Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:35

Babootje schreef:
Als je paard niet in 1 x goed achterwaarts kan gaan is het gewoon niet voldoende bevestigd in die oefening.

Nou, er zijn toch echt heel veel paarden die niet bij de eerste keer hun beste achterwaarts laten zien. Je moet dat wel weten van je paard en dat leer je thuis. Dus als je weet van je paard dat het slim is om het nog even door te nemen, dan moet je dat in het losrijden ook doen. Dat geldt eigenlijk voor alle oefeningen en je door je trainingen thuis weet je wat je moet doen.


Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:40

Ik rij meestal alleen wat over de hoefslag. Aan het been maken, tempowisselingen, paar overgangen, stukje opzij.
En wat meer hier al zeggen, achterwaarts. Niet alleen omdat het niet in 1x goed gaat, maar ook omdat ze er los van worden, bekken beter kantelen. En dan krijgt die van mij ook een betere galop

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:16

Ik ben altijd 1 uur tot 1,5 uur van te voren aanwezig. Afhankelijk van de grote van de wedstrijd en/ of er kalkoenen gedraaid moeten worden ect. Ik rijd ongeveer 30 minuten los. Met losrijden doe ik hetzelfde als thuis. Links en rechtsom stappen, draven en galopperen. Tijdens het galopperen pak ik hem op. En dan mijn concentratie vasthouden :Y) . Merk dat ik soms meer op de rest let dan op mijn eigen rijden.
In de ring ga ik zo snel mogelijk draven en zowel linksom en rechtsom langs de jury en recht op de jury af omdat mijn paard dat de eerste 2 rondjes soms echt eng vind. Daarna is er niks meer aan de hand.

Ik rijd alle oefeningen door die in de proeven komen, hoe vaak wisselt. Soms moet ik ze vaker doorrijden, soms is 1 of 2 keer al voldoende. Mijn paard doet het het beste op herhaling. Terug komend op wat hierboven gezegd wordt over dat oefeningen doorrijden niet bij het losrijden hoort geldt dus niet voor mijn paard. In mijn proef sluit hij zich helemaal af en als ik niks doorneem met losrijden. En hij wordt er losser van wat weer ten goede komt in de proeven.

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:41

Hier wisselt het, ligt eraan welk paard ik bij heb.
Meestal ruim een uur voor starttijd aanwezig, want ik ben vrijwel altijd alleen dus reken iets meer tijd voor het opzadelen enz
Ene paard is 30 minuten losrijden ruim voldoende, die is ook niet onder de indruk op vreemd terrein en makkelijk bij de les te krijgen.
De ander neem ik meestal 45 minuten voor, veel last van spanning en moet ik echt aan het werk zetten voor ze met haar gedachten bij mij is, maar daar heb ik thuis ook zoveel tijd voor nodig, is gewoon erg snel afgeleid en sluit zich dan af
De derde krijgt ook meer tijd, daar wandel ik eerst een rondje mee door de losrijbak en over het terrein, die is nog niet veel mee geweest en heeft daardoor die tijd echt nodig op vreemd terrein anders klapt ze volledig dicht... Als die eenmaal een beetje relaxt is stap ik daar rustig op en mee rond en ga ik losrijden zoals ik thuis ook doe, 30 minuten max, beetje stappen, draven, klein galopje, tot ze aan het been zijn en klaar...

"There's something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good, perhaps it's the risk, the gamble, in any event it's a thing I need"

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:48

SusanH schreef:
0000 schreef:
Het is ook maar net de manier waarop. Een lijntje uit de proef meepakken hier en daar kan prima. Een lijntje honderd keer herhalen en daarbij steeds hardhandige te werk gaan....dat vind ik niet ok. Het beruchte lijntje contra in de L2 nodigt daar sommige ruiters erg toe uit, evenals de eenvoudige wissels die sommigen er nog op te lijken willen slaan tijdens het losrijden ofzo...dan ben je echt gewoon veel te laat.


Contra in de L2? Ik denk dat je M1 bedoelt :j

Die van mij heeft het wel nodig om even aan het been gezet te worden. Thuis is toch anders als op wedstrijd, hij is dan sneller afgeleid en ik moet dus eerst zorgen dat hij op mij let. Daarom wil ik wel even checken of de knopjes het ook net zo doen als thuis. Dus ik pak vaak wel enkele oefeningen uit de proef mee als ik al de nodige overgangen heb gereden. Hele proef rij ik niet, dat doe ik thuis ook nooit. Wel losse onderdelen om te checken of hij er goed aan staat.


In de L2 zit volgens mij (het is al weer even geleden dat ik L2 heb gereden) nog steeds het lijntje vanuit de linkergalop FXC wenden en tussen XC terug naar draf. Op X heb je dus een bocht in contra en daarna moet je je paard dus gesloten genoeg krijgen om hem fatsoenlijk naar draf te krijgen. Een ware rotlijn waar menig ruiter moeite heeft.
In de rechtergalop is het dan een korte diagonaal (MB dacht ik) en dan voor B(?) terug naar draf, dus geen volledige contra.
Maar goed, de proeven kun je zelf nalezen voor als ik het fout zeg :P

Es_ther

Berichten: 18709
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:50

Toen ik nog wedstrijden reed ha dik voor paard ongeveer 20 minuutjes nodig. Hij was op wedstrijd vaak iets vlotter en daardoor ook makkelijker aan de hulpen. Het was vooral even opwarmen bij hem :).

Pony had op wedstrijd vaak de concentratie van een goudvis, dus die moest soms wakker gemaakt worden. Ze was wel altijd aan het sjansen, dus liep ze altijd net iets mooier dan thuis :').

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:55

Dit lijntje zit niet meer in de L2 wel het afwenden in galop en diagonaal op. Maar geen bochtje contra meer.


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 13:58

Shelly21 schreef:
Dit lijntje zit niet meer in de L2 wel het afwenden in galop en diagonaal op. Maar geen bochtje contra meer.


Oh dat is mooi want dat lijntje is in zn eentje verantwoordelijk voor een hele hoop ongelukkige paarden op het losrijterrein...Wat een drama was dat. Tijdje geleden dat ik nog L gereden heb haha.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 15:35

Bowo schreef:
SusanH schreef:

Contra in de L2? Ik denk dat je M1 bedoelt :j

Die van mij heeft het wel nodig om even aan het been gezet te worden. Thuis is toch anders als op wedstrijd, hij is dan sneller afgeleid en ik moet dus eerst zorgen dat hij op mij let. Daarom wil ik wel even checken of de knopjes het ook net zo doen als thuis. Dus ik pak vaak wel enkele oefeningen uit de proef mee als ik al de nodige overgangen heb gereden. Hele proef rij ik niet, dat doe ik thuis ook nooit. Wel losse onderdelen om te checken of hij er goed aan staat.


In de L2 zit volgens mij (het is al weer even geleden dat ik L2 heb gereden) nog steeds het lijntje vanuit de linkergalop FXC wenden en tussen XC terug naar draf. Op X heb je dus een bocht in contra en daarna moet je je paard dus gesloten genoeg krijgen om hem fatsoenlijk naar draf te krijgen. Een ware rotlijn waar menig ruiter moeite heeft.
In de rechtergalop is het dan een korte diagonaal (MB dacht ik) en dan voor B(?) terug naar draf, dus geen volledige contra.
Maar goed, de proeven kun je zelf nalezen voor als ik het fout zeg :P



Ooh dat lijntje ken ik nog wel! Die moest iedereen inderdaad altijd 10x rijden :')

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 16:14

Ik heb nooit eerder L2 gereden (ben met ons vorige paard door blessures de B nooit uit gekomen) en ken dus alleen de nieuwe proeven. Ik ben blij dat er geen contra in de L2 zit want daar moeten we nog even op oefenen.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 18:06

Gelukkig is dat veranderd (ik dacht dat dit in de nieuwe proeven zat, maar blijkbaar is mijn L2 tijd langer geleden dan ik dacht of de nieuwe L2 proeven zijn niet blijven hangen of dit lijntje wel altijd blijven hangen). Maar dat lijntje was ook echt geen L2 niveau. Zeker in combinatie met de overgang terug naar draf.
Maar genoeg offtopic denk ik :P

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:04

Pipodipo schreef:
Als je paard niet in 1 x goed achterwaarts kan gaan is het gewoon niet voldoende bevestigd in die oefening.


Babootje schreef:
Nou, er zijn toch echt heel veel paarden die niet bij de eerste keer hun beste achterwaarts laten zien. Je moet dat wel weten van je paard en dat leer je thuis. Dus als je weet van je paard dat het slim is om het nog even door te nemen, dan moet je dat in het losrijden ook doen. Dat geldt eigenlijk voor alle oefeningen en je door je trainingen thuis weet je wat je moet doen.


Dan zijn we het niet met elkaar eens. :D

Ik vind (nog steeds) dat je paard klaar moet zijn voor het niveau dat je gaat rijden en dus alle oefeningen (onvoorwaardelijk) goed moet KUNNEN uitvoeren. Dat er dan wel eens iets in de proef mis kan gaan omdat je een storinkje hebt of je paard ineens afgeleid is, is evident. Dat haal je dan wel weer op met de andere oefeningen. Oefeningen anders dan die je nodig hebt om los te rijden, zou je niet zonodig vlak voor je proef moeten oefenen.
Je paard zou de oefening moeten beheersen de oefening en m laten zien op het moment dat je die van hem vraagt. Dus moet je je afvragen: waarom rijd je dan die oefening? Is het onzekerheid (doet ie het of doet ie het niet?). Dan beheers je eigenlijk het niveau nog niet (goed).
Er zit nog een andere kant aan het doornemen van je proef of oefening zo vlak voor de wedstrijd. Want, doet ie het onverhoopt niet, dan verhoogt dat jouw stressniveau en daarmee de stress bij je paard. En dat komt de proef dan ook niet ten goede.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:20

Je hebt de quotes omgewisseld, maakt het een beetje onduidelijk ;)

Ik denk dat als een oefening die altijd goed gaat en vlak voor de proef niet, toch een beetje vreemd is en je als ruiter eens goed moet kijken naar wat er anders is.
Aan de andere kant, gaat de oefening wel vaker nog net niet helemaal goed, dan moet je ook geen stress opleveren als die wel mis gaat, je weet dat het kan gebeuren.

Maar Babootje, moet je dan elk onderdeel van de proef voor een 10 kunnen om op wedstrijd te mogen? Krijg jij voor elke toets die je maakt een 10 of neem je ook soms (of misschien wel altijd) genoegen met een voldoende?
Een wedstrijd kan ook een maatstaaf zijn om te kijken hoe je er voor staat, moet je dan alles perfect kunnen?
Eventjes kijken hoe een bepaalde oefening gaat, waar je even net wat extra op moet letten, is toch geen probleem? Of een paard dat inderdaad pas de 2e keer goed achterwaarts laat zien, die is misschien nog niet helemaal bevestigd, maar je hoeft ook niet elk onderdeel van de proef voor een 10 te kunnen, af en toe een 6 of zelfs lager is geen probleem. Fouten maken hoort erbij

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:18

Bowo schreef:
Je hebt de quotes omgewisseld, maakt het een beetje onduidelijk ;)


ik zie het :D kan het helaas niet meer aanpassen,

Bowo schreef:
Ik denk dat als een oefening die altijd goed gaat en vlak voor de proef niet, toch een beetje vreemd is en je als ruiter eens goed moet kijken naar wat er anders is.
Aan de andere kant, gaat de oefening wel vaker nog net niet helemaal goed, dan moet je ook geen stress opleveren als die wel mis gaat, je weet dat het kan gebeuren.

Maar Babootje, moet je dan elk onderdeel van de proef voor een 10 kunnen om op wedstrijd te mogen? Krijg jij voor elke toets die je maakt een 10 of neem je ook soms (of misschien wel altijd) genoegen met een voldoende?
Een wedstrijd kan ook een maatstaaf zijn om te kijken hoe je er voor staat, moet je dan alles perfect kunnen?
Eventjes kijken hoe een bepaalde oefening gaat, waar je even net wat extra op moet letten, is toch geen probleem? Of een paard dat inderdaad pas de 2e keer goed achterwaarts laat zien, die is misschien nog niet helemaal bevestigd, maar je hoeft ook niet elk onderdeel van de proef voor een 10 te kunnen, af en toe een 6 of zelfs lager is geen probleem. Fouten maken hoort erbij


Nee ik vind niet dat je elk onderdeel van de proef voor een 10 moet kunnen. Maar een 6 op alle onderdelen moet er wil in kunnen zitten. Jij (of althans jij en je paard moeten de oefening wel beheersen). Dus bv achterwaarts moet ie wel uberhaupt achterwaarts gaan, niet tegen de hand zijn en niet duiken. Dat ie dan van de 3 - 5 passen maar 3 passen gaat of een tikkeltje scheef, ja dan is het geen 8 of 9 maar een 6je.
Hals strekken idem. Hoe vaak zie je niet dat niet voldoende wordt beheerst (zelfs tot in Z) en dat men dan zoiets heeft van laat maar ik haal mn winst wel op de andere onderdelen.
Maar daarvoor hoef je niet de oefeningen vlak voor je proef te oefenen. Je haalt er op zo'n moment echt niet meer uit dan dat je er in de training thuis in hebt gestopt.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 20:39

Ik denk dat het verschil ligt, in hetgeen met welke intentie je op concours gaat.

Ik vind het in ieder geval in de basis niveau’s, ofwel tot het ZZlicht, belangrijk om mijn paarden te blijven scholen! Dit dus ook zekerop concours.

Tuurlijk, ga ik geen klasse binnen rijden als mijn paard de oefeningen niet voldoende beheerst.

Maar ik rij tijdens het losrijden wel mijn oefeningen door om mijn paard beter te maken, te trainen.
Mijn losrijden is simpelweg een verkorte training, met daar achteraan een proef.

En dan zal ik bij het ene paard meer bij de basis blijven en bij het andere paard meer en vaker oefeningen rijden.

Maar ik ben het zeker wel eens, met dat het paard + ruiter de oefeningen voldoende moet beheersen voor ze een bepaalde klasse starten!

Edit:
Dit bepaald dan ook gedeeltelijk de tijd die ik nodig ben voor het losrijden.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 15:11

Babootje schreef:
Pipodipo schreef:
Als je paard niet in 1 x goed achterwaarts kan gaan is het gewoon niet voldoende bevestigd in die oefening.


Babootje schreef:
Nou, er zijn toch echt heel veel paarden die niet bij de eerste keer hun beste achterwaarts laten zien. Je moet dat wel weten van je paard en dat leer je thuis. Dus als je weet van je paard dat het slim is om het nog even door te nemen, dan moet je dat in het losrijden ook doen. Dat geldt eigenlijk voor alle oefeningen en je door je trainingen thuis weet je wat je moet doen.


Dan zijn we het niet met elkaar eens. :D

Ik vind (nog steeds) dat je paard klaar moet zijn voor het niveau dat je gaat rijden en dus alle oefeningen (onvoorwaardelijk) goed moet KUNNEN uitvoeren. Dat er dan wel eens iets in de proef mis kan gaan omdat je een storinkje hebt of je paard ineens afgeleid is, is evident. Dat haal je dan wel weer op met de andere oefeningen. Oefeningen anders dan die je nodig hebt om los te rijden, zou je niet zonodig vlak voor je proef moeten oefenen.
Je paard zou de oefening moeten beheersen de oefening en m laten zien op het moment dat je die van hem vraagt. Dus moet je je afvragen: waarom rijd je dan die oefening? Is het onzekerheid (doet ie het of doet ie het niet?). Dan beheers je eigenlijk het niveau nog niet (goed).
Er zit nog een andere kant aan het doornemen van je proef of oefening zo vlak voor de wedstrijd. Want, doet ie het onverhoopt niet, dan verhoogt dat jouw stressniveau en daarmee de stress bij je paard. En dat komt de proef dan ook niet ten goede.

Nou, ik wil het best even uitleggen hoor. Achterwaarts is behalve voor gehoorzaamheid een losmakende oefening. Het paard moet de rug en het bekken anders gebruiken dan bij de voorwaartse gangen en alleen al daarom is het verstandig om bij het losrijden de oefening te rijden om de trainingswaarde. Met een beetje mazzel is je paard soepel en los genoeg om het direct correct uit te voeren, maar het merendeel van de paarden zie je vaak even aarzelen of blokkeren. Dus voor die combinaties geldt zeker dat het slim is om het in het losrijden mee te nemen.

MyWishMax

Berichten: 25255
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:28

Ik rijd 3 kwartier los... Mijn paard heeft dat niet nodig, maar ik wel. In die drie kwartier bouw ik namelijk na een half uur een paar minuten stappen in waar ik even wat kan drinken en kan uitrusten, anders red ik geen 2 proeven met mijn gezondheid. :') Mijn paard is niet elke dag uit zichzelf aan het been en los. Daar gebruik ik mijn losrijden voor, maar dat betekent niet dat we niet toe zijn aan wedstrijden rijden. Ik controleer tijdens mijn losrijden regelmatig of ze aan het been is of eigenlijk aan alle hulpen. Daar hoort ook wel eens een lijntje bij uit een proef of een andere oefening. Niet om dat onderdeel te oefenen, maar om te controleren. Als het niet goed gaat ga ik geen 20 keer dat lijntje rijden zoals die uit de L2 (die vond ik wel echt leuk toen!), maar gebruik ik een andere manier om het op te lossen. Wij hebben bijvoorbeeld nog wel moeite met verruimingen. Als ze goed los is, verruimt ze voor haar doen best netjes. Ik kan dus met verruimen controleren of ze echt los is, maar ze wordt niet losser door dat 5 keer te herhalen als het niet goed is.

Maar goed, ik snap dus wel gedeeltelijk wat Babootje zegt en voor mezelf ben ik het er redelijk mee eens. Wij kunnen bijvoorbeeld alle onderdelen rijden voor een voldoende. Daarom start ik dit niveau en nog niet hoger. Maar ik rijd wel onderdelen en oefeningen tijdens mijn losrijden.

Hoe zie je het verschil tussen onderdelen rijden om die door te rijden of onderdelen en oefeningen rijden, omdat het paard daar losser van wordt? Ik denk niet dat je dat als onbekende van een combinatie kan bepalen, tenzij ze 20 keer hetzelfde lijntje rijden misschien.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 13:09

Losrijden op wedstrijdterrein is bij mij hetzelfde als training thuis. Losrijden doe ik 45 min incl stapwerk. Vroeger een uur maar dat is niet meer nodig nu. Maar ik heb een heet en snel gespannen paard welke vaak pas na 20/30 min ontspant op vreemd terrein dus daarna kom ik pas aan het echte werken vd oefeningen toe (z1)
Ik rijd veel overgangen en schakel veel en ik rijd vooral in het begin en tussendoor ff wat lager en ronder en dat wissel ik af met bovenin gesteld

_Natasja_

Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:39

Ik mis eigenlijk nog reden waarom ik graag oefeningen nog even rijd in het losrijden:

Afstemming vinden met het paard.
Ene dag kunnen ze wat scherper reageren dan de andere.
En dus vind ik het fijn om dat vast in het losrijden te weten.

Dus als ze wat scherper reageren dat ik in de proef rustig moet inkomen en wanneer ze ietwat makkelijk zijn die dag: net even wat duidelijker je hulp inzetten.

Vooral bij paarden die nog niet veel wedstrijd routine hebben kan dat wel eens wisselend reageren.

Learning starts at the end of your comfortzone, don’t be afraid to step out of it!

Love_Rosie

Berichten: 1496
Geregistreerd: 01-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:12

Jullie rijden geen oefeningen voor een proef terwijl het hele idee van die oefeningen is om het paard losser/soepeler en gehoorzamer te krijgen? :o?

Bij mij bestaat het losrijden juist uit oefeningen rijden.. eerst heel globaal en in lange lijnen en daarna wat meer opgericht en bij elkaar. Niet omdat de oefeningen nog niet bevestigd zijn want anders ga ik überhaupt niet op wedstrijd, maar omdat die hem zo los en gehoorzaam maken dat het in de proef goed gaat.

Edit: qua tijd vind ik het met huidige paard nog wat lastig inschatten soms, maar ik probeer max 30 min er voor er op te zitten zodat ik niet hoef gaan haasten en tussendoor even lang kan geven.

MyWishMax

Berichten: 25255
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:17

Wel oefeningen om los te maken, maar niet om perfect te rijden even zwart wit gezegd. :D

Natasja, dat heb ik ook hoor. Elke dag is iets anders en hulpen moeten ook iets anders gedoseerd worden. :j

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:57

Ik rijd een half uur los. Ik rijd heel veel met losse teugel, zeker een kwartier en neem dan alle gangen mee. Zie eigenlijk alleen maar opgerichte paarden om Me heen met los rijden. In stap aan de lange teugel doe ik alle oefeningen (Z). Dan nog tien minuten opgericht en wat schakelen.

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~


oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 20:22

Het verschilt per dag en per paard vind ik. Mijn vorige wedstrijdpaard was bv zwaar atactisch en die raakte van het padje elke keer bij een eerste keer een bepaalde oefening, zoals bv wijken. Dus dan pakte ik die eerste keer wel in het losrijden, scheelde een hoop punten in de proef.

Huidige paard is prima gezond. Kan soms dagen hebben dat het wil blijven plakken aan mijn rechterbeen, dus dan rij ik in losrijden bv wat schoudervoor/schouder binnenwaarts om haar beter aan mijn rechterbeen te krijgen, maar dat zit niet in de L proeven.

Ben het met Babootje eens dat de oefeningen in de proef in principe gewoon bevestigd moeten zijn, dat als je paard los en scherp aan de hulpen is, dat je die er in de proef gewoon uit moet kunnen rijden en niet noodzakelijk op het losrijterrein. Zelfde geldt voor losrijden met springen. Soms zie ik combinaties op het losrijterrein dat ik denk, jullie moeten alle vertrouwen in het springen nog krijgen tijdens het losrijden. Dan heb je in mijn ogen gewoon nog niets op wedstrijd te zoeken. Thuis oefen je, op wedstrijd toon je wat je thuis geoefend hebt. Maar kan dus wel sommige oefeningen met losrijden gebruiken om paard goed los te krijgen. Maar ik ga regelmatig de ring in dat ik alleen een stukje linsom en rechtsom gestapt, gedraafd en gegaloppeerd heb, niets wijken niets achterwaarts. Als ze fijn is aan de hulpen en los is het goed.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mnoonn, Selina en 32 bezoekers