Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:14

Ibbel schreef:
Is de vraag meer bedoeld als: "als ik bij de KNHS meld dat stalgenoot Marietje as zondag voor een wedstrijd heeft ingeschreven, maar ik weet dat haar paard op bute staat, en ik wil dat melden niet om Marietje te zieken maar om haar paard te beschermen", doet de KNHS daar dan iets mee? Of begrijp ik het verkeerd?


Gezien TS zelf geen ambities heeft om wedstrijden te starten, vraag ik me af of er in zo'n geval werkelijk sprake is van sedatieva en/of pijnstilling zoals zij bedoelt...

Er zijn zoveel wedstrijdruiters die (al dan niet voor hun eigen gemoedsrust) iets als Confidence EQ of NAF (instant) Magic gebruiken. Om maar even een paar voorbeeldjes te noemen.
Paarden die het op andere voedingssupplementen beter doen, soepeler lopen etc.

Iemand die zowel sedatieva als pijnstilling gebruikt en op wedstrijd gaat... moet ik nog tegenkomen... We kletsen allemaal maar wat graag, er is altijd wel iemand die het verklikt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 15:18

Het gaat om een middel wat enkel op recept te verkrijgen is

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:42

Festeropre schreef:
Het gaat om een middel wat enkel op recept te verkrijgen is

In dat geval snap ik niet dat iemand überhaupt wil starten met zo'n paard. Waarom zou je dat risico nemen? Laat het dier rustig herstellen of start het niet meer bij chronische blessures.
In het geval van stress zou ik eerst tijdje hc starten tot het dier relaxter is.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:45

En dat zal de DA die het recept voorschreef ook wel tegen deze person gezegt hebben.

liespr

Berichten: 282
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:42

KNHS doet steekproeven idd. Ik heb het gehad in de L op lokale wedstrijd.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 22:28

Cioccolato schreef:
Op de sgw wedstrijden gebeurd het nog wel eens. Voor de rest niet veel meegemaakt.
Het zou van mij meer getest mogen worden, maar het startgeld hoeft voor mij zeker niet omhoog.. rare redenering.
We doen het voor de fun toch?


Ik vind dat geen rare redenering, als er zo weinig controles zijn komt dat vast omdat er geen budget
voor is, en wat plezier betreft, heb niet altijd het idee dat iedereen er plezier in heeft, maar als dat wel zo was, er is ook nog zo iets als dierenwelzijn en aangezien het nagenoeg de enige sport is met een dier dan moet er ook aan dierenwelzijn worden gedacht.
En daar is nou eenmaal geld voor nodig en ik vind er niks mis mee als de gebruiker van het paard meebetaald aan welzijnscontrole als het dan ook werkelijk gebeurd, als het om plezier gaat ( van ruiter en paard) dan zou geld niet alleen naar prijzen moeten gaan ( commercieel ) maar ook meer naar welzijn.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:51

Op Belgische samengestelde menwedstrijden is dopingcontrole toch vrij gebruikelijk.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:53

Festeropre schreef:
Cioccolato schreef:
Op de sgw wedstrijden gebeurd het nog wel eens. Voor de rest niet veel meegemaakt.
Het zou van mij meer getest mogen worden, maar het startgeld hoeft voor mij zeker niet omhoog.. rare redenering.
We doen het voor de fun toch?


Ik vind dat geen rare redenering, als er zo weinig controles zijn komt dat vast omdat er geen budget
voor is, en wat plezier betreft, heb niet altijd het idee dat iedereen er plezier in heeft, maar als dat wel zo was, er is ook nog zo iets als dierenwelzijn en aangezien het nagenoeg de enige sport is met een dier dan moet er ook aan dierenwelzijn worden gedacht.
En daar is nou eenmaal geld voor nodig en ik vind er niks mis mee als de gebruiker van het paard meebetaald aan welzijnscontrole als het dan ook werkelijk gebeurd, als het om plezier gaat ( van ruiter en paard) dan zou geld niet alleen naar prijzen moeten gaan ( commercieel ) maar ook meer naar welzijn.

Het hoeft niet direct bij het startgeld.
Lijkt mij ook niet logisch..
Dit zou vanuit knhs moeten gaan lijkt mij.
Dus dat zit bij het lidmaatschap
En die is al niet echt goedkoop.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:56

Onlangs werd er op een koudbloedenwedstrijd in de Achterhoek ook bij een aantal paarden bloed afgenomen als steekproef door de KNHS. De monsters werden ingezonden naar Engeland, kosten; €800 per paard :wow:

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:52

Het geld zal inderdaad ergens vandaan moeten komen. Maar de lidmaatschappen van het KWPN en van de KNHS zijn al ontzettend duur. De hele sport wordt onbegaanbaar voor ´de normale mens´ als je alle kosten voor alle ´mooie´ extra´s zo hoog door gaat berekenen.
Dan zal er toch ergens een andere oplossing bedacht moeten worden. Je kan niet eeuwig alles doorberekenen aan de ruiter, want die zijn al flink in opstand voor alle kosten. Dus k denk niet dat het de sport zal gaan maken, maar eerder zal gaan breken.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 10:09

Wat betreft pijnstilling zou je kunnen denken aan een aantekening in het paspoort en daarmee automatische ( tijdelijke )uitsluiting van deelname.
Dat moet toch wel te realiseren zijn

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:11

Festeropre schreef:
Toch wel bijzonder dat er door de jaren zo weinig ontwikkelingen zijn op dat gebied.
Vrijwel de enige sport waarbij dieren worden gebruikt dan verwacht je vandaag de dag waar dierenwelzijn steeds hoger in het vaandel komt te staan ook wel veranderingen op dit gebied.


Hoe kom je erbij dat die 'vrijwel de enige sport is waarbij worden gebruikt'? Gaat jou horizon niet verder dan de paardensport dan? :=

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:18

Als er bij iemand pijnstilling wordt gevonden of een ander verboden middel mag de boete wel erg hoog zijn en een aantekening.
Maar ik weet niet zo goed wat de huidige gang van zaken is als het wordt gevonden. Maar vanuit daar mogen van mij ook een groot deel van de kosten getrokken worden.
Want dat breekt ook de sport, is geen eens sport te noemen.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:25

Laatst met een selectie wedstrijd werden hier 2 paarden gecontroleerd. Maar dat is echt een uitzondering, word bijna nooit gedaan

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:30

Festeropre schreef:
Wat betreft pijnstilling zou je kunnen denken aan een aantekening in het paspoort en daarmee automatische ( tijdelijke )uitsluiting van deelname.
Dat moet toch wel te realiseren zijn


Dan moeten de paspoorten ook echt ge controleerd gaan worden. Hier alleen bij de regiokamioenschappen meegemaakt, en verder slechts bij 1 andere wedstrijd alleen bij de prijswinnaars.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:40

Een paspoort controleren is minder ingrijpend en goedkoper dan bloed moeten afnemen.

Dus een aantekening in het paspoort wanneer een dierenarts een dergelijk middel verstrekt zou zeker helpen.

Maar daar is ook fraude mogelijk, een middel wat voor paard X is voorgeschreven voor paard Y gebruiken.

Ik lees een paar reacties terug dat die bloedmonsters voor een paar 100 euro naar de UK worden opgestuurd.
Hebben we in NL geen laboratoria die dit soort dingen kunnen testen?
Wellicht goedkoper?

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Sedatieva en pijnstilling op wedstrijd melden KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:42

En genoeg dierenartsen werken mee aan fraude hoor. Dan zet je het gewoon niet int paspoort. Met entingen wordt ook vaaknzat gerommeld

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:45

Ik zou idd pleiten voor verplichte aantekening in het paspoort, en op elke wedstrijd controle van het paspoort bij het melden bij secretariaat.
Moet de dierenarts natuurlijk wel te vertrouwen zijn en het netjes invullen.
Verder mogen ze van mij gerust meer controleren. Niet enkel wordt er naar mijn idee meer gesedeerd, ook heb ik het idee dat er meer dieren met medicatie lopen dan wij denken!
Hoe vaak ik niet hoor dat er iemand bij de kliniek is geweest om het paard in te laten spuiten/ er bute gebruikt wordt / of het paard opgebouwd wordt onder pijnstilling en 2 weken erna al op de wedstrijd staat weer.
Ik ben er absoluut geen voorstander van, maar het gebeurd echt wel.

Een tweetal parttime labmedewerkers in dienst van knhs om de urine monsters en bloedmonsters te onderzoeken moet toch te doen zijn zou je denken?
Dan kunnen ze zelf de monsters beoordelen en verwerken.

Noor17
Berichten: 402
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 10:48

Ik heb vorig jaar doping controle gehad op een kleine regionale wedstrijd. Van elke klasse waren er op voorhand 2 geselecteerd en die werden na hun proef eruit gevist. Paard wilde niet plassen dus er zijn 6 buisjes bloed afgenomen. Na 2 weken kreeg ik vanuit de KNHS een mail met de uitslagen (niks gevonden). Er is toen ook een aantekening gemaakt in het paspoort dat dat paard op die wedstrijd op doping is getest.

Mijn moeder gaat als technical technissian (als ik het goed schrijf) mee met dierenartsen die dopingcontroles uitvoeren en de bedoeling is dat er steeds meer ook op regionale wedstrijden gecontroleerd gaat worden. Lijkt mij een goede ontwikkeling voor de sport want je wil toch niet dat er gestart word met paarden die niet fit zijn. Stukje bescherming ook voor de paarden (en pony's).

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:15

In onze sport is een aantal jaar geleden het startgeld met 10 euro verhoogd om meer controles mogelijk te maken. En Ja, wij betalen ook al veel lidmaatschapsgeld en onze sport is nog fragieler dan die van jullie.

Toch is er niemand gestopt door dat tientje, dus ik denk dat dat bij jullie ook wel meevalt.

Overigens zou ik geen labmedewerkers in dienst willen bij mijn stamboek. Nu gaan ze naar een onafhankelijk lab en je mag zelf nogmaals in een ander lab laten testen als je het niet eens bent met de uitslag.

Denk dat er teveel ruis zou zijn als het stamboek zelf het zou testen :)

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:16

ruitje schreef:
In onze sport is een aantal jaar geleden het startgeld met 10 euro verhoogd om meer controles mogelijk te maken. En Ja, wij betalen ook al veel lidmaatschapsgeld en onze sport is nog fragieler dan die van jullie.

Toch is er niemand gestopt door dat tientje, dus ik denk dat dat bij jullie ook wel meevalt.

Overigens zou ik geen labmedewerkers in dienst willen bij mijn stamboek. Nu gaan ze naar een onafhankelijk lab en je mag zelf nogmaals in een ander lab laten testen als je het niet eens bent met de uitslag.

Denk dat er teveel ruis zou zijn als het stamboek zelf het zou testen :)

We hebben het niet over het stamboek maar de KNHS

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:18

KimD schreef:
Festeropre schreef:
Toch wel bijzonder dat er door de jaren zo weinig ontwikkelingen zijn op dat gebied.
Vrijwel de enige sport waarbij dieren worden gebruikt dan verwacht je vandaag de dag waar dierenwelzijn steeds hoger in het vaandel komt te staan ook wel veranderingen op dit gebied.


Hoe kom je erbij dat die 'vrijwel de enige sport is waarbij worden gebruikt'? Gaat jou horizon niet verder dan de paardensport dan? :=


Dat staat er niet, er staat dat dit vrijwel de enige sport is waarbij dieren worden gebruikt. Ik snap dat controleren kostbaar is maar imo zou er best vaker gecontroleerd mogen worden. Ons paard is bijvoorbeeld pas ingespoten in zijn hoefgewricht. Als je kwaad zou willen dan zou je er zo weer mee kunnen starten daags na het inspuiten. Paard is immers weer rad door de pijnstillers en ontstekingsremmers die er in zijn gegaan. Geen haan die er naar kraait omdat er nauwelijks controle is.

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:20

Excuus, bij ons ligt dat onder dezelfde organisatie dus vandaar dat ik het woord stamboek gebruik.

Maar daarmee bedoel ik dus ook gewoon de organisator van de wedstrijden.

Er zijn altijd mensen met contacten en invloeden, laat die monsters maar lekker naar een buitenlands lab gaan :)

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:34

Festeropre schreef:
Wat betreft pijnstilling zou je kunnen denken aan een aantekening in het paspoort en daarmee automatische ( tijdelijke )uitsluiting van deelname.
Dat moet toch wel te realiseren zijn


Alle medicatie hoort al in het paspoort genoteerd te worden, zeker medicatie die op de dopinglijst staat, en medicatie die het paard ongeschikt voor consumptie maakt. Wordt alleen zelden of nooit door DA's gedaan. Maar het moet wel, er zijn speciale bladzijden voor in het paspoort (voorin). Net als voor uitgevoerde dopingcontroles trouwens (achterin).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 11:43

Idd de DA heeft de cortisone spuit niet in paspoort genoteerd. Maar al had hij dat wel gedaan, wij hebben in al die jaren nog nooit paspoort controle gehad. Zelfs op het NK eventing niet, terwijl mij dit de uitgewezen plek ervoor lijkt.