Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 09:21

Hallo allemaal!
Eind maart ben ik van plan om eens een wedstrijd te gaan starten met mijn paard om ervaring op te gaan doen.
Nu hebben we de keuze uit 2 zadels. Een dressuur( die staat overigens te koop) en een springzadel.
Nu loopt mijn paard stukken fijner en beter onder mijn springzadel.
Alleen heb al vaak een gejureerd bij jury’s die daar echt een schijt hekel aan hebben en je hele proef dan gaan afkraken omdat je met te korte beugels rijd, het geen dressuurzadel is etc.

Ik wil graag gewoon ervaring op doen met mijn jong paard en ook gelijk goed gejureerd worden en niet worden afgekraakt omdat ik met een springzadel mijn proeven rij.

Ik hoor graag wat jullie zouden doen en wat jullie zelf altijd doen!

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~


kwii
Berichten: 1745
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:26

Gewoon gaan starten met je springzadel, ligt helemaal aan de jury.

Ik start met een bonte D pony tussen de paarden, dat zal vast ook niet altijd gewaardeerd worden.. Dat is dan maar zo :P

Nergens is het zo fijn, als op de rug van Willemijn!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:27

Zoals je zelf al aan geeft denk ik niet dat het in je voordeel is, ongeacht wat wij er van vinden, je geeft zelf al aan hoe de jury er over denkt.
En het is en blijft een jury sport.
Ik zou persoonlijk achterhalen waarom mijn paard fijner loopt onder het springzadel dan het dresuurzadel.
Heb je al andere dresuurzadels geprobeerd?
Of een veelzijdig?
Dat komt toch meer in de buurt voor de betreffende discipline.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:27

Ik heb veel paarden met een springzadel in de dressuur gereden, vind dat zelf namelijk fijn rijden en op 2 jury's na nooit commentaar gehad.
En in een springzadel kun je ook kort kort zitten of net 2 gaatjes langer, dat ziet er dan toch al anders uit.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Xxjonique
Berichten: 276
Geregistreerd: 08-07-12
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-18 09:30

Festeropre schreef:
Zoals je zelf al aan geeft denk ik niet dat het in je voordeel is, ongeacht wat wij er van vinden, je geeft zelf al aan hoe de jury er over denkt.
En het is en blijft een jury sport.
Ik zou persoonlijk achterhalen waarom mijn paard fijner loopt onder het springzadel dan het dresuurzadel.
Heb je al andere dresuurzadels geprobeerd?
Of een veelzijdig?
Dat komt toch meer in de buurt voor de betreffende discipline.


Zelf rij ik ook beter op een springzadel aangezien ik een springruiter ben dus dressuurzadel zit er niet bepaald in bij mij

FreestyleByJonique ~ Freestyle Basis Instructeur ~

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:38

Zolang je beter zit op een springzadel, lekker mee starten.. Ik vind het echt slecht als juryleden daarop letten, zou niet moeten :n

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:39

Ik denk dat dit in de lagere rubrieken ook nog wel vaker voorkomt,
Springruiters die toch basis dressuur mee willen pakken op wedstrijd.
Waarschijnlijk kom je er vanaf de M niet meer mee weg.
Maar dan ga je op den duur ook oefeningen rijden dan vind ik persoonlijk een springzadel ook niet meer geschikt.
Ik zou graag op mijn pad willen starten maar dat mag niet eens terwijl ik er het beste op zit van alles....
Gewoon proberen!

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:48

Ik krijg steevast de opmerking, beugels langer! Het liefst nog met 3 uitroeptekens. Ik heb mijn beugels al 2/3 gaten langer dan met springen en anders zit het niet meer lekker.
De ergste had ik afgelopen jaar. Kreeg een 5 bij een van de onderste onderdelen, met daarachter SPRINGZADEL!!!!
Toen kwam de stoom bij mij uit m'n oren... Ik blijf wel springen :=
Laatst bijgewerkt door Goldie op 15-02-18 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:48

In de eventing zijn zat ruiters die dit doen. Kan prima :j

wil94

Berichten: 777
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:49

Zou het gewoon doen, een vriendin van mij is gewoon 1e geworden in de M1 met een springzadel. Als je gewoon de beugels op normale lengte doet is er niks aan de hand.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:54

Goldie schreef:
Ik krijg steevast de opmerking, beugels langer! Het liefst nog met 3 uitroeptekens. Ik heb mijn beugels al 2/3 gaten langer dan met springen en anders zit het niet meer lekker.
De ergste had ik afgelopen jaar. Kreeg een 5 bij een van de onderste onderdelen, met daarachter SPRINGZADEL!!!!
Toen kwam de stoom bij mij uit m'n oren... Ik blijf wel springen :=

Op de brandstapel zo'n jury := Dat het niet het mooiste plaatje is, absoluut waar, maar wel gewoon toegestaan. Zolang de proeven nog bijna geheel uit lichtrijden bestaan moet het ook geen probleem zijn.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:55

Xxjonique schreef:
Alleen heb al vaak een gejureerd bij jury’s die daar echt een schijt hekel aan hebben en je hele proef dan gaan afkraken omdat je met te korte beugels rijd, het geen dressuurzadel is etc.

das niet goed... te korte beugels, dan kunnen er een hoop dingen verkeerd gaan in de proef, en daar krijg je dan slechte punten voor. Is niet echt afkraken in mijn ogen, en een advies om een dressuurzadel te gebruiken zodat je met een langer been rijdt en waarschijnlijk de proef beter door komt is ook niet zo gek.

Mijn dochter reed in den beginnen met een veelzijdigheidszadel spring gericht, wel met de beugels op maat. Nooit geen kritiek op gehad.

vanwege het ontbreken van springambities een dressuur zadel gekocht. (later een springzadel erbij omdat ze incidenteel wel sprong)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 09:55

Goldie schreef:
Ik krijg steevast de opmerking, beugels langer! Het liefst nog met 3 uitroeptekens. Ik heb mijn beugels al 2/3 gaten langer dan met springen en anders zit het niet meer lekker.
De ergste had ik afgelopen jaar. Kreeg een 5 bij een van de onderste onderdelen, met daarachter SPRINGZADEL!!!!
Toen kwam de stoom bij mij uit m'n oren... Ik blijf wel springen :=


Dit dus, een 4 voor m'n houding en zit met de opmerking 'springzadel'. Ik had nog nooit in m'n leven een lager punt dan een 7 gehad. Twee maanden later met dressuurzadel gestart, per toeval dezelfde jury en kwam hij nog het hokje uit om me te complimenteren met een 'Prachtig, je kunt zitten voor een 10'. Heb maar geantwoord met 'Daar dacht u twee maanden geleden anders over'. :roll:

Ik zit even recht, stil en gebalanceerd in beide zadels, alleen zijn m'n knieën in een springzadel wat meer gehoekt. Ik ben er ook helemaal klaar mee. :=

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:00

Afbeelding
Paard zn eerste wedstrijd in de B
Prestige roma jump

Ties 3/6/2015 <3

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:05

Bunn schreef:
Goldie schreef:
Ik krijg steevast de opmerking, beugels langer! Het liefst nog met 3 uitroeptekens. Ik heb mijn beugels al 2/3 gaten langer dan met springen en anders zit het niet meer lekker.
De ergste had ik afgelopen jaar. Kreeg een 5 bij een van de onderste onderdelen, met daarachter SPRINGZADEL!!!!
Toen kwam de stoom bij mij uit m'n oren... Ik blijf wel springen :=


Dit dus, een 4 voor m'n houding en zit met de opmerking 'springzadel'. Ik had nog nooit in m'n leven een lager punt dan een 7 gehad. Twee maanden later met dressuurzadel gestart, per toeval dezelfde jury en kwam hij nog het hokje uit om me te complimenteren met een 'Prachtig, je kunt zitten voor een 10'. Heb maar geantwoord met 'Daar dacht u twee maanden geleden anders over'. :roll:

Ik zit even recht, stil en gebalanceerd in beide zadels, alleen zijn m'n knieën in een springzadel wat meer gehoekt. Ik ben er ook helemaal klaar mee. :=

Bijzonder is dat dan, dan breekt toch ook je klomp :=

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:09

Alane schreef:
Xxjonique schreef:
Alleen heb al vaak een gejureerd bij jury’s die daar echt een schijt hekel aan hebben en je hele proef dan gaan afkraken omdat je met te korte beugels rijd, het geen dressuurzadel is etc.

das niet goed... te korte beugels, dan kunnen er een hoop dingen verkeerd gaan in de proef, en daar krijg je dan slechte punten voor. Is niet echt afkraken in mijn ogen, en een advies om een dressuurzadel te gebruiken zodat je met een langer been rijdt en waarschijnlijk de proef beter door komt is ook niet zo gek.



Dat is dus echt onzin! Menig springruiter zit vele malen beter en mooier dan een dressuurruiter.. Heb je wel eens gezien hoe stil hun benen liggen? Daarmee kun je prima een hele mooie proef rijden. De jury hoort de onderdelen te beoordelen en of dit nu met lange of korte beugels gebeurd is niet relevant.. Tenzij een oefening idd niet goed gaat, maar dit staat (bijna altijd) los van de beugellengte.. Het mag iig nooit het verschil worden tussen een 5 en een 7 :n Het enige waar je er een opmerking over kunt maken is het onderdeel houding en zit, verder niet.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:13

Ik rijd nu geen wedstrijden meer maar na heel veel problemen met dressuurzadels ben ik gewoon dressuur gestart met een springzadel want daar wil mijn merrie wel fijn onder lopen.

Er stond incidenteel op de coupon "korte beugels" maar heb vaak genoeg bovenaan meegereden (L2).

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:16

Dochter heeft een hekel aan dressuur maar moest een winstpunt hebben om springwedstrijden te gaan doen. Ze heeft twee proeven gereden, op een springzadel want een dressuurzadel heeft ze niet, en ze is twee keer eerste geworden. Geen enkele opmerking over haar springzadel!

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:21

Als je daar problemen mee krijgt, dan zegt dat zegt echt meer over de kwaliteit van de jury dan over jou. En ik zou in een voorkomend geval ook een copie van het protocol naar de KNHS sturen met een klacht. Want in het dressuurreglement staat:
Citaat:
Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit.

“Dressuur” staat tussen haakjes, is dus niet verplicht. Wel verplicht is een Engels (lijkend) zadel, en een springzadel is een Engels zadel. En het is, zeker in de B, niet raar dat ruiters verschijnen met een spring- of VZH-zadel. Aangezien je als springruiter eerst winst in de B moet rijden om te mogen springen, en het juist in de B vaak jonge en minder ervaren paarden zijn. En die worden wel vaker eerst onder een spring- of VZH-zadel gereden. En niet iedereen heeft geld liggen om er “even” een zadel bij te kopen.

De jury hoort primair te kijken naar of het paard ontspannen en in balans en in een correcte aanleuning loopt. En of de ruiter een onafhankelijk zit heeft, in balans zit en mee is in de beweging en het paard niet stoort of hindert.

Als het dan M of hoger wordt, dan vind ik de opmerking nog niet terecht, maar is het vaak voor de combinatie wel plezieriger om met een dressuurzadel te rijden.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:23

Relaxed schreef:
Alane schreef:

das niet goed... te korte beugels, dan kunnen er een hoop dingen verkeerd gaan in de proef, en daar krijg je dan slechte punten voor. Is niet echt afkraken in mijn ogen, en een advies om een dressuurzadel te gebruiken zodat je met een langer been rijdt en waarschijnlijk de proef beter door komt is ook niet zo gek.


Dat is dus echt onzin! Menig springruiter zit vele malen beter en mooier dan een dressuurruiter.. Heb je wel eens gezien hoe stil hun benen liggen? Daarmee kun je prima een hele mooie proef rijden. De jury hoort de onderdelen te beoordelen en of dit nu met lange of korte beugels gebeurd is niet relevant.. Tenzij een oefening idd niet goed gaat, maar dit staat (bijna altijd) los van de beugellengte.. Het mag iig nooit het verschil worden tussen een 5 en een 7 :n Het enige waar je er een opmerking over kunt maken is het onderdeel houding en zit, verder niet.

met te korte beugels?
daar ging het om in mijn reactie.

Ik weet dat het geen piep uit zou mogen maken welk zadel je gebruikt, en dat je met een springzadel ook gewoon de proeven kunt rijden met goede punten.

De openingspost stond: met een springzadel met te korte beugels.... en daar reageerde ik dus op. Dat je dan het advies krijgt om een dressuurzadel te gebruiken kan ik me dan voorstellen. Dat dan de proef 'afgekraakt' wordt omdat onderdelen niet goed worden gereden kan ik me dan ook voorstellen.
en nu mijn aanname: afgekraakt als in onvoldoendes voor de onderdelen met het nodige commentaar, te wijten aan het rijden met te korte beugels.

En menig springruiter is niet gelijk alle ruiters die met een springzadel rijden :P

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Relaxed

Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:26

Alane schreef:
met te korte beugels?
daar ging het om in mijn reactie.

Ik weet dat het geen piep uit zou mogen maken welk zadel je gebruikt, en dat je met een springzadel ook gewoon de proeven kunt rijden met goede punten.

De openingspost stond: met een springzadel met te korte beugels.... en daar reageerde ik dus op. Dat je dan het advies krijgt om een dressuurzadel te gebruiken kan ik me dan voorstellen. Dat dan de proef 'afgekraakt' wordt omdat onderdelen niet goed worden gereden kan ik me dan ook voorstellen.
en nu mijn aanname: afgekraakt als in onvoldoendes voor de onderdelen met het nodige commentaar, te wijten aan het rijden met te korte beugels.


Ja, maar ik zie niet helemaal waarom te korte beugels een probleem moeten zijn :n De link met een slecht gereden proef is er voor mij niet. Sommigen rijden nu eenmaal beter met kortere beugels..

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Re: Dressuur wedstrijd starten met Springzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:40

waarom zou een onderdeel niet goed gaan vanwege de korte beugels, dat gaat er bij mij niet in :+

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand

Roodvos

Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:41

Ik denk wat Alane bedoeld is de toevoeging van het woordje "te". Rijden met korte beugelriemen is iets anders dan rijden met te korte beugelriemen. Te korte beugelriemen zorgen voor balansverlies bij de ruiter en dat hulpen niet meer goed gegeven kunnen worden. En ja, dat levert dan commentaar en lage(re) punten op.


Als iemand beter rijdt met kortere beugelriemen zijn ze niet te kort :)* .

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:43

Roodvos schreef:
Ik denk wat Alane bedoeld is de toevoeging van het woordje "te". Rijden met korte beugelriemen is iets anders dan rijden met te korte beugelriemen. Te korte beugelriemen zorgen voor balansverlies bij de ruiter en dat hulpen niet meer goed gegeven kunnen worden. En ja, dat levert dan commentaar en lage(re) punten op.


Als iemand beter rijdt met kortere beugelriemen zijn ze niet te kort :)* .


precies, dat bedoel ik

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Goldie

Berichten: 10438
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 10:44

Maar TS heeft het meer over te korte beugels in de zin van jury's vinden ze te kort omdat het geen dressuurlengte is, iig zo lees ik het :')

Casciana: B dressuur+10, L springen+24, B SGW+4
Zoekt en gij zult vinden, vindt gij het niet dan is het zoek
[ITP] Casciana op het strand


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers