Wedstrijd rijden met hitte.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Bonnelover

Berichten: 1532
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: Noord Nederland

Wedstrijd rijden met hitte.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-18 16:30

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat andere Bokkers hun mening is over wedstrijden rijden met deze warmte.
Natuurlijk is het aan de ruiter zelf, maar er zullen ruiters zijn die gewoon willen starten ondanks de hitte.

Gelukkig passen veel verenigingen hun starttijden aan, maar goed beginnen om 8 uur is nog lekker met rijden. Maar als 28e ben je pas rond half 12 aan de beurt.

Ben benieuwd wat jullie vinden en wat evt de organisatie of KNHS hieraan moet/kan doen.


Laurievc

Berichten: 4406
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Wedstrijd rijden met hitte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:33

[SV] Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Gelijkaardig topic die vanochtend geopend is :)
Ik ga enkel als ik 's ochtends de eerste proef heb en het transport kan beperken tot 10min-15min. Dan ben ik ook met een uurtje terug thuis. Dit weekend sla ik ook zoiezo wel over en volgend weekend bekijk ik de situatie gewoon opnieuw :) Als het me niet te doen lijkt, dan ga ik gewoon niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:34

Ik rijd niet meer maar ik heb 1976 nog meegemaakt kwa warmte. Toen zijn alle wedstrijden geschrapt in de regio. Ponyclub gaf geen les meer en alle dieren verplicht op rust.

Ik snap niet dat er mensen zijn die nu nog denken aan wedstrijd rijden met deze temperaturen. Dan wel dat het gewoon doorgaat. Alleen heel vroeg in de ochtend is het te doen. Maar alleen al transport zou je niet moeten willen nu. Als er iets mis gaat onderweg heb je gekookt paard,

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:40

Tja hier is nu een groot internationaal concours. Dat gaat tot nu toe ook gewoon door. Wel staat er altijd een inrij tent. Dus de paarden hoeven alleen de springproef in de zon te doen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:42

Zoveel hangt af van de omstandigheden. Kan er binnen ingereden worden, ligt de inrijbak buiten maar in de schaduw, zijn er spuitplaatsen voorzien, kan je in de schaduw parkeren, heb je een vrachtwagentje met airco (of kan je dat ergens fiksen) etc... Dus ik zou zeggen dat je als organisatie even moet bekijken hoe je het best de paarden en ruiters tegemoet kan komen. Als er mogelijkheid is om 1 of 2 spuitplaatsen te maken (gewoon tuinslang ter beschikking stellen is eigenlijk al voldoende) en wat emmers water aan te bieden voor de paarden kom je al een heel eind. Als je nu als wedstrijdlocatie dit niet kunt aanbieden en je goed genoeg weet dat je inrijbak vanaf 8 uur 's morgens al gewoon in de volle zon ligt tot 's avonds en je hebt geen alternatief zoals binnen inrijden lijkt het me niet zo verstandig om de wedstrijd gewoon te laten doorgaan.

Je bent ook wel grotendeels zelf verantwoordelijk als ruiter vind ik. Niemand verplicht je uiteindelijk om die wedstrijd te gaan rijden dus een weekendje thuis blijven is ook niet het einde van de wereld. Het ene paard kan het al wat beter aan dan de andere, dus daar moet je zelf een beetje naar kijk in verband met starturen. Nog vroeger starten met een wedstrijd dan 8 uur lijkt me niet echt haalbaar, dan zijn er waarschijnlijk mensen die echt om 5 uur 's morgens al in de weer moeten zijn en dat vallen er ook meestal wel een hoop combinaties af die dat gewoon niet zien zitten.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 23-07-18 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:42

Dan nog, krankzinnig, in een tent lekker benauwd. Schaduwtemperatuur nu hier rond de 33 graden. Misschien elders 29 graden en dan moeten rijden.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:45

karuna schreef:
Dan nog, krankzinnig, in een tent lekker benauwd. Schaduwtemperatuur nu hier rond de 33 graden. Misschien elders 29 graden en dan moeten rijden.

Idd, mee eens. Een goeie binnenbak met hoog dak is zeker koeler omdat daar altijd schaduw is en je ook wat isolatie hebt. Als je dan de bodem goed sproeit is het echt perfect te doen. Maar zo'n tent is laag bij de grond en wordt zo broeierig...

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wedstrijd rijden met hitte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:49

Is geen dichte tent. Alleen de bovenkant. Zijkanten zijn open.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Ninx

Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:57

Totaal onverantwoord...... en waarom? Het is een hobby, geen bloederige noodzaak.

daantjuhhh

Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wedstrijd rijden met hitte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:10

Ik zeg ook niet dat ik het zelf zou doen.
Toen ik zelf nog een paard had ging hij in deze temparaturen snachts naar buiten. Overdag op stal.
En reed ik alleen een rustig ritje smorgens heel vroeg of savonds heel laat.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wedstrijd rijden met hitte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:19

Hoe doen ze dat eigenlijk op een manege met de lessen?

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:35

Laurievc schreef:
[SV] Nationaal hitteplan en wedstrijden rijden?

Gelijkaardig topic die vanochtend geopend is :)
Ik ga enkel als ik 's ochtends de eerste proef heb en het transport kan beperken tot 10min-15min. Dan ben ik ook met een uurtje terug thuis. Dit weekend sla ik ook zoiezo wel over en volgend weekend bekijk ik de situatie gewoon opnieuw :) Als het me niet te doen lijkt, dan ga ik gewoon niet.

Aangezien hier al een topic over loopt plaats ik hier een slotje. Verdere tips kunnen in het andere topic gegeven worden.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amandananana, LolaTFB en 20 bezoekers