Kosten delen autovakantie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Wazige
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-18

Kosten delen autovakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 12:43

Wij gaan al ruim 10 jaar met vrienden op vakantie en rijden jaarlijks tussen de 4000 en 6000 km.
We delen altijd samen de benzine maar na 8 jaar is mijn auto meestal weer aan vervanging toe i.c.m. privegebruik. Hun auto daarentegen lijdt een stuk minder. Ik heb dus meer kosten aan banden, remmen e.d.
Is het vreemd als ik daar een bijdrage voor vraag, omdat onze auto meer lijdt ?


laura1987

Berichten: 7126
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Ergens

Re: Kosten delen autovakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:46

Je kan toch voorstellen om een keer met hun auto te gaan?
Of desnoods samen een auto huren, dan heb je de afschrijving van je eigen auto ook niet.

https://www.doneeractie.nl/woning-van-f ... CjcnBszQol]HELP bokker Palmera nadat ze alles verloren is na een vulkaanuitbarsting

Lavita330
Berichten: 4509
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:16

Ja, ik zou dit wel vreemd vinden. Het gaat op dat moment alleen over de vakantie en de rest van het jaar hebben hun er toch niks mee van doen wat jij met je auto doet? Kun je idd niet voorstellen om met hun auto te gaan?

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:18

Als je het al 10 jaar zo doet dan zou ik het een beetje vreemd vinden om opeens een bijdrage te vragen.
Vind het nog knap dat je er 8 jaar mee doet. Hier zijn ze na 4/5 jaar echt wel op. :')

Dan maar voorstellen om samen een auto te huren of met hun auto te gaan?

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:19

Voor zo'n afstand is het niet raar een bijdrage te vragen, maar achteraf is niet zo handig.
Maar je kunt het bespreken; nee heb je, ja kun je krijgen...

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Wazige
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 13:24

Auto huren terwijl je er één voor de deur hebt staan is hetzelfde als naar de prutsmutsen gaan terwijl je getrouwd bent.

Anoniem

Re: Kosten delen autovakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:26

Behalve dan dat je vrouw als het goed is niet slijt van een vakantie, en die auto blijkbaar wel. :+

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:27

Dat valt wel mee hoor, een huur auto lijkt een mooie oplossing. Beide helft huur betalen, ipv een bijdrage.

Anders lijkt het me niet dat je nu ineens een bijdrage kan gaan vragen. Ik zou het wel raar vinden. Maar misschien je vrienden niet. Dus ik zou eht eens bespreken, of er een oplossing kan komen.


Wazige
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 13:29

Ik ben er niet op uit om geld te vragen, maar als ik de bijrijder was zou ik het niet vreemd vinden om eens te informeren naar een bijdrage.

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:30

Maar dat hun auto minder lijdt heeft toch met verschillende factoren te maken.. ander merk/type, misschien beter onderhouden tussendoor, minder privegebruik. Dat jij meer privé rijdt en jouw auto sneller lijdt is toch eigenlijk jouw probleem? Die ene vakantie in het jaar staat daar mi los van.

Cioccolato

Berichten: 6547
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kosten delen autovakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:31

Dat ligt er ook aan hoe de andere kosten zijn verdeeld. Daar hebben wij geen kijk in.
Huur huis, boodschappen, etc? Wordt daar iets in recht getrokken?
Of het ene jaar jullie auto, dan het jaar hun auto. Lijkt me sws een leuke oplossing ipv geld.


Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:31

Ik zou niet nu ineens nog met een bijdrage komen nee.
Hooguit eens opperen of zij ook eens kunnen rijden, gewoon met de uitleg dat je auto er onder begint te lijden.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:33

Wazige schreef:
Wij gaan al ruim 10 jaar met vrienden op vakantie en rijden jaarlijks tussen de 4000 en 6000 km.
We delen altijd samen de benzine maar na 8 jaar is mijn auto meestal weer aan vervanging toe i.c.m. privegebruik.


Zoals je het schrijft klinkt het alsof jij elke 8 jaar een nieuwe auto moet kopen door die vakanties, maar als het goed is heb je in die 10 jaar toch maar 1x een nieuwe auto gekocht? Weet je wel zeker dat je zoveel langer door had kunnen rijden zonder die 8x5000=40.000 kilometer die je in die 8 jaar aan vakanties hebt gereden?
Van die 40.000 kilometer is er volgens jou dus 20.000 op 'rekening' van je vrienden gereden, wat neerkomt op dat jij per jaar 2000-3000 kilometer 'voor hun' rijdt. Wat voor bedrag zou je daar dan tegenover willen stellen?

Waarom niet gewoon suggereren om voortaan om en om elkaars auto mee te nemen op vakantie? Dat lijkt me veiliger voor jullie vriendschap dan ineens geld gaan vragen voor je nieuwe auto...

Wazige
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 13:50

Ik zie aan de reacties al dat het geen goed idee is. Doordat ik na mijn laatste vakantie van 4000 km veel onkosten aan mijn auto had dacht ik eraan omdat dit grotendeels komt door slijtage. Aangezien ik de enige chauffeur ben waar iedereen vrede mee heeft is het dus altijd onze auto. Hun auto is geen optie omdat die te klein is voor vakanties.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:11

Het is op zich niet vreemd om daarvoor iets in rekening te brengen maar dan wel vooraf aan de vakantie te bespreken en niet achteraf mee aan te komen. Als zij je enkel de helft van de brandstofkosten betalen dan is dat ook niet geheel terecht uiteraard want allicht dat je auto slijt van zoveel kilometers.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:17

Gewoon de volgende keer vooraf bespreken. Meestal heb je na ong 15.000 een kleine beurt, waarom vraag je niet de helft van dat bedrag als slijtage bijdrage naast de gedeelde brandstof kosten? Je weet onderhand wat dat normaal gesproken kost. Dat zal een aardig deel van je extra kosten dekken lijkt me.

Wazige
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-18

Re: Kosten delen autovakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 14:20

Zal het eens bespreekbaar maken. Ff kijken hoe zij erin staan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:24

Als ik probeer te berekenen wat een rit kost doe ik brandstofkosten x2. Ik denk dat dit een realistische benadering is van de meerkost tussen met de auto rijden en de auto voor je deur te laten staan.
Om de beurt rijden is wel de meest eerlijke en makkelijke oplossing.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:24

Moeten dat soort dingen nou echt allemaal tot op de cent uitgerekend worden. Je gaat toch samen met vakantie omdat je elkaar leuk vindt? Misschien hebben jullie in die 10 jaar wat extra kosten aan onderhoud aan de auto (als vraag ik me af of dat echt door die paar weken vakantie komt). Misschien hebben zij wel weer andere dingen aan de vriendschap bijgedragen. Ik zou het lekker laten zitten....

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Wazige
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-18 14:31

Het lijken me vooral de mensen die "meerijden" te zijn die er geen problemen mee hebben. Het gast me niet eens om het geld, maar meer het principe.

Weissjee

Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:32

Ik snap je opzich wel maar achteraf aangeven is niet heel handig. Wij hebben afgelopen zomer(zonder vrienden) 8500 km in 3 weken gereden. De garage was zwaar verbaast dat we geen problemen met de auto hebben gehad en raadde het eigenlijk geen enkele auto aan. Aangezien vaak dit aantal kilometers in een half jaar gereden wordt dus je de auto flink op zijn donder geeft ;). Na de vakantie bleek alsnog de stabilisatiestang kapot te zijn en sinds dit weekend brand er een storingslampje :').

Persoonlijk zou ik geen extreem bedrag vragen aangezien je niet weet of de slijtage van de vakantie komt en je zonder hun wellicht dezelfde vakantie zou doen? Maar met symbolisch uiteten nemen na de vakantie zou ik al tevreden zijn :).

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:33

Maak je hier speciaal een account voor aan

Het gaat wel om het geld anders zou je er niet om zeuren

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:34

Wazige schreef:
Het lijken me vooral de mensen die "meerijden" te zijn die er geen problemen mee hebben. Het gast me niet eens om het geld, maar meer het principe.

Euh, waarom denk je dat? Ik ben altijd de taxi chauffeur bij mijn vrienden/vriendinnen. Tja, zij kunnen weer beter koken, dus ik eet wat vaker bij hen. En ik ben ook gewoon niet zo moeilijk in dat soort dingen.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Selka

Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:37

Anoeska schreef:
Wazige schreef:
Het lijken me vooral de mensen die "meerijden" te zijn die er geen problemen mee hebben. Het gast me niet eens om het geld, maar meer het principe.

Euh, waarom denk je dat? Ik ben altijd de taxi chauffeur bij mijn vrienden/vriendinnen. Tja, zij kunnen weer beter koken, dus ik eet wat vaker bij hen. En ik ben ook gewoon niet zo moeilijk in dat soort dingen.


Precies. Een vriendschap hoeft niet op de weegschaal te liggen toch?

Ik koop veel te veel cadeautjes voor de kinderen van een vriendin en zij geeft spontaan avondjes uit weg. Geen idee wie meer uitgeeft maar dat geeft niks want het gaat om het idee.

De auto zou ook slijten als jullie zonder de vrienden dezelfde vakantie zouden maken. Of wil je ook het gewicht van de passagiers uitrekenen en zo de slijtage nagaan? ;)

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Kosten delen autovakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:41

Je kan overwegen om de exacte benzinekosten te vervangen door een km vergoeding, zoals bedrijven dit ook vaak doen.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aman2002, Dries1990, TamaraFloor en 12 bezoekers