Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseBuddy
Berichten: 112
Geregistreerd: 03-08-17

Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-18 10:59

Hoi hoi,

Wanneer moet je eigenlijk als je op wedstrijd bent de stiften indraaien? Want als je ze gelijk bij het opzadel in doet, moet je meestal nog over een stuk verharde grond lopen... moet je dan vlak voordat je gaat inrijden? (Maar dan ook soms moet je weer van de inrijbaan naar de Wedstrijdbaan een stukje op tegels lopen) of maakt het niet veel uit als een paard een paar passen op verharding loopt met stiften?? (ik begrijp trouwens dat het niet op de trailer moet want dan krijg gaten in de bodem van je trailer.. :D .)


MyWup

Berichten: 2521
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:02

Maakt niet uit hoor als je een stuk over asfalt/tegels moet lopen

voor portretten: http://www.marianstenekes.webklik.nl
Aprose (Wup x Zelhem) Z2 dressuur

Lindor92
Berichten: 6989
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:02

Ik draaide ze altijd bij het opzadelen in. Stukje op straat met de proppen is niet zo erg. Inderdaad nooit paard met proppen in op de trailer zetten. Paard zal zich maar een keer verstappen en bij zichzelf op de voeten gaan staan, dan heb je ellende.

Doressa <3 (Lotti x Elcaro) L1 + 12 Verkocht :(

wemkelover

Berichten: 4696
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:19

Wij deden het ook altijd voor het opzadelen.
Bij dit paard en toen we nog de andere trailer hadden, deden we het wel thuis en zo de trailer op. Omdat ze in het begin heel erg hyper op wedstrijd was en gewoon niet te doen was. Uiteindelijk toen ze drachtig was is ze rustiger geworden en lukt wel

Grote broer geboren op 7-7-14
Kleine broer geboren 7-11-18

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:21

Voor het opzadelen. Stukje verharding maakt niet zoveel uit,

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Lukasje
Berichten: 11147
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:24

Wij doen ze ook meteen bij het begin aan, ook al moet er een stuk over beton/asfalt.

Don't take anything for granted

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:40

Meteen er in draaien.

Ik heb ze op de trailer al er in, maar dan zitten er wel studshu's om natuurlijk. En paard staat in de beenbescherming dan.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 11:53

Wij doen het ook met opzadelen. Soms gaan ze tussen proeven oid in ook wel de trailer op, maar alleen met zachte matten in de trailer waar de stiften in weg zakken en bij paarden die rustig staan op de trailer.
Een klein stukje over verharding is geen probleem, maar probeer wel om bijvoorbeeld in de berm te lopen wanneer mogelijk, want dat is wel prettiger voor je paard.

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:16

Met in de trailer zou ik wel oppassen.
Ik had een houten bodem dus ik deed ze altijd uit als hij tussen tijds de trailer op moest.
Kan mij voorstellen dat je met een gietijzeren vloer en bescherming daar anders over denkt

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:21

Thuis schroefgaten al zuiver maken en ik prop er meestal een watje met wat hoevenvet in zodat er dan geen vuil meer in kan komen. Dan op wedstrijd op de vrachtwagen of trailer schroeven indraaien.. Stukje verharde grond kan geen kwaad en vaak kun je ook wel de berm in.. Loop trouwens nooit met je paard over die ijzeren platen die ze neerleggen voor de auto's en vrachtw agens, ook niet zonder ijzers of schroeven ;)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:23

Stiften in de trailer indoen kan slecht zijn voor de vloer, maar nog belangrijker denk ik: je paard staat lang in een onnatuurlijke houding en dat kan slecht zijn voor zijn pezen, dus laat ze nooit lang op verharde ondergrond laten staan met stiften in.

Wij doen ze zelf altijd vlak voor het opzadelen in (kleine stukje over verharde ondergrond is niet erg). Als we voor de eerste keer op wedstrijd gaan met een jong paard en dus niet weten hoe hij gaat reageren wanneer hij uit de trailer komt (soms willen ze zo graag rondkijken dat ze geen tijd meer voor je hebben om rustig voetje te geven), dan doen we ze wel eens in de trailer in vlak voor het uitladen. Zodat wanneer hij uit de trailer komt meteen het zadel erop kan en hij mag gaan lopen.

/3

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 12:42

daantjuhhh schreef:
Met in de trailer zou ik wel oppassen.
Ik had een houten bodem dus ik deed ze altijd uit als hij tussen tijds de trailer op moest.
Kan mij voorstellen dat je met een gietijzeren vloer en bescherming daar anders over denkt


Braadpannen zijn van gietijzer.
Trailers niet.

Wanneer je een rubber/ kunststof gietvloer bedoelt ben ik het met je eens. ;)

tralalalaaaaa :+

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Wanneer op wedstrijd de stiften indraaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 12:04

Heb paarden altijd de stiften ingedraaid op de vrachtwagen, soms 8 op een dag. Vind het echt een rotklus om te doen, vooral als het een drukke dag is. Maar ik liet ze nooit langer dan 5 a 10 min op de wagen staan. Voor ze de wagen weer terug op gaan wel altijd direct er uit halen terwijl ze een grasje eten :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers