Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:05

Veraaaaah schreef:
Ik had er zoveel zin in maar ik klapte gewoon dicht... dus ik volg, alle tips zijn welkom



Sowieso thuis heel vaak de proef oefenen, zodat je een zelfverzekerd gevoel krijgt en weet hoe je bepaalde dingen op moet lossen.
Neem je instructeur eens mee naar wedstrijd, ideaal is een headset met terugpraatfunctie. Dan kan jouw trainer je vragen stellen, dingen uitleggen en proberen vast te stellen waar het mis gaat. De kern van het probleem vinden is imo het belangrijkste. Is dat het publiek? De jury die je beoordeelt? De druk van het klassement? De andere deelnemers die een mening over je hebben? En probeer eens out of the box te denken; misschien leg je jezelf wel druk op om je ouders, instructeur of iemand anders die veel voor je betekent niet teleur te stellen.
Ik zou even HC gaan rijden of oefenwedstrijden starten, zodat er geen klassement opgemaakt wordt en je echt ‘voor jezelf’ rijdt, dat is imo toch anders. Ook kun je hierbij je instructeur weer eens langs de kant zetten, die misschien halverwege de proef wel eens zegt van hey, stop, rijd even een volte en pak jezelf even bij elkaar. Als je al een deel van de proef geconcentreerd kunt rijden ben je al een stapje vooruit.
Om daar even op door te gaan, het gaat er niet om dat jij perfecte proeven rijdt; het gaat erom dat je progressie maakt, in kleine stapjes. En die progressie kan alles zijn, een nageeflijk paard, jij die rechtop zit, jij die blijft ademhalen. Het kan je helpen om doelen te stellen, neem jezelf eens voor het draf- en stapstuk bijvoorbeeld in een goed tempo te rijden, als het aangalopperen gister niet lukte. Probeer je niet druk te maken om die galop, gaat die goed? Mooi meegenomen. Gaat ie mis? Geeft helemaal niks, want dat was vandaag totaal niet je doel. Het helpt dan imo weer om hc of een oefenwedstrijd te rijden, als je niet galoppeert krijg je natuurlijk lage punten en dat demotiveert. Terwijl je juist positief moet zijn, want je had je op een ander doel gefocust!
Lees op Google eens over de aandachtscirkels van Eberspächer, die gaan over je focus. Vaak zit daar namelijk het probleem, je focus gaat ipv goed paardrijden naar iets anders en je “klapt dicht”. Probeer die focus weer op je eigen taak te krijgen, zodat wedstrijden leuk worden! En dat is ook een stukje ervaring, dus veel weggaan en veel oefenen helpt.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:11

rien10 schreef:
Ik heb wel een tip. Leer relativeren. Ik neem aan dat wedstrijden rijden je beroep niet is?

Als het goed gaat ;
Gaat morgen de zon weer op?
Wordt je paard er slechter of beter van?
Vergaat de wereld?
Als het slecht gaat;
Gaat morgen de zon weer op?
Wordt je paard er slechter of beter van?
Vergaat de wereld?

Het is van geen enkel essentieel belang of het goed gaat, of middelmatig, of slecht.
Het is een zondag middag met je paard op stap. Niets meer dan dat.

Succes.


Hier sluit ik mij bij aan.

Daarnaast vind je het wedstrijd rijden wel echt leuk? Ervaar je dit als echt moeten of hobby?

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:13

x_Milou schreef:
het gaat er niet om dat jij perfecte proeven rijdt; het gaat erom dat je progressie maakt, in kleine stapjes. En die progressie kan alles zijn, een nageeflijk paard, jij die rechtop zit, jij die blijft ademhalen. Het kan je helpen om doelen te stellen, neem jezelf eens voor het draf- en stapstuk bijvoorbeeld in een goed tempo te rijden, als het aangalopperen gister niet lukte. Probeer je niet druk te maken om die galop, gaat die goed? Mooi meegenomen. Gaat ie mis? Geeft helemaal niks, want dat was vandaag totaal niet je doel. Het helpt dan imo weer om hc of een oefenwedstrijd te rijden, als je niet galoppeert krijg je natuurlijk lage punten en dat demotiveert. Terwijl je juist positief moet zijn, want je had je op een ander doel gefocust!

Dit inderdaad maak de doelstelling kleiner
Leg doelen vast die voor jou van belang zijn maar klein

Zjie's the One dressuur = Z2 + 2, springen = M +2 , SGW B +0
Fokker van het Bronzen Hengst veulen 2016 ! [o]

Veraaaaah

Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 15:48

Tweede proef wilde ik eigenlijk niet meer rijden. Maar een stalgenoot heeft me zover gekregen dat ik toch terug ben opgestapt en de tweede proef helemaal heb uitgereden. Wel is waar zonder rechtergalop (wel de linkergalop) maar dat heeft me toch wel een boost gegeven aangezien mijn punten nieteens tegenvielen.

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:09

Waarom rijd je wedstrijden?
Omdat je het zelf wilt, omdat je omgeving je daartoe aanzet, omdat je vind dat je het moet om verder te komen?

Ik denk dat dat heel belangrijk is, een wedstrijd rijd je voor jezelf, om te kijken of je paard in een andere omgeving ook naar je blijft luisteren, waar je ontwikkelpunten zitten waar je in de training weer mee verder kunt.

Enige spanning is natuurlijk normaal, maar verder moet je het zien als een training ergens anders, het zijn geen olympische spelen en de wereld vergaat niet als jij geen winst rijdt.
Je gaat niet af en je bent niemand iets verschuldigd, je rijdt tenslotte voor jezelf.

Misschien moet je beginnen met op een andere locatie te gaan rijden en daar een les te nemen van je eigen instructeur, dat is vertrouwd en die kan jou door een stukje onzekerheid heen helpen.
Als dat goed gaat rijd je eerst een stukje les en daarna laat je je instructeur de proef voorlezen en je er doorheen helpen.Zo kun je het misschien opbouwen?

jjp_02
Berichten: 46
Geregistreerd: 27-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 20:33

Stress away van Young living op je paard en jezelf smeren. Tuurlijk helpt dit niet alleen maar is een onderdeel naar de ontspanning. Denk de gehele tijd aan je ademhaling en luister naar je ademhaling. En start met kleinschalige wedstrijden met weinig deelnemers waar niks vanafhangt. Hoop dat je er iets aan hebt<3

~springen~dressuur~cross
Instagram @javelin_jonnedehaan <3
https://www.instagram.com/javelin_jonnedehaan/

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 15:31

Ben nu vorige vrijdag naar de sportpsycholoog geweest en zondag had ik een kleine wedstrijd. Tijdens die wedstrijd heb ik vooral op mezelf gelet. Het doel was om te proberen te stress toe te laten maar voorkomen dat het de overhand neemt (zoals de sportpsycholoog zei: de stress màg er zijn, die heb je nodig, maar je mag er niet mee gaan touwtrekken) en zelfspraak te kunnen toepassen (zoals: "yes we can", "voorwaarts houden op het been" --> eigenlijk opdrachten aan mezelf geven". Heb één sessie achter de rug en voelde al gelijk verschil. Er was meer ruimte in mijn hoofd op bepaalde momenten. Goed ademhalen tijdens de proef is nog heel moeilijk. Maar goed had uiteindelijk 65% bij elkaar gereden en eigenlijk best tevreden want mijn vooropgestelde doel had ik behaald.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:37

Klinkt heel positief!

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:42

En wedstrijden met twee proeven rijden? Als je eerste proef lekker ontspannen ging heb je je doel al behaald en is het makkelijk om dat de tweede proef vast te houden. En als je eerste proef slecht ging door de spanning kun je makkelijker zonder verwachtingen de tweede proef in.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 18:48

Dat laatste zou voor mij dus nooit werken. Als ik de eerste proef voor mijn gevoel verprutst heb kan ik echt niet zomaar de knop om zetten.

HeatherSunny
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:26

Het is denk ik belangrijk te weten waarom je precies spanning hebt. Het lijkt me jn jouw geval niet aan je voorbereiding te liggen. Maar wil je je perse bewijzen tegen over mensen? Ben je bang voor hun mening? Of ben je meer angstig voor je punten, dat jezelf teleursteld? Of ben je bang dat er iets heel erg fout gaat? Wat is precies het ergste dat kan gebeuren? Dan is het makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer de mind set om te zetten. Ipv bijvoorbeeld te denken aan wat fout kan gaan, denk aan wat wel goed kan gaan. Of kalmerende middeltjes, banenen eten helpt soms ook ^^

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:34

Stel jezelf 2 doelen

1: iets wat in de training goed gaat , en je nu op wedstrijd echt wil bevestigen , bijv “ bij het draven blijven we goed recht , ook in de overgangen “

2. Iets wat je moeilijk vond

Lukt 1 ? Super ! We hebben ons main goal , lukt 2 ook *\%/* , maar lukt 2 niet ? :)* dan heb je weer een mooi doel , want daar moet je dus idd nog aan werken

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:55

Wat vervelend dat jullie zoveel stress ervaren :(:)
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe jullie paarden hierop reageren?

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:12

Misschien je intentie veranderen? Denken dat wedstrijd gewoon een normaal rondje in de bak thuis is. Zie het commentaar van de jury als feedback (net zoals je instructrice je geeft tijdens je lessen). Op zich maakt het niet uit hoeveel je scoort, toch? Zolang je er maar heel veel plezier in hebt! Het is nog altijd je hobby! Hoe rustiger en ontspanner jij bent, hoe beter het allemaal gaat lopen!

In ieder geval fijn te horen dat de sessies bij de sportpsycholoog helpen!

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:44

Probeer eens wat anders, zoals een Trec of working equitation, oefenwedstrijd, pas-de-deux of sluit je aan bij een carrousel groep. Dan creëer je ook een toets-situatie (want dat is een wedstrijd eigenlijk) maar dan in een andere, hopelijk meer relaxte, omgeving. Dat haalt de druk er vanaf voor je en je bouwt toch routine op.

Je hebt faalangst, daar kun je zeker mee leren om te gaan. Net als een paard dat angstig is eigenlijk, die ga je ook de-sensibiliseren en blootstellen aan "spannende" situaties maar dat bouw je wel op. Dus jij moet het ook opbouwen, en dat doe je wel door jezelf bloot te stellen aan vergelijkbare situaties, maar begin kleiner.

Vergeet niet uit te ademen, concentreer je op de diepe buikademhaling (inademen=buik uit) en neurie of zing een liedje. Door te zingen ga je vanzelf dieper ademhalen, zakt je hartslag weer en zo programmeer je jezelf om niet meer te verstijven!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34480
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 06:48

Ik ben gisteravond weer op pad geweest. Mijn instructrice was er ook en heeft geholpen met losrijden en beide proeven gezien. Ik kan het iedereen met wedstrijdspanning aanraden. Door haar aanwijzingen zat ik helemaal in het "doen en voelen" en niet in het denken. Ik had meer het gevoel dat ik les had, en niet zozeer dat ik voor de jury reed. Ook weet ik nu wat ik tijdens het losrijden moet doen om hem fijn los te rijden. En ik had eindelijk weer een winstpunt en zelfs een 2e prijs, maar dat was alleen maar bonus.

Wat ook fijn is, zij weet nu hoe hij op wedstrijd is en daar kan dan in de les ook weer verder aan gewerkt worden.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 07:14

Wat fijn!
En gefeliciteerd!

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 17:23

Jeetje wat lastig zeg die spanning. Bij mij helpt het altijd heel erg dat ik mensen meeneem op wedstrijd die mij een beetje afleiden en waarvan ik weet dat ze goed kunnen voorlezen. Dan zakt dat stukje spanning al weg. Verder besteed ik altijd heel veel tijd aan het inrijden. Soms zelfs wel drie kwartier, zodat mij paard de spanning ook los kan laten. En vaak die combinatie maakt dat mijn spanning heel erg afneemt.

PerleB
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-05-16

Re: Elke keer opnieuw... frustrerende wedstrijdspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-18 10:55

Ondertussen een paar sessies met de sportpsycholoog achter de rug. We hebben het vooral al gehad over gedachten en emoties die er aan te pas komen. Moet vooral leren mijn gedachten en gevoelens wel toe te laten (als een goede huisvrouw), maar daar verder niets mee te doen.
Het gaat voornamelijk om de stress toe te laten (want stress is oké, die heb je nodig voor een goede prestatie te kunnen neerzetten.) maar er voor zorgen dat die niet de overhand neemt.
Ik heb heel erg veel aan die sessies, hoewel het wel een avontuur is waarin ik mezelf kei - en kei hard in tegenkom. Deze zondag heb ik weer wedstrijd. Ben benieuwd hoe dat weer zal gaan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ctje5, Eve_16 en 8 bezoekers