

ginatje

Berichten: 229
Geregistreerd: 24-03-13
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:10

Bij ons ook altijd de prijswinnaars (meestal 5 of 6) tussen 200-210 of zelfs iets erboven, onderaan vaak ook wel 150-160 dus die verschillen zijn erg groot.

Bij ons in de B en L1 geen sprake van profs hoor.. dat begint inderdaad in de L2, dan krijg je echt de bekende namen. Zelf deed ik in de B altijd bovenaan mee en nu in de L1 ook, en ben echt geen prof en mijn paard is nog onervaren en echt geen bijzonder bewegingswonder. Dus vind dat ook altijd een beetje geneuzel.. een goede proef is een goede proef :+

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:38

Selecties en kampioenschappen ambieer ik niet :P haha! dus ook nooit in verdiept.
En helemaal mee eens, een goede proef is een goede proef. Bovendien kan een "benenzwaaier" ook zijn proef niet zelfstandig afleggen, die heeft ook een (goede) ruiter nodig ;)

Vanavond mogen we weer op pad :D en omdat we de punten voor het L1 vorige keer behaald hebben, heb ik besloten om er nu een mooie oefen-avond van te maken. We hebben een voor ons onbekende locatie uitgekozen voor de ervaring en ik ga wat langer losrijden (omdat ze eigenlijk altijd in de tweede proef pas fijn begint te lopen). Zo kan ik mooi testen of dat in ons voordeel werkt, en zo niet... dan hebben we niets verloren en zijn we weer een hoop info rijker :j

JenteC
Berichten: 455
Geregistreerd: 15-10-15

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:36

Stille meelezer laat weer even van zich horen..

Jeetje Maaike, erg balen, veel sterkte gewenst!

Leuk Linda, succes vanavond!

Ik ben ondertussen ingeschreven voor onze eerste officiële wedstrijd..erg benieuwd hoe ik het ga vinden :) Zoals verwacht moet ik zelfs even de oefeningen van de B en dan vooral het goed op de letter rijden weer even oefenen :+ ..haha..lette normaal gesproken nooit zo op waar ik mijn oefeningen precies reed of waar ik de overgangen maakte maar wel lekker wat om mee aan de slag te gaan..

Vind het best spannend na al die jaren geen wedstrijden..ik denk dat het het belangrijkst is dat ik in mijn hoofd houden dat er niets van af hangt maar het gewoon voor de ervaring is... :D

ginatje

Berichten: 229
Geregistreerd: 24-03-13
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:57

Inderdaad vind ik ook Linda. Succes met je wedstrijd vanavond, inderdaad een mooie kans om wat dingen uit te proberen! :)

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 01:36

Jente, gewoon proberen te genieten, wees trots dat je daar gewoon al rijd met je paard en zie het als een mooi meet-moment van waar jullie staan :) (zeg ik tegen andere heel makkelijk terwijl ik die zenuwen goed herken ;) )

Gina, gefeliciteerd met je verjaardag!

Sorry ik ga een lang verhaal geven, ik moet het even van me afschrijven :P
Lieve help wij zijn vanavond door alle uitersten heen gevlogen... :roll: van super goed!! Naar super slecht!! En andersom!!
Bij aankomst op het terrein was het ineens gigantisch gaan stormen! Raika bleef zo kalm met opzadelen, echt super braaf! Toen kwamen we in de bak en daar klapperde de dakplaten... nog voordat ik voet in de bak had gezet, ging ze al aan de haal... :=
Toch maar even ernaast blijven lopen, maar ze kalmeerde niet... ik had twee opties: opstappen of naar huis gaan.

Toch besloten om op te stappen, deken er af en gelijk gas geven, op hoop van zegen!
Dat was gelukkig de juiste beslissing! Ze kalmeerde en lieve hemel wat heb ik fijn gereden :~ ik had echt het gevoel dat we monsterscores konden behalen op deze manier!!
De eerste proef begon; ik voelde dat ze door spanning niet meer goed op mijn hulpen reageerde, maar het was nog schappelijk (niet fijn gereden in die proef, maar het beeld was nog wel oke). Dat was goed voor een 1ste plaats en 190,5 punten.

