Dressuur in Frankrijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Funest

Berichten: 39
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Kwadendamme

Dressuur in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 08:45

Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje, mijn ouders en ik zijn bezig met het kopen van een boerderij in Frankrijk om daar paarden te gaan fokken en huisjes te verhuren. Daarnaast zijn wij ook actief in de sport en willen we dit graag blijven doen. Helaas heb ik nog niet zo veel ervaring met de wedstrijden in Frankrijk. IS dit ene beetje mogelijk en wat is het nivo? Kan iemand hier mij mee helpen? Anders zouden we in principe ook een paar keer per jaar naar Nederland kunnen rijden maar aangezien mijn zusje en ik alle twee bijna subtop rijden kunnen we in veel klassen starten. Desalniettemin zou het makkelijker zijn als we in de buurt zouden kunnen starten.

Ik hoop dat iemand mij kan hepen met dit? Ik weet er eigenlijk helmaal niks van namelijk. :D

Groetjes!

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:55

Stuur bokker Jes maar eens een pb'tje. Die woont al jaren in Frankrijk en zal je vast wat uitleg kunnen geven :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:23

Ik verplaats dit topic naar Wedstrijd- Vragen.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Dressuur in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:51

Heb je een pb terug gestuurd :)
Zal mijn reactie hier zo ook neerzetten zodat andere er wellicht ook iets aan hebben.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Dressuur in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:59

Jes schreef:
Hallo,

Heel veel verstand van hoe de dressuur precies werkt heb ik niet.
De basis is ongeveer gelijk aan het springen geloof ik.

In principe schrijf je jezelf in voor de proef die je wilt rijden, deze blijven elke maand hetzelfde (dient uit je hoofd te zijn) winstpunten kennen ze in Frankrijk niet.

Je moet hier wel op een manege je Galop 7 of 8 halen (normaal gesproken met theorie en praktijk elke galop vanaf 1 apart) voor buitenlanders die goed kunnen sturen zijn de maneges vaak makkelijker en krijg je alles in een keer en zonder theorie.
Daarna krijg je na een dokters controle je licentie.
Deze licencie kan Club (lager niveau) amateur of pro zijn (voor pro moet je geloof ik galop 8 hebben).
Je licencie staat enkel op jouw naam, je kunt met elk paard starten zolang deze bij de SIRE (voorheen Haras Nationaux) geregistreerd staat.
Registreren:
DA komt een Frans signalement opnemen, dit signalement stuur je (of de DA) samen met het paspoort en een cheque (iets van 120€/paard, enkel fok is goedkoper) naar de SIRE. Binnen een week of drie krijg je alles terug met een nummer van de SIRE in het paspoort van het paard.

Wedstrijden kun je via http://www.ffe.fr opgeven (compet voor amateur en pro wedstrijden, sif voor club wedstrijden).

Voor het fokken, let op dat Frankrijk de Selle Français en andere Franse rassen wil beschermen.
Als jij een paard fokt met buitenlandse papieren maar een Frans adres bij het adres van de fokker kunnen ze moeilijk gaan doen bij het aanvragen van het SIRE nummer (papieren niet terug willen geven, stamboek vragen het paard daar uit te schrijven en je een simpel papier te geven met ouders bekend (origine constaté) voor de wedstrijden heeft dat geen gevolgen maar voor het fokken natuurlijk wel.
Dit is te omzeilen door het stamboek een buitenlands adres te laten gebruiken (ik gebruik mijn moeders adres, rekening en papieren worden wel direct naar mij verzonden).

Overigens kun je met een paard dat ouders onbekend heeft (origine non constaté) enkel club wedstrijden rijden, ook weer om de fokkerij te beschermen.


Ik geloof dat het erg warrig is, maar ik doe alles op mijn telefoon.
Mocht iets niet duidelijk zijn vraag gerust door.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Dressuur in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:41


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Dressuur in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:48

En bereid je maar voor op een cultuurshock... In de krul en benenzwaaiers worden niet geapprecieerd. Lekker klassiek volgens de oude Franse meesters is de boodschap...

Funest

Berichten: 39
Geregistreerd: 09-02-14
Woonplaats: Kwadendamme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 07:25

Bedankt voor de reacties. Ik heb het bericht ontvangen en ga er even lekker voor zitten!. En wat de cultuurshock, bedankt voor de tip maar gelukkig ben ik zelf ook een erg klassiekgeschoolde ruiter en ben ik het ook niet helmaal eens met de meeste rijtechnieken van tegenwoordig. Maar we zullen natuurlijk altijd zien!

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:39

Bokker Leonie87 heeft ook een tijdje in Frankrijk gewoond en dressuurwedstrijden gereden daar. Je kan haar ook een pb sturen eventueel.
Ze heeft er toen heel wat werk aan gehad om alles uit te zoeken.

lizy29

Berichten: 6238
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 08:33

maximuss schreef:
En bereid je maar voor op een cultuurshock... In de krul en benenzwaaiers worden niet geapprecieerd. Lekker klassiek volgens de oude Franse meesters is de boodschap...


Klopt voor tijdens wedstrijden.
Tijdens de lessen en dan met name op lagere niveaus zie ik er vooral heel veel rondrijden met een belabberde houding en hangend in de teugels.

16969
Berichten: 92
Geregistreerd: 09-05-10

Re: Dressuur in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 09:39

kijk eens op de site van FFE, onder Diciplines kun je dan bij Dressuur, de proeven niveaus, en wedstrijden vinden!