Toezicht op welzijn bij inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marjolein95
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-10-13

Toezicht op welzijn bij inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 14:35

Er is vandaag een groot paardenevenement bij mijn ouders in het dorp, waar ik net even bij het ZZ-springen ben gaan kijken. Eén ruiter sprong er bij het inrijden uit: hij liet zijn paard strak met de kin op de borst lopen en was constant aan het zagen. Ik heb zo'n twintig minuten bij het inrijden gekeken, dus dit was geen momentopname. In het parcours had hij één weigering, waarop hij zijn paard vlak voor de sprong flink met de zweep sloeg. Bij een tweede weigering gebeurde hetzelfde en tussendoor sloeg hij flink zijn sporen in de romp van zijn paard.

Het viel echt op dat deze ruiter zoveel onvriendelijker reed dan alle andere deelnemers. Het verbaasde me dat er niks aan gedaan werd door de organisatie (bijvoorbeeld diskwalificatie oid). Omdat ik niet zo thuis ben in wedstrijdreglementen, vroeg ik me af of er nooit toezicht is op paardenwelzijn/diervriendelijkheid bij het inrijden en tijdens de proef om deelnemers aan te spreken/maatregelen te nemen? Ik heb thuis even de naam van betreffende ruiter opgezocht, zou ik nog iets met deze informatie kunnen?


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 14:50

Ik denk dat je het ‘t beste in zo’n geval op het moment zelf bij het secretariaat kunt melden.
Dan kunnen zij actie ondernemen en een toezichthouder poolshoogte laten nemen als die er is of een jury inlichten.

Ik heb wel eens van iemand gehoord die zelf op een springwedstrijd startte waar ook iemand heel grof aan het losrijden was, die hebben het zelf gemeld op dat moment.
Laatst bijgewerkt door Nouvel op 14-07-18 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjolein95
Berichten: 3
Geregistreerd: 10-10-13

Re: Toezicht op welzijn bij inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-18 14:54

Helaas te laat, maar bedankt voor de tip, onthoud ik voor de volgende keer :) Weet je ook hoe dat af liep?

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Toezicht op welzijn bij inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:23

Volgens mij is diegene toen gediskwalificeerd, ook omdat het paard open was vanwege overmatig spoor gebruik

EllyC

Berichten: 8115
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-18 15:38

Als je zelf geen official bent dan kun je samen met iemand anders dit aankaarten bij de federatie vertegenwoordiger. Er moeten dus twee getuigen zijn. wil je het precies weten kijk dan even in het reglement.

Maar je kunt natuurlijk ook naar de jury/toezichthouder stappen.
Of zelfs de persoon in kwestie aanspreken.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)


Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Toezicht op welzijn bij inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 10:58

Er moet bij springwedstrijden altijd een official als toezichthouder bij het losspringen aanwezig zijn. Die kan en mag ingrijpen in gevallen waarin dat nodig is. Je kunt onvriendelijk gedrag van de ruiter tov zijn paard altijd melden bij die persoon. Het secretariaat kan en mag er niks mee.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Ilona__, spookyskippy en 34 bezoekers