Paard stopt voortdurend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Heleen_8
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-12-17

Paard stopt voortdurend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 21:16

Dag bokkers

Ik zit met de handen in het haar en hopelijk kunnen jullie me helpen.
Ik rij sinds 5 jaar een springpaard (10jaar) van een eigenaar met oorspronkelijk de bedoeling om het paard te verkopen. In het begin dat ik met haar reed panikeerde ze voor een simpele balk en ging ze steevast omhoog voor elke sprong (paard had toen enkele maanden op springstal gestaan waar ze ze zeiden dat ze voor de slacht was). Na veel geduld ging het uiteindelijk beter, alhoewel eens uitgesloten worden op wedstrijd geen uitzondering was. Eigenaar kreeg toch enkele mooie biedingen voor de verkoop.
Het noodlot sloeg echter toe (na testen van potentiele kopers?) en ze kreeg een zware peesblessure. Dus 1 jaar op de weide gestaan en 1 jaar revalideren. Nu is ze weer volop in het werk en volledig genezen verklaard. Thuis doet ze alles wat je vraagt en stopt ze nooit op de sprong. Ook in de inrijpiste springt ze super. Echter op wedstrijd zelf stopt ze altijd op de eerste of tweede hindernis. Dit gaat gepaard met bokken en steigeren. Hierop volgt dan meestal de uitsluiting. Als ik ze op oefenjumping na enkele pogingen toch over de start krijg, kan ik ze totaal niet meer houden en crosst ze voor dood.
Probleem is dus dat het paard niet verkocht kan worden zolang ze stopt en ik voel mij hier slecht bij.

Ik heb eigenlijk alles geprobeerd:
Oefenjumpings (stopt ze ook), heel lage parcourstjes (stopt ze ook), lessen van verschillende lesgevers, zweep, sporen, ander bit, lesgever mee op wedstrijd geweest (stopt ze ook maar hij krijgt ze erdoor). Raad van eigenaar is nogal voor de harde aanpak vooral meer sporen en zweep gebruiken. Ik spring meestal 90 cm met haar.

Ik heb ook nog een ander paard en met haar gaat het helemaal top. Ik heb zelf wedstrijdervaring tot 1m20 en zou dus best een parcourstje van 90 cm moeten kunnen rijden.

Ik ben het eigenlijk helemaal beu met haar. Ik heb echt het gevoel dat ze met mijn voeten speelt. Eigenaar heeft verschillende jonge paarden staan maar laat mij er niet mee rijden omdat ze zogezegd eerst moet worden verkocht en ik heb gefaald. Iets wat in mijn ogen helemaal niet meer haalbaar is voor het geld dat hij ervan wil.

Ik ben ten einde raad. Ik wil het ook niet zomaar opgeven, maar met haar weet ik het echt niet meer. Geef ik het beter dan toch gewoon op?

Misschien nog belangrijk is dat het paard extreem voorzichtig is op de sprong.
Ik wil gerust in een privebericht een filmpje doorsturen als dat kan helpen.

Wat denken jullie? Wat is jullie mening hiervan?


tamary

Berichten: 29148
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard stopt voortdurend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:30

Paard heropleiden voor werk waar ze wel plezier & vertrouwen in heeft. Ze is nu (en misschien wel nooit meer) geschikt voor (wedstrijd)springen. Dat accepteren is moeilijk voor een trainer/handelaar, maar wel de fijnste optie voor beide partijen. Ook met de huidige wetgeving die steeds strenger wordt op dit soort punten, want de kans is er dat dit paard, zelfs als jij haar goed krijgt, ook bij een nieuwe eigenaar niet betrouwbaar is met springen (of zelfs gewoon rijden).

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Heleen_8
Berichten: 11
Geregistreerd: 26-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-17 21:37

Bedankt voor je reactie.
Paard heropleiden als dressuurpaard of wandelpaard (wat ze wel flink doet) wil de eigenaar niet. Heb ik al geprobeerd. Als ik stop met springen betekent dit meteen ook volledig stoppen met rijden. Maar misschien dat ik dat dan wel beter doe...

Black_Moon
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: Waar het goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 21:37


A_nouk

Berichten: 11631
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 22:47



Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers