Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 16:58

Is dit nu een probleem in alleen mijn regio? Of hebben meer mensen hier mee te maken?

Tot voor kort zelf in een organisatie gezeten. Het was flink dubben, wel of niet doorzetten? Wel gedaan... Het was best een kleine wedstrijd. 4 ringen, 3 dagdelen...

Nu had ik zelf weer wat opgegeven; geannuleerd wegens te weinig deelname.

En niet voor het eerst. Ook vorig jaar is dit meerdere keren voorgevallen in mijn omgeving. (Groningen)

Op concours vaak even aan het kletsen en dit komt vaak ter sprake. Gek genoeg begrijpen maar weinig mensen deze terugloop. Nauwelijks mensen in de omgeving die zijn gestopt...


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:03

Is zeker wel te begrijpen, tijdens de crisis zijn er veel mensen die het rijden niet meer konden betalen en gestopt zijn. Nu is de economie wel beter maar dat is zeker niet te merken in de portemonnee. paardrijden is weer een soort van luxe sport geworden. Ik zie het vaker en niet alleen dit maar ook de twee voorgaande jaren dat er veel meer wedstrijden afgemeld worden , meestal wegens te weinig deelnemers maar ook wegens gebrek aan vrijwilligers.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:03

Mensen geven zich ook steeds later op waardoor voor organisaties het heel lang spannend is of ze de ringen vol krijgen.

In onze regio wordt er steeds meer gekozen voor zand wedstrijden. Gras wedstrijden worden vaak toch wat gemeden.

[o]

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:10

Wat ik begreep van een organisator, is dat er te weinig gekeken wordt naar de wedstrijdkalender. Veel wedstrijden in dezelfde periode én in dezelfde regio. Meer overleg over het gelijk verspreiden van wedstrijden over het jaar zou dan de oplossing zijn.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:20

Was het op gras? Steeds meer mensen die alleen op zand willen rijden...
Veel 'profs' nemen liever een vrachtauto vol jonge paarden mee naar Tolbert, Exloo, ... op een doordeweekse avond. Dan kunnen ze het weekend vrij of starten op de grote wedstrijden met hun oudere paarden. Ik vind het ook jammer, maar het lijkt onomkeerbaar.
En ik denk dat er minder mensen zijn die voor de lol af en toe een dressuurwedstrijdje rijden. Die zijn andere dingen met hun paard gaan doen en keren zich af van de dressuurwereld. Die gingen vroeger vaak juist naar de kleine wedstrijden.

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:21

Probleem zit m niet in minder mensen die rijden maar dat er teveel wedstrijden zijn. In onze regio Gelderland midden, ook veel wedstrijden die erg klein zijn.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34478
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:23

Herken het niet. Wel kun je tegenwoordig een paar dagen van tevoren of bedenken dat je in het weekend wil starten als het om dressuur of springen gaat. Dat was toen ik met wedstrijden begon 12 jaar terug wel anders toen zat alles zo vol en moest je er echt op tijd bij zijn. Mijn man start eventing daar speelt dit helemaal niet daar moet je meteen als de kippen bij zijn want het zit zo vol.

Marielle_93
Berichten: 2126
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:23

Ik zag de geannuleerde wedstrijd vandaag ook en het verbaast me niet. Ze zullen veel mensen uit de regio Groningen trekken en als ik me niet vergis is er direct datzelfde weekend een selectiewedstrijd voor de (Groningse) kampioenschappen. Rondkijkend naar de wedstrijden vind ik het aanbod in onze regio eerlijk gezegd soms wel erg groot. In plaats van naar de wedstrijd te gaan die jij noemt is het voor de mensen die daar wat in de buurt wonen ook mogelijk om de dinsdag er voor naar Bakkeveen of Drachten te gaan, wat beide ook nog eens op zand is en meer in trek lijkt. Daarnaast organiseert Bakkeveen na die dinsdag in het weekend ook alweer een wedstrijd op zand en kan men dat weekend ook starten op bijvoorbeeld het concours in Veenhuizen.

Volgens mij kan je momenteel elke dag van de week wel op een wedstrijd verschijnen en je kan nou eenmaal niet overal tegelijk zijn.

Ik sprak laatst ook iemand die het inderdaad wijt aan het aanbod. Hij keek terug op de periode (die ik niet ken/meegemaakt heb) waarin wedstrijden veel minder frequent waren, in de krant werden aangekondigd, waar iedereen weken naar uitkeek en met een volgeladen vrachtwagen naar vertrok en daar de hele dag was.

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:26

Hier vaak wel volle wedstrijden, zeker de zandconcoursen. Al vind ik zelf een grasconcours met prima boden ook geen enkel probleem.
Maar wel geven steeds meer mensen zich pas op het laatst op. Maak zelf nu een aantal jaar de startlijsten voor onze ponyconcoursen. Tot een week of 3 altijd het idee dat het nooit vol raakt en de laatste week, soms 2 weken komen de meeste inschrijvingen.

Kendall Platinum (Ferguson x Kennedy)B+34 / L1+31 / L2+33 / M1+11
Iquinara (Numero Uno x Quidam's Rubin) L2+11 september 2020 verkocht
Donnatelli (Don schufro x Alabaster)Eindstand Z2+7 januari 2018 verkocht naar zweden


Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:31

Dat was bij onze club ook een groot probleem. Dat was dan regio oost-vlaanderen, dus echt niet klein. Maar toch waren er wedstrijden die afgelast moesten worden met als reden te weinig inschrijvingen. En dan moet het al echt extreem geweest zijn, want vaak reed ik een proefje van laag niveau met maar 3 andere ruiters op de startlijst. De hogere proeven waren dan natuurlijk helemaal leeg. Dat probleem heeft zich volgens mij wel stilaan opgelost nu er steeds betere locaties gebruikt worden. Onze stal was niet met geopad of all weather dus als het regende was het inrijden en proef rijden in de blubber. Ik denk dat zoiets voor veel mensen ook een reden is om ergens niet in te schrijven.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 17:40

bigone schreef:
Is zeker wel te begrijpen, tijdens de crisis zijn er veel mensen die het rijden niet meer konden betalen en gestopt zijn. Nu is de economie wel beter maar dat is zeker niet te merken in de portemonnee. paardrijden is weer een soort van luxe sport geworden. Ik zie het vaker en niet alleen dit maar ook de twee voorgaande jaren dat er veel meer wedstrijden afgemeld worden , meestal wegens te weinig deelnemers maar ook wegens gebrek aan vrijwilligers.


Zou ik normaal gesproken ook zeggen. Ware het niet dat dit niet echt aan de orde is geweest in die zin.
Ik geloof zeker dat de sport zich in het geheel niet optimaal heeft kunnen ontwikkelen in deze periode van crisis. Maar dat dit nu het probleem is met wedstrijden zou ik niet willen zeggen.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 17:42

Marielle_93 schreef:
Ik zag de geannuleerde wedstrijd vandaag ook en het verbaast me niet. Ze zullen veel mensen uit de regio Groningen trekken en als ik me niet vergis is er direct datzelfde weekend een selectiewedstrijd voor de (Groningse) kampioenschappen. Rondkijkend naar de wedstrijden vind ik het aanbod in onze regio eerlijk gezegd soms wel erg groot. In plaats van naar de wedstrijd te gaan die jij noemt is het voor de mensen die daar wat in de buurt wonen ook mogelijk om de dinsdag er voor naar Bakkeveen of Drachten te gaan, wat beide ook nog eens op zand is en meer in trek lijkt. Daarnaast organiseert Bakkeveen na die dinsdag in het weekend ook alweer een wedstrijd op zand en kan men dat weekend ook starten op bijvoorbeeld het concours in Veenhuizen.

Volgens mij kan je momenteel elke dag van de week wel op een wedstrijd verschijnen en je kan nou eenmaal niet overal tegelijk zijn.

Ik sprak laatst ook iemand die het inderdaad wijt aan het aanbod. Hij keek terug op de periode (die ik niet ken/meegemaakt heb) waarin wedstrijden veel minder frequent waren, in de krant werden aangekondigd, waar iedereen weken naar uitkeek en met een volgeladen vrachtwagen naar vertrok en daar de hele dag was.


Met het oog op die selectiewedstrijd begreep ik het wel hoor. Maar dat geldt natuurlijk niet voor elke organisatie. CH Marum was ook lang niet vol begreep ik... Kon je ook tot zeer kort vooraf aanmelden.

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:42

Viel ons ook al op! Kregen ook al een paar keer bericht dat wedstrijd niet door ging, zelfde regio.
Wel jammer hoor!

Imaginaerum
Berichten: 3638
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Re: Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:44

Ja, valt mij ook op (zelfde regio). Ik snap eerlijk gezegd de voorkeur voor zandwedstrijden wel.

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:45

suikermeisje schreef:
Probleem zit m niet in minder mensen die rijden maar dat er teveel wedstrijden zijn. In onze regio Gelderland midden, ook veel wedstrijden die erg klein zijn.

Dan ligt het probleem bij de kring- en regiovergaderingen. Daar worden elk half jaar de indoor en outdoorwedstrijden verdeelt. Elke vereniging geeft zijn concoursdata door en vallen er twee op dezelfde dag dan moet er geschoven worden. Ook is bij de kringvergaderingen de data van selectie- en kring- en regiokampioenschappen al bekend. Dus wanneer een club een wedstrijd wil organiseren en op dezelfde datum is er in dezelfde kring/regio selectie dan is er toch iets niet goed geregeld.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 17:49

Ik rij echt liever op gras... Niet echt een goed idee van waarom hoor... Hooguit dat hij in mijn hoofd op zand minder goed loopt. Maar Tolbert zou ik zeg maar niet om te springen staan (manege).
Drachten hetzelfde... :o

Heb overigens ook niet het idee dat ik echt heel erg veel keus heb in de buurt... Maar ik geloof wel dat de wedstrijdkalender niet echt in ogenschouw wordt genomen door de regio.
Hoevaak wij ook wel niet hebben moeten verplaatsen de afgelopen jaren.

EllyC

Berichten: 8103
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 17:50

Ik vraag me af of aantal starts nu echt teruglopen. Wel zie ik dat je op korte afstand sommige weekenden wel uit 3 of 4 locaties kan kiezen.
Met als gevolg dat het geen wedstrijd wordt maar wel of niet winstpunten rijden want in de M ponies moet je al blij zijn als er nog eentje in deze klasse mee doet.

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:07

Hier in de regio zitten wedstrijden volgens mij zelden vol, maar ze worden nooit geannuleerd wegens te weinig inschrijvingen. Maar de wedstrijden zijn hier vaak niet zo groot. Meestal maar één ring, in het outdoor seizoen ook wel twee. Maar vrijwel nooit meer dan dat. Alles is hier ook op zand, denk dat er maar weinig plekken hier in de buurt zijn waar ze genoeg goed grasland hebben om op te rijden.
Wat ik wel merk is dat er vaak over elkaar heen wordt gepland. Het ene weekend kan ik uit 10 wedstrijden kiezen, het weekend er op zijn er maar één of twee. Dat is natuurlijk ook niet handig.

Edit: regio Amsterdam/het Gooi heb ik het dan over

Da Vinci (Van Gogh x Kigali) Z1+7 *PR 224,5*

Marielle_93
Berichten: 2126
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 18:09

Janine1990 schreef:
Marielle_93 schreef:
Ik zag de geannuleerde wedstrijd vandaag ook en het verbaast me niet. Ze zullen veel mensen uit de regio Groningen trekken en als ik me niet vergis is er direct datzelfde weekend een selectiewedstrijd voor de (Groningse) kampioenschappen. Rondkijkend naar de wedstrijden vind ik het aanbod in onze regio eerlijk gezegd soms wel erg groot. In plaats van naar de wedstrijd te gaan die jij noemt is het voor de mensen die daar wat in de buurt wonen ook mogelijk om de dinsdag er voor naar Bakkeveen of Drachten te gaan, wat beide ook nog eens op zand is en meer in trek lijkt. Daarnaast organiseert Bakkeveen na die dinsdag in het weekend ook alweer een wedstrijd op zand en kan men dat weekend ook starten op bijvoorbeeld het concours in Veenhuizen.

Volgens mij kan je momenteel elke dag van de week wel op een wedstrijd verschijnen en je kan nou eenmaal niet overal tegelijk zijn.

Ik sprak laatst ook iemand die het inderdaad wijt aan het aanbod. Hij keek terug op de periode (die ik niet ken/meegemaakt heb) waarin wedstrijden veel minder frequent waren, in de krant werden aangekondigd, waar iedereen weken naar uitkeek en met een volgeladen vrachtwagen naar vertrok en daar de hele dag was.


Met het oog op die selectiewedstrijd begreep ik het wel hoor. Maar dat geldt natuurlijk niet voor elke organisatie. CH Marum was ook lang niet vol begreep ik... Kon je ook tot zeer kort vooraf aanmelden.


En de donderdag na CH Marum kan je alweer op het hemelvaartconcours van Roden rondrijden. Ik denk dat mensen die het beperken tot een of twee starts in de maand nog een hele afweging te maken hebben waar ze naartoe willen gaan. Overigens zag ik dat op CH Marum inmiddels 12.50 euro neergelegd moet worden per proef. Ik ben er een beetje uit en ik zal die stijging in de tussentijd wel een beetje gemist hebben want ik zie het meer voorbij komen..maar dat vind ik ook wel pittig. :o

Ik sluit wel bij je aan wat Drachten betreft. Heb er een keer gereden maar het was er kurkdroog en je reed constant in een gigantische stofwolk rond. :')

Tolbert ben ik in de setting van vandaag de dag nog niet gestart maar die hebben wel betere bodems liggen.

Wat mij ook wel verbaast, waar is het Parkstad Concours op de kalender voor dit jaar? Zou heel vreemd/jammer zijn als zo'n concours verdwijnt.

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-18 21:19

Die wordt volgens mij ook al niet meer elk jaar georganiseerd hoor...

Toch gek dat er zoveel organisaties zijn, terwijl het normaal gesproken zo moeilijk is om mensen in een bestuur te krijgen.
Ik ben ook gestopt omdat er meer van mij verlangd wordt dan ik waar kan maken. Te druk met bouwen/verbouwen in eigen huis/tuin.

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 07:25

Ik zie het hier ook, schrik ook steeds van de deelname.. Concoursen waar je vroeger 4 ringen alleen al B had, nu hebben ze 1 ring B t/m M vaak.. Imo zijn er gewoon veelste veel wedstrijden, hier zijn een aantal clubs die jaarrond wekelijks wedstrijden organiseren, doordeweeks.. De regio zou hierin weer veel meer moeten coördineren, geen wedstrijden bij elkaar in de buurt enz. Zo ging het vroeger volgens mij, dan zat je niet in elkaars vaarwater. Ik heb het idee dat hier nu geen zicht meer op is.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:27

Regio kop noord Holland worden de kleine wedstrijdjes inderdaad sneller afgelast.. dit omdat er vaak grotere concoursen zijn die op zand zijn.
Mensen starten liever op zand dan op gras. ( ik zelf start liever op gras :( )

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:34

Regio Zeeland merk ik het ook wel. (Gelukkig) zelf nog niet mee gemaakt dat een wedstrijd hierdoor werd afgelast, maar wel vaak wedstrijden met weinig starts. Vooral de zomeravond wedstrijd, die een aantal jaren geleden juist heel erg in trek waren!

Instagram: demigisolf

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 08:37

In onze regio is er geen afstemming meer geweest en iedere vereniging kan zoveel wedstrijden uitschrijven als ze willen. Gevolg is een overvolle kalender en minder starts per wedstrijd.

Als vereniging hebben wij er ook last van, voorheen altijd twee ringen vol, afgelopen weekend met een wedstrijd meetellend voor de regiokampioenschappen maar een ring en daar konden er ook nog wat bij.

larabo

Berichten: 294
Geregistreerd: 18-08-07

Re: Geannuleerd wegens te weinig deelname...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 23:23

Ik start in dezelfde regio en merk het inderdaad ook. Meerdere malen gehad dat een relatief kleiner concours werd teruggebracht naar 1 dag of inderdaad werd geannuleerd. Ik vind dat er ook wel heel veel aanbod is. Ik koos er bijvoorbeeld voor om de eerste selectiewedstrijd niet te rijden(te groot en druk) en op zoek te gaan naar wat kleiners. Binnen een straal van 45 minuten rijden(en ik ken genoeg mensen die nog wat verder weg kijken) kon ik toen als nog uit 3 kiezen.. De ene werd afgelast en toen ingeschreven voor een andere. Als je bedenkt dat het gros van de fanatieke wedstrijdruiters die selectie wel rijdt, blijft er vrij weinig over voor alle andere wedstrijden.. Tegenwoordig kan je bijna elke dag wel ergens starten en in het weekend meerdere plekken. Ik ga dan wel kijken naar locatie en inschrijfgeld(scheelt soms 2,50 per proef!), soms indeling van rubriek en prijzen(emmer met spons of toch 30 euro?) en kies dan wat mij het leukst lijkt. Ik was laatst op een hele leuke gezellige locatie, maar parkeren aan een zandweg en door heuveltjes naar de wedstrijdlocatie stappen is echt verre van ideaal met een paard dat nog weinig gezien heeft en zich nogal druk maakt, daar wel kunnen oplossen, maar dat soort dingen maakt wel dat ik een volgende keer toch voor een andere wedstrijd kies.. Genoeg te kiezen. Toch zou ik het wel super jammer vinden als de kleinere wedstrijden verdwijnen, want dat zijn wel vaak de gezelligste locaties.

'Giving up doesn't always mean you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go'
Lara en Ringo voor altijd in mijn hart :+:

Dasmooija: B+13 > L1+17 > L2+25 > M1+21 > M2+15 >Z1+18
Hongkong R.W. (in eigendom R. Piek) B+25 > L1+10 > L2+14 >M1+17 > M2+20


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers