Slechte punten dressuur wedstrijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nienke89

Berichten: 1605
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Ja, aanwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 23:02

Mijn aller eerste wedstrijd was een sprintwedstrijd op een eigenwijze pony die gooide ineens het gas er op en had het bit vast. Hij sprong gewoon wat hij tegen kwam en ik kon me alleen nog maar vast houden. Tot hij op het aller laatst een hindernis toch weigerde en ik wel sprong. De rest van er parcours huilend met een mond vol zand afgemaakt terwijl er iemand naast me rende en de pony vast hield.

Later eens met een verzorgpony in de stromende regen onderling gestart. Bij het groeten ging hij op de achterbenen staan. Stond er op m'n protocol "groeten behoort op 4 benen te gebeuren" :').

En ook een super domme ook op een onderlinge, moest in de proef een paar seconden stil staan en uit gewoonte groette toen... Ik keek toen zo geschrokken naar de jury dat die erg moest lachen en ik mocht toch m'n proef verder rijden.
Stond op het protocol, erg vriendelijke ruiter...haha!

Fietsen is gezond, eet meer fiets :D
Once upon a time can happen anytime


Libera

Berichten: 3963
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 00:44

Haha vorige week nog... ging ZZL starten maar ik kreeg 'm de losrijbak geeneens fatsoenlijk door. Zijn vriendje stond namelijk bij de trailer en daar wilde hij ook naartoe. Dus eerst dacht ik dat ie me dr af zou bokken maar dat viel mee, wel steeds stoppen en vliegensvlug omdraaien, stilstaan en niet meer naar voren willen, vanuit het niets vol achteruit rennen, etc. Dus uiteindelijk maar gewoon alleen gestapt en daarna de proef ingegaan.

Kreeg al allerlei medelijdende blikken van de competitie, en dat ze het zo sneu voor me vonden. Maar in de ring ging het eigenlijk best goed en had ie maar 2x een uitspatting! Paar 2en 3en en 4en op mn protocol gehad, en uiteindelijk 3de geworden met 58% :')
Vraag me nog steeds af hoe slecht de rest dan wel niet reed, zaten iets van 10 combinaties in mijn klasse _O-

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Hutcherson

Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 02:11

Ik op mijn allereerste FNRS proefje op de manege. Zenuwachtig als hell, net de pony ovvergenomen van iemand anders uit de vorige groep. Beetje inrijden. Bakdeur gaat open, mijn naam wordt geroepen. Ik ga ernaartoe. Moeders mee met de proef op papier. Paard wilde de bak niet in.
Uiteindelijk gelukt. 'A - X binnenkomen in arbeidsstap, X halthouden en groeten' galmde mn moeder door de bak. Ik wend op mn netst af bij A, stap naar X. Precies op x halthouden. Bedenk me, 'ik heb mn zweep nog in mijn rechterhand' pak stiekem de zweep vast met mijn linkerhand terwijl ik groet met de rechter. Pak alles weer op. 'X C arbeidsstap, bij C op de rechterhand' galmt het weer.
Ik stap naar C wend netjes af. Kom langs mijn voorlezende moeder langs de bakrand... 'andere rechts' fluistert ze. Sh*t.
Ik was een na laatste ofzo :')

Sherivey
Berichten: 8483
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 03:48

Ik reed een van mijn eerste binnen-wedstrijden op mijn toenmalig arabiertje. En hij liep, euhm, als een arabier. Koppie omhoog, opgeheven staart en hoge drafpassen.
Er zullen vast een paar goede figuren tussen gezeten hebben, maar de gehele proef is zo ongeveer in showdraf gereden.

Na afloop kwam een jong manegemeisje naar me toe 'wat loopt jouw pony mooi zeg!' :') In ieder geval was iemand blij met mijn showpaardje _O-

:wave:

L_iek
Berichten: 9663
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-18 11:08

Wat een verhalen, heb er meteen een stuk meer vertrouwen in!

Fennee
Berichten: 2501
Geregistreerd: 14-08-11
Woonplaats: Provincie Drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:48

Mijn pony kende de proef uit haar hoofd na 3x ‘m gereden te hebben. Dus dacht ze: ik doe ‘t wel, ga jij maar gewoon zitten.
Dat ik toch invloed op haar wilde hebben vond ze niet grappig en ging ze op sommige stukken maar willekeurige onderdelen uit de proef uitvoeren. En als ik dat corrigeerde ging ze maar eigen ‘oefeningen’ zoals bokken etc. bedenken. Uiteindelijk viel het nog mee met rond de 170 punten omdat ze het op andere momenten wel met me eens was :+

:)

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:18

Ik heb nooit echt slechte proeven gereden. Meestal kwam ik wel met een winstpunt thuis.

Voor het ruiterbewijs moest je toen ook proeven rijden. Toen reed ik nog geen wedstrijd en mijn pony was een beetje vlug. Mijn voorlezer moest een nieuw pr neerzetten en kon het amper bijhouden :')

DreamGuide

Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Slechte punten dressuur wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:39

Heb wel eens voor de eerste proef 190 gereden en tweede proef 160, dat was wel een bijzonder groot verschil in punten, zeker omdat ze tijdens beide proeven gewoon braaf was, zoals ze normaal is, geen bijzondere situaties :+

En ja, standaard leuke situaties met juryhokjes die op een aparte manier staan. In een struik ofzo. _O-

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:46

Charlotte124 schreef:
vorige week nog...
durfde niet los te rijden want er zaten al 8 combinaties in een vrij kleine losrijruimte
kon wel ergens achteraf longeren, daarna wat aan de hand gestapt en toen de proef gereden
heb alleen gedraafd, stappen deed ze niet en galop durfde ik de tweede keer ook niet meer
mijn zusje moest nog lachen dat iedereen zo chagrijnig naar mij keek, terwijl ik voornamelijk uit de losrijbak wegblijf om niet voor iedereen het losrijden onmogelijk te maken
na de proef stapt de jury uit met het voorstel om er maar 'vrijwillig verlaten' van te maken omdat ik niet vrolijk zou worden van de punten....


Waarom ga je dan op wedstrijd? Of was het plotseling dat je niet meer durfde? Anders snap ik het niet helemaal..

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:53

ik was nog ontzettend jong en had geen eigen pony. Mijn oom was zo vriendelijk dat ik de pony van mijn nichtje regelmatig mee mocht nemen met wedstrijdjes. Tijdens het losrijden kreeg ik de pony niet aan het draven of galoperen, ze wilde alleen stappen. Tot dat ik het had opgegeven.. Net op het moment dat ik het niet verwachtte, begon ze te rennen! en ik kreeg haar niet meer gestopt! ik vloooog kriskras tussen de losrijdende ruiters en paarden door. Eenmaal in de ring was de pony uitgeput.. uit zenuwen en schrik liet ik tijdens de proef 5x mijn zweepje vallen. geen succes dus

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:23

Naar mijn mening was mijn slechtste proef op een drukke knuffelkont (manege). Na de eerste galop ging het tempo sterk omhoog, tijdens de tweede galop pakte hij zijn bit vast en mijn instructrice was like 'Volte?' :') (moest ik daar rijden maar kreeg ik niet voor elkaar kuch) Ik probeerde hem om te trekken maar dat ging ook niet helemaal dus het resulteerde in een halve volte met een gigantisch grote helft en afwenden enorm scheef, vanwege het hoge tempo :+ Maar dat scheelde geloof ik 2,5 punt anders had ik gewoon mijn punt gehad.
Jurytechnisch mijn slechtste proef was op een andere lieverd, die minder druk is, maar die jury was gewoon gigantisch streng. Ik werd overal gigantisch laag op gepunt, terwijl het gevoelsmatig wel goed ging (en er hadden maar 2 mensen op de gehele wedstrijddag hun punt geloof ik :')) en ik kreeg zelfs een 2 voor halthouden, omdat de pony niet graag stilstaat en dus na een halve seconde weer dacht van 'ik heb toch halt gehouden?' Dat scheelde 17,5 punt in totaal met een winstpunt :')

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Charlotte124

Berichten: 79
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 19:47

AmoorM schreef:
Waarom ga je dan op wedstrijd? Of was het plotseling dat je niet meer durfde? Anders snap ik het niet helemaal..


niet durfde valt wel mee, mijn paard was zo hectisch dat het mij beter leek om de tweede galop te laten zitten, ook voor lijfsbehoud (ik ben al oud)
deze gaat nog niet zo lang mee op wedstrijd en moet nog wat wennen, ik doe pogingen er goede ervaringen van te maken
de ene keer mooie punten, deze keer was de accommodatie wat te hoog gegrepen
dus over twee weken hopelijk beter!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers