Slechte punten dressuur wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 21:07

Aankomend weekend is het zover mijn eerste wedstrijd sinds 15 jaar :') :+ Wat ik van mijn laatste wedstrijden kan herinneren zijn vooral de slechte punten waardoor ik de ring uit vloog. De hele proef in galop en noem maar op. Heb dus ook regelmatig echt slechte punten gereden. Ben benieuwd naar jullie verhalen over de slechtste wedstrijd die jullie ooit gereden hebben en wat voor punten je dan reed.

Emj_23
Berichten: 1182
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:14

Op mijn allereerste onderlinge wedstrijd, ik was 12, met een oude koppige IJslander merrie, tijdens de wedstrijd gingen ze op de manege met een trekker rondrijden. De hele proef heb ik in galop en bokkend afgelegd. Pony hield echt niet van trekkers, was verder redelijk bomproef. Een jaar later werd ik met dezelfde pony eerste. Het was een lief eigenwijs ding.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:25

Half uur voor de wedstrijd nog lopen kotsen ( niet van de zenuwen maar griep)
Losrijden ging verder top.

Kom de ring in. Hangt er alleen bij C een grote groene kersttak tegen een verder lege bakrand.
Hij vond het echt serieus doodeng.

Heb de laatste 10 meter van de bak de gehele proef niet gezien. Hij ging de hele tijd als ik er op af reed omhoog en dan draaide die zich om.
Dus op een gegeven moment vloek ik een keer iets in de trant van gvd doe nou eens normaal.

Mijn vader las voor en heeft ongeveer 5 x gevraagd, wat moet ik doen? Doorlezen?
Hij snapte er ook geen bal meer van. Hahaha.

Kreeg ik de coupon: stond er op: let op je taal gebruik. _O-

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:30

Ik heb een keer afgegroet tegen het juryhokje in plaats van op x :')

Manege had een nieuw paard gekocht, werd wel heel enthousiast tegen einde van de proef haha

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:34

Ik heb een keer een F6 proefje ofzo in stap gedaan omdat ik niet durfde te draven op dat paard hahaha. En een keer 199 omdat ik allerlei figuren was vergeten. Was toen wel eerste omdat ik de enige was :+

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:37

Ik had ooit eens een fnrs proefje met een jong zenuwachtig ding. Dus was op sommige stukjes tegen m aan t fluisteren, dat hij heel stoer was en het echt niet eng was.

Kwam de jury chagrijnig t hokje uit dat ik mijn klep moest houden, want met dressuur mag je niet praten :')

Was euh tja. :') Ik vind het ook wel een stomme regel haha

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:39

Mijn paard vond de galop beel moeilijk en ik begrenzen. Het was een ring met van die witte hekjes/balkjes. In galop sprong ie zo de bak uit.. gediskwalificeerd

Met mijn vorige paard ben ik een keer in volle galop door andermans ringen gegaan. Ik was zo bang

theadora99

Berichten: 3630
Geregistreerd: 26-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:41

Heb overigens een keer bij een ander gezien die sloeg dr paard zo ongeveer de bak door, was een L proef, paard liep gespannen, onregelmatig met zijn hoofd hoog in de lucht. Jury (iemand die ik redelijk goed ken) is uit het hokje gestapt en heeft diegene verteld dat ze moest stoppen := t was ook wel best heftig, dat meisje was heel kwaad en de jury had er geen verstand van.

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:03

vorige week nog...
durfde niet los te rijden want er zaten al 8 combinaties in een vrij kleine losrijruimte
kon wel ergens achteraf longeren, daarna wat aan de hand gestapt en toen de proef gereden
heb alleen gedraafd, stappen deed ze niet en galop durfde ik de tweede keer ook niet meer
mijn zusje moest nog lachen dat iedereen zo chagrijnig naar mij keek, terwijl ik voornamelijk uit de losrijbak wegblijf om niet voor iedereen het losrijden onmogelijk te maken
na de proef stapt de jury uit met het voorstel om er maar 'vrijwillig verlaten' van te maken omdat ik niet vrolijk zou worden van de punten....

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-18 22:06

Charlotte124 schreef:
vorige week nog...
durfde niet los te rijden want er zaten al 8 combinaties in een vrij kleine losrijruimte
kon wel ergens achteraf longeren, daarna wat aan de hand gestapt en toen de proef gereden
heb alleen gedraafd, stappen deed ze niet en galop durfde ik de tweede keer ook niet meer
mijn zusje moest nog lachen dat iedereen zo chagrijnig naar mij keek, terwijl ik voornamelijk uit de losrijbak wegblijf om niet voor iedereen het losrijden onmogelijk te maken
na de proef stapt de jury uit met het voorstel om er maar 'vrijwillig verlaten' van te maken omdat ik niet vrolijk zou worden van de punten....


Haha! Ben benieuwd wat de punten dan waren?

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:10

Mijn slechtste wedstrijd was dat mijn normaal best wel slome paard er opeens flink de benen in had, en waar ik meestal haar galop in rustig tempo goed uit kon zitten, had ik nu de grootste moeite in het zadel te blijven.
Sturen ging hopeloos, dus geen 1 figuur was goed.

De jury, die ik kende omdat ik vaak schreef voor hem, heeft in een deuk gelegen om me.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:11

Outdoor wedstrijd.
bedoeling was grote volte in galop bij de A. Bak was half open dus ik heb een rondje in galop over het voorterrein gedaan :wave: :') . Hij ging er zo vandoor het losrijterrein weer op. _O- Daarna weer terug de ring in en proefje uitgereden. Pony is erg ondeugend stond erop.
Die jury is me nooit meer vergeten :+

Jillz1
Berichten: 550
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:30

Ooit een keer met jong paard bij onafgesloten ring bij a de bak uitgeschoten. Moest draaien op een wat breder stukje 5 mter verderop. Ben weer naar binnen gegaan en verder prima gereden.raad eens..... de jury had niet eens opgemerkt dat ik ff uit de ring was. Punten waren prima verder zonder opmerking over ring verlaten.

Maar ook wel eens met 2 jury's 45 puntwn verschil gehad. Bij 1 bijna verliespunt en bij ander winstpunt

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:37

L_iek schreef:
Haha! Ben benieuwd wat de punten dan waren?


ik heb de prijsuitreiking maar niet afgewacht, er moesten nog 15 na mij, dus dat duurde me een beetje te lang
heb weleens eerder gehad dat ze zo druk was dat stappen er niet in zat, dan 1-en voor de staponderdelen en een nul op het eind voor de stap bij de gangen, 'niet getoond'

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:40

Ik had een outdoor, op het gras met witte hekjes.
Aan het eind van de uitgestrekte galop was er geen rem en stuur meer... dus verlieten we onvrijwillig (ik :') ) de ring met 2 verliespunten.
Andere proef gelukkig 3 winst gereden dus dat hield de stand nog goed.

Nynkefleur

Berichten: 388
Geregistreerd: 17-12-16
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:40

Ik ben een keer met een fnrs proef gediskwalificeerd. Was f4, moest een volte in galop rijden. De pony dacht daar anders over en besloot de andere kant op te rennen. Ik wilde herstellen maar toen kreeg ik een seintje dat ik moest stoppen.
Dat was 7 jaar geleden trouwens.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:41

In mijn dressuur tijd (ja gewoon gehad als westernruiter :D ) een keer vergeten aan te singelen. Dus daar ging ik. In de eerste bocht. Recht voor het juryhokje. Met zadel en al. _O-

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:49

Ik had gister wedstrijd.. Een oefenwedstrijd dressuur in de B. Ik rij zelden wedstrijdjes.. Vind ze wel heel leuk om te doen, enkele keer per jaar. Gewoon om te kijken hoe we ervoor staan. Plus we rijden daar door de weeks niet serieus genoeg voor.

Mijn eerste wedstrijd met mijn jonkie was 2 jaar geleden. Zijn eerste en voor mij toen sinds lange tijd ook weer. De spanning werd hem iets teveel waardoor hij een andere proef ging lopen dan geoefend hij kon spontaan geen voltes meer draaien en wou heel graag de ring uit. Toen waren we dus uiteraard laatste haha.

Vorig jaar heeft hij een ongeluk gehad en is half blind geworden.. Dus zaten wedstrijdjes er ook niet in. Maar gister dan eindelijk weer geprobeerd.

We reden 2 proeven omdat ik wel verwacht had dat de 1e moeilijk zo gaan. Bij de 2e was hij meer ontspannen en beter te rijden. Maar in beide gevallen verwachtte ik geen topscores en al helemaal geen plaatsing. De eerste proef had ik maar 171 punten.. Maar de 2e proef heeft ons geplaatst voor een 4e plaats met 183 punten. Dus mochten een rozetje en prijs in ontvangst nemen.

Dus soms voelt een proef misschien niet zo fijn, van de buitenkant kan het heel anders overkomen!

Iris82

Berichten: 39848
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 22:56

Ik reed op een paard dat al van galop wisselde als je je been wat naar achter legde. Ik reed de volte in galop in de B maar ze nam 'm te krap dus ik duw met m'n been en ze springt om, ik wissel haar weer terug maar ze springt weer om en ik wissel haar weer terug. Ahum. Denk dat we een paar klassen oversloegen met wissels om de pas op een volte. :')

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:04

Oh, de punten weet ik niet eens meer. Was heel lang geleden, in een manegeproefje. Ik deed mee met het beste paard van stal. Juist dat ene paard waar ik, als uitzondering op de regel, niet zo goed mee overweg kon. Ik vond 't gewoon geen fijn paard.

In galop vloog ik met 'm door de baan. Naar mijn zus, die halverwege stopte met voorlezen, riep ik: waar is die volte, waar is die volte? :') Als het niet in draf kon dan maar in galop, toch? :')

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:09

Ik heb vaak zat proeven volledig verknald, iets met een voorliefde voor sensibele en alerte paarden wat niet altijd ideaal is op een wedstrijdterrein met veel drukte en gestreste mederuiters. Vaak genoeg ineens een paar meter opzij gevlogen, bokken gehad in mijn proef, wissels op plekken waar ze niet horen, verzin het maar. Maar eentje springt er toch wel bovenuit.
Een aantal jaar geleden had ik me op miraculeuze met mijn jonge, rille pony geplaatst voor de (indoor) regiokampioenschappen. Vol goede moed begon ik mijn proef, maar er was 1 probleem, een nogal groot probleem. Langs de gehele lange zijde bij E zat een donkere berging. Mijn pony was zo bang voor die berging dat ik de helft van de bak gewoon niet kon meer kon gebruiken. Dus mijn punten waren niet erg hoog, is niet zo gek als je geen fatsoenlijk figuur kunt rijden. Ik had dus bij 1 jury net een verliespunt, bij de ander net niet. Sta je dan op de kampioenschappen, rijd je een verliespunt.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:13

Ik heb 2 selectie proeven verknalt.
1 kon ik niks aan doen, kwam een grote groep motorrijders voorbij en mijn ring lag aan de weg, toen naaide mijn paard eruit.

En 1 keer, ook een outdoor wedstrijd, was er aan 1 zijde van de ring een hek met allemaal spandoeken.
Ik heb aan die kant de hoefslag niet aangeraakt. :')
Punten zou ik zo niet weten, maar het was niet veel. :')

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:41

Ik heb eens een -voor het beeld- keurige proef gereden, maar met ontzettend lage punten, omdat ik een aantal oefeningen niet had uitgevoerd, dus een record aantal enen op de coupon. Dan kelderen je punten hard, kan ik je vertellen. :P Het was gelukkig geen verliespunt. Het was een oude M2-proef en als je gewoon geen sb of travers reed, dan had je er al vier te pakken. Alle omstanders vroegen zich af hoe ik ooit zo weinig punten had kunnen krijgen, want het zag er niet verkeerd uit.

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:53

Een aantal jaar geleden zou ik meedoen aan een onderlinge wedstrijd maar helaas was mijn paard niet fit genoeg. Het is een jaarlijks georganiseerde wedstrijd waarbij zo goed als iedereen op stal meerijdt dus altijd heel gezellig. Ik mocht van een stalgenoot wel op haar paard meedoen zodat ik toch kon rijden die dag. Ze waarschuwde mij wel, tijdens de proef is hij erg haastig dus ik hoefde geen hoge punten te verwachten.
Tijdens het losrijden was het een braaf, sloom dier welke duidelijk liever lui dan moe was, ik dacht al dat mijn stalgenoot een grapje maakte. Tot ik de ring in ging :')
Hij was goed stuurbaar en hij stapte, draafde en galoppeerde wanneer dat moest, maar dan gewoon allemaal heeeel erg snel. Alsof je een normale proef bekeek die versneld afgespeeld werd. Alsof hij dacht, hoe sneller ik klaar ben, hoe sneller ik de wei weer op kan, doeeeei.
Als het een wedstrijdje was geweest: wie rijdt de proef het snelste uit, dan had ik gewonnen, ik heb denk ik anderhalve minuut over de hele proef gedaan. Gelukkig was het onderling en vooral voor de lol, anders had ik een heel mooi verliespunt gereden :')

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:57

3 weigeringen op de eerste hindernis, dus moest de bak verlaten. In de lessen sprong ze altijd goed. :')