Zonder voorlezer rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:55

Hoi bokkers,

Gezien in mijn omgeving er geen mensen zijn die mij kunnen/willen voorlezen, vroeg ik me af of het mogelijk is zonder voorlezer dressuurwedstrijden te rijden. Of is een voorlezer verplicht?
Zou het mogelijk zijn om bijvoorbeeld met een oortje in te rijden en de KNHS app downloaden zodat de proeven voorgelezen worden?
Uiteraard probeer ik de proef uit mijn hoofd te leren, maar ik heb faalangst waardoor ik soms een black out krijg en het niet meer weet. Dat zou ik jammer vinden!


Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:58

Je mag zonder voorlezer rijden, maar dan moet je inderdaad de proef uit je hoofd rijden. Een oortje is niet toegestaan dacht ik.

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:02

Een oortje is inderdaad niet toegestaan, je zult helemaal uit je hoofd moeten rijden.

Is het geen optie om op concours iemand te vragen? Of misschien kun je een oproepje doen op Bokt als je ergens inschreven staat? Ik zou bijvoorbeeld wel willen lezen als ik toch op concours rondloop of vlakbij woon. Dat willen vast wel meer mensen.

We saw brilliance when the world was asleep

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:28

Ik heb de proef in het verleden heel vaak zonder voorlezer gedaan.
Thuis even goed oefenen dan is het best te doen.
Hoe vaker je het doet hoe gemakkelijk het wordt.

Oortje mag inderdaad niet.
Ik denk I.v.m dat ze niet kunnen controleren of er ook aanwijzingen in gezegd worden.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:31

Mijn zusje rijd de laatste jaren alle eventing dressuurproeven uit het hoofd.
Dit kwam deels omdat de proef sws uit het hoofd gereden moest worden en bij het andere paard reageerde heel erg op de stem van de lezer.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:33

Het is al gezegd, uit je hoofd rijden mag, een oortje in mag niet.
Tijdens wedstrijden zou je ook aan anderen kunnen vragen of zij je willen voorlezen.
Meestal is het geen probleem en is er wel iemand die je daarmee wil helpen.

[center]Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:35

Ik rijd sinds een aantal jaren de proeven uit mijn hoofd. En kan je het van harte aanbevelen. Ik leer ze door naar filmpjes op YouTube te kijken. En bij nieuwe proeven oefen ik ze eerst thuis. Ben tot nu toe maar 1 keer fout gereden. En dat is al een tijdje geleden dat. Daarna nooit meer. Daarvoor moest ik altijd iemand vragen op het terrein zelf. Wat mij meer stress gaf dan nu

ogidni
Berichten: 456
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:39

Met oortje mag alleen als je daar toestemming/ontheffing voor hebt van de KNHS. Uit je hoofd rijden mag je altijd. Je kan ook altijd even bij het secretariaat vragen of er iemand is die je kan voorlezen. Heb in het verleden zo vaak mensen voorgelezen die geen lezer mee hadden,

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:48

Ik heb altijd uit het hoofd gereden, nog nooit een voorlezer gehad :) Dat komt omdat ik in het mennen sowieso de proeven uit het hoofd moet rijden, nu ik dat gewoon ben vind ik dat zoveel makkelijker!

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Nico1949
Berichten: 68
Geregistreerd: 03-04-08
Woonplaats: Flevoland

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:05

Vroeger kreeg je zelfs 2 punten extra als je je proef uit je hoofd reed. Ik vond altijd, dat het je rust gaf en beter kon concentreren op je paard en het rijden.

Herinner je gisteren Droom van morgen Maar leef vandaag

xJoJo

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-10-16

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 18:11

Als je het eenmaal onder de knie hebt, uit je hoofd je proeven rijden, wil je niet meer anders.
Je kan dan veel gemakkelijker je oefeningen voorbereiden omdat je echt met je 100% volle focus je proef rijd.
Ik merk als iemand me voorleest dat ik toch afwacht wat het volgende is, ook als ik de proef goed ken. Dus dan ben ik veel minder bezig met eraan blijven rijden.

Instagram: JC_dressage

Renss

Berichten: 174
Geregistreerd: 24-01-13
Woonplaats: Fryslan

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:21

Zonder voorlezer mag inderdaad. Zat er laatst ook over te denken dat een keer te gaan doen.
Maar ik vroeg me af, hoe zit dat dan met starten tijdens het outdoor seizoen? Voor aanvang van de proef loopt mijn voorlezer naar de jury (auto) om paspoort te laten inkijken. Hoe doe je dat als je alleen bent?

Clooney [v. Flemmingh] B +12 ~ L1 +11 ~ L2 +2

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:38

Paspoort word zelden tot nooit gevraagd. En anders na de proef paard op de wagen en even terug lopen. :)

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:22

Paspoort wordt inderdaad nog zelden om gevraagd. Hoefde hem afgelopen zondag ook niet te laten zien. Maar willen ze hem zien. Dan ga ik nadat ik heb gereden en paard weer op de trailer staat, met het paspoort naar de jury. Nog nooit problemen mee gehad. In het begin nam ik hem nog wel mee. En dan liet ik hem tijdens de proef bij de jury liggen.

Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:30

-
Laatst bijgewerkt door Undefined op 10-02-22 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 09:43

Je mag inderdaad uit je hoofd rijden, maar niet met een oortje in.

Je zou ook een oproepje op bokt of marktplaats kunnen doen, wie weet heeft iemand hetzelfde probleem als jou? Ik heb dat ook gedaan toentertijd en een lieve vaste voorlezer gevonden! De keren daarvoor vroeg mijn vader rond, hij durfde zelf niet voor te lezen. :)

Paspoort wordt bij mijn eigen vereniging wel altijd gevraagd, maar dit is bij inschrijving, ik nam hem ook standaard mee naar binnen zodat ze die meteen konden inkijken. De jury heb ik er nog nooit om horen vragen.

Pamba: B+11 - L1+12 - L2+10 - M1+7 eindstand.

Fotoshoots Trouwfotografie & newbornfotografie: Robin Polderman Fotografie | Insta: @robinpoldermanfotografie]

Anoniem

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:17

Bedankt allemaal! Ik probeer ze ook zeker uit m'n hoofd te leren maar ben bang voor een black out.
Probleem is voor nu even opgelost, een meisje wat mij wel eens les geeft wil wel mee!

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:25

Als je je proeven uit je hoofd leert en goed oefent, dan is de kans op een black out juist niet meer zo groot. Als je voorbereiding zo goed is, dan geeft dat ook juist weer zelfvertrouwen. Probeer het eerst thuis een paar keer uit, als het dan goed gaat dan kun je het op wedstrijd ook doen.

FriesWytske
Berichten: 9897
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:29

En probeer anders eerst 1 proef uit het hoofd te rijden.

Anoniem

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:06

Even een upje, heb inmiddels meerdere advertenties staan. Hier op bokt, marktplaats en fb.

Iemand nog meer ideeën waar ik iemand kan vinden die het leuk vind mee te gaan?

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 18:22

Amy schreef:
Even een upje, heb inmiddels meerdere advertenties staan. Hier op bokt, marktplaats en fb.

Iemand nog meer ideeën waar ik iemand kan vinden die het leuk vind mee te gaan?


Misschien iets bij je vereniging, en/of pensionstal ophangen.

Je moet doen wat je niet laten kan en laten wat je niet doen kunt.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:46

Vaak kan je ook op wedstrijd zelf wel wat regelen, even vragen bij degene die voor je moet rijden of op het secretariaat informeren of er iemand is die dat zou willen bijvoorbeeld

julhan99
Berichten: 94
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:03

Je hoeft geen voorlezer te hebben. Alles uit je hoofd mag gewoon

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:10

julhan99 schreef:
Je hoeft geen voorlezer te hebben. Alles uit je hoofd mag gewoon

Hoe doe je dat? Ik ben zo bang dat ik verkeerd rijd of iets vergeet.. en wil m'n paard ook niet de proef zelf uit z'n hoofd laten kennen door hem te vaak te rijden

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Utixo

Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Zonder voorlezer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 15:13

Ik rij regelmatig uit mijn hoofd, kan me dan veel beter concentreren. Thuis een paard keer oefenen en dan weet je het wel. Mijn nichtje vibd het heel gewichtig om mee te lezen als ik oefen, en dan aan het einde te vertellen of ik wat vergeten ben.

En ja, in 1 proef ben ik al 2x de fout in gegaan. Maar aan de andere kant haar het vaak zat goed.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 31 bezoekers