Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 13:50

Hi bokkers,
Ik ben dit jaar actief begonnen met starten en merk dat ik het lastig vind om goed in te rijden op wedstrijd. Ik heb niet echt een vaste volgorde qua wat ik doe en soms moet ik ineens veel eerder dan ik had verwacht, of juist veel later. De proef loopt dan wat minder lekker dan ik eigenlijk zou willen omdat m’n paard dan minder aan het been is of minder mooi inbuigt ofzo. Daarom mijn vraag, hoe rijden jullie in? Wat doen jullie als jullie opstappen? en wat doe je zodra je de ring in mag? En hoe lang rijden jullie in?

Elk bad heeft er eendje.


Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:55

Ik zorg eerst dat ik weet hoe laat ik moet. Loopt het in? Dan heb je recht om op je eigen tijd te starten. Loopt het uit en is er geen mogelijkheid dat ze in gaan lopen, dan zadel ik wat later op. Loopt het uit en gaan ze waarschijnlijk wel inlopen, dan zadel ik gewoon op en mochten ze toch niet inlopen, blijf ik wat langer stappen.
Ik rijd 20 min tot een half uur los. Indoor vaak 20 min en outdoor 30 min, maar wat de ideale tijd is, hangt af van je paard.
Ik begin altijd met gewoon ontspannen losstappen en -draven. Daarna pak ik mijn paard op. Dan rijd ik veel schakeltjes om haar goed aan mijn been te krijgen. Ik neem vaak ook een paar oefeningen mee uit mijn proef (M niveau, even een lange zijde schouderbinnenwaarts/travers, L niveau even stukje wijken etc.). Verder doe ik geen speciale dingen.
In de ring draaf ik een rondje beide kanten op (stamt uit de tijd dat ik een pony had die overal bang voor was, wilde zeker weten dat hij alles had gezien zodat hij geen reden had om te schrikken) en dan wacht ik op het sein dat we mogen beginnen.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:59

Ik ben er voor om zoveel mogelijk hetzelfde los te rijden als thuis. Gewoon een normale warming up dus. Afhankelijk van het paard en het niveau reserveer ik wat tijd om enkele oefeningen door te nemen of hem nog wat meer op te pakken. Een B of L paard rijd ik meestal max een halfuur, liever nog iets korter los. Dat is ruim voldoende tijd om goed in te stappen en de spieren warm te hebben. Ik heb het liefst dat ze warm maar wel fit en fris de ring in gaan.

Ik zorg altijd dat ik op tijd aanwezig ben zodat ik voor ik ga zadelen kan kijken of het in of uitloopt. Als ik erop zit laat ik degene die mee is gelijk even kijken hoeveel combinaties er nog voor me zijn en die geeft ook even aan als er nog 2 en vervolgens 1 voor me zijn. Op die manier kom je eigenlijk nooit voor grote verrassingen te staan.

Het belangrijkste is om je paard thuis goed voor elkaar te hebben zodat je niet last minute nog dingen moet gaan oplossen. Kom je toch iets tegen, vooral niet teveel mee doen maar gewoon rustig blijven rijden en blijven doorwerken zoals je van plan was. Verder trainen en opleiden kan je de rest van de week thuis weer doen. En ken je paard. Weet wanneer hij moe word, waar hij beter of minder van word en hoe hij op zijn best is.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:01

Ik klok de hele week een beetje Mn training.

Dus op maandag is ze los na 15 los rijden en na 10 min oppakken is ze op dr fijnst.
En dan dinsdag is ze los na 10 min losrijden en 20 min bovenin rijden.

De rest van de week zo verder en dan neem ik op wedstrijd het gemiddelde van de week +5 min extra om even te wennen en zo heb ik de ideale tijd om los te rijden.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:03

Het verschilt wel per paard wat handig is. Als een paard heel stijf is of lang op een trailer heeft gestaan is het ook weer anders dan wanneer hij net een half uur naar de stal toe is gestapt. En hoe goed is de conditie?
Ik heb wel eens gehad dat ik heel lekker aan het losrijden was, alles liep een beetje uit en toen halverwege mijn proef was paardje lief al behoorlijk moe. Ook niet handig!
Wat ik het vaakst deed was goed stappen en daarna wat rekken en strekken linksom en rechtsom (paar pasjes stelling, buiging, schouder binnenwaarts) en hierin ergens de draf ook gaan mee pakken. Allebei de kanten eventjes aanspringen in de galop, hals strekken, paar rondjes stappen en dan de proef. Al met al zo'n beetje een 20 minuten rijden ofzo.
Maar ik heb nooit verder dan de L1 gereden, dus het zou goed kunnen dat betere ruiters het heel anders doen :D

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:47

Ik deed ook nooit heel veel op wedstrijd.
Ik begon met losstappen ong 10 minuten
Dan draven. Wat lang en laag 5 minuten met wat overgangetjes. Dan iets meer opgericht 5 minuten met wat tempo wisselingen en wat stelling vragen links en rechts. Dan een paar x aanspringen in galop. Nog even een pasje wijken en dan de ring in.

Ik zat er met warm weer maar amper 20 minuten op.
Paard heb ik thuis echt goed voor elkaar voordat ik op wedstrijd ga.
Ga op inrij terrein ook niet meer corrigeren of iets.

Ik vind het ook prettiger om ze iets te fris zijn dan te flegmatiek.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-18 16:22

Bedankt voor al jullie nuttige bijdragen! Ik merk zelf dat het thuis zo mega goed gaat, dat ik echt denk: nu gaan we knallen. Maar zoals vandaag begon ik met inrijden (25 minuten voordat ik moest) en toen ik de losrijbaan in kwam werd me al verteld dat het was ingelopen en dat ik zsm moest starten. Daardoor met inrijden wat sneller opgepakt, maar ik vond hem in de baan net niet soepel genoeg. En laatst moest ik juist heel lang wachten waardoor bij proef 2 de fut er wel echt uit was.

Wat bedoelen jullie met ruim op tijd aanwezig? Een uur voor de starttijd of nog eerder?

Irisje, dat is wel slim! Dat ga ik van je overnemen, want ik rijd te veel op gevoel wat dat betreft en heb dan dus eigenlijk geen idee wat de ideale tijd is voor ons. Bedankt voor die tip!

Elk bad heeft er eendje.

xx_Irisje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:32

Ik rij ook veel op gevoel daarom doe ik het. Geen idee anders hoeveel tijd dingen kost.

Een uur van de voren aanwezig moet genoeg zijn. Dan direct melden bij het secretariaat en vragen of het in of uitloopt. Dan zou het nooit heel veel moeten kunnen inlopen.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:39

Je hebt het recht om op je eigen tijd te starten als het inloopt. Is wellicht niet iedereen even blij mee als je dat doet, maar ze kunnen je niet dwingen om eerder te starten als je dat niet wilt.
Ik ben altijd ongeveer een uur voor de starttijd aanwezig. Kan ik een kwartier even rondlopen, terrein verkennen, betalen, vragen of het op tijd loopt etc. Kwartier voor opzadelen (wat indoor ook erg ruim is, outdoor met stiften draaien en teruglopen naar de trailer heb je soms echt wel de tijd nodig) en dan heb ik nog een half uur om los te rijden.

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:00

Bowo schreef:
Je hebt het recht om op je eigen tijd te starten als het inloopt. Is wellicht niet iedereen even blij mee als je dat doet, maar ze kunnen je niet dwingen om eerder te starten als je dat niet wilt.
Ik ben altijd ongeveer een uur voor de starttijd aanwezig. Kan ik een kwartier even rondlopen, terrein verkennen, betalen, vragen of het op tijd loopt etc. Kwartier voor opzadelen (wat indoor ook erg ruim is, outdoor met stiften draaien en teruglopen naar de trailer heb je soms echt wel de tijd nodig) en dan heb ik nog een half uur om los te rijden.


Dat recht heb je alleen als er tijden aangegeven worden.
Als je nummer bent, dan moet je gewoon starten.

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:24

Mijn hele wedstrijddag:

Zorg dat ik 1 uur en 15 minuten voor mijn starttijd aanwezig ben.
Dan ga ik betalen en loop ik langs de ringmeester om te kijken of het in/uit loopt, dan kan ik hier rekening mee houden.

30 minuten voor ik de ring in moet zit ik erop.

Dan stap ik 5/10 minuten zodat ze kunnen ontspannen en ze wat losser worden.

Dan draven en galopperen, op gevoel.

Lange teugel stappen.

En daarna rijd ik nog 5/10 minuten wat oefeningen door.

Zo gauw ik aan de lange teugel ga stappen, vraag ik mijn moeder of de ringmeester hoeveel er nog voor mij zijn, zodat ik weet hoelang ik kan/moet stappen.

Elk paard is wel iets anders, maar dit is wel mijn “hoofd opzet”.

Misschien heb je er iets aan!

Theeglas

Berichten: 2543
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 18:56

Het losrijden van een paard is altijd aangepast op het paard, maar in grote lijnen kan het wel hetzelfde zijn. Maar kijk dus goed naar wat werkt voor jouw paard.
Zo zorg ik dat ik bij het jonge paard en mijn oudere sensibele paard dat ik er op tijd op zit omdat zij beiden graag eerst de omgeving goed scannen. Dat betekent dat ik echt wel 10 minuten met een lange teugel aan het rondstappen ben voordat ze de omgeving volledig los kunnen laten.
Verder volgens pak ik het losrijden inderdaad hetzelfde op als thuis. Dat betekent veel op de volte, eerst lang en laag en daarna wat hoger plaatsen, veel tempo wisselingen en de figuren verkleinen. Daarmee bedoel ik dat ik aan het begin van het losrijden wat grotere wendingen maak waarbij ze minder ver moeten inbuigen en richting het einde van het losrijden als ze lekker soepel zijn maar ik kleine wendingen waarbij ze verder moeten inbuigen. Denk aan een slangenvolte --> door een S van hand veranderen. Als dat een beetje logisch klinkt.. hihi.
Tenslotten pak ik een paar willekeurige lijntjes uit het proefje om even te checken of ze goed los zijn en vlot reageren en dan hup de proef in.
En dan bij voorkeur niet eens een paar rondjes in de wedstrijdbaan stappen, want dan ben je al je opgedane activiteit etc weer kwijt.

julhan99
Berichten: 94
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:28

Wij nemen lekker lang de tijd. een uur. En dan kijken we gewoon wat er dan nodig is. Meer draven? dan meer draven, los maken in de hals? dan dat.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:04

Hier een half uur losrijden met rood strikje in zn staart. Ons paard heeft angst voor tegenliggers, dat geeft spanning en dat zie je dan in de proef terug, vooral als het erg druk is in de losrijring.
Dat "aan het been zijn" en "om het been buigen" moet eigenlijk geen issue meer zijn dat je in het losrijden moet oplossen. Ook het oefenen van onderdelen van de proef (wat je nog wel eens ziet gebeuren) hoort niet bij het losrijden thuis. Het paard moet gewoon klaar zijn voor het niveau dat je gaat rijden.
We stappen wat in (niet te lang) en starten met galop (zn fijnste gang) daarna draf, wat wijken en wat schouder binnenwaarts. En dan de ring in.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:44

Babootje schreef:
Hier een half uur losrijden met rood strikje in zn staart. Ons paard heeft angst voor tegenliggers, dat geeft spanning en dat zie je dan in de proef terug, vooral als het erg druk is in de losrijring.
Dat "aan het been zijn" en "om het been buigen" moet eigenlijk geen issue meer zijn dat je in het losrijden moet oplossen. Ook het oefenen van onderdelen van de proef (wat je nog wel eens ziet gebeuren) hoort niet bij het losrijden thuis. Het paard moet gewoon klaar zijn voor het niveau dat je gaat rijden.
We stappen wat in (niet te lang) en starten met galop (zn fijnste gang) daarna draf, wat wijken en wat schouder binnenwaarts. En dan de ring in.

Hier ben ik het niet mee eens, iedereen heeft zijn eigen manier van losrijden en sommigen vinden het prettig om bijvoorbeeld nog even het gevoel van een bepaalde oefening te hebben. Als je er zelf geen last van hebt, snap ik niet waarom je het af zou keuren.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:37

Ik doe meestal ook zo'n beetje wat Irisje aangeeft, van te voren bijhouden hoe lang het duurt voor je paard fijn los en aan de hulpen is en dat ongeveer aanhouden voor je wedstrijd, de één heeft dan 5 minuutjes meer nodig en de ander juist minder, zo leer je elkaar steeds beter kennen door te doen, registreren en dat op te slaan.

Verder probeer ik altijd het losrijden hetzelfde te doen als thuis.
Begin ik met 10 minuten stappen, waarvan 5 minuten zonder echt wat te vragen, dan doe ik dat op wedstrijd ook.
Ik kreeg echt meer succes toen ik door kreeg dat wedstrijden goed rijden meer in jouw en je paard zijn hoofd zitten dan in het lijf.
Spanning maakt alles slechter en een paard wat nog niet geheel los is kan best zijn rondjes lopen, als een paard echt vast zit is er wat mis en heb je niks op een wedstrijd te zoeken.
Dus ooit had ik een wedstrijd en zat ik net op mijn paard en hoorde ik dat ik over 10 minuten al moest starten, niet heel handig dus en mensen keken raar toen ik rustig met iemand aan het kletsen was en zonder iets te vragen ontspannen rond stapte, na een tijdje lekker los gestapt en wat meer gevraagd en aan mijn been gezet en toen ze riepen dat ik de ring in kon even een rondje in verlichte zit in galop gepakt, gaan zitten, even wat sluiten en de ring in.
Omstanders vroegen of we er wel klaar voor waren en mijn antwoord was dat hij het gisteren allemaal nog prima kon, dus vandaag waarschijnlijk ook wel. :D
Uiteindelijk een prima proef gereden met een goed resultaat, terwijl ik vroeger als een gek mijn hele riedeltje was af gaan werken en dan met een hoop spanning de proef in was gegaan en na de tijd het korte losrijden de schuld had gegeven van de slechte proef. :+

Heb ik een paard mee waarvan ik weet dat hij pas de derde keer achterwaarts het netjes doet, dan pak ik dus in mijn losrijden 2x achterwaarts mee.
Daarna vertrouw ik er op dat hij in de proef netjes achterwaarts gaat, want dat is anders ook zo.
Ga ik dan wel in het losrijden die 3x achterwaarts en het gaat niet netjes, dan raak ik juist in de stress, want thuis gaat het wel altijd de derde keer al goed en dan wil je het nog een keer en nog een keer doen totdat het wel lukt en dat moment komt niet, want je krijgt stress en dan moet je de ring in terwijl jij alleen met dat stomme achterwaarts bezig bent geweest wat niet lukt, geeft jouw en je paard geen vertrouwen.
En mocht het achterwaarts dan in de proef toch niet goed gaan, dan is het jammer, maar maar 1 onderdeel verprutst en moeten we het uiterste uit onze betere oefeningen halen om dat punt weer op te halen en weet ik dat ik in mijn training het achterwaarts nog beter voor elkaar moet hebben.

De eerste rondjes in de ring met een jong paard doe ik ook gerust in stap of in draf hals strekken, zodat er niet weer spanning ontstaat door de nieuwe omgeving, dan kunnen ze even kijken, uitademen en ontspannen en daarna rijd ik zo weer verder waar ik was.

Dus in je losrijden juist de dingen doen waar jullie goed in zijn!
Laat je paard letterlijk en figuurlijk groeien van zelfvertrouwen, het werkt op de hele combinatie door!
Zorg dat je voorbereiding qua training goed is en zie het als een spelletje, voor je paard een hoop aandacht en een extra koekje en dan is het voor iedereen leuk. :)

Sometimes you win en sometimes you learn.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:40

Babootje schreef:
Hier een half uur losrijden met rood strikje in zn staart. Ons paard heeft angst voor tegenliggers, dat geeft spanning en dat zie je dan in de proef terug, vooral als het erg druk is in de losrijring.
Dat "aan het been zijn" en "om het been buigen" moet eigenlijk geen issue meer zijn dat je in het losrijden moet oplossen. Ook het oefenen van onderdelen van de proef (wat je nog wel eens ziet gebeuren) hoort niet bij het losrijden thuis. Het paard moet gewoon klaar zijn voor het niveau dat je gaat rijden.
We stappen wat in (niet te lang) en starten met galop (zn fijnste gang) daarna draf, wat wijken en wat schouder binnenwaarts. En dan de ring in.


Bowo schreef:
Hier ben ik het niet mee eens, iedereen heeft zijn eigen manier van losrijden en sommigen vinden het prettig om bijvoorbeeld nog even het gevoel van een bepaalde oefening te hebben. Als je er zelf geen last van hebt, snap ik niet waarom je het af zou keuren.


Ik bedoel ermee dat het niet nodig zou moeten zijn om onderdelen van een proef vlak voor de proef nog eens te oefenen. Die moeten er gewoon voldoende inzitten. En ja het kan lastig zijn in een volle bak als er veel zijn die onderdelen van een proef willen oefenen.

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:44

Het is ook maar net de manier waarop. Een lijntje uit de proef meepakken hier en daar kan prima. Een lijntje honderd keer herhalen en daarbij steeds hardhandige te werk gaan....dat vind ik niet ok. Het beruchte lijntje contra in de L2 nodigt daar sommige ruiters erg toe uit, evenals de eenvoudige wissels die sommigen er nog op te lijken willen slaan tijdens het losrijden ofzo...dan ben je echt gewoon veel te laat.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:45

Als je paard niet in 1 x goed achterwaarts kan gaan is het gewoon niet voldoende bevestigd in die oefening.

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:46

0000 schreef:
Het is ook maar net de manier waarop. Een lijntje uit de proef meepakken hier en daar kan prima. Een lijntje honderd keer herhalen en daarbij steeds hardhandige te werk gaan....dat vind ik niet ok. Het beruchte lijntje contra in de L2 nodigt daar sommige ruiters erg toe uit, evenals de eenvoudige wissels die sommigen er nog op te lijken willen slaan tijdens het losrijden ofzo...dan ben je echt gewoon veel te laat.


Ja die herken ik ook _O-

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:51

Ik rij vrij kort in, meestal 15-20 minuten. Mijn paard heeft niet veel nodig en is liever lui dan moe dus lang losrijden heeft toch niet veel nut. Ik focus me vooral op veel overgangen rijden en wat schouderbinnenwaarts of travers te rijden. Het belangrijkste is dat hij op mij moet letten, mijn paard houdt er namelijk van om bij iedereen te gaan koekeloeren en raakt daardoor afgeleid.

Overigens vind ik het ook irritant als ruiters het nodig vinden om hun hele proef nog te gaan oefenen. Dat moet je gewoon thuis doen. Tuurlijk zijgangetjes rijden etc is prima, maar sommigen vinden dat ze echt alles nog moeten oefenen.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 15:52

Babootje schreef:
Als je paard niet in 1 x goed achterwaarts kan gaan is het gewoon niet voldoende bevestigd in die oefening.

Inderdaad in die oefening, maar je proef bestaat gelukkig uit meer oefeningen, dus je kunt nog makkelijk twee punten in die proef rijden als één oefening niet voldoende bevestigd is, dat probeerde ik juist duidelijk te maken met mijn verhaal, jammer als dat niet over is gekomen.

Sometimes you win en sometimes you learn.

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 16:01

Ik bekijk het inrijden ook per paard. Meestal reken ik een ruim half uur. Wat loswerken even ontspannen tussendoor en dan iets meer oppakken en rij ik nog wat oefeningen.

Babootje die redenatie vind ik toch wat kort door de bocht. Dat zou betekenen dat je pas iets op wedstrijd te zoeken hebt als alle oefening voor 100% bevestigd zijn. Dat lijkt me niet nodig. Elk paard heeft wel een oefening waar ze wat meer moeite mee hebben en dan is het echt geen probleem om dat in het losrijden vast een keer mee te nemen.
Ik ben het er wel mee eens dat je in het losrijden geen oefeningen meer kunt "installeren". Ik verbaas me er dan soms ook over hoeveel mensen er tijdens het losrijden gewoon een volledig uur les hebben inclusief schreeuwende instructeur en een hoop bombarie. (komt wel overeen met die wissel erop slaan) Dat gaat in mijn ogen wel wat te ver.

First Gold ForGold X Negro
Retro Style Instyle X Negro

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Inrijden op wedstrijd, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:16

Ik rijd hooguit 15 minuten los. Mijn paard is anders echt leeg in de proeven ook met alle indrukken. Ik rijd L2 en pak altijd nog wel even het wijken en achterwaarts even keer of 2 mee met het losrijden, zodat ik hem er aan krijg. En voor de rest vooral veel overgangen om hem eraan te hebben verder doe ik vooral niet te veel met los rijden.


Xaffier B +26 l L1 +23 l L2 +21 | M1 +8

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34595
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 12:25

0000 schreef:
Het is ook maar net de manier waarop. Een lijntje uit de proef meepakken hier en daar kan prima. Een lijntje honderd keer herhalen en daarbij steeds hardhandige te werk gaan....dat vind ik niet ok. Het beruchte lijntje contra in de L2 nodigt daar sommige ruiters erg toe uit, evenals de eenvoudige wissels die sommigen er nog op te lijken willen slaan tijdens het losrijden ofzo...dan ben je echt gewoon veel te laat.


Contra in de L2? Ik denk dat je M1 bedoelt :j

Die van mij heeft het wel nodig om even aan het been gezet te worden. Thuis is toch anders als op wedstrijd, hij is dan sneller afgeleid en ik moet dus eerst zorgen dat hij op mij let. Daarom wil ik wel even checken of de knopjes het ook net zo doen als thuis. Dus ik pak vaak wel enkele oefeningen uit de proef mee als ik al de nodige overgangen heb gereden. Hele proef rij ik niet, dat doe ik thuis ook nooit. Wel losse onderdelen om te checken of hij er goed aan staat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers