Twee combinaties met één paard - welke klasse?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DonnaM94

Berichten: 83
Geregistreerd: 27-10-13

Twee combinaties met één paard - welke klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 10:43

Hoi allemaal!

Omdat ik er zelf niet helemaal uitkom, en het knhs (nog) niet heeft gereageerd leg ik hier even mijn vraag voor.

Twee jaar geleden brak ik mijn sleutelbeen en heeft mijn zus een startpas aangevraagd met mijn paard. Ze heeft haar toen wat gestart in het B dressuur en B springen. De startpas van haar met mijn paard is nog actief, maar al een hele tijd niet meer gebruikt. Ze heeft zelf tot april 2017 als stalamazone paarden uitgebracht t/m M niveau (en CSI1*). Sindsdien heeft ze geen wedstrijden meer gereden, maar omdat het weer begint te kriebelen zal ze graag mijn paard weer eens willen starten. Nu heb ik haar zelf in het M uitgebracht (zonder winstpunten), voor het laatst op 05-11-2017.

Nu twijfelen we beide of ze wel in het B-springen mag starten of dat ze in het L moet starten?

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Twee combinaties met één paard - welke klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:45

Altijd de hoogst gemeenschappelijke klasse (M) of een klasse lager (L) toch?

DonnaM94

Berichten: 83
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 10:48

absque_dubio schreef:
Altijd de hoogst gemeenschappelijke klasse (M) of een klasse lager (L) toch?


Die regel ken ik inderdaad. Maar ik vraag mij af of dat ook het geval is als ze B heeft gestart en ik daarna de overstap heb gemaakt naar het M. Dan zal dat betekenen dat doordat ik M ben gaan starten, zij ineens de overgang moet maken naar het L. De inschalingstabel gaat immers over nieuwe combinaties, en dat is hier niet het geval..?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:48

Alleen dan met dit verschil dat de zus in kwestie het paard al heeft gestart in B-dressuur en B-springen :-)
Ik zou dan denken dat ze gewoon verder mag gaan waar ze gebleven is?

Als ze nog helemaal niet met het paard gestart was dan zou inderdaad de inschalingstabel van kracht zijn.

Nu is dat wat anders denk ik?

DonnaM94

Berichten: 83
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 10:49

Apple schreef:
Alleen dan met dit verschil dat de zus in kwestie het paard al heeft gestart in B-dressuur en B-springen :-)
Ik zou dan denken dat ze gewoon verder mag gaan waar ze gebleven is?

Als ze nog helemaal niet met het paard gestart was dan zou inderdaad de inschalingstabel van kracht zijn.

Nu is dat wat anders denk ik?


Dat is de reden dat ik twijfel..
Toch maar even de reactie van het Knhs afwachten :)

absque_dubio

Berichten: 7844
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Twee combinaties met één paard - welke klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:52

Ah ik vat hem. Mijn excuus dan voor mijn eerdere berichtje. :o Dan zou ik inderdaad toch eens de KNHS vragen. Ik ben wel benieuwd naar het antwoord.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Twee combinaties met één paard - welke klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:55

Ik ben ook wel benieuwd :j

Anders krijg je inderdaad dat als er met een paard meerdere startkaarten zijn dan je dan plots een overstap moet maken die je eigenlijk nog niet wilt maken (omdat toevallig de andere ruiter met dat paard wat winspunten heeft gereden en wat klassen hoger is gaan starten).

DonnaM94

Berichten: 83
Geregistreerd: 27-10-13

Re: Twee combinaties met één paard - welke klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 10:57

Inmiddels heb ik een duidelijke reactie, ze mag gewoon B blijven starten. Ongeacht of ik haar nu in het M start of niet. Bedankt voor het meedenken en zo heb ik weer wat geleerd haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:34

Ze mag gewoon in het B blijven rijden met je paard, omdat ze al in deze klasse is gestart met het paard. Wel is het mogelijk om versneld te promoveren naar het L, omdat dat nu de hoogst gemeenschappelijke klasse is.

Edit/ ik zie dat je dit inmiddels ook al van de KNHS hebt gehoord ;)

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Twee combinaties met één paard - welke klasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 09:42

daar komt bovendien nog bij dat het paard geen wp in het M springen heeft gehaald (zie OP) dus is de hoogst gezamenlijke klasse L, en mag ze dus ook op basis van die regeling B en L starten. Als TS een wp in het M springen haalt, mag ze versneld promoveren naar het M. Dat mag ook als ze met meerdere paarden al M springen (met wp) is geweest.