Toch losrijden weer even scherp aan de hulpen gezet en gek genoeg pakte ze dat direct fantastisch op en reden we weer heerlijk weg!!!!
Dus vol goede moed de tweede proef in......
Totaal kansloos!!! Ze liet me echt in de steek! Reageerde nergens meer op, ik kon haar zelfs nog amper sturen. Echt waardeloos! Hele terechte 173,5 score in die proef.
Hoewel dit de laatste B wedstrijd had moeten zijn, hebben we hiermee besloten om toch nog maar een keer B te gaan starten. Bij voorkeur weer op deze locatie omdat ze het hier kennelijk heel spannend vind.
Wat het nu geweest is? Spanning van haar, van mij, deed ik iets anders met rijden in de proeven? Ik weet het niet, maar het was in ieder geval heel bijzonder, nog nooit zo met haar meegemaakt :o

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:05

Ginatje jullie gaan lekker! Alweer 24 punten in t L1

Jente leuk jullie eerste officiele wedstrijd! Dat gaat vast goedkomen, lekker genieten :D

Linda dat was inderdaad dan een wedstrijd met uitersten! Balen dat ze in de proef zo dichtslaat. Wellicht inderdaad toch van beide kanten wat spanning? Ik denk een kwestie van toch veel km's maken
Groot gelijk dat je nog een keer B gaat starten, kun je de B toch wat fijner afsluiten

Wij hebben van de week fijn kunnen rijden :D
Vandaag mocht ze springen met me zusje. Wat vind ze dat toch ontzettend leuk om te doen, ze wordt zo ontzettend fanatiek.
Ik spring af en toe ook wel een beetje, maar dan uit draf omdat ik slecht afstanden zie en ze dan ook zo enthousiast wordt. Blij paard :j

Daarna het paard van me zusje gereden, die deed het ook fijn :) Volgende week sinds een paar maand weer een rondje L2 starten met die.

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:14

Toch nog wel een hele mooie proef dan Linda! Ze is nog jong dus lekker de tijd nemen ;)

Wij mogen volgend weekend weer!

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:24

Stil hier! Nog mensen die gaan starten?
Wij mogen om half 5, spannend!!!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 12:26

Helaas niet :D gisteren Snob aan de longe gehad, hij was zo blij dat ie mocht werken. Lief paard!

Sparky succes vanmiddag, lekkere tijd wel om te starten (nouja, tenzij je de hele dag ervoor nerveus bent...)

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 19:25

Ik heb vandaag het L2 paard sinds ruim 3 maand weer gestart. Losrijden was ie veeel te heet (blijft altijd een dingetje bij dat paard) in de 1e proef eigenlijk best relaxt voor zijn doen en fijn kunnen rijden, 191,5 en de 2e proef vond ik m weer te gespannen en heet maar toch nog 187 punten. Had daar minder verwacht. 5e en 4e plaats van de 11. Zeker tevreden dus :D

Ken vandaag thuis gereden, die deed het ook fijn :)
Vrijdag mogen we van start op de regio, we mogen om 21.00 uur de baan in als ena laatste. Heel veel zin in :D

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:01

Melissa, gefeliciteerd wat goed zeg!!

Sparky, hoe is het gegaan vandaag?

Wij gaan vrijdagavond in de herkansing op de locatie waar ze de laatste keer zo onzeker (en niet te rijden) was... Stom eigenlijk... we zijn al wel op veel spannendere locatie geweest met wind en gekkigheid, toen keek ze alleen even naar de witte hekjes toen ze binnen kwam.... deze locatie leek mij echt niet zo indrukwekkend, en die vind ponylief dan juist spannend :=

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:12

Rare vraag misschien maar hebben jullie ook dat caps tegenwoordig zo laag zitten achter? Kan niet eens een fatsoenlijke knot maken tenzij echt helemáál aan de onderkant van de haargrens. Of komt dat omdat m'n cap verstelbaar is? Wij gaan morgen weer op pad. Kan iedereen duimen? (Dat hij mee wil werken en zich laat laden vooral := )

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:21

Caritas... oohhh vreselijk!!!! Ik vind het echt een ramp om een knot bij die caps te maken :( ik heb ook maar een kort, rond hoofd haha!
knotje zit gewoon los van mijn hoofd, zo laag, en toch duwt ie altijd mijn cap naar voren :roll: het is ook een van eerste dingen die ik doe na een proef: plastron af en die zooi uit mijn haren trekken. Ik overweeg met een (dubbelgeslagen) vlechtje te gaan rijden ofzo.... :o
Veel succes morgen :D

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:43

Wij hebben voor ons doen opzich lekker gereden. Mijn doel was letten op mijn houding en harmonie (krijg ik normaal altijd een 5 voor _O- ). Ik was natuurlijk weer veel te zenuwachtig en maakte wat domme fouten. De jury gaf ze niet cadeau, hoeft ook niet en ik kon me ook wel in het commentaar vinden. 176 en 174 punten, wel een 6 voor houding en harmonie, veel geleerd weer :)

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:47

SparkYY_8 schreef:
Wij hebben voor ons doen opzich lekker gereden. Mijn doel was letten op mijn houding en harmonie (krijg ik normaal altijd een 5 voor _O- ). Ik was natuurlijk weer veel te zenuwachtig en maakte wat domme fouten. De jury gaf ze niet cadeau, hoeft ook niet en ik kon me ook wel in het commentaar vinden. 176 en 174 punten, wel een 6 voor houding en harmonie, veel geleerd weer :)


Dan heb je toch iets gewonnen! Iets waar je zelf de focus op wilde leggen, heb je kunnen verbeteren... +:)+ super goed!!

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:00

Precies :) Kunnen we weer lekker verder oefenen

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:25

Melissa wat een mooi resultaat. Was je lang niet gestart? Hoe is het op de regio gegaan?

Linda hoe is jouw wedstrijd gegaan?

Sparky, toch fijn dat de punten waar je aan wilde werken ook daadwerkelijk verbeterd zijn. Vraag me wel af of jullie niet te vroeg aan wedstrijden zijn begonnen als je regelmatig onder de 180 scoort?

Caritas, ik rij bijna altijd met knot. Ik trek 'm gewoon een stukje naar beneden zodat hij wat losser zit en dan past t gewoon onder mn cap, zelfs met zo'n draaiknop.

Hier gebeurd er niet zoveel. Blij dat ik niet naar de regio ben geweest, niemand van mijn kring is in de prijzen gevallen dus dan had ik het ook zeker niet gered. Lekker op vakantie geweest en nu ga ik even thuis trainen.

Hoe proberen jullie je paarden te verbeteren? Rijden jullie heel proefgericht, veel les, volgen jullie een bepaalde methode? Ben wel benieuwd ;)

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:53

@Dee_Es, ligt er denk ik aan met wat voor doel je wedstrijden gaat rijden. Het is de laagste officiele klasse, je moet ergens beginnen :P

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:59

Dee_Es, Wij mogen vrijdagavond weer ;)
Eigenlijk denk ik daar nooit zo over na... ik les sowieso 1x per week. En de rest van de tijd probeer ik de lesstof mee te nemen als ik zonder les ga rijden... Eigenlijk les en rijd ik nooit heel proefgericht maar dat heb ik nu voor de les donderdag wel een keer aangevraagd (omdat we op de laatste wedstrijd echt de sterren van de hemel reden met losrijden, maar in de proeven kreeg ik haar amper rond gestuurd... dus ik ben nu wel erg benieuwd wat ik doe zodra we een proefje moeten gaan rijden).

Ik volg ook geen bepaalde methode, ik geloof er namelijk niet in dat alles bij ieder paard of iedere ruiter toe te passen is. Wij beginnen altijd gewoon en zien dan vanzelf waar we tegenaan lopen. Ik volg wel erg mijn instructrice! Ik vertrouw haar echt voor 3000 procent en ik ben er ook van overtuigd dat je dat nodig hebt :j
Ze heeft al zo vaak gelijk gehad... :o soms heb ik echt wel iets moeten aanpakken waarbij ik bang was dat het niet juist was, maar ze heeft het altijd goed gezien! Dus ik laat me wel een beetje door haar leiden. Ik zou iets meer vertrouwen in mezelf moeten krijgen want ik durf ook echt niks nieuws uit te proberen als mijn juf er niet bij is :o :=

Esva
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-10-19

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 09:07

Mijn 13jarige dochter mag zondag mee doen met de regionale kampioenschappen met onze 7 jarige kwpn-er van 170. Zo stoer en trots. 2 weken geleden nog een wedstrijd gereden, dus ging niet super, wat veel spanning, al nog wel net 2x winst. We gaan vrijdag nog even op locatie oefenen en dan zien we zondag wel.

Esva
Berichten: 7
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 09:09

Caritas schreef:
Rare vraag misschien maar hebben jullie ook dat caps tegenwoordig zo laag zitten achter? Kan niet eens een fatsoenlijke knot maken tenzij echt helemáál aan de onderkant van de haargrens. Of komt dat omdat m'n cap verstelbaar is? Wij gaan morgen weer op pad. Kan iedereen duimen? (Dat hij mee wil werken en zich laat laden vooral := )



Charitas, tip, laat Esther de Vries komen voor het trailer laden. Kost even wat, maar dan heb je nooit meer gedonder daarmee, geeft een hoop rust

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:38

SparkYY_8 schreef:
@Dee_Es, ligt er denk ik aan met wat voor doel je wedstrijden gaat rijden. Het is de laagste officiele klasse, je moet ergens beginnen :P


Dat is zo en ik rij ook zeker wel met bepaalde doelen als "hoger cijfer voor middengangen", "hogere score op souplesse" maar daarnaast vind ik het ook wel leuk om winstpunten te rijden en het liefst ook in de prijzen te rijden :o Is jouw doel nu om gewoon meters te maken en wedstrijdervaring op te doen?

Esva, wat stoer!

Linda, hier zijn mn instructrices ook heilig. Met mn ruin doe ik ook niks wat zij niet al een keer geïntroduceerd heeft want dan leer ik het hem direct goed aan , met de merrie wel maar dan alleen wat binnen mijn kunnen ligt. Ik rij daar weleens een vliegende wissel mee maar geen series ook al kan het paard dat. Ik kan dat zelf niet ;).

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Je B-debuut in 2019 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 10:45

Speelt misschien inderdaad mee dat mijn pony jong is en alles is nieuw. Ik ben dan ook bang om het verkeerd aan te leren... zoals het wijken, mijn instructrice heeft dat al eens met haar geoefend, nu wil ik dat zelf ook gaan meepakken maar dat wil ik dan eerst in de les doen en daarna pas zelf mee verder...
Ik ben wel echt type die gaat puzzelen op het stuk waar ik op dat moment tegenaan loop, maar vaak weet ik zelf niet goed waar de oorzaak ligt... bijvoorbeeld; ze trok ineens met regelmaat haar toeter er uit en ging dan de andere kant op, en zodra ik haar dan (eindelijk!) eens in de rechtergalop had was ze echt onstuurbaar! Mijn instructrice zag gelijk dat ik te weinig verbinding had op links. Dus dat is toen de hele week mijn werkpunt geweest, dan pak ik allerlei oefeningen mee om haar meer vanuit mijn rechterbeen naar mijn linkerhand te krijgen. Dat lukte goed! De week erop bleek ze iets té veel op links te zijn :o ach je kunt niet alles perfect doen :P we hebben in ieder geval bereikt wat de bedoeling was.
Maar doordat ze weer rechter moest worden, sprong ze ineens weer niet in de rechtergalop aan. Dus daarna is dat weer een punt geweest waarmee we aan de slag zijn gegaan. En iedere dag probeer ik haar een beetje meer op het achterbeen te krijgen, maar dat vind ik meer standaard zaken zoals je ook altijd links- EN rechtsom rijdt zeg maar ;)

SparkYY_8

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:45

Dee_Es schreef:
Dat is zo en ik rij ook zeker wel met bepaalde doelen als "hoger cijfer voor middengangen", "hogere score op souplesse" maar daarnaast vind ik het ook wel leuk om winstpunten te rijden en het liefst ook in de prijzen te rijden :o Is jouw doel nu om gewoon meters te maken en wedstrijdervaring op te doen?


Ik doe mee voor de ervaring en om te leren mijn eigen spanning onder controle te krijgen. Een winstpunt is leuk, maar voor mij nog lang geen pre omdat ik weet dat dat voor ons op dit moment geen toegevoegde waarde heeft, we zijn toch nog lang niet klaar voor de L. Maar ik hoop door af en toe te starten mn zenuwen onder controle te krijgen zodat als we het wel goed voor elkaar hebben, dat geen struikelblok meer is.