Wedstrijdstress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-18 15:23

Hoihoi,

Even een vraagje. Op de manege rijd ik al lang vaak een pony met wat meer 'karakter' dan het gemiddelde paard. Rijd elke week met haar in de springles en dit vindt ze leuk, gaat al twee jaar lang denk ik nu zo'n negen van de tien keer goed als ze eenmaal wat heeft gesprongen. Maar met dressuur is het heel wisselvallig. De ene keer kan ze heel onvoorspelbaar gaan bokken enzo en de andere keer heb ik een heel erg fijn paardje onder me lopen.

Nu heb ik binnenkort een wedstrijd en wil toch wel graag kijken of iemand tips heeft. Ik ben heb enorm laat van stress altijd (faalangst o.a.) en dat heeft natuurlijk invloed op het paard dat ik rijd. Maar ik heb in de binnenbak een keer een proefje met 232 punten (FNRS) gereden, en dan buiten met maar 194. In de winter kan ik buiten waarschijnlijk wel weer niet inrijden want dan kan ze echt de kriebels krijgen.

Heeft iemand misschien tips om toch nog enigszins goed te presteren op aankomende wedstrijd? Zou het toch wel leuk vinden als dit dan even goed gaat, aangezien het de clubkampioenschappen zijn.

Hoor graag iets!

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 15:27

Gewoon niet in je hoofd nemen voor de winst te gaan. Als ik denk van: Oh kampioenschappen! ik wil zó graag mee! Dan raak ik dus gefrustreerd als het paard iets doet wat ik niet wilt en dat uit zich énorm in mijn rijstijl. Normaal kan ik enorm hard lachen om een pony die bijvoorbeeld een pirouette draait, maar als ik echt met die winst in mijn hoofd zit raak ik gefrustreerd en dan haal ik dus ook altijd lage punten. Als je namelijk moet lachen, zal die spanning eerder weggaan dan als je boos wordt naar mijn gevoel

Lobke1998

Berichten: 300
Geregistreerd: 09-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 15:28

Is er misschien een mogelijkheid om haar van tevoren eventjes te longeren?

Dan kan ze hier even haar ei kwijt en zal ze later met rijden waarschijnlijk wat rustiger zijn.

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-18 23:59

Kairos schreef:
Gewoon niet in je hoofd nemen voor de winst te gaan. Als ik denk van: Oh kampioenschappen! ik wil zó graag mee! Dan raak ik dus gefrustreerd als het paard iets doet wat ik niet wilt en dat uit zich énorm in mijn rijstijl. Normaal kan ik enorm hard lachen om een pony die bijvoorbeeld een pirouette draait, maar als ik echt met die winst in mijn hoofd zit raak ik gefrustreerd en dan haal ik dus ook altijd lage punten. Als je namelijk moet lachen, zal die spanning eerder weggaan dan als je boos wordt naar mijn gevoel


Aah ja dat is wel een hele goede hoor, gewoon lachen. Zal het eens proberen en wie weet :)

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 00:01

Lobke1998 schreef:
Is er misschien een mogelijkheid om haar van tevoren eventjes te longeren?

Dan kan ze hier even haar ei kwijt en zal ze later met rijden waarschijnlijk wat rustiger zijn.


Dat wilde ik al wel van tevoren vragen inderdaad. Hoop dat dat werkt, of in ieder geval ook wat helpt voor mijn stress. Want ik denk dat ze daar zelf ook wel last van heeft hoor, als ik er als een stresskip op zit en maar van haar verlang dat ze loopt te shinen in die bak :D