vraag / advies / meedenken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
22marcel22
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-02-18

vraag / advies / meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 19:20

Hallo paardenliefhebbers,

Ik ben nieuw op deze site en heb een account aangemaakt om wat advies / raad enz.

Ik heb geen paard en ook geen verstand daarvan, maar bij mij in de buurt staat een haflinger alleen in een wei. Met deze vrieskou vond ik het al zielig, maar schijnt dat ze daar goed tegen kunnen, hoewel er geen schuilstal is, geen bosrand of haag.

Ik breng haar ( ik denk dat het een vrouwtje is..) geregeld wat water in een emmer (jerycan) en een dikke wortel die ze heerlijk op smult. Gister kwam ik de wei in om haar te roepen voor een wortel en kwam ze opgewekt naar me toe rennen. (Help.. Als ze maar op tijd stop.) Maar ze zag mij waarschijnlijk als een nieuw maatje in de wei. Vandaag bleef ik achter de omheining en ze schokte langzaam naar me toe. Bij het afscheid blijft ze echt zielig naar me kijken.....want ja, daarna is ze dus weer geheel alleen en alleen een enkele auto die langs komt is een beetje leven voor haar. Dus duidelijk dat het dier stervens eenzaam is.

Wat nu. De eigenaar moet ik nog achterhalen. Maar is het een goed idee om ergens een oude haflinger vandaan te halen als zijnde een maatje in de wei ? Of moet je dan kijken of je geen twee vrouwtjes of twee mannetjes bij elkaar hebt, of is het sowieso de vraag of dat vrienden worden ? Ik heb geen idee.
Misschien heeft iemand advies / ervaring enz.

Groet, Marcel


Lukasje
Berichten: 11144
Geregistreerd: 06-01-15

Re: vraag / advies / meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:36

Ik denk niet dat de eigenaar opgezet gaat zijn indien hij een 2e paard bij zijn haflinger vindt!
Je zou dit kunnen bespreken met de eigenaar, indien je hem vindt tenminste, maar indien hij het noodzakelijk vond dat zijn paard gezelschap had, had die al een maatje gehad. Grote kans lijkt mij dat hij je goede bedoelingen niet positief opvat.

Indien je het idee hebt dat het dier water of voeding te kort komt, zou ik de dierenbescherming verwittigen.

Don't take anything for granted

22marcel22
Berichten: 2
Geregistreerd: 08-02-18

Re: vraag / advies / meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 20:45

“” Ik denk niet dat de eigenaar opgezet gaat zijn indien hij een 2e paard bij zijn haflinger vindt! 
Je zou dit kunnen bespreken met de eigenaar, indien je hem vindt tenminste,””

Hoi, Ik zal dat zeker moeten bespreken want het is niet mijn weiland.

“” maar indien hij het noodzakelijk vond dat zijn paard gezelschap had, had die al een maatje gehad.””

Volgens mij is een paard een kudde dier en daarmee zal het een behoefte voelen aan gezelschap en dus niet blij zijn als hij/zij alleen is. Maar er is geen wet die de mens verplicht hier rekening mee te houden. De mens kan een dier in de wei zetten om bv. alleen het gras kort te houden en vindt het niet noodzakelijk om zich met de gemoedstoestand van het dier bezig te houden.

“” Grote kans lijkt mij dat hij je goede bedoelingen niet positief opvat. Indien je het idee hebt dat het dier water of voeding te kort komt, zou ik de dierenbescherming verwittigen. “”

Nadat ik een paar keer mijn emmer heb laten staan, stond er vandaag opeens een andere emmer met slootwater. Uiteraard wil de eigenaar niet gezien worden als iemand die het dier verwaarloosd.....in materiële zin. De gemoedstoestand vind ik echter belangrijker dan het gras dat het dier kan eten. Dus het komt neer op bewustzijn. En hoe peuter ik dat aan de eigenaar los.

idylle
Berichten: 5746
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: vraag / advies / meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:48

Hmmm tis nog geen vakantietijd toch....?

Shenavallie
Berichten: 11517
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 20:53

@22marcel22: Ik snap je zorgen hoor, ik hou er ook nooit van om een paard of pony alleen op een landje te zien staan. Al zetten ze er maar een geitje of shetlander bij. Ik hoop dat je de eigenaar/eigenaresse te spreken krijgt. Misschien dat diegene dat helemaal nog niet wist. Tenslotte lopen er nog steeds een hoop mensen rond die denken het goed te doen, maar eigenlijk nog helemaal niet zoveel over het welzijn van een paard/pony weten. Mocht de Haflinger een dominante zijn, dan zou de eigenaar een lijntje kunnen spannen, zodat het 'maatje' in ieder geval voorlopig aan de grillen van de Haflinger kan ontlopen. Maar meestal groeien paarden erg snel naar elkaar toe.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Clairtje_Sun, dazai, DJZ en 11 bezoekers