Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 16:33

De meeste herkennen het vast wel.

Inrijden gaat super. Maar zodra de proef begint vergeet ik adem te halen. Alles in mijn lijf hou ik vast.

Paard wordt sterk en ik hou hem tegen om vooruit te lopen.

Wie heeft de gouden tip/oefeningen. Of nog beter bestaat er hier een cursus in??

Al loopt mijn wedstrijd carrière met mijn haflinger bijna ten einde. Ik start M1 wil daarin 1 puntje en dan is het goed.

Maar ik wil alsnog mezelf daarin verbeteren. Aangezien over paar jaar een nieuw paardje op me staat te ‘wachten ‘ als ik dan nog steeds wedstrijden wilt rijden

xLissy
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-11-15

Re: Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:48

Het is belangrijk om eerst na te gaan waarom je spanning hebt. Is het bijvoorbeeld uit angst om de proef fout te rijden of een eerdere slechte ervaring? Wat maakt voor jou het verschil tussen het inrijden en de wedstrijdring?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 16:53

Ik heb in t verleden wel eens faalangst gehad.

Mijn haf kan nog wel eens sterkt worden.. en door dan vast te houden hoop ik maar dat hij z’n kop niet in de lucht gooit.. kwestie van vetrouwen maar door spanning toch weer op de oude manier rijden.. ipv op de betere manier..

xLissy
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-11-15

Re: Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:59

Wat misschien kan helpen is het benoemen (of opschrijven) wat de gevolgen allemaal kunnen zijn. Bijvoorbeeld hij gooit zijn hoofd omhoog en je krijgt een 5. Probeer dan voor jezelf te bedenken hoe erg dat is. Misschien haal je dan geen winstpunten en hoe erg is dat voor jouw hele leven?
Hopelijk kan dit helpen met het relativeren van je gedachten en dan uiteindelijk leiden tot meer ontspanning.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:07

Wat belangrijk is, is om te leren proefgericht te gaan rijden. HC starten kan je daar mee helpen, maar in de proef met rijden bezig te zijn en blijven. Dus echt gaan concentreren op het binnenkomen, netjes stiltstaan, van daaruit weer naar de volgende oefening en in de hoeken de oefeningen voorbereiden/ je paard weer even aan de hulpen zetten. Corrigeren als dat nodig is, en vooral loslaten als je paard sterk word.

Dus concentreer je op waar je mee bezig bent in je rijden in de proef, en ga niet netjes een "proefje" rijden zeg maar.

Daarnaast is het handig om wat ademhalingstechnieken onder de knie te krijgen, zodat je vanuit je buik blijft ademen. {bij spanning blokkeert de buikademhaling en gaat de ademhaling te hoog zitten wat je stressgevoel versterkt}
En mindfullnes, zodat je in het hier en nu bezig blijft met wat je aan het doen bent..stap voor stap. En blijven voelen in en met je lichaam.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:11

Heb je wel eens een proef uit je hoofd gereden? Dit heeft ons namelijk heel erg geholpen met spanning tijdens het rijden van een proef.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:31

Behalve bovenstaande tips, kan je ook eens op zoek gaan naar sportpsycholoog! Die kunnen je vaak enorm helpen je gedachten op een rij te krijgen en kalm te blijven. Ze hebben er trucs voor die je niet zelf zou bedenken. Dat is volgens mij een alternatief voor de 'cursus' waar je op doelde ;)

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 17:42

Je kunt ook een proberen op een liedje te zingen, alleen mag dat eigenlijk niet tijdens ds proef, dus dan misschien neuriën.
Helpt je om je ademhaling te focussen

julhan99
Berichten: 94
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:26

Zoals je zegt: de spanning zit bij jou. Is centered riding iets voor jou?

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:37

Voor mij helpt het om mijn doel van het winstpunt af te halen en dan te focussen op totaal een ander doel. Dan ook vanuit gaan dat je totaal geen prijs en winstpunt gaat rijden. Bijvoorbeeld genoeg impuls door de gehele proef. Dan ligt mijn focus dus niet op alles perfect te willen doen, maar op 1/2 dingen. Is de proef dan verpest, jammer dan.

Ik heb wel eens een 1e proef gehad, waarbij ik paardlief even moest aanpakken omdat ze tegen het been was. Wat resulteerde in een gefrustreerde bok en dus geen winstpunt. Maar door de juiste aanpak reed ik in de 2e proef met 20 punten verschil wel een 1e prijs.

Soms moet je ergens je punten in leveren, om ergens anders wat te bereiken.

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Re: Spanning/blokeren hoe kom ik eraf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:10