Starten zonder ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EQFix

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:49

Ik heb een paard gehad dat 10 jaar op wedstrijd is gegaan zonder ijzers, zelfs in B cross en L springen. Hij was het zo gewoon dat hij zelden problemen kreeg..

Mijn huidige paard heeft enkel ijzers voor en start ik ook zonder problemen op gras.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 23:00

Vorig jaar gestart op blote voeten.
Afgelopen winter gedwongen op ijzers gegaan, nu wel met kalkoenen

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 08:47

Nog even een late reactie van mij. Ik heb nu een aantal wedstrijden op gras gehad zonder ijzers achter. Van tevoren even een paar keer thuis geoefend,het is prima te doen. Nu is mijn paard geen bewegingswonder en is ze mooi stabiel in de gangen dat heeft denk ik ook wel invloed.

JokeRox
Berichten: 76
Geregistreerd: 18-05-15
Woonplaats: Kalmthout

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:10

Ik start ook op gras zonder ijzers... maar ik moet eerlijk toegeven dat we vorig jaar wel met z'n tweetjes tegen de vlakte zijn gegaan na een flinke schuiver. Het gras stond erg hoog, en het had ook net geregend.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 09:18

Ik heb 1 keer met de M1 op gras gestart en dat doe ik nooit meer. Ik voelde paard steeds uitglijden met de galop oefeningen en de grond was kurk droog.
De jury zei ook tegen mij toen op het gras is niet de beste optie voor jullie.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-18 13:02

Ik denk wel dat het verschil maakt of je helemaal blootvoets gaat of voor ijzers met kalkoenen en achter blootvoets. Daarnaast als het echt veel heeft geregend dan is het sowieso glijden zelfs met kalkoenen

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 13:58

Onlangs wel een wedstrijd gehad op gras waarbij we blij waren dat ze op ijzers stond en kalkoenen eronder hadden.
De eerste ring was super, ook voor paarden op blote voeten. Daar werd later de inspring gedeelte gemaakt met springen.
De 2e ring lag tussen bomen in en was echt nat. Het ene stuk van de baan natter dan de andere. Toen hadden degene die geen ijzers met kalkoenen hadden toch wel een probleempje. Ging echt veel slechter. Vele gingen echt kort lopen.

Aan de andere kant, als ik die van mij soms door het land zie racen dan houd ik mijn hart vast. Maar tot op heden heb ik d'r nog niet onderuit zien schuiven.

Als het nu weer tijd is dat de smid moet komen gaan ze er weer onderuit.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:07

De lagere klasses dus B en L gewoon op " blote voeten " gestart . Daarna komt er wat meer verzameling en dan kan een ijzertje noodzakelijk zijn .

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 14:59

Hier eigenlijk altijd gelijk rondom op ijzers zodra ze op wedstrijd ga.
Regelmatig jonge paarden, liever niet dat die een keer glijden en bang worden.
Helaas thuis geen mogelijkheid om op gras te oefenen, veengrond is meestal te nat. En daardoor niet mooi recht.
Ik start nooit meer zonder :D

AlinaSmit
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:42

Ik volg ook. Had gelezen dat het vaak in lagere classes wel kan. Zeker op gras als je veel oefent.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:52

In de lagere dressuur klasses zou het best kunnen, hoewel ik zelf dat risico niet zou nemen. Ga je op een hoger niveau rijden óf als je gaat springen ongeacht de klasse dan zijn ijzers echt noodzakelijk. De kans op glijpartijen is dan gewoon te groot en dat risico moet je niet willen nemen. Je kan jezelf flink verwonden maar ook je paard kan een groot risico lopen. Ik heb wel nare valpartijen gezien door gebrek aan ijzers of ijzers zonder stiften.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 19:18

Tazzey schreef:
In de lagere dressuur klasses zou het best kunnen, hoewel ik zelf dat risico niet zou nemen. Ga je op een hoger niveau rijden óf als je gaat springen ongeacht de klasse dan zijn ijzers echt noodzakelijk. De kans op glijpartijen is dan gewoon te groot en dat risico moet je niet willen nemen. Je kan jezelf flink verwonden maar ook je paard kan een groot risico lopen. Ik heb wel nare valpartijen gezien door gebrek aan ijzers of ijzers zonder stiften.


Noodzakelijk?! Waarom denkt menig persoon toch dat een paard snel glijdt op blote voeten? De structuur /bouw van de hoef zorgt juist voor prima grip. Ik spring in het L en cross in het L blootsvoets en bij mijn paard zijn ijzers absoluut niet noodzakelijk. Nog nooit een glijer gehad. Mijn paard heeft een prima balans en met wat ondersteuning van mij in de wendingen gaat het prima.

Tazzey
Berichten: 9503
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 20:22

Dat denk ik niet, daar heb ik ervaring mee, al flink wat jaren.