Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 11:39

Elisa2 schreef:
Heel erg verstandig! genoeg mensen die afhaken na het "leasen" omdat ze het teveel werk vinden.


En wat je er allemaal voor over moet hebben.
Persoonlijk bij mij:
Minder op vakantie
Minder luxe leven qua uiteten etc
Dagjes weg goed plannen
Verjaardagen niet altijd tot het laatst etc etc.
Uitgaan nooit gedaan dus nooit last van gehad maar is zeker iets waar je rekening mee moet houden.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1


Yom
Berichten: 3750
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 12:49

Het is denk ik ook een zaak van (geld en) geluk hebben. Mijn dochter is 20 en rijdt (reed) nu M1 niveau, maar dat is met het eea aan pech gegaan.

Wel is ze toch wel een van de jongste die met de wedstrijden hier mee rijdt, dus qua leeftijd moet dat zeker kunnen.

De pech bij haar zat hem in de gezondheid van pony en paard waarmee ze gereden heeft. Pony heeft ze bijna 2 jaar gehad maar geen geluk (kreupel, droes, kreupel, einchus, weggegeven) en daar is ze de B niet mee uit kunnen komen met al die pech.

Ik heb helaas het geld niet om een paard te kopen en op te draaien voor evt medische kosten dus dat was geen mogelijkheid. Verder komen we niet uit de paardenwereld dus geen idee hoe we aan een goed bij te rijden/te leasen paard moesten komen. Ze kon wel wat bijrijden maar daar mocht ze dan weer geen wedstrijden mee rijden. Uiteindelijk ergens terecht gekomen waar je voor veel geld een paard kunt leasen en als eigen mag beschouwen. Maar dat was ook met heel veel hangen en wurgen (wij zeggen door medische dingen, eigenaar noemt allerlei andere redenen waardoor ze zelf geen kosten hebben om eens iets uit te sluiten)

Daar is ze tot M1 +7 mee gekomen en het rijden ging gewoon echt niet meer. Denk dat het lijf vh paard door haar verleden verder niet aankon.

Dus een heel goed, gezond paard is ook nodig om verder te komen. Daar moet je dus naar gaan zoeken om te vinden hoe je er zo een kunt rijden. Door kopen? door te rijden voor en fokker? anders??

Op de manege moet je het i.i.g. niet zoeken, daar leer je de basis maar daar kom je niet zo ver mee als jij zou willen.

Dus geld, veel geluk, goede instructie en heel veel doorzettingsvermogen en je komt een heel eind

Succes!

Happy_Hippie

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:08


Volg ons ook op instagram Ultra_Happy_Hippie
Wil je graag foto's of video's van je dier of voertuig, neem vrijblijvend contact op! https://www.chaysfotografie.com

Svadilfari1

Berichten: 697
Geregistreerd: 28-07-17

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:42

Wow wat zien ze er beide goed uit! Dat is zeler inspiratie!

Das Glück der Erde, liegt auf dem Rücken der Pferde!

DreamAmazone

Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 20:33


Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 20:35

Ga ervoor! :D

DreamAmazone

Berichten: 9
Geregistreerd: 06-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-18 23:39

Tallie1979 schreef:
Ga ervoor! :D


yes we gaan ons best doen!

Vitta
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 01:14

Fijn dat ik dit topic tegenkom, ik wil ook graag verder komen in de sport. Heb een merrie met veulen, zij is nu weer drachtig (van Totilas) en ik wil elk jaar een veulen fokken, zodat ik straks goede paarden heb en volgend jaar nog een fokmerrie erbij. Het zal dus pas minimaal 4 jaar duren voordat ik weer kan beginnen met rijden. Ik heb ook nog een pony, die is vier en kan goed bewegen, maar of ik daar ver mee kan komen in de sport... ik ben nu 26, is dat niet te oud? Ik heb altijd gereden sinds mijn 9e, ook veel jaren weinig tot niet gereden. Het valt ook niet mee om een stal te vinden waar je veel kunt rijden op ervaren paarden, meestal zoeken ze ruiters om jonge paarden door te rijden of te beleren, ik ben niet zo'n held :P of mensen met al wedstrijdervaring. Of zou ik mij echt geen zorgen hoeven maken om pas op mijn 34e 8 paarden op een dag te kunnen rijden. Want ik hoor vaak dat je alleen heel goed kunt worden door veel te rijden... tenminste meeste topamazones rijden wel minstens 5 paarden per dag.

