Voorlezen met een instructie setje waarom eigenlijk niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fotografie91

Berichten: 2444
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Voorlezen met een instructie setje waarom eigenlijk niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 17:16

Ik kan toch niet de enige zijn die zich afvraagt waarom dit niet mag?
Hoe denken de jury leden hier daar over?
Zelf men ik met een A pony en merk gewoon dat mijn voorlezer heel veel moeite moet doen om over de herrie van alle wagens heen te moeten komen.
Het is natuurlijk niet ideaal om haar achterop te nemen bij een kleine pony die een Z proef moet lopen ;)
Maar de KNHS geeft alleen dispensatie als er een verminderd gehoord kan worden aangetoond.
Maar wat zal je als voordeel kunnen hebben aan een instructie setje???
Iemand die je helpt en tips geeft?
Nou dat doen mensen toch wel als je voorbij rijd ;)
Nu zal je waarschijnlijk zeggen leer dan je proeven uit je hoofd.
Nou dat lukt me bij 1 proef.
Maar als ik met meerdere combinaties in andere klasse start al die proeven is gewoon teveel van het goede.

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook


NinaCharlie

Berichten: 3178
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Voorlezen met een instructie setje waarom eigenlijk niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:26

Dat lijkt me toch niet moeilijk te bedenken....de voorlezer kan rijtechnisch ondersteunen.

Fotografie91

Berichten: 2444
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 17:27

NinaCharlie schreef:
Dat lijkt me toch niet moeilijk te bedenken....de voorlezer kan rijtechnisch ondersteunen.


Nou wou je zeggen dat dat nu niet gebeurd dan?
Op wedstrijden hoor ik vaak genoeg mensen dingen roepen naar de ruiter.
Denk om je stelling en wat dan ook nog meer.
Waarom zal dit met een instructie setje meer gaan gebeuren?

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:33

Nou dat hoef je hier in de omgeving niet te proberen, hulp van derden aan je broek.

Ik denk dat als het toegestaan zou zijn de enige optie om dat te voorkomen is een 2e ontvanger bij de jury auto erin.
Hoorde recent wel in de wandelgangen dat het wellicht ooit gaat komen bij het mennen ivm rammelwagens (met oortje rijden zonder Dispensatie) Maar daar weet ik helaas niks van en alleen van horen zeggen.
In de marathon van sgmw mennen mag het natuurlijk tegenwoordig wel.

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Fotografie91

Berichten: 2444
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 17:37

MelanieB schreef:
Nou dat hoef je hier in de omgeving niet te proberen, hulp van derden aan je broek.

Ik denk dat als het toegestaan zou zijn de enige optie om dat te voorkomen is een 2e ontvanger bij de jury auto erin.
Hoorde recent wel in de wandelgangen dat het wellicht ooit gaat komen (met oortje rijden zonder Dispensatie) Maar daar weet ik helaas niks van en alleen van horen zeggen.
In de marathon van sgmw mennen mag het natuurlijk tegenwoordig wel.


Hier gebeurt dat zo vaak en je hoort er nooit iemand over :)

Ja dat zal ik ook begrijpen als ze dat zouden doen! Zal ik ook prima snappen!
Dat had ik dus ook al bij sommige jury leden gehoord dat ze er mee bezig waren maar de KNHS zegt dat het nog niet er door is.
Wat grappig dat het bij de marathon wel mag! Wie heeft dan het zend kastje?

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook

MelanieB

Berichten: 25864
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:44

Slecht van de jury's dan. Neemt niet weg dat het natuurlijk niet hoort.

Bij marathon bijv iemand langs de kant, die kan inspelen op welke tijden er gereden worden etc. Sommige wedstrijden geven die opties al dmv scoreborden per hindernis en deelnemers hun tijden erop, maar degene langs de kant kan bijv zeggen of iemand door moet rijden of juist rustig uit kan rijden etc. Denk aan vierspannen a la exell etc. Heb er zelf geen behoefte aan, maar soms kan het best handig wezen.

Wbt oortjes voor dressuur zul je nog wel even af moeten wachten qua nieuwe reglementen gok ik zo of het erdoor gaat komen.

En verder is een goede optie je proef uit het hoofd leren, en de lezer als back up hebben. Zorgt ook voor meer rust in je hoofd is mijn ervaring.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 08-10-18 17:46, in het totaal 2 keer bewerkt

www.MelanievandeBunt.com Mensport Instructie en Africhting
Internationaal 2 span ponymenner A-Kader lid |
Individueel Zilver en team Zilver Wereldkampioenschap Kisbér 2019 | Team Goud Wereldkampioenschap Haras du Pin 2021 | Individueel Zilver en team Goud Wereldkampioenschap Oirschot 2023

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:45

Nee, dat mag inderdaad niet omdat je dan aanwijzingen kan geven.
Leer dan de proef gewoon uit je hoofd. Sowieso moet je dat doen, ook al wordt je voorgelezen.
Als je als ruiter moet roepen: Waaaaat zeggie? Links? :7
Dan is er gewoon al wat mis met je voorbereiding natuurlijk.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Fotografie91

Berichten: 2444
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Voorlezen met een instructie setje waarom eigenlijk niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 17:50

Het klinkt altijd zo leuk je proef uit je hoofd leren.
Maar ik start met 1 pony in de B
en met de andere in het Z en binnenkort met een andere in het L
dat zijn dus 6 proeven uit je hoofd leren!
Dan kan je zeggen dan moet je iedere wedstrijd maar 1 pony mee nemen.
dat klinkt ook leuk, maar dan rijd met iedere pony misschien 5 wedstrijden per jaar gezien het weinig wedstrijden in het mennen :)
Of te wel lastig haha !

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Voorlezen met een instructie setje waarom eigenlijk niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 17:58

Hoe is de stem van je voorlezer? Want eerlijk, sommigen hebben gewoon een veel te zachte stem om voor te lezen, of articuleren niet duidelijj genoeg etc. Je zou het eens kunnen proberen met een andere groom.

Dit is OHZ precies hetzelfde. Sommigen hoor je echt niet, zeker als het een beetje waait en bij de ring naast je een heerlijke kwèkert staat te lezen. Kwestie van de juiste lezer/groom zoeken :)

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:01

Sorry hoor, ik kom uit jouw buurt en heb zelf jaren gejureerd en echt niet dat dit vaak voorkomt :n Ik heb er 1 x iemand om gewaarschuwd, die had wel erg veel hoestbuien tijdens het voorlezen en toevallig steeds als dr dochter op het verkeerde been licht reed :+
Binnen is het helaas niet altijd te zien, gaan ze achter een pilaar staan en zelf zit je in een dicht hok. Maar ook als ik rondloop op een wedstrijd zie ik het zelden gebeuren.

Verder zijn de regels gewoon heel simpel, hulp van derden mag niet en via een oortje is dit helemaal niet te controleren. Lijkt me dus vrij logisch.

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:05

Fotografie91 schreef:
Ik kan toch niet de enige zijn die zich afvraagt waarom dit niet mag?
Hoe denken de jury leden hier daar over?
Zelf men ik met een A pony en merk gewoon dat mijn voorlezer heel veel moeite moet doen om over de herrie van alle wagens heen te moeten komen.
Het is natuurlijk niet ideaal om haar achterop te nemen bij een kleine pony die een Z proef moet lopen ;)
Maar de KNHS geeft alleen dispensatie als er een verminderd gehoord kan worden aangetoond.
Maar wat zal je als voordeel kunnen hebben aan een instructie setje???
Iemand die je helpt en tips geeft?
Nou dat doen mensen toch wel als je voorbij rijd ;)
Nu zal je waarschijnlijk zeggen leer dan je proeven uit je hoofd.
Nou dat lukt me bij 1 proef.
Maar als ik met meerdere combinaties in andere klasse start al die proeven is gewoon teveel van het goede.

Ja het mag. Als je een beperking met je gehoor hebt en officieel door de KNHS ontheffing hebt gekregen, dan kan het.

Fotografie91

Berichten: 2444
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-18 18:08

Renee_S schreef:
Hoe is de stem van je voorlezer? Want eerlijk, sommigen hebben gewoon een veel te zachte stem om voor te lezen, of articuleren niet duidelijj genoeg etc. Je zou het eens kunnen proberen met een andere groom.

Dit is OHZ precies hetzelfde. Sommigen hoor je echt niet, zeker als het een beetje waait en bij de ring naast je een heerlijke kwèkert staat te lezen. Kwestie van de juiste lezer/groom zoeken :)


Daar ligt het niet aan gelukkig!
Mijn moeder heeft een hele duidelijke en luide stem!
Maar helaas heb je wel is last van mensen in een ring naast je met een kar die niet gesmeerd word nou dat maakt een leuke herrie kan ik je vertellen haha ;)


Relaxed schreef:
Sorry hoor, ik kom uit jouw buurt en heb zelf jaren gejureerd en echt niet dat dit vaak voorkomt :n Ik heb er 1 x iemand om gewaarschuwd, die had wel erg veel hoestbuien tijdens het voorlezen en toevallig steeds als dr dochter op het verkeerde been licht reed :+
Binnen is het helaas niet altijd te zien, gaan ze achter een pilaar staan en zelf zit je in een dicht hok. Maar ook als ik rondloop op een wedstrijd zie ik het zelden gebeuren.

Verder zijn de regels gewoon heel simpel, hulp van derden mag niet en via een oortje is dit helemaal niet te controleren. Lijkt me dus vrij logisch.


Nou dan komen wij vast niet op dezelfde wedstrijden (mennen nogmaals) Zo vaak ik hier wel niet mensen tips hoor geven!
Maar zelfs een jury die zijn zoon voorleest en de hele tijd aangeeft wat je moet doen valt mij toch wel op ;)

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:22

rien10 schreef:
Fotografie91 schreef:
Ik kan toch niet de enige zijn die zich afvraagt waarom dit niet mag?
Hoe denken de jury leden hier daar over?
Zelf men ik met een A pony en merk gewoon dat mijn voorlezer heel veel moeite moet doen om over de herrie van alle wagens heen te moeten komen.
Het is natuurlijk niet ideaal om haar achterop te nemen bij een kleine pony die een Z proef moet lopen ;)
Maar de KNHS geeft alleen dispensatie als er een verminderd gehoord kan worden aangetoond.
Maar wat zal je als voordeel kunnen hebben aan een instructie setje???
Iemand die je helpt en tips geeft?
Nou dat doen mensen toch wel als je voorbij rijd ;)
Nu zal je waarschijnlijk zeggen leer dan je proeven uit je hoofd.
Nou dat lukt me bij 1 proef.
Maar als ik met meerdere combinaties in andere klasse start al die proeven is gewoon teveel van het goede.

Ja het mag. Als je een beperking met je gehoor hebt en officieel door de KNHS ontheffing hebt gekregen, dan kan het.


Maar dan moet de voorlezer wel verplicht op de korte zijde bij de jury gaan staan zodat de jury kan controleren of er geen aanwijzingen worden gegeven en er enkel en alleen voorgelezen wordt via het instructiesetje.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Voorlezen met een instructie setje waarom eigenlijk niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:37

ik zelf ben aan 1 oor zo goed als doof. en zou zo ding wel fijn vinden als het zou mogen. MAar ik snap het wel. Je heb ook zo kastje wat de stem van de voorlezer versterkt. Dus dan heb je geen oortje nodig maar dan heeft de voorlezer een kastje omhangen. soort mini box waar dan geluid uit komt

maar als je tegelijk met een ander start. lijkt me het voor de andere misschien wel iritant omdat dat diegene dan weer moeite heb om haar/zijn voorlezer te volgen..

smurfje

Berichten: 2580
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Huizen

Re: Voorlezen met een instructie setje waarom eigenlijk niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:45

Ze zijn er erg strikt in. Heb zelf een keer contact opgezocht met de wedstrijd organisatie. Meisjes ging hc b dressuur starten met mijn paard. Ze was zo zenuwachtig dat ze me op het voor terrein al bijna niet meer hoorde. Gevraagd of ze haar oortje in mocht houden tijdens de proef. En dan naast de auto de proef voorlezen zodat ze me in de auto konden horen. Dit was absoluut niet mogelijk. Zelfs niet bij het starten van hc, en met mij naast de auto. Jury was er niet van te overtuigen.

Eerste proef ging redelijk. Tweede proef moeten afgroeten omdat ze al 2x de verkeerde kant op gereden was door de zenuwen. Thuis reed ze de proeven uit haar hoofd. Op wedstrijd volledig blanco.

Maar zeker wel dat er veel tips gegeven worden door mensen naast de ring.

[o]
Een paard ruikt beter. Een paard hoort beter. Een paard springt beter. En toch zijn wij de baas.
Het paard vindt het best. Dat noem je, met recht, een edel dier .

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:48

Maakt niet uit hoeveel aanwijzingen en tips je geeft, de ruiter/amazone/menner zal het toch zelf moeten doen.. En tja als je in de wedstrijd ring nog tips nodig moet hebben dan vraag ik me af wat je op wedstrijd te zoeken hebt, dan moet je thuis nog gewoon heel wat meer gaan oefenen..
Zie het zelf ook heel erg veel gebeuren op wedstrijd, over enthousiaste moeders of instructeurs die gewoon langs de kant lopen te schreeuwen, en heb nog nooit iemand gezien die daar iets van zegt helaas.

En ik ben het er inderdaad mee eens dat je de proef zelf ook moet kennen, of je nog 6 proeven moet kennen of niet, weet in ieder geval ongeveer hoe de proef er uit moet zien en lees het voor je moet starten nog een paar keer door dan weet je in ieder geval meer als dat je jezelf helemaal niet voorbereid..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Voorlezen met een instructie setje waarom eigenlijk niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:51

maar soms slaan de zenuwen om.. ik kan thuis me proef uit me hoofd kennen, Maar als ik dan zonder voorlezer zou moeten rijden tijdens de wedstrijd dan ben ik gelijk blanco...

is ook kwetsie van trainen, Ik rij geen wedstrijden meer dus is nu niet meer van toepassing

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Re: Voorlezen met een instructie setje waarom eigenlijk niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:58

Ik rij soms de proeven uit mijn hoofd als ik geen voorlezer heb. Ik zou heel graag willen dat we met een oortje zouden mogen starten, dan kan ik de proeven gewoon opnemen en heb ik helemaal geen voorlezer meer nodig, ideaal lijkt me dat, maar helaas ook niet toegestaan.. Met zo'n instuctie setje kan ik me het dan nog wel voorstellen ivm aanwijzingen enz.

V i d a l & R i e n a & D i a n a & T i a l d a & Y l d a u

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:07

Ik ga regelmatig mee op wedstrijden als groom en tevens voorlezer.
Ook regelmatig op wedstrijden geweest waar je dan 5 of 6 banen naast elkaar hebt. Mocht het dan ook nog een beetje waaien dan ben ik daar niet blij mee.

Nu leert de ruiter altijd wel de proef uit het hoofd en krijg ik achteraf een ijsje/glaasje cola om de stembanden weer tot leven te wekken. Maar wat zou ik blij zijn als er met een oortje gereden zou mogen.
Zeker in deze tijd waar communicatie bijna geen grenzen heeft moet zoiets toch wel te realiseren zijn.

Het 2e kastje in de auto zou idd een hele goede oplossing zijn.

Ik teken ervoor en de persoon die op het paard zit ook.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:12

Je hebt ook gewoon oortjes die op dezelfde zender staat xD, daar kan de voorlezer in praten, dit kan ontvangen worden door menner en jury. Als je een jurylid neemt die alleen hoeft te luisteren naar de voorlezer ter controle dan heb je het probleem valsspelen opgelost.

Hey, jij ook hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:53

smurfje schreef:
Ze zijn er erg strikt in. Heb zelf een keer contact opgezocht met de wedstrijd organisatie. Meisjes ging hc b dressuur starten met mijn paard. Ze was zo zenuwachtig dat ze me op het voor terrein al bijna niet meer hoorde. Gevraagd of ze haar oortje in mocht houden tijdens de proef. En dan naast de auto de proef voorlezen zodat ze me in de auto konden horen. Dit was absoluut niet mogelijk. Zelfs niet bij het starten van hc, en met mij naast de auto. Jury was er niet van te overtuigen.

Eerste proef ging redelijk. Tweede proef moeten afgroeten omdat ze al 2x de verkeerde kant op gereden was door de zenuwen. Thuis reed ze de proeven uit haar hoofd. Op wedstrijd volledig blanco.

Maar zeker wel dat er veel tips gegeven worden door mensen naast de ring.


Dan vraag ik me toch af wat voor juryleden er zitten als er veel tips gegeven worden door mensen naast de ring....

KimD

Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 19:59

Fotografie91 schreef:
Het klinkt altijd zo leuk je proef uit je hoofd leren.
Maar ik start met 1 pony in de B
en met de andere in het Z en binnenkort met een andere in het L
dat zijn dus 6 proeven uit je hoofd leren!
Dan kan je zeggen dan moet je iedere wedstrijd maar 1 pony mee nemen.
dat klinkt ook leuk, maar dan rijd met iedere pony misschien 5 wedstrijden per jaar gezien het weinig wedstrijden in het mennen :)
Of te wel lastig haha !


Dat is te oefenen. Ik start niet met paarden, maar met honden.

In Engeland moest ik met drie honden, zes verschillende ronden verkennen verdeeld over zestien ringen.

Dat vergt concentratie en oefening, maar dat gaat prima. :j

Is met het oefening echt wel te leren. :j


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

pluisbeer

Berichten: 953
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Voorlezen met een instructie setje waarom eigenlijk niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:19

Proeven uit je hoofd leren. alleen bij hoge uitzondering voor laten lezen bijv. bij verstandelijk beperking

pluisbeer

Berichten: 953
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 20:30

Proeven uit je hoofd leren. alleen bij hoge uitzondering voor laten lezen bijv. bij verstandelijk beperking


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers