Starten zonder ijzers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-18 20:26

Zijn er meer mensen die starten op het gras zonder ijzers? Die van mij heeft alleen voor ijzers met schroefdraad voor kalkoenen. Achter heeft ze gewoon blote voeten. We rijden op het moment gewoon M2 ze heeft vlakke stabiele gangen. Ik twijfel een beetje of ik haar achter weer op ijzers moet zetten, omdat ik het idee heb dat de kwaliteit van de hoeven wel iets achteruit gaat dan.


cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:37

Ik heb vaak wedstrijden gereden op gras zonder ijzers of met enkel voor ijzers.

Mijn advies is om op gras te oefenen zodat het paard leert balans te houden op gras en vertrouwen daarin krijgt.

[o]

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:38

Ik volg eventjes! Start voor het eerst outdoor, op gras en blote voetjes. We rijden nu B. Vrij vlakke gangen ook :)

JoycexEnyaJarig

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:46

Ik sprong met mijn fjord 80 cm zonder ijzers op het gras. Ook crossen wij zonder ijzers.

Enya&Betsy
Enya Klasse I-4 (107 goedgekeurde km's)
Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/SvennForEver

Sim
Berichten: 31481
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:02

Idem hier. Zonder ijzers, zowel dressuur, springen als crossen en dat alles in het L.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:07

Tot de M1 lukte mij dat goed maar
Daarna werd het te lastig.

Josien_

Berichten: 8989
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:13

Hier ook alles zonder ijzers. B/L1 niveau. Springparcours nog niet gedaan op gras (wel training) maar wel eventing derby op puppy niveau.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 08:17

Bedankt voor jullie reacties!
Maar zijn er meer mensen die voor wel ijzers hebben en achter niet? En gewoon meedoen met outdoor wedstrijden op gras?

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:46

Mijn ervaring is dat mijn paard zonder ijzers veel meer grip geeft dat met. Met mijn vorige paardje tot Z1 gestart, tot L1 met alleen voor ijzers (door hoefproblemen) en dan op gras met kalkoenen. En daarna op blote voeten, nooit problemen gehad, miss alleen op momenten dat het gras al stuk gereden was dat mijn paardje wat voorzichtiger ging lopen naar dan helpen ijzers met kalkoenen ook niet meer.

doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pas op, dyslectie!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 08:58

cobiie schreef:
Ik heb vaak wedstrijden gereden op gras zonder ijzers of met enkel voor ijzers.

Mijn advies is om op gras te oefenen zodat het paard leert balans te houden op gras en vertrouwen daarin krijgt.

Idem hier. Ik start inmiddels M2 en hier in de regio wordt nog regelmatig op gras gestart. Mijn paard staat rondom blootvoets en in de zomermaanden train ik altijd op gras/weilanden bij gebrek aan een fatsoenlijke rijbak. Mijn paard heeft dus een uitstekende balans en vertrouwen in het rijden op (ook vochtig) gras.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:13

Het ligt ook aan het paard.
Met mijn lusitano kan ik redelijk op gras rijden, merk wel dat hij iets voorzichtiger gaat lopen, maar is te doen.
Probeer wel altijd zand wedstrijden uit te zoeken omdat ik het zelf fijner vind.

Met onze arabo fries lag ik de eerste keer dat ik op gras ging rijden gelijk met hem onderuit met galopperen...
Sindsdien wel iets voorzichtiger met gras...

Bowo
Berichten: 2808
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:43

Mijn paard heeft vrijwel altijd op enkel ijzers voor gelopen en een tijdje op blote voeten (door het aftrappen van de ijzers waren haar hoeven zo slecht, dat er geen ijzer meer onder kon).
Hoe hoger ik kwam (tot M2), hoe minder problemen dat gaf naar mijn mening. Hoe hoger ik kwam, hoe sterker haar achterhand werd. Hierdoor gleed ze minder uit en als ze wel gleed kon ze beter corrigeren. Outdoor is voor ons altijd op gras, maar geen problemen mee gehad. Met blote voeten op gladde dagen was ze wel wat voorzichtiger, maar verder merkte ik weinig verschil.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:47

Ik start in de B en L eigenlijk altijd de paarden op hun blote voeten mits ze mooie voeten hebben.
Vanaf het M deed ik ze voor op een ijzertje voor iets meer grip en vanaf t Z wel rondom.

Ik kan me goed voorstellen dat bij een natte zomer of een paard die nog veel balans mist je het eerder doet.

Mijn jonge paard staat nu sinds 2 weken op een voor ijzertje. Ik start hem L2 maar hij gaat best heel goed en ik wil niet dat als t met de selecties hoost dat ik daarom op safe moet rijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:50

Ik heb t/m het hoogste niveau gereden op een paard met voor ijzers en achter op blote voeten. Een paar keer per jaar ook op dat niveau meegedaan aan wedstrijden op gras. Dat ging best goed. Maar ligt wel aan je paard denk ik. Mijn paard was erg sterk achter en heel tredzeker.

In der Ruhe liegt die Kraft.

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:55

Mijn pony loopt Z2 tussen de paarden (inmiddels de punten voor het ZZlicht) met alleen voor ijzers en achter blote voeten. Gaat prima.


Iedereen een Connemara!!


.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:57

Met springen vond ik het altijd heel belangrijk en de vastigheid gaf de paarden ook meer vertrouwen om er vol voor te gaan, in de barrages al helemaal.
Voor de dressuur ligt het een beetje aan je paard. De mijne heeft erg veel balans op een grasbodem, zelfs als de gestifte paarden al beginnen te glijden. Ik ben nog nooit op een bodem gestart die te glad is om bijvoorbeeld een wending in contragalop te rijden, maar ik denk dat ik het dan met ijzers en stiften ook niet zou redden als het er echt zo erg bij ligt. Ik zie ook paarden lopen die zonder ijzers ritme verliezen in elke wending en die onzeker worden.

Koop mijn boek via je lokale boekhandel of hier: https://www.bol.com/be/nl/p/beestige-dr ... b9a4d5f70d

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:42

Leuk om een recent topic tegen te komen. Ik heb binnen een week wedstrijd (1 juli), dit is op een graspiste. Ik heb enkel voorijzers maar paard heeft geen schroefgaten, en de smid is nu te vroeg om nog te laten komen (1 maand geleden). Kan ik de clear round 80 rijden, indien het niet heeft geregend? Wij rijden altijd dressuur/ longeren op het gras

Saaams

Berichten: 13258
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:44

Outdoor gaat mijn pony altijd vierkant. Indoor alleen op voor. Ik merk nooit dat de kwaliteit van haar hoeven achteruit gaan. Ze zijn altijd netjes zonder brokken of scheuren.

Laerkens Beauty

stitchlover

Berichten: 2601
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 20:59

Mijn ruin geeft in mei met blote voeten op het gras nog inter I gelopen.

Merkte niet veel verschil in zijn lopen eerlijk gezegd.

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 23:01

Nanoukkie: op ijzers op gras springen zonder stiften zou ik dus echt never nooit durven. Op blote voeten misschien nog wel, maar met ijzers zonder stiften op gras springen vind ik toch echt gevaarlijk.


Iedereen een Connemara!!


.

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 06:16

nanoukkie schreef:
Leuk om een recent topic tegen te komen. Ik heb binnen een week wedstrijd (1 juli), dit is op een graspiste. Ik heb enkel voorijzers maar paard heeft geen schroefgaten, en de smid is nu te vroeg om nog te laten komen (1 maand geleden). Kan ik de clear round 80 rijden, indien het niet heeft geregend? Wij rijden altijd dressuur/ longeren op het gras

Je kan opzetstukken kopen waar je stiften in kan draaien, daarvoor heb je geen stiftgaten nodig in je ijzers.

[o]

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:27

cobiie schreef:
nanoukkie schreef:
Leuk om een recent topic tegen te komen. Ik heb binnen een week wedstrijd (1 juli), dit is op een graspiste. Ik heb enkel voorijzers maar paard heeft geen schroefgaten, en de smid is nu te vroeg om nog te laten komen (1 maand geleden). Kan ik de clear round 80 rijden, indien het niet heeft geregend? Wij rijden altijd dressuur/ longeren op het gras

Je kan opzetstukken kopen waar je stiften in kan draaien, daarvoor heb je geen stiftgaten nodig in je ijzers.


Ja dit heb ik al gelezen, maar dt is me te duur om een keertje te gebruiken !

Mando

Berichten: 15681
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:48

Ja hoor gewoon m2 gestart op blote voeten
Hij weet heus wel waar hij zijn voeten moet zetten en is erg stabiel

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

emma_evg
Berichten: 434
Geregistreerd: 08-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:02

nanoukkie schreef:
Leuk om een recent topic tegen te komen. Ik heb binnen een week wedstrijd (1 juli), dit is op een graspiste. Ik heb enkel voorijzers maar paard heeft geen schroefgaten, en de smid is nu te vroeg om nog te laten komen (1 maand geleden). Kan ik de clear round 80 rijden, indien het niet heeft geregend? Wij rijden altijd dressuur/ longeren op het gras


Ik zou niet met ijzers zonder stiften op gras starten, dat zou ik echt niet aandurven. Met ijzers heeft een paard weinig grip, veel minder als zonder ijzers. Heb een tijdje terug op een dressuurwedstrijd nog een combinatie onderuit zien gaan, bleek later ook dat ze dus geen stiften in haar ijzers had zitten. Gras was wel iets vochtig toen, dat speelde ook mee natuurlijk.

Ik startte met mijn pony ook altijd zonders ijzers, gaf geen problemen (M dress L springen). Heb alleen één keer gehad met dressuur dat het gras nat was, toen merkte ik wel goed dat ze heel voorzichtig liep, dat reed echt niet fijn. Met nat gras heb je eigenlijk wel ijzers met stiften nodig vind ik. Maar verder met dressuur kan echt wel zonder op gras, springen vind ik een ander verhaal ivm kort draaien enzo. Dan zou ik er wel ijzers onder willen (met name op hoger niveau, B/L zou ik nog wel aandurven zonder).

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Starten zonder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-18 08:06

Bedankt voor alle reacties! We gaan binnenkort eens oefenen op het gras.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daantjuh88 en 56 bezoekers