Kür op muziek en muziekrechten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Kür op muziek en muziekrechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 20:54

Hoi,

Ik wil graag een kür voor iemand maken, maar nou vroeg ik me af of je gewoon zomaar gebruik mag maken van muziekstukken of dat je hierover rechten moet betalen, ik ben redelijk bekend met auteursrecht en mechanische rechten, maar het is me niet duidelijk wie er bij een kür voor de rechten betaald, is dat de organisatie of de maker van de kür?
Is er iemand hier die verstand heeft van het gebruik van bestaande muziek kurs die hier antwoord op heeft? Andere optie is zelf componeren, maar de tijdsdruk ligt redelijk hoog, zou liever gebruik maken van bestaande opnames.

Ben benieuwd naar antwoorden/ervaringen.
Groetjes,
Leonie

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:51

Het is op zich goed dat je hierover nadenkt +:)+ , maar je kan je ook te druk maken hè :D .

Nagenoeg alle küren worden door, al dan niet huis-tuin-en-keuken creatievelingen, in elkaar gezet van bestaande muziek.
Als ik een Kür maak probeer ik wel dat te doen met muziek waarvan ik dan de CD koop. Dan heb je betere kwaliteit muziek en op die manier vind ik dat toch een bijdrage doe aan de rechten.
Ik doe ook even een "cover" in het doosje waarop staat welke muziek ik gebruik heb. Eventueel ook leuk voor een omroeper.

En m.b.t. de vraag of de organisatie al dan niet rechten moet afdragen: die vraag zou ik mooi laten waar die hoort. Namelijk bij de organisatie.

Dus mijn advies: niet tobben maar gewoon een mooie kür maken. Succes!

Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Re: Kür op muziek en muziekrechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 15:09

Hahaha, ja ik ben een beetje gebrainwasht door de buma stemra... misschien heb je gelijk.