Duurtijd dressuurproeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Belgiƫ

Duurtijd dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 12:15

We organiseren een onderlinge dressuurwedstrijd voor clubleden. Deze avond worden de dressuurproeven die gereden worden, eens getimed, maar wellicht kunnen jullie hier ook een indicatie rond geven?
Het gaat over een initiatieproef zonder galop (https://www.knhs.nl/media/12870/f2-versie-b-2016.pdf)
en de proeven B2, L2 en M1.
Iemand die deze proeven zelf op wedstrijd rijdt en wellicht via een filmpje kan zeggen hoe lang zijn proef duurt?
Ik voorzie sowieso een minuut tussen elke proef voor het buitengaan van de vorige en start van de volgende en 10 minuutjes pauze tussen de proeven om eventuele achterstand in te halen.

Anoniem

Re: Duurtijd dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:45

Vanaf dat ik B reed t/m het Z, ik rekende altijd 8 per uur en zat nooit ver naast :n

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Duurtijd dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:48

Wij rekenen 7 of 8 minuten per proef (inclusief wisselen). 7 als je snel wisselt (ruiter groet af, de volgende stapt direct naar de ingang). Je kunt afwisselden 7 en 8 minuten doen, zodat je zeg maar 7,5 minuut per proef hebt.
De proef zelf duurt vaak zo'n 5 minuten, maar je hebt de wissels en voor de proef rijden de ruiter ook vaak nog een rondje.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:32

Wij houden altijd 2 proeven per kwartier aan. Dus inderdaad 7-8 minuten per proef, inclusief wisselen. Dat komt eigenlijk altijd uit. Proef zelf duurt inderdaad korter, maar de jury heeft na de proef ook nog even de tijd nodig om het protocol af te ronden en eventueel nog wat commentaar op Rd schrijven.

Edit: de F2 proef die je post duurt bij ons vaak wel vrij lang, maar dat is vooral omdat hij gereden wordt met kleine pony's en door kinderen die hun pony nog niet lekker door laten lopen. Als hij met name door paarden gelopen wordt kom je prima uit met 7-8 minuten. Mochten er veel kleine pony's meelopen kan je overwegen om 10 minuten per proef te rekenen in die klasse.
Laatst bijgewerkt door Sanned op 17-05-18 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Duurtijd dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:36

Ja, wij rekenen ook 2 proeven in een kwartier.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 14:07

Ik had eigenlijk nu op 6 minuten gerekend omdat ik had gezien dat ze bij lrv (Belgische federatie die ook knhs proeven gebruikt) ook 6 minuten voorzien tot het Z.
Vanavond nog de oefening afwachten maar anders maak ik er ook 7 minuten van voor het zekerste.

Wel een goeie tip om zeker die proef zonder galop beetje meer tijd te voorzien!

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Duurtijd dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:28

Een gemiddelde richtlijn is over het algemeen 2 in een kwartier. Dit is inclusief wisselen.

De F2 duurt vaak iets langer omdat het tempo in deze proeven niet al te hoog ligt. Als je wat tragere dieren hebt die meelopen is 9 a 10 minuten per proef rekenen aan te raden. Heb je vlottere dieren daarin meelopen gaat 2 in een kwartier goed passen

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:50

ynskek schreef:
Een gemiddelde richtlijn is over het algemeen 2 in een kwartier. Dit is inclusief wisselen.

De F2 duurt vaak iets langer omdat het tempo in deze proeven niet al te hoog ligt. Als je wat tragere dieren hebt die meelopen is 9 a 10 minuten per proef rekenen aan te raden. Heb je vlottere dieren daarin meelopen gaat 2 in een kwartier goed passen


Yep 2 in een kwartier voor KNHS.
Voor FNRS iets langer.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:51

Met 6 minuten moet je wel echt supersnel laten wisselen. Zorgen dat de volgende combinatie al staat te wachten wanneer de rijdende combinatie de AC lijn op rijdt voor het groeten en dan gelijk wisselen.
Maar ook vooral hopen dat de jury snel is met de laatste punten geven en dat de combinaties gelijk starten wanneer ze het sein van de jury kijken.
Ik denk alleen dat je met 6 minuten gaat uitlopen

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10403
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:09

rien10 schreef:
ynskek schreef:
Een gemiddelde richtlijn is over het algemeen 2 in een kwartier. Dit is inclusief wisselen.

De F2 duurt vaak iets langer omdat het tempo in deze proeven niet al te hoog ligt. Als je wat tragere dieren hebt die meelopen is 9 a 10 minuten per proef rekenen aan te raden. Heb je vlottere dieren daarin meelopen gaat 2 in een kwartier goed passen


Yep 2 in een kwartier voor KNHS.
Voor FNRS iets langer.


Richtlijn voor F-proeven rubrieken is 8 in een uur.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Duurtijd dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:11

de F2 proeven duren wel vaak iets langer. ik zou zeker 8 minuten pakken en als je veel kinderen en pony's hebt nog wel iets meer.

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:45

Ik zou overleggen met de jury. Als zij nog persoonlijk commentaar willen geven en dat is voor clubleden wel leuk dan kan je tijd op 10 minuten zetten. Dan kan de jury iedereen nog even bij de auto roepen.

En plan ook af en toe kwartiertje rust in voor de jury om even te plassen. :D ook wel fijn. Want sommigen plannen zo strak, dat als de jury wil plassen, meteen de ringtijden in de war lopen :+

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Duurtijd dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:48

Als je de tijd heel krap zet kan je bv halverwege 1 plaats open laten. Mocht het dan wat uitlopen ben je na die open plaats terug op schema. En als je wel op schema bent kan de jury dan snel even iets drinken /eten.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:53

De LRV rekent inderdaad 6 minuten/proef omdat er gewerkt wordt met een doorlopend wisselsysteem.

Ruiter A rijdt zijn proef, wendt af naar de middellijn, halthouden op X en groeten. Vanaf het moment dat de groet gebeurd is en de combinatie de eerste pas zet om met lange teugel de rijbaan te verlaten, dan mag de volgende combinatie reeds de ring in.
Vaak gaat dat redelijk goed en vlot.

Helaas heb je soms ook juryleden die echt elk gegeven cijfer nogmaals willen overlopen of lang twijfelen over een stukje commentaar en dan krijg je enorm snel uitloop. Ik zou persoonlijk ook 8 minuten/proef aanhouden als je zeker wil zijn van wat marge.

DexCense
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 10:29

Wij houden 8 minuten aan per proef, dan zit je altijd goed.

julhan99
Berichten: 94
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 10:09

Inclusief het wisselen ongeveer 8 combinaties per uur.