Wedstrijden en grooms

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
StudentRalph
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-06-18

Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 10:43

Vanwege een marketing onderzoek zou ik graag willen vragen of jullie willen delen wat je ervaring is met Grooms. Wat je blij maakt, om welke redenen je graag met een Groom werkt. Daarnaast hoor ik graag ook de onderwerpen die het juist minder leuk zouden kunnen maken en ben ik opzoek naar een omschrijving van de waarde van Grooms

- Wat is de waarde van Grooms?
- Wat is jou beeld van de Groom?

- Heb je ervaringen of andere informatie over het vak grooming, met betrekking tot wedstrijden, die je graag wilt delen, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag!


Cabelona

Berichten: 1695
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:01

In welke tak van sport ben je daar benieuwd naar?

Ik help zelf als groom in de mensport. Hier zijn grooms onmisbaar, zelfs in de basissport. Terwijl dat bij een dressuur proefje onder het zadel niet het geval is.


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:02

Ik heb zelf geen groom maar heb wel al vaak als groom gewerkt. De waarde van een goeie groom is denk ik vooral dat je op wedstrijd meer kan focussen op je wedstrijd als je meerdere paarden hebt. Je groom kan je paard thuis klaarmaken, vrachtwagen klaarmaken, op de wedstrijd zelf is je paard ook nooit alleen wat een geruststelling is voor veel ruiters denk ik.

Ik heb ook al voor een dressuurruiter de paarden een aantal maanden gedaan, dat was heel leuk. Ze werkte gewoon voltijds waardoor ze iemand nodig had om haar paarden overdag te verzorgen zodat zij enkel hoefde te rijden. Ik deed de paarden dan op de weide, gaf 's middags eten, deed ze weer binnen met hooi, klaarzetten voor het rijden zodat ze van het ene naar het andere paard kon en ook de naverzorging terwijl zij de volgende al begon te rijden. Ze had steeds een stuk of 5 paarden om te rijden, dus dat is niet haalbaar zonder goeie groom als je pas om 18u op stal aankomt. Het betaalt natuurlijk niet echt goed, maar uiteindelijk doen veel jonge ruiters het ook gewoon om ervaring op te kunnen doen in de hogere sport (daar deed ik het toch voor). Soms mocht ik ook wel eens op de paarden rijden, dat was feest :+

Wat natuurlijk wel een sprong in het duister is, is wanneer je echt extern iemand gaat aannemen als groom. De vrouw waar ik dit voor deed kende ik al, ik trainde met mijn eigen paard al een half jaar bij haar dus ze weet dan ook dat ik aan haar eisen kan voldoen. Maar je kan door ook zeker pech in hebben, dan merk je bijvoorbeeld na een paar weken dat je paarden vermageren. Of dat de emmers voer/supplementen verdacht traag leeg gaan, en dan blijkt uiteindelijk dat ze de ene dag geen middageten krijgen, of de andere dag geen supplementen... Of dat ze zelfs maar 2 uur op de weide gaan ipv 5 uur. Daar word je niet blij van. Dus het is een beetje zoeken en hopen dat je iemand vindt met dezelfde kennis en visies of iemand die bereid is om van jou te leren. Betrouwbaarheid is het allerbelangrijkste!

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:04

Ik ben groom van de verzorgpaarden ik ga mee naar keuringen en evenmenten waarbij ze gaan mennen . het bevalt mij erg goed en ik vind super leuk om te doen.

StudentRalph
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 11:11

Bedankt voor de reacties zo ver!

in reactie op Cabelona: Ik ben niet specifiek naar een tak van sport op zoek, juist naar Grooms in de hippische sector. In dit geval zou ik dan willen vragen wat de verschillen zijn tussen de grooms van verschillende takken van sport. En daarnaast wat de rede is waarom je dit werk graag doet, waarom je gekozen hebt om het te gaan doen, en zou ik willen uitnodigen om nog enkele andere vragen te beantwoorden

in reactie op Heleennn: Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Mooi beeldend verhaal en heldere informatie! Mag ik veronderstellen dat het relatief lage salaris voor lief genomen wordt om zo ervaring op te kunnen doen in de hogere sport? Daarnaast heb ik nog een vraag: Jonge ruiters kiezen dus om als groom te gaan werken om ervaring op te doen in de hogere sport, gaat het hier om ervaring als ruiter, of als groom, of bestaat hier een combinatie?

in reactie op Pandameisje: Bedankt voor je reactie , ik zou graag horen waarom je het super leuk vind om te doen, welke dingen zorgen voor het plezier dat je als groom hebt in je werk?

mvgr
Ralph

x_Jeanine_x

Berichten: 9068
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:46

Stuur maar een Pb voor vragen.
Dan zal ik daarop antwoorden.

Zusje rijd international eventing en groom soms. Verder doe ik vrijwilligers werk op internationale wedstrijden op het stallen terrein als stalmeester of nachtwacht en daar krijg ik 9vd 10 keer met grooms te maken.

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:50

Hoe kan je nou een onderzoek doen zonder dat je enig idee hebt wat iets is? Sowieso kunnen we je dus de meest vreemde antwoorden geven en kan jij dat niet filteren maar daarnaast heb je dus totaal je onderzoek niet afgebakend. De meeste grooms die echt in de prof sport zitten, vind je hier alvast niet op de site. Ik vind dat je echt wel iets meer vooronderzoek mag doen en je verdiepen in het onderwerp waarmee je aan de slag gaat als je wil dat mensen serieus antwoord gaan geven.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Cabelona

Berichten: 1695
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:58

StudentRalph schreef:
Bedankt voor de reacties zo ver!

in reactie op Cabelona: Ik ben niet specifiek naar een tak van sport op zoek, juist naar Grooms in de hippische sector. In dit geval zou ik dan willen vragen wat de verschillen zijn tussen de grooms van verschillende takken van sport. En daarnaast wat de rede is waarom je dit werk graag doet, waarom je gekozen hebt om het te gaan doen, en zou ik willen uitnodigen om nog enkele andere vragen te beantwoorden

..........

mvgr
Ralph


Ik snap dat je naar reacties zoekt in de hippische sector. Wat ik vraag is naar welk onderdeel je zoekt of naar welk type groom.
De rol van de groom kan nogal verschillen binnen deze sector.
Bijvoorbeeld in de mensport worden grooms vaak niet betaald, ben je onderdeel van het team en is het echt hobby. Terwijl het daadwerkelijk een betaald beroep kan zijn in de professionele wedstrijdsport zowel in dressuur, springen, endurance, mennen, etc.

Ik sluit mij verder dus aan bij 0000.


Geld verdienen met het schrijven van artikelen: Klik hier

StudentRalph
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-06-18

Re: Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 12:03

Het gaat om het betaalde beroep , gericht op de doelgroep die een studie gedaan heeft gericht op het verzorgen van paarden en het ambieert om groom te worden.
Daarnaast gaat het ook om de vakmensen die als vast werk Groom zijn. Het is correct dat ik niet precies weet welk onderdeel ik zoek of welk type groom. Dit heb ik van te voren niet zo duidelijk kunnen vinden in het literatuuronderzoek.

Middels discussie en het uitwisselen van berichten hoopte ik duidelijker te kunnen stellen wat de afkadering is. Deze is er namelijk wel, maar als ik begin met de afkadering dan mis ik misschien juist een heleboel interessante invalshoeken zoals hierboven genoemd worden.

0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:09

Dan zou ik je info gaan halen via bedrijven die ook daadwerkelijk betaalde grooms in dienst hebben en niet op een forum waar het merendeel recreatief ruiter is, niet werkzaam in de paarden en je hooguit een enkele persoon werkzaam als groom tegen zal komen (en dan meer niet als wel professioneel)

Overigens heeft het merendeel van de grooms geen studie gedaan daarvoor maar gaan gewoon aan het werk. Wil je die kant toch op, benader de paardenhouderij opleidingen eens. Je zal schrikken van de cijfers mbt uiteindelijk beroep en in hoeverre dat gerelateerd is aan de opleiding.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Napie

Berichten: 9071
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:14

Ik maak soms gebruik van een groom maar dat is mijn partner die ongeveer weet wat de voor en achterkant van een paard is en nog steeds denkt dat mijn pony ooit een paard wordt. Ik rij mendurance en heb hem nodig voor het koelen. In de endurance wordt er veel gebruik gemaakt van grooms maar dus niet wat jij bedoeld. Gewoon familie en vrienden van de ruiter die zorgen voor koeling en dat alles klaarstaat voor ruiter en paard.

1090 goedgekeurde kilometers in de mendurance. Powershet

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:17

StudentRalph schreef:
in reactie op Heleennn: Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Mooi beeldend verhaal en heldere informatie! Mag ik veronderstellen dat het relatief lage salaris voor lief genomen wordt om zo ervaring op te kunnen doen in de hogere sport? Daarnaast heb ik nog een vraag: Jonge ruiters kiezen dus om als groom te gaan werken om ervaring op te doen in de hogere sport, gaat het hier om ervaring als ruiter, of als groom, of bestaat hier een combinatie?



mvgr
Ralph

Het lage salaris wordt door mij inderdaad voor lief genomen in ruil voor ervaring (in mijn geval het verbeteren van mijn rijderij) en leuke kansen zoals het mogen rijden van de sportpaarden. Een groot stuk was ook netwerken voor mij, met ouders die niet actief zijn in de paardensport (enkel recreatief) probeer ik een beetje om zelf een wereldje uit te bouwen en goeie contacten op te bouwen. Wat betreft het lage loon gaat het dan wel om jonge mensen zoals mezelf die dit doen naast hun gewone leven (studie bijvoorbeeld) want ik denk niet dat grooms die hier echt hun beroep van maken genoegen nemen met een laag loon en af en toe een rondje op een duur paard. Dat is al een hele andere manier van groom zijn.

StudentRalph
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 12:19

Napie schreef:
Ik maak soms gebruik van een groom maar dat is mijn partner die ongeveer weet wat de voor en achterkant van een paard is en nog steeds denkt dat mijn pony ooit een paard wordt. Ik rij mendurance en heb hem nodig voor het koelen. In de endurance wordt er veel gebruik gemaakt van grooms maar dus niet wat jij bedoeld. Gewoon familie en vrienden van de ruiter die zorgen voor koeling en dat alles klaarstaat voor ruiter en paard.



Dankjewel voor de reactie., ondanks dat ik dit niet exact bedoel is het wel een nuttige bijdrage!

StudentRalph
Berichten: 8
Geregistreerd: 07-06-18

Re: Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-18 12:21

Bij deze zou ik willen vragen wanneer mensen uitsluitend geïnteresseerd zijn in het beantwoorden van vragen om het vragenlijstje in te vullen onder de volgende link:
https://goo.gl/forms/6ewXMhWpIgNpzTYu1

Verder hoor ik graag ervaringen en reacties!

Met vriendelijke groet

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:33

Hoi Ralph,

Ik heb een aantal maanden in Engeland gewerkt als groom voor een aantal wedstrijdruiters. Tegen kost en inwoning verzorgden we de paarden, zorgden ervoor dat de wedstrijdpaarden opgezadeld en losgereden waren voor de training, gingen we mee op wedstrijd en reden we de handelspaarden en trainingspaarden.

Daarnaast kregen we bijna iedere dag les en de Engelse meisjes hadden ook hun eigen paard mee. Het was een eventingstal met een grote crossweide inclusief riviertje en degene die ons lesgaf (de eigenaresse) was een oud Olympisch ruiter.

De meerwaarde van ons was vooral het snelle schakelen tussen de verschillende paarden voor de wedstrijdruiters die er daardoor een stuk meer konden rijden en natuurlijk de verzorging van de dieren.

Ik legde er uiteindelijk geld op toe want van het beetje zakgeld kon ik de zorgverzekering bijvoorbeeld al niet eens betalen dus ik deed het meer voor de unieke ervaring.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

paardnmeisje
Berichten: 78
Geregistreerd: 06-06-18

Re: Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:33

Ik ben een tijd groom geweest van een van de bekendste ruiters van nederland. Veel internationale concoursen meegemaakt. Voor vragen mag je een pb doen!

Arashah

Berichten: 1142
Geregistreerd: 24-03-07
Woonplaats: Op een mooi plekje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:45

ik ben betaalde Groom geweest, Maar dit ga ik echt nooit Meer doen.. ik heb de geluk gehad om juist de verkeerde wedstrijd ruiter tegen te komen en voor te werken.. ben uitgebuit, vernedert, ik deed nooit iets goed.. verschrikkelijke dingen tegenover de paarden gezien.. dronken dierenartsen die paarden behandelen.. en dit is een stal met een goede Naam..

ik ga zeker weten geen namen Noemen, ik wil geen mensen zwart maken.

ik had kost en inwoning, dat was alles super. ik had een eigen paard Maar die kon ik ergens anders stallen..
voor mij de meest ondankbare werk die je kunt bedenken.

voor mij natuurlijk ook een ervaring geweest om mee op internationale concoursen te gaan, wat zeker weten erg leuk was! ik ben Groom geweest in de springsport.

nogmaals, ik weet dat er hele leuke stallen zijn waar Grooms het werkelijk heel mooi hebben. helaas heb ik dit geluk niet mogen hebben.

voor vragen, doe even pb.

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 23:20

wij hebben geen echte groom groom.. als ik op wedstrijd ga is mijn zus of bijrijdster mijn groom en anders andersom..

- Wat is de waarde van Grooms?
Het helpt mij dingen los te kunnen laten en me echt te focussen. ze zadelen mijn paard op zodat ik me kan klaar maken, zoals mijn outfit helemaal aan trekken of aanmelden etc etc.

- Wat is jou beeld van de Groom?
Ik heb geen vast beeld bij een groom, zolang het gezellig is en je er beide plezier mee hebt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 01:27

Ik ben een paar keer 'voor de leuk' als groom bij endurance geweest. Grooms zijn daar onmisbaar.

Ook voor een vriendin een keertje op een menwedstrijd gegroomd.

DexCense
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-02-18

Re: Wedstrijden en grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 09:28

- Wat is de waarde van Grooms?
* Het geeft mij rust, ik rijd dan niet op hoog niveau maar het heeft voor mij een grote waarde.
Het is vooral gezellig onderweg en op concours zelf. Ze geven je rust doordat je zelf kan losrijden en niet constant op de tijd moet letten. Voorlezen is ook erg fijn en belangrijk en natuurlijk direct de proeven en protocollen nabespreken samen wat ook leerzaam is. Het is ook altijd fijn als er iemand is die je proeven kan filmen.
- Wat is jou beeld van de Groom?
* Samen plezier hebben en elkaar helpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers