Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Rijdt jij je dressuurproef uit je hoofd?

Poll eindigt op

Ja
33 (44%)
Nee
20 (26%)
Soms
22 (29%)

Totaal aantal stemmen: 75


Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 08:02

Naar aanleiding van de topic van Amy ( sorry linkje plaatsen lukt niet) en de zelfde ervaring te hebben dat een (goede) voorlezer vinden moeilijk is, bedacht ik mij, Hey hoe zou het nou zijn om ze zelf te leren.. en hoe pakken jullie dat aan!?

Ik heb zelf meeeeeega wedstrijdstress en het zoeken van een voorlezer geeft nog meer stress.
1 oplossing in mijn ogen dus... uit mijn hoofd rijden..

Mijn vragen aan jullie

*hoe bereid je het voor?
*Hoevaak oefen je?
*oefen je thuis met of zonder voorlezer?
*heb je nog tips?
*onthoud je je proef ook als je stress hebt?

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:05

Ik lees de proef een paar keer door en visualiseer hem intussen dus doe alsof ik op het paard zit.

Dan weet ik hem eigenlijk altijd wel. Oefenen verschilt, soms paar keer soms helemaal niet.
Ik probeer geen dingen te onthouden als C rechterhand, Mxk van hand veranderen uitgestrekte draf. Maar binnenkomen - rechtsaf, van hand veranderen uitgestrekte etc.

Ik onthoud mijn proef inderdaad altijd. Ook als ik 2 moet rijden onthoud ik die wel. Ben er in de B mee begonnen en doe het nog steeds regelmatig nu ook met Z1.

plantje01
Berichten: 784
Geregistreerd: 01-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:10

Stoepkrijt op de grond! Werkte perfect. Ik heb hem wel een keer verkeerd gereden door de stress, maar dat kan ook mét voorlezer gebeuren.

.,

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:13

ik volg dit topic. Al ben ik echt bang dat ik hem door de stress vergeet.. ik probeer wel uit me hoofd te kennen voor het geval ik de voorlezer niet goed hoor, of als diegene perongeluk verkeerd opleest.

maar helemaal uit me hoofd.. pff miss bij me volgend paardje want dan begin ik in de BB/B hahah

Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:16

Mijn dochter rijdt alleen af en toe een manege proefje, maar oefent met een playmobil paardje op een groot stuk papier. Zo kan zij makkelijker onthouden omdat ze ziet wat er gebeurt, dan alleen het van het boekje uit haar hoofd leren. Nu wordt er ook voorgelezen, maar ze vindt het fijn om zelf de proef ook te kennen.

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:16

Slim om ermee aan de slag te gaan, het is altijd goed om je proeven uit je hoofd te kennen, zelfs als er toch iemand voorleest.

Zelf heb ik de proeven op A4 in mijn tas en als ik even pauze heb dan pak ik ze erbij om door te nemen. Op 't werk, in de file en soms ook op stal voordat ik ga rijden. Ik 'teken' ondertussen de lijnen mee naast het papier en ik stel me de baan voor.
In mijn hoofd leg ik de connecties tussen de oefeningen om de volgorde te onthouden, zo ontstaat een soort blokkenschema van de proef. Maar het is heel erg persoonlijk hoe dat werkt.
Zelf oefen ik de proeven een paar keer in de week voor de wedstrijd en vaak ook gewoon zomaar aan het eind van de training, gewoon ook uit het hoofd en desnoods tussen de andere ruiters door.
Voor mij is het uit het hoofd rijden juist goed tegen de stress, het is iets waar ik zelf controle over heb en dat scheelt bij mij een hele hoop.

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:18

Zelf het proefje lopen. Bakje uitzetten in je woonkamer en dat proefje lopen tot je het kent. Verder zit er ook een soort logica in zo'n proefje, oefeningen die je op beide handen moet laten zien enzo. De "structuur" van de proef doorgronden vond ik altijd heel erg helpen.

Ik heb één keer gehad dat niet ik maar de voorlezer in de stress schoot. Paard galoppeerde nogal ongecontroleerd in het rond :o en de voorlezer was daar drukker mee bezig dan met voorlezen. Waardoor ik riep: "waar is die volte, waar is die volte??!" Dus daarna ben ik ze maar uit mijn hoofd gaan leren :')

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

QueenE

Berichten: 5056
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Burgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:19

Yvank_ schreef:
Ik lees de proef een paar keer door en visualiseer hem intussen dus doe alsof ik op het paard zit.

Dan weet ik hem eigenlijk altijd wel. Oefenen verschilt, soms paar keer soms helemaal niet.
Ik probeer geen dingen te onthouden als C rechterhand, Mxk van hand veranderen uitgestrekte draf. Maar binnenkomen - rechtsaf, van hand veranderen uitgestrekte etc.

Ik onthoud mijn proef inderdaad altijd. Ook als ik 2 moet rijden onthoud ik die wel. Ben er in de B mee begonnen en doe het nog steeds regelmatig nu ook met Z1.

Zo doe ik het ook! Meestal met nieuwe proeven oefen ik hem nog even te paard maar daarna meestal niet meer. Vaak vraag ik op de wedstrijd nog wel even of er een voorlezer is en vaak wil iemand wel voorlezen maar als het een keer niet zo is ook geen probleem.

V i d a l & R i e n a & D i a n a & T i a l d a & Y l d a u

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:31

Ik teken ze op papier. En dan ga ik ze zelf nog een keer oefenen met paard. Ik heb altijd wel een voorlezer, maar het geeft veel rust om de proeven goed te kennen.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18670
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:36

Ik kende iemand die las ze hardop voor naar zichzelf en rende hem ondertussen mee in de kamer. zag er niet uit, maar ze had verschillende spongen enhupsels voor elk onderdeel. Werkte wel! later heb ik voor een onderlinge ook eens zo lopen springen en doen, maar had hem er snel in


edit: Je hebt wel een beetje conditie nodig voor deze manier :')

FriesWytske
Berichten: 9892
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:38

Volgens mij staan die tips ook al in het andere topic.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:41

Ik leerde ze wel altijd uit mijn hoofd maar op het moment dat ik de ring in moest was ik alles weer kwijt. Kwam ik er weer uit kwam de proef weer terug. Gevalletje spanning.....

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

A_nouk

Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:41


Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 09:18

A_nouk schreef:
Wellicht heb je nog iets aan de dingen die genoemd worden in dit topic :)

[WD-V] Zonder voorlezer rijden


Ik volg hem vanaf dag 1 maar echt een plan van aanpak krijg ik er niet helemaal uit

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:20

Ik teken een bak en doe dan met een pen gewoon de route uitstippelen heeeeel vaak!

Een koude trui, is geen goede trui.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 09:21

meisje2000 schreef:
Ik leerde ze wel altijd uit mijn hoofd maar op het moment dat ik de ring in moest was ik alles weer kwijt. Kwam ik er weer uit kwam de proef weer terug. Gevalletje spanning.....


Hier ben ik dus ook bang voor, vandaar dat ik dus echt een plan van aanpak zoek

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:37

Dat is toch iets wat je gewoon een keer moet proberen denk ik. Rijd ze sowieso thuis een paar keer uit je hoofd, als dat goed gaat kun je misschien op wedstrijd 1 van de 2 uit je hoofd rijden?

Veronica2
Berichten: 2647
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:13

Cheminee schreef:
meisje2000 schreef:
Ik leerde ze wel altijd uit mijn hoofd maar op het moment dat ik de ring in moest was ik alles weer kwijt. Kwam ik er weer uit kwam de proef weer terug. Gevalletje spanning.....


Hier ben ik dus ook bang voor, vandaar dat ik dus echt een plan van aanpak zoek

Het is ook een beetje wat je jezelf voorhoudt. Als jij maar blijft denken dat je je proef vergeet, dan ben je eigenlijk al zo afgeleid dat het ook gebeurt. Maar als je het meer ziet als iets wat je in de hand hebt, dan hoef je er niet meer bang voor te zijn.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:27

Ik heb nooit bewust proeven uit mijn hoofd geleerd omdat ik altijd wel een voorlezer heb, maar vaak ken ik (grote) delen wel uit mijn hoofd. Dit komt omdat ik in de training vaak stukjes uit de proef oefenen. Zo kun je dus ook in je training het galopdeel pakken en deze oefenen en in je proef kun je dit stuk hetzelfde rijden.
Oftewel, deel je proef in in een stukjes die voor jou logisch zijn en dan hoef je die alleen nog maar aan elkaar te plakken

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-18 10:33

Bowo schreef:
Ik heb nooit bewust proeven uit mijn hoofd geleerd omdat ik altijd wel een voorlezer heb, maar vaak ken ik (grote) delen wel uit mijn hoofd. Dit komt omdat ik in de training vaak stukjes uit de proef oefenen. Zo kun je dus ook in je training het galopdeel pakken en deze oefenen en in je proef kun je dit stuk hetzelfde rijden.
Oftewel, deel je proef in in een stukjes die voor jou logisch zijn en dan hoef je die alleen nog maar aan elkaar te plakken




Dit doe ik al! Het overkomt me ook nooit dat ik verkeerd rij omdat ik vaak wel weet wat er achter elkaar komt.. maar echt de hele proef.. nee dat lukt nog niet

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

MareOfThrace
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:37

Koper schreef:
Zelf het proefje lopen. Bakje uitzetten in je woonkamer en dat proefje lopen tot je het kent. Verder zit er ook een soort logica in zo'n proefje, oefeningen die je op beide handen moet laten zien enzo. De "structuur" van de proef doorgronden vond ik altijd heel erg helpen.


Zo deed ik het ook. Mijn mama vond altijd dat ik een prachtige passage kon laten zien in onze woonkamer :o

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:38

Cheminee schreef:
Bowo schreef:
Ik heb nooit bewust proeven uit mijn hoofd geleerd omdat ik altijd wel een voorlezer heb, maar vaak ken ik (grote) delen wel uit mijn hoofd. Dit komt omdat ik in de training vaak stukjes uit de proef oefenen. Zo kun je dus ook in je training het galopdeel pakken en deze oefenen en in je proef kun je dit stuk hetzelfde rijden.
Oftewel, deel je proef in in een stukjes die voor jou logisch zijn en dan hoef je die alleen nog maar aan elkaar te plakken




Dit doe ik al! Het overkomt me ook nooit dat ik verkeerd rij omdat ik vaak wel weet wat er achter elkaar komt.. maar echt de hele proef.. nee dat lukt nog niet

En als je dan zorgt voor kleine stukjes overlap in je losse stukjes? Dan weet je voor de hele proef wat er na komt :)

_Lina

Berichten: 392
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Lokeren

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:40

Ik plak gewoon post its met de bakletters op de grond en ga hem zelf gewoon stappen in mijn keuken. :')

Leentje, Molly & Poppy <3

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 10:46

Koper schreef:
Zelf het proefje lopen. Bakje uitzetten in je woonkamer en dat proefje lopen tot je het kent. Verder zit er ook een soort logica in zo'n proefje, oefeningen die je op beide handen moet laten zien enzo. De "structuur" van de proef doorgronden vond ik altijd heel erg helpen.

Ik heb één keer gehad dat niet ik maar de voorlezer in de stress schoot. Paard galoppeerde nogal ongecontroleerd in het rond :o en de voorlezer was daar drukker mee bezig dan met voorlezen. Waardoor ik riep: "waar is die volte, waar is die volte??!" Dus daarna ben ik ze maar uit mijn hoofd gaan leren :')

Hier ook een fout van een voorlezer meegemaakt en daardoor daarvoor niet afhankelijk willen zijn.Ik liep hem op een pleintje of op en veldje.
Als het aan je lichaam verbonden is zo, vergeet je het ook niet makkelijk onder stress, anders dan bij uit je hoofd leren. dan sla je het anders op en kunnen er makkelijk blanke plekken in ontstaan. Als het op meerdere plekken is opgeslagen kunnen die aangevuld, zeg maar.

Ik het meerdere keren uittekenen kan helpen. Als je maar meer gebruikt dan alleen proberen te onthouden.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

MissNienke1

Berichten: 151
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Maartensdijk

Re: Proefje uit je hoofd leren, hoe pak jij dat aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:10

Ik leerde de proef meestal eerst door hem een paar keer door te lezen en inderdaad de logica te zien. Daarna reed ik hem dan tijdens het uitstappen gewoon in stap, met in mijn gedachten in welke gang dat figuur dan moest. Zo wist ik na een paar keer zeker dan ik de proef kende, zonder dat mijn paard hem al uit zijn hoofd kende.
Doordat je het een paar keer hebt gedaan, heb je ook het vertrouwen dat het tijdens de proef lukt.
Probeer het gewoon en keer met een houding van: 'Dit is een test, als het fout gaat is het jammer'. Als je er echt veel mee bezig bent en het als een groot ding ziet, dan is de kans dat je fouten maakt juist groter.
En nog een pluspunt: Veel juryleden waarderen het echt als je uit je hoofd rijdt. Soms levert het bij verzorging/ combinatie als geheel nog een extra puntje op.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 5 bezoekers