Vitta
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 01:19

Kadankovitch schreef:
De beroemde Jo Rutten, herbegon toen hij vond dat hij zijn zaakjes op orde had, dat was na zijn 40ste. En hij werd een van de beste dressuurruiters van zijn tijd in Nederland. Hij is slecht één van de vele voorbeelden die ik zou kunnen geven van mensen die op gevorderde leeftijd [40 is niet oud] her- of begonnen met paardrijden.
Paardrijden is een van de weinige sporten die men nog op hoge leeftijd op topniveau kan uitoefenen.
Dus DreamAmazone, u kunt er zeker vol voor gaan. Wat men in eerste instantie nodig heeft is 'de wil/zin' om te rijden, ietwat doorzettingsvermogen en een beetje geluk. Want zonder 'geluk' vaart niemand wel.
Trouwens, als ik het goed begrijp bent u 20. Dat is toch echt niet 'oud'. Ik bedoel het echt niet neerbuigend of kwetsend in welke zin dan ook, maar met 20 jaar is men pas 'volwassen'. De toekomst ligt nog helemaal open voor u, ook wat betreft paardrijden.
Het enige wat ik u kan aanraden; besteedt de meeste aandacht in vinden van goede begeleiding en spaar daar het minst op. Niet een matig en/of slecht paard, maar matige en/of slechte les , zijn de belangrijkste redenen waardoor u niet zou slagen. Leeftijd is eigenlijk nauwelijks belangrijk.
Ik wens u veel succes; ga ervoor !


Gelukkig, er is nog hoop :') :D

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 07:09

Vitta schreef:
Fijn dat ik dit topic tegenkom, ik wil ook graag verder komen in de sport. Heb een merrie met veulen, zij is nu weer drachtig (van Totilas) en ik wil elk jaar een veulen fokken, zodat ik straks goede paarden heb en volgend jaar nog een fokmerrie erbij. Het zal dus pas minimaal 4 jaar duren voordat ik weer kan beginnen met rijden. Ik heb ook nog een pony, die is vier en kan goed bewegen, maar of ik daar ver mee kan komen in de sport... ik ben nu 26, is dat niet te oud? Ik heb altijd gereden sinds mijn 9e, ook veel jaren weinig tot niet gereden. Het valt ook niet mee om een stal te vinden waar je veel kunt rijden op ervaren paarden, meestal zoeken ze ruiters om jonge paarden door te rijden of te beleren, ik ben niet zo'n held :P of mensen met al wedstrijdervaring. Of zou ik mij echt geen zorgen hoeven maken om pas op mijn 34e 8 paarden op een dag te kunnen rijden. Want ik hoor vaak dat je alleen heel goed kunt worden door veel te rijden... tenminste meeste topamazones rijden wel minstens 5 paarden per dag.


Mooi idee. De uitvoering is denk ik niet te betalen (kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar de meeste mensen niet).

Daarnaast zijn er ook mensen in de top en op hoog niveau die er bv maar 2 of 3 hebben. Die mensen geven ook veel les en de jonge paarden worden door anderen gereden.

Ik rij zelf nu PSG, het is niet de top maar toch al wel wat boven de basissport. Dat niveau heb ik nu met 1 paard. Mijn andere paard is 4 en spring ik mee. En dan rij ik voor een ander nog altijd 1 paard. Afgelopen 5 jaar een jonge hengst opgeleid tot Z2 en is nu te koop. Nu rij ik daar weer een jong paard in. Dus heb er geen 8 nodig, ik rij vanaf jongs af aan al eigenlijk en de laatste 10jaar minimaal 1 per dag gemiddeld. Het gaat erom in mijn ogen dat je vaker te paard zit dan op een manege. En belangrijk goed les te krijgen.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Vitta
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 14:17

Ik heb ze aan huis en opfok is hier niet zo duur ook. Als je ze allemaal op een pensionstalling zou moeten houden, dan wordt het idd onbetaalbaar voor velen. Het is niet de bedoeling ze later allemaal te houden, maar beetje handel, opleiden en dan verkopen. Alleen als er misschien een hele goede tussen zit, om die te houden.

Wat ts ook zou kunnen proberen is een tijdje te werken bij een goede dressuurstal als working student, gewoon voor kost en inwoning, kan je vaak veel les krijgen en paarden rijden.

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 16:53

Maar je vergeet dat de wedstrijdsport niet goedkoop is met alles wat erbij komt kijken.
Daarnaast moet je veel lessen nemen en dus in jezelf investeren, dat is ook alles behalve goedkoop en misschien nog wel duurder dan de paarden aan huis houden. (weet ik uit ervaring, die van mij staan bij mijn ouders aan huis en weet dus alles van de kosten).

Ik denk dat een hoop mensen zichzelf overschatten, daarnaast onderschatten wat ze ervoor over moeten hebben. En dan ben ik zelf niet een topsporter en eis ik niet eens iedere dag elk paard te trainen.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1


MirtheT

Berichten: 150
Geregistreerd: 10-03-18
Woonplaats: Ergens in Gelderland

Re: Ben ik te oud om te kunnen paardrijden op hoog niveau?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 17:06

Ga ervoor! :D Waar een wil is is een weg, ik weet zeker dat het je gaat lukken!

MT’s Vicky BG♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 12 bezoekers